וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעוד ארבעה חודשים: צעד גדול לבטיחות משאיות

וואלה!NEWS

30.6.2016 / 9:41

משרד התחבורה מזכיר לנהגי משאיות ומנהלי חברות הובלה: בעוד ארבעה חודשים תיכנס לתוקף תקנה חדשה, שמחייבת התקנת מערכות התרעה מפני תאונה בכל משאית ואוטובוס משנת ייצור 2012 ואילך

מחאה בכביש 232 בעקבות מעבר משאיות שם לכרם שלום. שי מכלוף, מערכת וואלה! NEWS
מחאה בכביש 232 בעקבות מעבר משאיות שם לכרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, שי מכלוף

בהודעה שנשלחה למנהלי חברות הובלה וקציני בטיחות בתעבורה, מזכירים במשרד התחבורה כי החל מה-1 בנובמבר יחויבו משאיות, אוטובוסים ואמבולנסים להצטייד בשתי מערכות בטיחות מתקדמות: בקרת סטייה מנתיב ומערכת התרעה על שמירת מרחק.

בגף קציני בטיחות בתעבורה מבהירים כי שר התחבורה, ישראל כץ, אישר בפברואר 2016 את התקנה החדשה, שמחייבת את התקנת מערכות הבטיחות המתקדמות במשאיות ואוטובוסים משנת ייצור 2012 ואילך. לפי משרד התחבורה, משאיות ואוטובוסים חדשים, שיובאו לישראל החל מנובמבר 2015, כבר מצוידות במערכות הבטיחות המתקדמות.

עם חתימתו על התקנה החדשה, הסביר השר כץ כי "מדובר במערכות מצילות חיים ממדרגה ראשונה, העשויות לצמצם באופן משמעותי את תאונות הדרכים בהן מעורבים אוטובוסים ומשאיות ולחסוך בחיי אדם רבים".

למה משאיות צריכות מערכות התרעה מפני תאונה?

כאשר מדובר על 32 טון ומעלה, כל תאונה זה שמונה הרוגים

הבחירה של משרד התחבורה להתמקד במשאיות אינה מפתיעה: משאיות מעורבות בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה משמעותית מחלקן היחסי בצי הרכב. נתון זה אינו חדש, אך למרות שכל העוסקים בבטיחות מודעים למצב הבעייתי, עד עתה לא נמצא פתרון מספק למעורבות היתר של משאיות בתאונות קטלניות.

על חומרת המצב אפשר ללמוד מדברים שאמר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי-דואני, בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת: "כלי רכב כבדים וציבוריים מהווים כ-5% מצי כלי הרכב, אך מעורבים ב-30% מכמות ההרוגים. כלומר, בשנת 2015, כמות ההרוגים כתוצאה מכלי רכב כבדים וציבוריים הייתה 96 הרוגים".

אחת הבעיות העיקריות של כלי רכב כבדים היא, באופן טבעי, משקלם הכבד: לדברי המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, "מדובר בכלים עם טונאז' אדיר. (כאשר) מדובר על 32 טון ומעלה, כל תאונה זה שמונה הרוגים... כל תאונה עם כלי כזה, לא יעזור, זה מעורבות אדירה".

למה התרעה על סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק?

מחאה בכביש 232 בעקבות מעבר משאיות שם לכרם שלום. שי מכלוף, מערכת וואלה! NEWS
מחאה בכביש 232 בעקבות מעבר משאיות שם לכרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, שי מכלוף

בהתייחסם לסיבות למעורבות היתר של משאיות בתאונות דרכים, מציינים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי "לתאונות שבהן נהגי משאיות מעורבים יש גורמים שונים. שניים מהגורמים המרכזיים הם לחץ בעבודה ושעות נהיגה ממושכות מדי יום".

לחץ בעבודה ושעות נהיגה ממושכות עלולים לגרום, בין השאר, לעייפות והיסח דעת. לכן, אין זה מפתיע לגלות שמשרד התחבורה בחר להתמודד עם מעורבות היתר של משאיות בתאונות באמצעות חובת התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה – מערכות אלה נועדו לפצות על היסח דעת ולאפשר לנהגים להגיב בזמן לסיכונים בכביש.

לפי פרסומי משרד התחבורה, "מערכת בקרת סטייה מנתיב מתריעה מפני הנהג על סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה, ומערכת שמירת מרחק מלפנים מזהה מכשול לפני הרכב או אי שמירת מרחק בין כלי הרכב בכביש, ומתריעה על כך בפני הנהג".

במשרד גם מציינים כי "שתי המערכות נבחנו על-ידי מדינות האיחוד האירופי, הוכחו כמערכות בטיחות בעלות פוטנציאל גבוה לצמצום מספר הנפגעים בתאונות דרכים, ועמדו במבחן של עלות מול תועלת".

איך יודעים שמערכות ההתרעה יעילות?

על יעילותן של מערכות ההתרעה בציי משאיות אפשר ללמוד ממחקרים אקדמיים שנערכו בשנים האחרונות. למשל, מחקר מ-2014 מצא שלמשאיות שלא צוידו במערכת למניעת סטייה מנתיב הנסיעה (באנגלית: Lane Departure Warning, ר"ת: LDW) היה סיכון גבוה פי 2 למעורבות בתאונה.

עורכי המחקר סיכמו את ממצאיהם כך: "התוצאות בכל הבחינות מצביעות על תועלת בטיחותית חיובית וחזקה למערכת LDW... למשאיות עם LDW היה שיעור תאונות – שקשורות לסטייה מנתיב – נמוך משמעותית ממשאיות שלא צוידו ב-LDW".

מחקר שפורסם בארה"ב ב-2012 ובחן את היעילות של מערכות למניעת תאונות מסוג חזית-אחור – מערכות שמתריעה על אי שמירת מרחק מכלי רכב או עצמים בכביש – העלה כי התקנת המערכת במשאיות יכולה למנוע עשרות אלפי תאונות מדי שנה, ובכלל זאת אלפי תאונות קשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully