וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי דרך המשי: דרמה באמצע המירוץ

15.7.2016 / 5:45

בנקודת החצי מוכיח ראלי דרך המשי שהוא הפך להיות המרוץ המדברי הקשוח ביותר; פטרהאנסל מתרסק, משאיות קמאז מוכרעות על ידי 'רנו' הולנדית, הסינים מאבדים את הקצב, זה ממש לא פיקניק!

צילום: רמי גלבוע

ראלי דרך המשי. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
רז היימן והלל סגל/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בנקודת הסיום של קטע הדירוג החמישי, ראינו שובל אבק המתאבך מאחורי נקודה צהובה המרצדת בחום המדבר; הנקודה התגלתה כ'צהובה' של צוות פוינטר-IGO, שעמדה לסיים 568 קילומטרים של קטע דירוג ארוך ותובעני. 568 קילומטרים אומרים שש שעות וארבעים דקות של לחץ ומתח בלתי פוסקים, נהיגה על המגבלות, התחמקות ממלכודות בוץ טובעניות וצליחת ה'קוליס' העמוקים של משאיות הענק. בדרכם עצרו רז והלל כדי להחזיר על הגלגלים צוות יפני שהתהפך, ולהחליף צמיג מפונצ'ר. ליהנות מהנוף, לעצור להפסקת צרכים? רק אחרי שהסטופר נעצר. לא ייפלא שהצהובה גלשה מעדנות כמאה מטרים מעבר לקו הסיום, וגיבורינו המיוזעים יצאו להפסקת התרעננות.

דקות ספורות לאחר מכן הגיחה 'הירוקה' של קדשאי ערמוני, עוצרת לידינו. גם הם פוצצו צמיג, מגדש הטורבו החל לגמגם והמנוע התחמם, אבל בשביל זה יש חניון לילה, הלא כן? אביב ויזהר מתייחסים למדידות הזמנים ביותר סלחנות ולכן, כאשר ראו את סטפן פטרהאנסל תקוע בצד הדרך בקילומטר ה-416 של קטע הדירוג, עצרו והציעו לו עזרה; "מר דקאר" הוא דמות מיתולוגית, ואם אפשר לעזור לו בעת צרה? אבל סטפן רק הפטיר Merci, והמשיך במלאכת השיקום של הפיג'ו המופלאה.

אביב סיפר שההתרסקות התרחשה לאחר ערוץ מים שסומן בבירור בספר הדרך, ובכל זאת - גם אלופי עולם עושים טעויות! סבסטיאן לוב עזר לפטרהאנסל להפוך את המכונית על גלגליה, וכדי להגיע לנקודת הסיום נאלצו פטרהאנסל והנווט קוטרה לאלתר מתלה אחורי שנתלש בהתהפכות, להחליף מכלולים רבים ולקרטע עד סוף המיוחד - מאות קילומטרים של נהיגה מתסכלת, עבור הפייבוריט הגדול של המרוץ. נחמה קלה בקבוצת פיג'ו הגיעה עם נצחונו היומי של Despres, אם כי נראה שניצחונו הושג הודות לשלושה תקרים במכונית ה-MINI של הסעודי אל רהג'י.

ראלי דרך המשי. רני גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ראלי דרך המשי/מערכת וואלה! NEWS, רני גלבוע

לאור זאת זינק הבוקר פטרהאנסל במקום 12, מה שחייב אותו לעקוף מתחרים רבים; הוא סיים במקום השני, הישג מדהים למדי. את המקום הראשון של היום קטף האמריקני דיימן ג'פרי עם הבאגי קלאס-1 הייחודית שלו; המסלול המהיר והחולי התאים לו ככפפה ליד מיוזעת. "זה היה ממש כמו להתחרות בבית" הסביר הקליפורני, ששרף את הדיונות הקזאחיות.

קטע הדירוג היום ראה את חזרת קמאז לשליטה בדירוג המשאיות היומי; ביום הקודם ניהל Mardeev מאבק בלתי פוסק מאחורי הגה קמאז מס' 306, כנגד ההולנדי Van Den Brink הנוהג באבטיפוס רנו K520. ההולנדי עקף 30 מכוניות ושמונה משאיות, אבל את הניצחון קיבל רק כאשר מגדש הטורבו של Mardeev קרס, במאה הקילומטרים האחרונים של הסטייג'. מהירותו הממוצעת של ההולנדי הייתה 80 קמ"ש, בשבילי דיונות מתפתלים וקופצניים ביותר.

אורכו של קטע הדירוג היום (מס' 6) היה 100 קילומטרים, וקטע הדירוג השני בוטל, עקב התראת סופה; המתחרים קיבלו את הביטול בהקלה מסוימת ואמנם, את השורות האלה אני מקליד לכם מאוהל העיתונות מוצף המים באלמטי, העיר הגדולה במזרח קזחסטאן.

ראלי דרך המשי. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
משאית הדגל של קמאז, מובילה את המרוץ/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

באש ובמים

היום היו לנו חולות ואבק, אבל לפני יומיים צלחה שיירת הראלי ערוץ מים שופע, לאורכו התגודדו מאות תושבי המקום. מעבר המים לא היה עמוק במיוחד, אבל גם 60 סנטימטר מים יכולים לגרום נזק ניכר - בעיקר אם אינך יודע מה עומק המים ומה טיב הקרקע. חלק מהמתחרים טסו אל תוך המים לקריאות הגיל של הצופים, אחרים טבלו צמיגים בזהירות שזכתה לקריאות גנאי.

רז היימן והלל סגל הגיעו אל המעבר במהירות מבוקרת, והאיצו בהדרגה תוך יצירת גל חרטום מרשים. היום כבר לא יהיה צורך לקחת את המכונית לשטיפה! גם אביב זינק למים בקצב ראוי, ונחלץ בקלות אל נקודת הסיום. שתי המכוניות הישראליות בולטות מאוד בקרב המתחרים, מכיוון שלשתיהן מרכב מעוצב באופן מוזר למדי, וצבעיהם מנקרים עיניים.

בהשוואה לזהירות נהגי המכוניות, היה אפשר לחשוב שנהגי המשאיות רק חיכו להזדמנות לזנק אל תוך המים. צופרי הענק שלהם הרטיטו את האוויר, והם הרימו צונאמי ענקי שהתיז מים על רבים מהצופים. התרגשות הקהל גאתה בעיקר למראה משאיות הקמאז הכחולות, המיוצרות בעיירה קזאן הסמוכה ('סמוכה' במונחים של דרך המשי, כאלפיים קילומטרים מערבית למעבר המים הרוגש). אתה ממש לא רוצה לעמוד בדרכה של משאית כזו!

ראלי דרך המשי. רני גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ראלי דרך המשי/מערכת וואלה! NEWS, רני גלבוע

פלוגה מסייעת

כל יום מסיימים הנהגים והנווטים את המרוץ בשעה מאוחרת, ורק אז מתחילה עבודת יומם של אנשי הסיוע המתחזקים את המכוניות. הקבוצות הגדולות מגיעות לשטח עם צבא מכונאים וסדנאות מתוחכמות שאפשר רק להתקנא בהן: משאיות משוכללות עם ים של חלפים, מנופים, מחשבים ופנצ'ריות מיוחדות. הם מפרקים את המכוניות, מנקים, מכווננים ומשחזרים הכול למצב הקדמוני. כך שופצה הפיג'ו של פטרהאנסל במהלך הלילה, ממצב צבירה של גרוטאה מפוררת, לסטאטוס של רכב המרוץ המדברי המהיר ביותר בעולם.

אצלנו המצב פחות מבריק, רז והלל מתחזקים את 'הצהובה' בכוחות עצמם. בכל ערב מתיישב רז להכין את ציר הניווט למחר, והלל מתחיל לבדוק ולתקן את הנחוץ. בכל יום הוא בודק, מתחזק ומרענן הכול, ועד היום לא היו - השבח לאל! - תקלות רציניות. לאור הקצב המהיר של המרוץ והשבילים המשובשים מאוד, באחד הלילות הרכיב הלל מייצב להגה, כדי לצמצם את חופש המתלה הקדמי. לקראת ה'מיוחד' החמישי הגביה את החרטום בשלושה סנטימטרים, כדי לשפר את העבירות והישרדות המכונה.

כמי שהכין את הצהובה למרוץ, הוא בקי ומכיר כל בורג. "זה ממש כואב לי" הוא אומר לי באנחה. "אנחנו מושכים את האוטו ל-100% לחץ וזה עלול להיגמר בתקלה רצינית, אותה אני רוצה למנוע מראש". לשם כך הגביה את הכלי, רז נוהג על המגבלות ובינתיים זה הולך להם טוב מאוד.

לאביב ויזהר קל יותר, הודות לאנשי הסיוע המטפלים ב'ירוקה'. מעוז וילדר הוא הקדקוד הבלתי מעורער, מנהל ומתפעל את הסיוע בנינוחות ובחוש הומור ההולך ומתגבר, ככל שנכנסים יותר אל הלילה. יחד איתו עובדים כצוות מתוקתק יונתן לווינסון ועומר בן-גל, בשקט וביעילות מקצועית ביותר.

לאחר ה'מיוחד' השלישי התגלתה נזילת שמן חמורה באחת הציריות, מה שחייב פירוק תיבת ההילוכים - על הדשא הרטוב, לאחר 12 שעות נסיעה משך היום! החבר'ה התלבשו על פרויקט בנחישות מקצועית, וסיימו את ההחלפה לקראת בוקר. בלי לעצום עין עלו על משאית הסיוע, ויצאו לחניון הבא; כמי שחולק איתם את משאית הבלהות אני יכול להעיד כי מצב הרוח לא היה פחות טוב באותו יום - כל אחד חטף לעצמו את שעות השינה המינימליות, תוך כדי נסיעה.

ראלי דרך המשי. רני גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
פטרהאנסל נראה מודאג, ויש לו סיבות טובות לכך. שותפיו לקבוצה מזנבים בעקבותיו, והוא עושה שגיאות קריטיות/מערכת וואלה! NEWS, רני גלבוע

השורה התחתונה

לאחר שישה קטעי דירוג מוביל את המרוץ סיריל דספרה (פיג'ו) בזמן כללי של 11:06 שעות. צמוד אליו שותפו לקבוצה סבסטיאן לוב (11:14), ואחריהם ווסילי הרוסי ורהג'י הסעודי, שניהם במכוניות מיני עם זמנים של 11:15 ו-11:19 בהתאמה. עם אלפי קילומטרים לפניהם ובהם הדיונות השגיאות של HAMI (סין), 13 דקות הן פער העלול להימחק בהינד עפעף, עקב תקלה טכנית או שגיאת נהג או נווט.

צוותי פוינטר-IGO וקדשאי-ערמוני ממשיכים בנהיגה יסודית ויציבה. מכוניות המרוץ שלהם אינן יכולות להתחרות בהספקי מנועים או בטכנולוגיה אקזוטית, אבל הם שני נהגים מצוינים, עם נווטים מנוסים ומדויקים. קדשאי-ערמוני נמצאים במקום טוב באמצע, 33 מתוך 80 משתתפים. רז היימן והלל סגל נמצאים במקום 25 בכללי, מה שהופך את ציפיותיו של רז לפני המרוץ, לריאליות ביותר. בזמנו הודיע שבכוונתו להתברג לעשירייה השנייה, וזה מתחיל להיראות מאוד אפשרי; נחזיק להם אצבעות ונעקוב.

ראלי דרך המשי. רני גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ראלי דרך המשי/מערכת וואלה! NEWS, רני גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully