וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: יונדאי איוניק

יונדאי איוניק היא משפחתית היברידית שעל הכוונת שלה נמצאת טויוטה פריוס. בארץ מתכננת היבואנית למתוח את גבולות השוק ולא רק להציעה כמכונית ירוקה לשוחרי הסביבה, אלא גם כחלופה משפחתית מבחינת אבזור ומחיר

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
יונדאי איוניק החדשה. משפחתית עם מנוע היברידי, כמו טויוטה פריוס/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

היברידי. העולם כולו הפך היברידי. זה הפך להיות שם קוד שיכול לתאר הכל. האם אתה דתי או חילוני? אני היברידי, אוכל כשר אבל מדליק אור בשבת. איזה כלב יש לך? היברידי: רוטווילר משולב עם צ'יוואווה. מה עשית אתמול? טיילתי במציאות היברידית במרדף אחרי פוקימון חמקמק.

המושג עצמו שמתאר ייצור כלאיים אינו חדש. אבל בעולם שמטפח תרבות צריכה, הוא הפך בחסות אנשי השיווק לחזות הכל. הוא מוצמד להכל, והפך להיות משאת נפשנו במקום המוצר עצמו. לא משנה אם אנחנו פותחים חשבון בנק, רוכשים ביטוח, קונים מזגן, או טוסטר משולשים, המוצר חייב להיות היברידי.

עולם הרכב, שאולי היה הראשון לזהות את הקאמבק של מושג הכלאיים, כבר רץ איתו כמה שנים. כדי לבדלו משאר המוצרים על המדף, הוא לעיתים הוצג באריזות עתידניות למראה. כמובן, הבידול מנפח את האגו של הצרכן שנראה נוהג במשהו ייחודי, מנקה במקצת את המצפון של שוחרי הסביבה ומעל הכל מאפשר ליצרנים לגבות פרמיה דשנה. אבל הגיעה העת שבמקום להיות טרף קל לאנשי השיווק, נחזור להביט במוצר עצמו ולהבין שזו בסה"כ אופציה נוספת על המדף הצרכני. ובמקרה של מכוניות - סוג של הצעה כמו מנוע בנזין או דיזל יש גם היברידי.

אקטיבי למראה

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, ניר בן טובים
יונדאי איוניק במבחן/ניר בן טובים, יואל שוורץ
לא משנה אם אנחנו פותחים חשבון בנק, רוכשים ביטוח, קונים מזגן, או טוסטר משולשים, המוצר חייב להיות היברידי

ניקח את יונדאי איוניק החדשה בה נהגנו במסגרת ההשקה העולמית כדוגמה לכך. איוניק היא לא ההיברידית הראשונה של יונדאי, לא היחידה, אבל היא האחרונה שהצטרפה. היא פותחה על בסיס פלטפורמה חדשה שתשרת כמה דגמים וביניהם קיה נירו, ובכמה תצורות הנעה: כלאיים, כלאיים פלאג-אין וחשמלי. יונדאי בחרה להשיק את המשפחתית החדשה שלה תחת שם חדש, לא אלנטרה או i30, ועוד בשם שמשלב סוג של משחק מילים שמרמז על יעודה, איוניק, Ioniq: יון (ion) מולקולה הנושאת מטען חשמלי, וייחודי (unique).

על מלכודת העיצוב היא הצליחה לדלג חלקית. איוניק החדשה מציגה מראה שיגרתי למדי עם חזית בעלת הגריל המשושה והמאוד מזוהה עם המותג. למרות הרושם שיוצר הלוע הגדול, רובו סגור וגם היכן שיש פתחים שמיועדים לקירור המערכות, מדובר בפתחים אקטיביים שיכולים לאפשר לאוויר לחדור ב-100%, ב-50% או לחסום לגמרי במטרה ליעל את התנגדות האוויר. מאחור נמצא חלון חצוי עם סוג של ספויילר בדומה לטויוטה פריוס - המטרה שיונדאי סימנה עם הצגת איוניק. איך שהוא רעיון הדלת החצויה התקבע עבור מכוניות היברידיות (כך גם היה עם הונדה אינסייט). כן, הוא מעט מפריע למבט האחורי, אבל לא יותר מידי, וסה"כ העיצוב נאה. לטענת יונדאי יעילות אווירודינמיות היא זו שעמדה כנר לרגליהם, מכאן העיצוב ומכאן מקדם הגרר הנמוך של המכונית שעומד על 0.24cd.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תכלית ומעט קישוטים, כמו שצריך

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, ניר בן טובים
יונדאי איוניק במבחן/ניר בן טובים, יואל שוורץ
תא המטען מציע דלת חמשית פרקטית, פתח רחב וסף הטענה יחסית גבוה

תא הנוסעים חף מגימיקים צעקניים ומציג מראה נעים וזורם. לטעמי דיפוני הדלתות מזכירים את אלה של טסלה לטוב - בגימור המדורג, זווית משענות הידיות והפנלים החלקים - ולרע - במרקם הפלסטיק הפשוט והאחיד. מול עיני הנהג נמצא לוח מחוונים מוקרן על מסך 7 אינץ' שמציג תצוגה מתחלפת: אחת כשהמכונית נמצאת במצב 'רגיל' אז נראה מד מהירות גדול, ושניה כשהמכונית במצב 'ספורט' ואז מד המהירות מתחלף במד סל"ד ענק ומעט יומרני לנוכח יעודה הירוק של המכונית. רכבי המבחן הציגו בקונסולה המרכזית מערכת מולטימדיה עם צג מגע בגודל 8 אינץ'. אנחנו נקבל את אותו גודל צג עם מערכות 'קונקטד קאר' שפיתחה כלמוביל, היבואנית. בתחתית הקונסולה, ממש מאחורי ידית ההילוכים נמצא מגש לסלולר שמציעה טעינה אלחוטית, ובהמשך הקונסולה, ממש לצד התא שנסגר בין המושבים יש מקום ייעודי להנחת טבלט. נחמד ופרקטי.

לאיוניק ממדים דומים לאלה של אלנטרה ופריוס עם 447 ס"מ אורך, 182 ס"מ רוחב, 145 ס"מ גובה ו-270 ס"מ בין הסרנים. המרווח דומה גם כן. מלפנים נמצא די והותר מקום ומאחור נמצא רצפה שטוחה, מרווח טוב לברכיים וכפות רגליים, ומרווח ראש מעט מוגבל עבור גבוהים. המושבים עצמם נוחים לאורך זמן. הם מעט קצרים לטעמי וחסרים מעט תמיכה, אבל סה"כ מציעים את המקובל בקטגוריה.

תא המטען מציע דלת חמשית פרקטית, פתח רחב וסף הטענה יחסית גבוה. נפחו סביר עם 443 ליטר אך הוא קטן במעט מזה של אלנטרה, ובהרבה ביחס לפריוס. קיפול המושבים יוצר חלל שטוח כמעט לחלוטין ומגדיל את הנפח ל-1,505 ליטר. התא עצמו יחסית רדוד, כמעט מלבני ללא שקעים מאחורי בתי הגלגלים ונעדר כמה אביזרים חיוניים כמו שקע 12V, ווים ועיגונים שונים לשמירה על הציוד. במקומם יש רשת גדולה שצמודה לתחתית כשמתחת למפלס התחתון נמצא תאי אחסון נוספים בחלוקה פנימית.

כוח מול חיסכון

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
יונדאי איוניק במבחן/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
תיבות רובוטיות לרוב מהססות ביציאה מהמקום ומעט חובטות בהתנהלות פקוקה, אולם כאן נראה שהבעיה אינה קיימת בשל הכוח המידי שמופק מהמנוע החשמלי

לאיוניק מערכת ההנעה משלבת בין מנוע בנזין אטמוספירי למנוע חשמלי. מנוע הבנזין מספק 105 כ"ס ב-5,700 סל"ד ומומנט של 15.1 קג"מ ב-4,000 סל"ד. הספקו של המנוע החשמלי הוא 43.5 כ"ס, וביחד הם מייצרים 141 כ"ס ומומנט של 24 קג"מ (27 בהילוך ראשון בלבד). להבדיל מדגמי טויוטה להם יש תיבת הילוכים אוטומטית רציפה, יונדאי בחרה להשתמש בתיבה אוטומטית רובוטית כפולת מצמד (עם שישה הילוכים). מהמעט שניתן היה לבדוק בתנאי ההשקה נראה שהעסק עובד היטב.

תיבות רובוטיות לרוב מהססות ביציאה מהמקום ומעט חובטות בהתנהלות פקוקה, אולם כאן נראה שהבעיה אינה קיימת בשל הכוח המידי שמופק מהמנוע החשמלי. לחיצה מתונה על דוושת התאוצה תפעיל רק את המנוע החשמלי שיוציא חרישית את המכונית מהמקום. בהמשך מצטרף מנוע הבנזין באופן בלתי מורגש. לחיצה פחות רגישה תעיר גם את מנוע הבנזין ואז יתגלה שהמעבר בין מצבי הנסיעה - בנזין וחשמל - פחות מלוטש. סה"כ מספקים השניים ביצועים סבירים להתנהלות יום-יומית כמו גם לעקיפה בטוחה. מצב 'ספורט' מושג ע"י הסטת ידית ההילוכים ולא משנה בהרבה את היכולות. כן התיבה מורידה הילוך, גם לוח המחוונים מתחלף ובמקום מד מהירות כחול מתקבל מד סל"ד אדום, אבל בפועל אין שינוי בצבירת הקמ"שים. הנתונים הרשמיים מדברים על 11.1 שניות מ-0 ל-100, ומהירות מרבית של 190 קמ"ש.

סוללות המנוע החשמלי ממוקמת מתחת למושבים האחוריים, הן מסוג ליתיום-יון פולימר, להבדיל מסוללות הניקל מטאל שבהן משתמשת טויוטה באוריס הייבריד וברוב גרסאות פריוס. טכנולוגיית ליתיום-יון היא המתקדמת ביותר כשמדובר בכלי רכב סדרתיים ויתרונה באגירת אנרגיה ובמסירתה, בעמידות למספר גדול יותר של מחזורי טעינה/פריקה ובגמישות עיצובית שמאפשרת יצירת מבנה קומפקטי יותר. חסרונן הוא מחירן הגבוה יותר.

בתנאי ההשקה לא ניתן לבדוק את עמידות הסוללות למחזורי הטעינה ועל כן נסתפק בציון צריכת הדלק שעמד על 20 ק"מ לליטר על פני טווח נסיעה של 204 ק"מ בנהיגה מתונה למדי.

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
יונדאי איוניק במבחן/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

שקטה, נינוחה וצפויה

הכבישים הישרים, השטוחים ונטולי הסיבובים שמשורטטים סביב אמסטרדם בה נערכה ההשקה, לא ממש אפשרו לבחון לעומק את נוחות הנסיעה או את הפן הדינמי של איוניק. כך שגם עם חישוקי 17 אינץ' הציעה המכונית נוחות נסיעה טובה ברוב תנאי הדרך, כשרק כבישים עירוניים משובשים הפרו את האיזון. סה"כ ההתנהלות של המכונית שקטה, גם מצד צמיגי מישלין 'פרימסי 3' וגם מצידה של הרוח. גם המנוע שקט כל עוד דוושת התאוצה לא מודבקת לרצפה ומחט הסל"ד מתקרבת לשיאה. התגלגלות מהירה יותר מגלה שלאיוניק התנהגות כביש צפויה, בטוחה, עם אחיזה גבוהה כשרק ההגה הרגיש קל מדי ובעומס העביר תחושה מעט מלאכותית.

טרם פורסם מבחן בטיחות לאיוניק, אך יש לציין שהמכונית מגיעה עם שלל מערכות אקטיביות שכוללות ניטור שטחים מתים, מערכת לשמירת נתיב, בלימה אוטונומית (שפעילה עד 80 קמ"ש, אבל לא מזהה אופנועים או אופניים). כל מערכת כזו היא תוספת מבורכת, אבל חשוב לזכור שהן לא מגינות ב-100%. למשל המערכת האקטיבית לשמירה על הנתיב מאוד רגישה לסימון מסלולים רשלני (כמהו משורבטים על כבישי ישראל), ולמערכת ניטור שטחים מתים מקדמי ביטחון גדולים כל כך, עד שעלו מחשבות על כיבוייה.

יונדאי איוניק במבחן. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
יונדאי איוניק במבחן/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

שוברים מוסכמות

בכל הנוגע לאבזור, איוניק תשווק אצלנו ברמת גימור אחת גבוהה, כמעט הגבוהה ביותר אותה מציעה היצרנית

תאגיד יונדאי קיה נמצא במומנטום בארץ ובעולם. מבט בנתוני המסירות במחצית הראשונה של השנה, יגלה כי התאגיד השיג נתח שיא של 27%, שמשמעותם כמעט אחת מכל שלוש מכוניות חדשות. וזה עוד לפני מכירות הדגמים החדשים יונדאי איוניק המשפחתית, וקיה נירו בעל המראה הג'יפוני, שאמורים לנחות בישראל כמעט במקביל בסוף שנה זו או תחילת שנה הבאה.

מבחינת התאגיד, איוניק ונירו הם התשובה של יונדאי וקיה לטויוטה פריוס. בארץ הן מיובאות על-ידי יבואניות שונות, ואם נביט כיצד הן מציעות את מוצריהן, יש להניח שגם כאן הן יתחרו זו בזו באגרסיביות. הפרטים עדיין לא סופיים, אבל לפחות מבחינת יבואנית יונדאי המטרה לא רק להתחרות בדגמים שנתפסים ירוקים כמו דגמי אוריס ההיברידיים ופריוס, אלא למתוח את גבולות השוק ולהציע את המכונית כחלופה משפחתית מבחינת אבזור ומחיר. כך למעשה יבואנית יונדאי תנסה לשבור את המוסכמה שעל רכב היברידי ייעודי צריך לשלם הרבה יותר. היא למעשה עשתה זאת קודם עם סונטה היבריד, אולם סונטה הזו היא רק גרסת מנוע, כשאיוניק היא מכונית שנבנתה מלכתחילה כמכונית כלאיים ובהמשך תוצע גם כחשמלית.

בכל הנוגע לאבזור, איוניק תשווק אצלנו ברמת גימור אחת גבוהה, כמעט הגבוהה ביותר אותה מציעה היצרנית. וזה אומר עם מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' (ולא 5), 8 רמקולים (במקום 6), בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור (במקום בקרת אקלים חד אזורית וללא פתחים לאחור), לוח מחוונים עם מסך 7 אינץ' (במקום 4.2), מפתח חכם לכניסה והתנעה (במקום רגיל), פנסי B קסנון (במקום הלוגן), חישוקי 17 אינץ' (במקום 15), כל מערכות הבטיחות האקטיביות ועוד. למעשה הפריטים היחידים שעוד מוצעים במכונית ולא יגיעו בשלב זה, הם חלון גג ומושבי עור עם תפעול חשמלי ואפשרות מיזוג.

וכשזה מגיע למחיר זה אומר בין 137,000 בה נמכרת אוריס סטיישן היבריד ל-152,000 בה נמכרת פריוס. היות ולפחות כעת שער המטבע משחק לטובת יונדאי ולרעת טויוטה שלאחרונה עוד העלתה מחירים, ניתן להניח שאיוניק תתקרב במחירה יותר לכיוון אוריס סטיישן ופחות לפריוס.

הכתב היה אורח חברת כלמוביל בהולנד

עוד בוואלה! רכב:
מבחן: יונדאי טוסון נגד ספורטאז' ואאוטלנדר
יונדאי אלנטרה החדשה במבחן דרכים
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • יונדאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully