וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: וולוו S90 החדשה

וולוו תנסה לטלטל את קטגוריית הפרימיום סדאן עם S90 - מכונית גדולה, חזקה, יוקרתית וחכמה משמעותית מקודמתה. האם זה מספיק כדי להתחרות מול המיטב?

השקה: וולוו S90. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
וולוו S90 החדשה. השוודים חוזרים/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

עד לפני שנים מעטות וולוו עמדה על סף קריסה. 11 שנות בעלות בידי פורד לא הצליחו להרים את המותג השוודי הוותיק שהמשיך לדשדש במכירות. אז בא משבר ה'סאב-פריים' הכלכלי בארה"ב שפגע בין היתר גם ביצרניות הרכב ואילץ את פורד להיפטר מוולוו. קונצרן 'ג'ילי' הסיני, ניצל את ההזדמנות ונטל את וולוו מידיה של פורד תמורת מה שנראה מבחוץ כנזיד עדשים - 1.8 מילארד דולר - מעט יותר מרבע מהסכום אותו שלמה פורד לרכישת וולוו ב-1999. הסכום הנמוך, והחשש מהתערבות סינית מוגזמת, לא ניבאו טובות עבור עתידה של וולוו, אבל אז הגיע XC90 - רכב הפנאי שהחליף דגם באותו השם. היה זה דגם ראשון של וולוו תחת ההנהגה הסינית וגם אם הוא לא היה ברמה של הטובות בקטגוריה, הוא הראה שוולוו נמצאת על הפסים הנכונים. S90 - מכונית הסאלון שהגיעה אחריו, כבר העלתה את הרף.

S90 מחליפה את S80 אחת המכוניות היותר מבוגרות בקטגוריה (הוצגה ב-2006), ולא בכדי וולוו שינתה את כינוי הדגם. למרות שהשם S80 שימש את וולוו בשני דורות של מכונית הסאלון (מאז 1998), הוא לא הניב לוולוו את מספרי המכירות הדרושים. החלפת הכינוי הוא בגדר "משנה שם משנה מזל", ולמרות שהיצרנית השתמשה בשם לתקופה קצרה (בין 1996 ל-1998) כשהחליפה את דגם 960 ב-S80, הכינוי החדש קושר את הדגם ל-XC90 ביותר ממימד אחד.

גדולה יותר

השקה: וולוו S90. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקה: וולוו S90/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
פלטפורמה זו מאפשרת להם משחק רב של מידות ואורכים כך שבעתיד היא גם תשמש את S60 שתוצג בשנה הבאה ו-XC60 שיוצג אחריה

ונתחיל במובן מאליו, ממדים. S90 מבוססת על הפלטפורמה המודולרית החדשה של וולוו שמכונה SPA, ומשרתת גם את XC90. פלטפורמה זו מקנה למכונית ממדים גדולים משמעותית מקודמתה ומהגדולים בקבוצה: היא ארוכה ב-11 ס"מ מ-S80 (לכדי 496 ס"מ), רחבה ב-3 ס"מ (ל-189 ס"מ) ובעלת תוספת משמעותית של 10.5 ס"מ לבסיס הגלגלים (ל-294 ס"מ). רק הגובה הצטמצם ביחס ל-S80 ונישא כעת ל-144 ס"מ (5 ס"מ פחות מב-S80). בתוך תא הנוסעים ההבדל מורגש. לא שב-S80 היה חסר מקום, כמו שכאן, בדגם החדש, מרגיש הרכב הרגיל כאילו מדובר בדגם בסיס גלגלים ארוך. אגב, דגם מאורך יוצג בעתיד כנראה אך ורק עבור השוק הסיני. נפח תא המטען רושם נתון דומה עם כ-500 ליטר כולל האזור שמכיל את הגלגל החליפי.

לטענת וולוו פלטפורמה זו מאפשרת להם משחק רב של מידות ואורכים כך שבעתיד היא גם תשמש את S60 שתוצג בשנה הבאה ו-XC60 שיוצג אחריה. לדבריהם הקבוע היחיד בפלטפורמה הוא המרחק בין הסרן הקדמי לדשבורד משתי סיבות עיקריות: 1. הם גילו שזהו המרחק המניב את התוצאה הטובה ביותר במבחני הריסוק. 2. כך נוצר "אף" ארוך למכונית אשר משדר יוקרה.

מבחני ריסוק עדיין לא פורסמו, אולם אין ספק שאחרי תקופה ארוכה מכונית הסאלון של וולוו חזרה לשדר יוקרה. הממדים הגדולים מאפשרים עיצוב ארוך ומרשים בהרבה מהמכונית המוחלפת והחרטום הכמעט אנכי משדר כוחניות. רק הירכתיים לטעמי מעט מפוספסים. בגרסת הסטיישן שמכונה V90, החלק האחורי נראה נאה הרבה יותר. לטענת וולוו היו מספר סקיצות עיצוב לחלק האחורי של גרסת הסטיישן כולל תצורה כמעט אנכית כמו בדגמי העבר, אולם בסוף בחרו לוותר על תוספת הנפח בתא המטען ולשרטט מראה אלכסוני משמעותי, בסגנון כמעט של "שוטינג ברייק", כדי להדגיש את הדינמיות במכונית החדשה. כאמור הקשר ל-XC90 נמצא גם כאן בקווים הכלליים וגם בפרטים הקטנים כמו בגריל הגדול וסממן ההיכר החדש של היצרנית שאף הוצג במכונית הקונספט של וולוו לפני כמעט שלוש שנים - פנסי החזית שמכילים את צורת "הפטיש של תור" (אל הרעם במיתולוגיה הנורדית, בנו של אודין אבי האלים).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חכמה יותר

השקה: וולוו S90. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקה: וולוו S90/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
הרעיון הוא צמצם משמעותי של כמות הכפתורים על הקונסולה המרכזית, אך התוצאה היא ביצוע פעולות מורכבות מידי בעת נהיגה

ככל שהמרכב נראה טוב מבחוץ, הפנינים מתחבאים בפנים. כאמור המראה הכללי לקוח מזה שלXC90 כולל מסך המולטימדיה הגדול שממוקם לאורך, אך שלא כמו בדור היוצא או אפילו בכ-XC90, תא הנוסעים נראה מרשים ומשובח בהרבה. הוא עטוף בעור עם תפירה נאה, אוגר בתוכו חלקים שונים של אלומיניום מוברש, עץ מעובד, פלסטיקה איכותית, תאורות LED סמויות ועוד. רק הפנל הקשיח שמתחת למסך המולטימדיה נראה מעט לא שייך. סה"כ הכל ארוז יחד באופן מאוד משכנע עם ניחוח של עידון ויוקרה. כרגיל בהשקות המכוניות מוצעות ברמות הגימור הגבוהות ביותר ותפירת העור בדשבורד היא לא הסטנדרט, אלא תוספת בתשלום. יש לקוות שאלינו תגיע המכונית רק עם דשבורד העור, כיוון שזה מסוג החלקים שעושים את ההבדל בין עוד מכונית גדולה למכונית יוקרה.

רשימת האבזור ארוכה וכוללת מערכת סאונד משובחת של Bowers & Wilkins עם 19 רמקולים וסאב-וופר ייחודי, מושבי עור עם חימום/מיזוג ופעולת מסאז', בקרת אקלים 4-אזורית ועוד. כיצרנית שחרטה על דיגלה את נושא הבטיחות, ספינת הדגל שלה נושאת את כל הטכנולוגיה המוכרת כולל מערכות נהיגה אוטונומית שבראשן הדור השני של "פיילוט אסיסט" ("סייען טייס/נהג").

בדור הזה הורחבו תפקודי הנהיגה האוטונומית אל מעבר למצבי הנהיגה העירונית במהירויות נמוכות - ומעתה ניתן לנוע ללא מגע יד אדם (כמעט) במהירות של עד 130 קמ"ש. כל שצריך לעשות זה לקבוע את מהירות בקרת השיוט והמכונית תעשה לבדה את כל היתר: תאיץ, תפנה בהתאם לטיב סימון הנתיבים בכביש ותבלום עד עצירה מוחלטת. בפועל גילית שלפעמים המכונית מפספסת את סימון הנתיבים, ואז היא בבת אחת מתנתקת ממצב "טייס אוטומטי" ומבלי להודיע, לצפצף או להתריע. מעט מפחיד.

במרצדס E קלאס החדשה לה מערכת דומה, העסק עובד טוב יותר ונוסך יותר בטחון בנהג. בנוסף גם תפעול מערכת "הטייס האוטומטי" מעט מסורבלת. ובכלל סרבול היה אחד האלמנטים הבולטים ב-S80 המוחלפת, ממערכת השמע, ניווט, וסלולר ועד מערכות הניהוג, כמו שיחות שלא ניתן לנתק מגלגל ההגה או החלפת תחנת רדיו כשהמערכת במצב ניווט. גם בנושא זה S90 מציגה שיפור דרמתי ביחס לקודמתה, אבל עדיין לא הכל חלק ואינטואיטיבי.

כך למשל תפעול המערכות השונות נעשה דרך מסך מגע גדול בקונסולה המרכזית עם מערכת תפריטים בסגנון סמארטפון. הכל נמצא שם, מעמעום תאורת לוח המחוונים ועד כיוון התצוגה העלית וכו'. הרעיון הוא צמצם משמעותי של כמות הכפתורים על הקונסולה המרכזית, אך התוצאה היא ביצוע פעולות מורכבות מידי בעת נהיגה, דבר שעלול להסיט את העיניים מהכביש ליותר מדי זמן. גם כפתור ההתנעה, שדורש סיבוב במקום לחיצה, מרגיש כתוצאה של מאמץ יתר להיות מקוריים.

חזקה יותר

השקה: וולוו S90. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקה: וולוו S90/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
נימוסי הכביש של S90 טובים משמעותית מאלה של קודמתה. היא ניטראלית מאוד בפניות מהירות, ומגלה נטייה קלה בלבד לתת-היגוי בפניות חדות

היצע מנועי S90 דומה ל-XC90 ובגזרת הבנזין יכלול מנוע 2.0 ליטר מוגדש בשלושה הספקים: 254 כ"ס עם מגדש טורבו יחיד (גרסת T5), 320 כ"ס עם מנוע שמשלב מגדש טורבו ומגדש-על (גרסת T6) ו-407 כ"ס שמוסיף ל-T6 גם מנוע חשמלי (גרסת T8 ההיברידית פלאג-אין עם טווח חשמלי של 50 ק"מ). גם גרסאות הדיזל יציעו מנוע 2.0 ליטר זהה: האחד עם 190 כ"ס (D4) ושני עם 235 כ"ס (D5). כל המנועים משודכים לתיבה אוטומטית בעלת 8 הילוכים תוצרת איישיין היפנית, כשהגרסאות החלשות יוצעו בהנעה קדמית בלבד והאחרות עם הנעה כפולה (האלדקס) ששולחת את הכוח לאחור במקרה הצורך.

הצמיחה בממדים הובילה גם לעליה קלה במשקל שכעת נע בין 1,800 ל-2,200 ק"ג בהתאם לגרסה. אולם עבור גרסת ה-T6 - הבנזין היחידה שנכחה בהשקה - המשקל העודף לא היווה בעיה. הביצועים מצוינים ולא חסר כוח לעקיפה גם בעליה ארוכה. הנתונים הרשמיים הם תאוצה ב-5.9 שניות, ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. מצד שני למרות שיש כאן יותר הספק מגרסת ה-V8 של הדור הקודם, אין כאן ביצועים יוצאי דופן או לכל הפחות אין את תחושת הבעיטה בגב לה מצפים מהספק שכזה. יש 4 מצבי נהיגה ('אקו', 'רגיל' , 'ספורט', ו'התאמה אישית') שאחראים על רגישות המצערת, תיבת ההילוכים וההגה. הבחירה ביניהם גם מבוצעת בדרך שמתאימה לסמארטפון ופחות לנהיגה. ההבדלים ביניהם מורגשים אבל אינם דרמתיים כשהפרמטר הדומיננטי ביותר הוא תפעול תיבת ההילוכים. סה"כ התיבה חלקה ונעימה כשרק בנהיגה נמרצת היא מרגישה מעט איטית. ולמרות זאת עבור 99% מהנהגים זה לא יהווה בעיה.

S90 בגרסת ההשקה הציעה מתלה קדמי קונבנציונלי ואחורי אקטיבי. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מאוד למרות שרק פיסת גומי דק (255/35) עטפה את חישוקי 20 האינץ'. את רוב תחלואי הכביש עוברת המכונית מצוין כאשר רק ב-30 קמ"ש על חלק מהכבישים הורגש רטט. את נוחות הנסיעה משלימים מושבים מצוינים. את אלה של קודמתה לא אהבתי. הם היו חסרי תמיכה, צרים מדי באופן שלא מתאים לספינת דגל ולא נוחים לאורך זמן. המושבים ב-S90 הם כבר משהו אחר. תמיכת הצד טובה הרבה יותר גם אם מעט חסרה לטעמי, המושב עצמו רחב וגם ניתן לכוון את אורכו. התוצאה היא מושב נוח בהרבה. גם המושב האחורי ארוך, רחב, ונוח למדי כשרק גבוהים ירגישו במרחב ראש מעט מצומצם. בוולוו טוענים ליכולת שינוע ל-5 מבוגרים. לא ניתן היה לבדוק זאת בתנאי ההשקה, אך אומר שהמושב האמצעי מאחור קשיח יותר מאחיו שלצידו, ולפניו תעלת הינע גדולה.

גם נימוסי הכביש של S90 טובים משמעותית מאלה של קודמתה. היא ניטראלית מאוד בפניות מהירות, ומגלה נטייה קלה בלבד לתת-היגוי בפניות חדות. למרות הכוח הרב היא בשום אופן לא ספורטיבית עם יותר מידי תנודות גוף על ציר האורך. ההגה מדויק, אך בעל משקל מלאכותי, מעט קל מדי ולא מעביר מידע לגבי הגלגלים הקדמיים. הבלמים בתחילת מהלכם מרגישים מעט חלשים, אך סה"כ הם מספקים עוצמה ראויה גם תחת עומס כבד ומתמשך. סה"כ, גם אם ההתנהגות לא מלהיבה, היכולות גבוהות וההרגשה מאוד צפויה ובטוחה.

האם זה מספיק?

השקה: וולוו S90. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
השקה: וולוו S90/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
מבחינת היבואנית יש לה סוף-סוף מכונית שיכולה לעמוד ראש בראש מול המתחרות, כשהנעלם היחידי כעת הוא המחיר

את טבלאות המכירות של מכונית סאלון בתצורת סטיישן באירופה, מובילה וולוו כבר תקופה ארוכה. אבל עם מכונית סדאן היא לא הצליחה לבסס את מעמדה מול הטריו מגרמניה, אודי, ב.מ.וו ומרצדס. גם בשווקים אחרים כמו האמריקני, וולוו לא נתפסת כמקבילה לאירופאיות היוקרתיות או למתחרות דומיננטיות אחרות כמו קאדילק ולקסוס. כמו גם יצרניות אחרות גם וולוו הבינה שיהיה לה קשה מאוד להילחם בהילת היוקרה שיש לחלק מהמתחרות ועל כן קברניטיה מצהירים שהם אינם מתכוונים לרדוף אחר המתחרות מגרמניה, אלא לפנות לקהל אחר שמחפש תמורה אחרת: מכונית ירוקה, בטוחה, ויוקרתית. עם S90 וולוו מקווה לשנות את המאזן ויש לומר שגם אם היא אינה מושלמת, יש ביכולה של המכונית לעשות את השינוי.

בנוסף וולוו גם מתכוונים לחדור לפלח שוק חדש של מכוניות יוקרה עתירות כוח דוגמת גרסאות S/RS של אודי, M של ב.מ.וו ו-AMG של מרצדס. מדובר בפלח שוק מאד יקר ומאד רווחי אליו היא מתכוונת להיכנס בזכות מעורבותה רבת השנים במירוצי טורינג. דגמים ראשונים יוצגו בשנה הבאה תחת הכינוי 'פולסטאר' (Polestar) כשמה של חטיבת המרוצים שבעלותה ולמרות שיציעו את אותו מנוע T8 ללא שינוי בהספק, הם יציעו כיול מעט שונה, ומראה ספורטיבי יותר.

אלינו S90 צפויה להגיע ברבעון השלישי של השנה תחילה לפחות עם גרסאות הבנזין T5 ו-T6 כש-T8 תצטרף מאוחר יותר שכן יצורה יחל רק לקראת סוף שנה זו. מבחינת היבואנית יש לה סוף-סוף מכונית שיכולה לעמוד ראש בראש מול המתחרות כשהנעלם היחידי כעת הוא המחיר. יש לקוות שוולוו תמשיך להיות אגרסיבית גם בפלח השוק בו משחקת S90 כפי שהיא נוהגת גם בקטגוריות אחרות.

הכתב היה אורח חברת 'מאיר'.

עוד בוואלה! רכב:
וולוו XC90 היברידי במבחן דרכים
וולוו מציגה את הדור הבא של סדרת ה-40
חדש בארץ: וולוו V40 עם מנוע 3 צילינדרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully