וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200

7.6.2016 / 7:42

אם המולטיסטרדה הכניס ממד שלישי לרכיבה על אופנועי דוקאטי, דגם האנדורו מעורר את הממד הרביעי. הוא גדול, מסיבי וחזק, אבל מוכשר מאוד גם במקומות שמחוץ לעולם הסלול. קפיצות, נחלים וסלעים? בתאבון

בוחנים: ראובן סביו, קובי ליאני
צילומים: קובי ליאני

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה 1200 אנדורו. מאי 2016. קובי ליאני
דוקאטי מולטיסטרדה S ומולטיסטרדה אנדורו נפגשים למבחן קבלה/קובי ליאני
המולטיסטרדה הפך להיות האופנוע השני הנמכר ביותר של דוקאטי בעת החדשה, מיד אחרי הסקרמבלר האופנתי והזול משמעותית, כשהמולטי משיג אפילו את המונסטר בעל השושלת הארוכה

המולטיסטרדה הוא אחד האופנועים שמסמלים יותר מכל את השינוי העצום שהתחולל בדוקאטי בעשור האחרון בכל הקשור לפריצה לשווקים חדשים, לחדשנות ולטכנולוגיה. כפי שהאיטלקים הפתיעו עם ה-X דיאבל שפנה ישירות ללב האמריקני, השילוב בין תנוחת רכיבה זקופה עם כידון רחב לבין מנוע גדול ועוצמתי יחד עם מתלים בעלי מהלך נדיב יחסית לאופנועי הכביש, הפכו את המולטי לאחד מאופנועי הטיולים הפופולאריים ביותר של היצרנית מבולוניה. במבחנים שערכנו לו בעבר גילינו שהוא מעניק תחושה וריגושים של אופנוע סופרמוטו בקטעים מפותלים לצד הנוחות, השימושיות ומהירות השיוט של אופנוע תיור בטווחים הארוכים. ולא רק אנחנו חשבנו כך - המולטיסטרדה הפך להיות האופנוע השני הנמכר ביותר של דוקאטי בעת החדשה, מיד אחרי הסקרמבלר האופנתי והזול משמעותית, כשהמולטי משיג אפילו את המונסטר בעל השושלת הארוכה.

במסגרת השינוי, החידוש והפניה לשווקים חדשים שהזכרנו, 13 שנים מאז החל המולטיסטרדה את דרכו, החליטו בדוקאטי להרחיב את מעטפת הביצועים הרחבה ממילא של המולטיסטרדה ולהקנות לו גם יכולת לפעול גם מחוץ הטווח הסלול. לרכב בשטח עם אופנוע שלו הספק של 160 כוחות סוס ומשקל של 254 קילוגרמים זה לא נשמע פשוט במיוחד ואולי אפילו לא הגיוני, אבל אם המתחרים יכולים ובזכות כך מוכרים עוד אופנועים, אז דוקאטי רוצים.

זמן קצר אחרי אירוע ההשקה העולמי ורגע לאחר שזה נחת בישראל וקיבל לוחית רישוי, לקחנו את המולטיסטרדה אנדורו יחד עם הדגם ה"רגיל" לסיבוב ארוך ותובעני כולל קטעי שטח ארוכים וקשים ובמהלכו התחלפנו לסירוגין בין האופנועים. ומהר מאוד הבנו, שאת ה"רגיל" צריך להחנות היכן שהאספלט נגמר ולהמשיך עמוק אל תוך השטח בהרכבה על גבי האנדורו.

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT. קובי ליאני
מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT/קובי ליאני

אנדורו, לא אדוונצ'ר

דוקאטי ביצעו התאמות נדרשות גם ברמה הטכנית כדי ליצור מולטיסטרדה עם יכולות שטח משמעותיות

דגם האנדורו החדש עושה שימוש נרחב במערכות בקרה ממוחשבות השולטות על המתלים, הבלמים, המנוע ומשכך ההיגוי כדי לאפשר לרוכב לתעל כמה שיותר מהביצועים האדירים של האופנוע אל הדרך. אין ספור חיישנים מעבירים מידע למחשבים השונים ואלו מעבירים פקודות אל מערכות מכאניות והידראוליות וכל זה מבוצע באלפיות שנייה, בכמה מישורים במקביל ומבלי שהרוכב כלל ישים לב לכך. מערכות מתוכננות בכדי לאפשר רכיבה בקצב ובתנאי דרך, שבהם עד לפני כמה שנים רק רוכבים מיומנים ואמיצים היו יכולים לרכב ללא חשש. אחת התוצאות הפחות טובות מרף היכולות הגבוה של המולטיסטרדה אנדורו, היא תג המחיר העומד על יותר מ-170,000 שקל.

מעבר לאלקטרוניקה, דוקאטי ביצעו התאמות נדרשות גם ברמה הטכנית כדי ליצור מולטיסטרדה עם יכולות שטח משמעותיות, והם הלכו רחוק עם רשימת השינויים. עשרות רבות של חלקים הוחלפו או עבר התאמה בכדי להשיג את התוצאה המבוקשת - שרידות, עמידות ועבירות בשטח. כפי שנרמז בשמו, זהו לא אופנוע אדוונצ'ר, אלא אופנוע אנדורו של ממש, רק גדול.

עיקרי השינויים כוללים זרוע אחורית שהפכה להיות כפולה כנהוג באופנועי שטח, קוטר הגלגל הקדמי גדל ל-19 אינץ' ומהלך המתלים טיפס ל-200 מ''מ, מכל הדלק תפח ל-30 ליטרים, מיגון הרוח השתפר, הכידון הוגבהה וכמובן חלקי המעטפת והשליטה הותאמו לתנוחת הרכיבה בשטח.

השינויים הרבים שנעשו במולטי אנדורו מצליחים בקלות לבדל אותו מאחיו לוכך האספלט. פשוט לא ניתן להישאר אדיש אליו וכמעט כל מי שעצרנו לידו היה חייב להגיד משהו על הצבע, העיצוב האגרסיבי והמראה הכללי. גם כאן המקור הקדמי לא זוכה לאהדה גורפת, אך ללא ספק מהווה את אחד מפרטי העיצוב הייחודיים של האופנוע. להפתעתי ממדי האופנוע לא מורגשים באזור הרגליים ומכל הדלק הגדול, תוכנן כך שלא ירחיב את האופנוע באזור הרגליים בכדי לאפשר תנוחת רכיבה המטיבה עם רכיבה בעמידה בשטח. ועדיין, ישנה תחושה שבין הרוכב לכידון קיים הרבה מאוד אופנוע.

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT. קובי ליאני
מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT/קובי ליאני

מנוע של סופרבייק בייעוד חדש

לטובת המבחן, בחרנו להתקין על האנדורו צמיגי פירלי סקורפיון ראלי אופציונאליים עם יכולת שטח עדיפה

המולטיסטרדה 1200 הוא תוצאה של חיבור בין מנוע ה-L טווין טסטסטרטה שנלקח מדגם ה-1198 סופרבייק, לשלדה ומכלולים המיועדים לספק מצד אחד ביצועים של אופנוע ספורט ומצד שני זמינות כוח וגמישות כחל מסל"ד סרק. כדי להתאים את המנוע ליעוד החדש ההספק ירד ל-160 כוחות סוס "צנועים" ובעזרת תזמון משתנה לשסתומים, עקומת המומנט התיישרה לטובת פעולת מנוע ליניארית וגמישות במהירות סיבובי מנוע נמוכים ובינוניים. כדי למנוע נזק לעוקת השמן הנמוכה והבולטת, הורכב מגן גחון מיוחד המאפשר רכיבה בשטח מתון ללא חשש של פגיעה בעוקה.

כפי שנעשה גם במולטי ה'רגיל', לרשות הרוכב עומדים ארבעה מצבי רכיבה בסיסיים: אנדורו, טורינג, ספורט ואורבן וכל אחד מהם ניתן לשינוי והתאמה בהתאם לצורכי הרוכב והמעבר ביניהם פשוט מאוד לביצוע גם תוך כדי רכיבה. מצבים אלו משפיעים על ביצועי המנוע, פעולת מתלים, מערכת למניעת נעילת הגלגלים ומערכת השולטת על הגובה המקסימלי שאליו הגלגל הקדמי עולה מעל הקרקע - ווילי קונטרול.

דגם האנדורו מקביל באבזורו לגרסת ה-S של המולטיסטרדה וגם הוא מקבל את מערכת המתלים הסמי-אקטיביים ואת הבקרה המשולבת שיודעת להתחשב בתנאי הדרך ובזווית ההטיה של האופנוע ומשפיעה על העברת הכוח והבלימה גם כן. את המתלים (זקס) אפשר לכוון בכל הפרמטרים המוכרים, כולל שינוי בעומס הקפיץ על ידי משחק באופציות השונות במחשב הניהול דרך המתגים שעל הכידון. מהלך המתלים כאמור ארוך יותר וגם החישוק הקדמי גדול יותר לעומת המולטיסטרדה ה"רגיל" לטובת יציבות כיוונית ויכולת ספיגה טובה יותר של מהמורות ואבנים בשטח. לטובת המבחן, בחרנו להתקין על האנדורו צמיגי פירלי סקורפיון ראלי אופציונאליים עם יכולת שטח עדיפה, על חשבון ביצועי כביש מוגבלים מעט.

וכמו כל מה שיכול להאיץ חזק, המולטי אנדורו מסוגל לבלום בהתאם - גם הבלמים לקוחים מעולם אופנועי הספורט, עם קאליפרים מונובלוק רדיאליים של ברמבו ודיסקים בקוטר 320 מ''מ מלפנים ודיסק אחורי יחיד בקוטר 265 מ''מ. בנוסף לכך המשקף הקדמי הגבוה הוחלף באחד נמוך הרבה יותר העשוי מסיבי פחמן ומאפשר שדה ראיה טוב יותר לקרוב ומונע התנגשות של הקסדה עם המשקף ברכיבת שטח אגרסיבית.

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT. קובי ליאני
מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT/קובי ליאני

מרגיש בטוח, הופך למסעיר

למרות צמיגי הקוביות והתנועה הצפופה, מהר מאוד התחברתי למולטיסטרדה אנדורו והרגשתי עליו מספיק בטוח כדי להעביר את מערכת הבקרה למצב ספורט שנותן את המקסימום. תחושת הביטחון נובעת בעיקר מהדיוק שבפעולת המנוע, מהבלמים הרגישים והחזקים ומתנוחת הרכיבה המעניקה לרוכב שליטה ונוחות ברמה גבוהה מאוד. בתנועה העירונית השתחלתי עם המולטי אנדורו בקלות בין המכוניות בזכות זווית הצידוד של הכידון ולמרות הממדים העצומים שלו, הוא מרגיש קטן באופן מפתיע. יחד עם הביטחון הקצב עולה ומגיעים לאותם מצבים, שלאחר שהם עברו בשלום, אתה שואל את עצמך "זה אני או האופנוע?" במקרה של המולטיסטרדה ללא ספק חלקו של האופנוע ביציאה ממצבים מסוכנים היא משמעותית והעדות לכך היא העובדה שהנורות בלוח המחוונים המודיעות על כך שבקרת האחיזה נכנסה לפעולה נדלקו לא מעט פעמים לאורך המבחן ובעיקר בהאצות ביציאה מהפניות על הכביש עם צמיגי השטח והכול עבר בשלום.

בנוסף לכך, המצמד בעל מנגנון למניעת החלקת הגלגל בבלימה סייע מאוד להישאר על הגלגלים במספר מקרים שבהם בכניסה לפניות, לאחר הורדת הילוכים אגרסיבית, הגלגל האחורי החל להינעל. זה נשמע מוזר ואף לא הגיוני לתקוף כבישים מפותלים בקצב מהיר עם אופנוע שמיועד לשימושי שטח, אבל זה בדיוק מה שהיה. הקלות (והבטיחות) שבה המולטי אנדורו מקזז מהירות, רוכן לפניה, מתמיד בקו הנבחר באדיקות אורתודוקסית ומשוגר ממנה בכוח אל הפניה הבאה, מזכירה לנו תנאי רכיבה שדומים יותר לעולם הספורט כביש הארד-קור. גם התחושות שעוברות לרוכב מהגלגלים וטיב האחיזה שלהם בכביש, מעולות וזה מעלה באחת את תחושת המסוגלות שלך כרוכב על גבו של הדוקאטי החדש. לא תחושה שקרית, אלא כזו שמגובה ביכולת אמיתית גבוהה מאוד.

דוקאטי מולטיסטרדה 1200 DVT. ראובן סביו, מערכת וואלה! NEWS
את יכולות הכביש שלו הוא קיבל בגנטיקה שעברה אליו מהמולטיסטרדה S/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו

מעבר חד לשטח

לאחר שהראש כבר הסתחרר משינויי הכיוון המהירים והרבים בכבישים הצדדיים המובילים לירושלים, הגענו אל השטח. הסרנו את כריות הגומי מרגליות הרוכב כדי לחשוף שיניים שאוחזות טוב יותר במגפי השטח, סובבנו את ראש רגלית הבלם (שוב כדי להתאים לעבודה עם מגפי שטח) והעברנו את הבקרה למצב אנדורו. זה מקטין את ההספק ל-100 כוחות סוס ומכוון את שאר המערכות בהתאם לרמת האחיזה בשטח.

ולמרות האחיזה הירודה המאפיינת את הקרקע בקיץ בישראל, מהר מאוד הבנתי שבזכות צמיגי הפירלי סקורפיון ראלי ניתן להעביר למצב התערבות מינימלי את בקרת האחיזה והבלימה וליהנות מהחלקות זנב בהאצה ובבלימה כמעט כמו עם אופנוע שטח, כמובן כל עוד לא מגזימים עם זווית ההטיה. את עומס הקפיץ העברתי למצב של שני רוכבים עם ציוד בכדי להקטין את שקיעת המתלים בנחיתות מקפיצות ובכניסה לחריצים במהירות גבוהה וזה פשוט עובד טוב. גם יחסי העברה הקצרים יותר לעומת המולטיסטרדה ה"רגיל" והמומנט האדיר מאפשרים רכיבה במהירות נמוכה מאוד בעליות, גם בהרכבה, ללא שימוש במצמד ובזכות כך ניתן להתגבר על עליות דרדרת ארוכות וקשות במיוחד.

לאחר תדלוק וחזרה לשטח הבנתי שעשיתי טעות ואני ממליץ לכל מי שמתכוון לרכב בשטח ולא לחצות מדבריות, להסתפק בחצי מכל, כי משקל הדלק מורגש היטב והתנועה שלו בתוך המכל משפיעה על היציבות. תחושת הביטחון שהתחזקה בכביש, קיצרה משמעותית את פרק ההסתגלות לשלב בשטח ואחרי דקות ספורות של רכיבה, הרגשתי בטוח עד כדי כך שהתחלתי לנסות לתקל מכשולים שמתאימים יותר לצרצרי השטח המקצועיים. חצינו נחלים, קפצנו מעל למדרגות וטפסנו על סלעים באופן שלא תיארתי לעצמי שאעז לעשות עם אופנוע גדול וכבד כל כך. המתלים שלו סופגים הכל ומתמודדים עם הכל, הגחון נשאר רחוק ממגע עם הקרקע גם בקפיצות גבוהות והכל מרגיש כמו תמהיל מצוין לבילוי אמיתי בשטח. לא הרגשנו שצריך להתמודד איתו מול התנאים, להיפך, הוא זורם ומעודד את הרוכב להעז כשהוא תומך כמעט בכל שיגעון שתעמידו בפניו. האיטלקי הזה מפתיע מאוד ביכולת השטח שלו וללא ספק קורא תיגר על התוצרת האוסטרית, שעד היום הובילה את קטגוריית הסופר אדוונצ'ר בתחום השטח.

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT. קובי ליאני
מבחן דוקאטי מולטיסטרדה אנדורו 1200 DVT/קובי ליאני

ממד חדש

המולטיסטרדה אנדורו ללא ספק מצליח להכניס ממד חדש לעולם הרכיבה - שטח אמיתי ולא רק בכאילו כמו במולטי ה'רגיל' שמוכשר בעיקר לתנועה חלקה ומהירה בכביש. הוא משלב בין ביצועי כביש של אופנוע ספורט בנפח ליטר, שימושיות ונוחות של אופנוע תיור ויכולת שטח אמיתית של אופנוע דו-שימושי. את כל זה הוא מצליח לעשות בזכות טכנולוגיה ומכלולים ברמה גבוהה מאוד ותכנון קפדני.

לעניות דעתי, אופנועים צריכים לספק בראש ובראשונה כמה שיותר ריגושים וחוויות לרוכבים עליהם ולכן אהבתי מאוד את הדוקאטי מולטיסטרדה אנדורו, כי את זה בדיוק הוא מעניק ובמנות גדושות. הוא עושה זאת ללא פשרות בתחום הנוחות והשימושיות ועל כך הוא בהחלט זכאי לקבל מחמאות נוספות. מרווח הטיפולים העומד על 15,000 קילומטרים בין החלפות שמן ו-30,000 קילומטרים לכיוון שסתומים תורם רבות לשקט הנפשי ולמחיר התחזוקה. הביצועים בכביש ובשטח ותחושת הביטחון המתקבלת גם שאתה טועה ומגזים, מאפשרים לרוכב להרגיש טוב על האופנוע ולחוות ביצועים ורמת יכולת מגוונת שעד היום היית צריך לרכוש שלושה אופנועים מסוגים שונים בכדי לחוות.

יתרונות:
חווית רכיבה במגוון מצבים ותנאים
ביצועי כביש
נוחות ברכיבה ממושכת
רכיבה בשניים
יכולת שטח מעולה יחסית לממדים
מערכות הבקרה והבטיחות
איכות מכלולים
תנוחת רכיבה
נפח מכל הדלק
ליין אביזרים מקוריים, כולל מיגונים רבים לשטח
עיצוב ומראה ייחודיים
מרווחי טיפולים

חסרונות:
מחיר
גובה מושב עבור רוכבים נמוכים
קושי ברכיבת שטח עם מכל דלק מלא

מבחן דוקאטי מולטיסטרדה 1200 אנדורו. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן דוקאטי מולטיסטרדה 1200 אנדורו. מאי 2016/קובי ליאני

נתונים טכניים:

מנוע: L-טווין אורכי , 1,198 סמ"ק, 8 שסתומים, דזמו, 2 מצתים לצילינדר, קירור: נוזל
הספק: 160 כ"ס ב-9,500 סל"ד
מומנט: 13.9 קג"מ ב- 7,500 סל"ד
הילוכים: 6 רגיל
מצמד: רטוב, מחליק
שלדה: סבך צינורות פלדה
מתלה קדמי: מזלג הפוך זקס בקוטר 48 מ"מ, כיוון שיכוך החזרה אלקטרוני, מהלך 200 מ"מ
מתלה אחורי: זרוע אלומיניום דו-צדדית, בולם יחיד זקס, כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה אלקטרוניים, מהלך 200 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70ZR 17
צמיג אחורי: 170/60 ZR17
בלם קדמי: צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים מונובלוק של ברמבו ומשאבה רדיאלית
בלם אחורי: דיסק בקוטר 265 מ"מ
מכל דלק: 30 ל'
בסיס גלגלים: 159.4 ס"מ
גובה מושב: 85-89 ס"מ
זווית מזלג: 25 מעלות
משקל יבש: 225 ק"ג
משקל רטוב: 254 ק''ג
מחיר: 169-171 אלף שקל

עוד על דוקאטי בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • דוקאטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully