וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא חוקי: 10 סיבות לביטול דוח"ות תנועה

עו"ד אילון אורון, מאמר אורח

22.7.2016 / 7:54

שוטרי משטרת ישראל מנסים להלחם בתופעות מסוכנות על הכביש, אך לעתים הם מחלקים דוחות ללא הבחנה וגורמים עוול גדול לנהגים חפים מפשע. מתי ניתן לערער עליהם ולבטלם?

ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014/חטיבת דובר המשטרה

מדי שנה נרשמים בישראל מאות אלפי דו"חות תנועה. משטרת ישראל משקיעה משאבים רבים בהצבת שוטרים בכבישים וזאת במטרה לצמצם עד כמה שניתן את עבירות התנועה ולמגר את הקטל בכבישים. אך במקרים רבים ידם של השוטרים קלה על ההגה ומשכך, דו"חות רבים ניתנים לנהגים בשגגה.

להלן רשימת סיבות אשר עשויות לגרום לביטול דו"ח התנועה שקיבלתם:

עוד בוואלה! רכב:
רשיונות הנהיגה החדשים - יהיה קשה לזייפם
מקס הזוחל: נתפס על כלי רכב מאולתר בכביש 65
"אל תיגע בניידת!": השוטר נהג באלימות, הדו"ח בוטל

כתב יד לא קריא

מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג. קובי ליאני
מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג/קובי ליאני

אם שוטר רשם דו"ח בכתב יד לא קריא, אפשר לראות בדו"ח זה כאילו לא נרשם. אם כתב היד של השוטר אינו קריא, מדובר למעשה בתיק שאין בו ראיות. אם יאושר לשוטר לשכתב את הדו"ח ולכתוב אותו מחדש, ניתן יהיה לקרוא את הרשום בו ורק אז ייחשב לתקף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חוק ההתיישנות

כאשר אדם מקבל דו"ח תנועה על פי צילום של רכבו במהלך ביצוע עבירת תנועה, אולם חלפו למעלה מ-4 חודשים ממועד הצילום, או לחילופין כשמדובר בבקשה להישפט וחלפה למעלה משנה מיום הגשת הבקשה, הדו"ח למעשה התיישן. במקרה כזה לא ניתן להגיש נגד הנהג דו"ח תנועה.

פגמים בראיות

הדבר עשוי לגרום לביטולו של דו"ח תנועה נגד נהג. למשל אם נהג מואשם באי עצירה בתמרור עצור, אבל השוטר לא ציין בדו"ח אם בכלל קיים קו עצירה, הרי שייתכן כי הנהג עצר לפני קו עצירה והשוטר הבחין ברכב רק בשלב יותר מאוחר, כשנכנס לצומת בנסיעה רציפה.

תמרור לא חוקי

אם הנהג כופר בחוקיות הצבת התמרור, ולא ניתן להוכיח שהתמרור אושר על ידי רשות התמרור, דינו של הדו"ח להתבטל וזאת כי התמרור לא חוקי. לדוגמא, אדם שמואשם בדו"ח בעבירה של חציית צומת בניגוד לתמרור עצור, בעוד שהתמרור היה מוצב רק בצד השמאלי ולכן לא חייב אותו לעצור – דינו של דו"ח זה להתבטל.

דו"ח שהגיע באיחור בדואר

אם רכב צולם על ידי מצלמות המשטרה נוסע במהירות מופרזת בכביש כלשהו ובעקבות זאת נשלח לו דו"ח תנועה לביתו, אולם דו"ח זה עדיין לא הגיע ובינתיים צולם הנהג בכביש אחר עובר עבירה זו, אם התקבל בדואר הדו"ח השני לפני הדו"ח הראשון - יש לבטל את הדו"ח המאוחר על מנת שהדו"חות יוגשו בדו"ח אחד למניעת חיוב בכפל נקודות.

היעדר תמרורים בכניסה לדרך עירונית

כביש 89 סמוך למרכז הרפואי לגליל. מרץ 2016. אדריאן הרבשטיין
כביש 89 סמוך למרכז הרפואי לגליל. מרץ 2016/אדריאן הרבשטיין

אם נהג מואשם בעבירת מהירות בדרך עירונית, בה למשל המהירות המותרת היא 50 קמ"ש, אולם הנהג נסעה בה 90 קמ"ש ובמידה וכביש יש שטח הפרדה בנוי, אם לא הוכחו קיומם של תמרורים בכניסה לדרך העירונית, התוצאה היא שהמהירות המותרת היא 90 קמ"ש ולכן דינו של הדו"ח להתבטל.

נהיגה בזמן פסילה

נהג שמואשם בנהיגה בזמן פסילה, ומסתבר כי מדובר בפסילה שהוכרעה בהיעדרו של הנהג ובמידה ולא הוכח שהנהג זומן לאותו דיון , הפסילה שנפסל לא מחייבת. במקרה כזה, דינו של הדו"ח על נהיגה בפסילה דינו הוא להתבטל.

בעל הרכב לא נהג בו בזמן העבירה

אם בעל הרכב מוכיח כי הרכב נמסר לחזקתו של אדם אחר או נלקח ממנו שלא בהסכמתו –הדו"ח על שמו של הנהג יבוטל.

טעמים לא עניינים של השוטר ברישום הדו"ח

מבצע אכיפה משטרתי לקראת פתיחת עונת הקיץ בחוף פלמחים, ראשון לציון. יוני 2016. מגד גוזני
מבצע אכיפה משטרתי לקראת פתיחת עונת הקיץ בחוף פלמחים, ראשון לציון. יוני 2016/מגד גוזני

כששוטר רושם דו"ח בגין הפרת זכות קדימה, אולם השוטר הוא זה שלא קיבל זכות קדימה מהנהג, במצב כזה טענת הנהג שהשוטר רשם את הדו"ח מטעמים לא ענייניים עשויה להתקבל. במקרים כאלה אין עדיפות לגרסת השוטר על פני גרסת הנהג, בוודאי כשמדובר על בקשה לביטול פסילה מנהלית, כשהנהג טוען שלא הפר את זכות הקדימה.

חציית צומת באור צהוב

כשנהג מואשם שנכנס לצומת באור אדום והסתבר כי האור האדום דלק בזמן שרכבו של הנהג היה בתוך הצומת, אולם לא ניתן להפריך את הטענה לפיה הנהג חצה את קו הצומת באור צהוב, דינו של הדו"ח להתבטל.

עו"ד אילון אורון הוא מומחה לדיני תעבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully