וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: צמיגי פנאי ושטח חדשים של ג'נרל

20.9.2016 / 7:33

קפצנו לספרד כדי להתרשם לראשונה משני צמיגים חדשים שהשיקה היצרנית האמריקנית ג'נרל - ה-X3 שמיועד לשטח קשה והצמיג הרב שימושי, ה-AT3, בקרוב בישראל

צילום: קובי ליאני

אחת הבעיות המוכרות בענף רכבי השטח נוגעת לקושי למצוא צמיגי עפר וסלעים במידות חישוק גדולות, זאת לעומת ריבוי במספר רכבי הפנאי שנועלים חישוקים עבי קוטר. פה ושם ניתן למצוא צמיגים שעונים להגדרה, וכעת, יצרנית צמיגי השטח הגדולה מארה"ב משיקה שני צמיגים חדשים וחשובים לקבוצה זו. את הגראבר X3 (X בחזקת 3) שמוגדר כצמיג שטח אגרסיבי בחלוקה של 80:20 לטובת השטח על פני הכביש ובמקביל אליו, את הגראבר AT3 (AT בחזקת 3) שמכוון לתת מענה לרכבי שטח קלים וקרוסאוברים בחלוקה של 50:50 בין שימוש כביש לשטח. קפצנו לוולנסיה שבספרד כדי לקחת חלק באירוע ההשקה העולמי ואילו רשמינו מהשניים.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
ג'נרל גראבר X3/קובי ליאני

ג'נרל גראבר X3

הגראבר X3 החדש מחליף למעשה את הגראבר MT שהושק בשנת 2012. זה היוצא אמנם נהנה מהצלחה בארה"ב ושווקי יעד נוספים מסביב לעולם, כולל ישראל, אבל כפי שסיפרנו בתחילה, סבל מהיצע מצומצם של מידות ובהחלט יכול היה להיות טוב יותר באחיזה בתנאי שטח, בעמידות הדופן בפני קריעה וצביטות וכמובן ברעש שהפיק בעת נסיעה בכביש. אנשי ג'נרל חזרו אל המעבדות שלהם כדי לתכנן את הצמיג הבא ולשפר תחומים אלו וכך נולד ה-X3. מלבד אלו הרוכשים אותו מטעמי אופנה והתרומה למראה הקרבי, צמיג זה מיועד לנהגים וכלי רכב שמבלים זמן ממושך בשטח בתנאים קשים (ג'יפאים, חלקאים, רכבי צבא) כולל מירוצים והוא מוגדר כצמיג 80:20 לטובת השטח. את הגראבר X3 ניתן יהיה לקבל ב-19 מידות שונות ובמגוון רחב של קוטרי חישוק, בין 15 ל-19 אינץ' וברוחב של 205 ועד 317.5 מ"מ.

במהלך התכנון מחדש, הוחלט לשמור על תרכובת הגומי הקיימת, אך לשפר את כל מבנה והנדסת הצמיג שסביב, כולל עיצוב הסוליה (כן, מסתבר שלצרכנים הנראות של הקוביות חשובה אפילו יותר מהתועלת שלהן). מבחינת השלד, הצמיג בנוי משלוש שכבות של אריג מתכת (3 פליי) שמעניקים לו חוזק גבוה ועמידות בפני קריעה וחדירת עצמים לחלל הצמיג, אך גם גמישות לריכוך וספיגת מהמורות קשות. הסוליה עוצבה מחדש וקיבלה מראה אגרסיבי בהרבה, עם חריצים עמוקים לפינוי יעיל של בוץ ואבנים, וה'קוביות' שעל הצמיג עוצבו בצורת כפות ואלו אמורות לשפר מאוד את יכולת התנועה בבוץ, על סלעים וגם דיונות. דופן הצמיג חוזקה גם היא עם הרחבה של משטח הקוביות גם אליה, ובניהן גם צלעות הגנה מחוזקות שאמורות למנוע ככל הניתן את קריעת הדופן על ידי סלעים חדים למשל. בנוסף לכך ובשם העיצוב, הצמיגים יגיעו במספר מידות עם כיתוב השם 'גראבר X3' באדום. ג'נרל מספרים שהצמיג החדש משפר ב-10 אחוזים את האחיזה בתנאי שלג, ב-3 אחוזים את הרעש בנסיעה על הכביש, ב-5 אחוזים את העמידות לשחיקה וב-2 אחוזים את הנסיעה בתנאים רטובים.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים/קובי ליאני

התרשמות הנהיגה: גראבר X3

כדי שנוכל לקבל תחושות מהשינוי שעברו הצמיגים ובכלל, מיעילותם בתנאים מגוונים, המארחים הכינו עבורנו מספר מסלולי נהיגה שכללו שבילי עפר בדרגת עבירות בינונית-גבוהה, בינונית, מסלולי נהיגת כביש וגם התרשמות מעבודת הצמיגים בתנאים רטובים ובוציים.

את צמיגי הגראבר X3 האגרסיביים, התקינו אנשי ג'נרל על טנדר טויוטה היילקס מהדור הקודם במידות 245/75 R16 ועמם יצאנו למסלול שטח ברמת עבירות בינונית-גבוהה בסמוך למסלול המירוצים הבינלאומי של וולנסיה. תוואי הקרקע דומה לזה המצוי בישראל ובאופן ספציפי, בסביבות הרי ירושלים; כלומר, קרקע חשופה שזרועה בסלעים בגדלים שונים ומדי פעם גם דרדרת משוחררת. המסלול גם כלל מספר מעברים צפופים, עם זוויות הצלבה, שיפועי צד ושיפועים אופקיים וגם מדרגות סלע מורכבות ששובצו בשבילים משופעים ותלולים. בהחלט אתגר, וגם ההילקס בו נהגנו היה זקוק לעתים לסיוע והכוונה מדויקת כדי לצלוח את המכשולים מבלי להתחכך יתר על המידה בקרקע.

אמנם לא הזדמן לנו לבדוק בצמיגים אלו לחצי ניפוח, אבל לא ניכר שהם סבלו מלחץ אוויר גבוה או נמוך מדי, לפחות מבחינת התחושה והנראות שלהם. הנהיגה בשבילים הטרשיים החלה מיד מהיציאה מהחניה והמכשול הראשון כלל עליה במעלה תלולית עפר גבוהה שעליה קרקע משוחררת. ההיילקס שולב להילוך 4X4 LOW ומהלך הטיפוס שנעשה בהילוך שני התחושה הייתה של מגע תמידי עם הקרקע ללא כל אבדני כוח. גם מעברה השני של התלותית שכלל ירידה בזווית חדה, האחיזה בקרקע המשוחררת הייתה טובה מאוד ועם הישענות על בלימת המנוע, לא הזדקקנו לתוספת האטה עם הבלמים.

שאר המסלול כלל עבודה אינטנסיבית עם מיקום הצמיגים ביחס לסלעים. מראש לא תכננו לעשות הנחות לרכב והצמיגים ולכן במכוון בחרנו שלא תמיד לדרוך במקום האופטימלי. עם מדרגות הסלע לא הורגשה כל בעיה. הצמיגים אחזו היטב ואפשרו מגע רציף עם הקרקע ללא אבדני אחיזה, גם כשהגזמנו עם הלחיצה על המצערת. ההיילקס הקשיח המשיך לדלג ממכשול למכשול ומלבד המתלים הקשיחים שלו שיצרו רצף של ניעורים כואבים, צמיגי הגראבר X3 לא העבירו תחושה של אבדני אחיזה בשום מצב. לאחר גמר הנהיגה בשטח, שמנו לב לשריטות הסלע על דופן הצמיג ושם גם ככל הנראה סייעו צלעות ההגנה בדופן מפני קריעה אפשרית או צביטה. גם כשטבלנו את הרכב בתוך אמבטיית בוץ בעומק של כ-40 ס"מ, החציה נעשתה בקלות ובאופן פוטוגני וגם לאחר היציאה אל שביל מהודק וחלק, לא גררה תחושה של אחיזה בעייתית ולא נראו גושי בוץ דבוקים בין החריצים העמוקים. התרשמות כביש של ממש מצמיגים אלה.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
גראבר AT3/קובי ליאני

גראבר AT3

את הגראבר AT3 משיקה ג'נרל קודם כל מהצורך להתמודד מול תקני הרעש המחמירים שיכנסו לתוקף בחודש נובמבר השנה, אולם גם לענות טוב יותר לדרישת הלקוחות שמעדיפים צמיג בעיצוב אגרסיבי. מחינת ייעודו, הוא פונה לשוק רכבי הפנאי והשטח שמבלים באמת בשטח, אך לא מוכנים לוותר על הדרישות המנוגדות לרוב של הנסיעה בכביש. צמיג זה מוגדר ביחס של 50:50 בין השימוש בשטח לכביש והוא מהווה דור שלישי לדגם זה (קדם לו ה-AT2). צמיג זה שמתאים למגוון רחב של רכבי פנאי וקרוסאוברים, יגיע ב-64 מידות שונות, בקטרי חישוק החל מ-15 ועד ל-20 אינץ' וברוחב שיחל ב-195 ויגיע עד 285 מ"מ. בעתיד הקרוב יוצע גם בדרגת מהירות V (עד 240 קמ"ש).

מאחר ומדובר בצמיג שנועד לשמש גם בכביש, היה על ג'נרל להפחית את הרעשים שנוצרים בעת סיבובו בכביש, כחלק מעמידה בתקנים. אולם לצד זאת, גם להעלות את רמת האחיזה של הצמיג בשטח ובכביש ולהאריך את שרידותו לשימוש ממושך. הדרישות האלה הובילו לתכנון מחדש של כל הצמיג ביחס לקודמו, כך שכעת הסוליה מציעה חריצים עמוקים ורחבים שמשפרים את סילוק המים והבוץ, עם 'קוביות' בזוויות משתנות וכן שינוי בתרכובת (שגם עמידה יותר בפני שחיקה), שכבות המתכת מסייעות בשיפור חלוקת העומס על כל שטח המגע ובצורה הכללית להורדת הוויברציות והתהודה שנוצרות בנסיעה. לדברי ג'נרל, הצמיג החדש שומר על ערכי האחיזה בכביש יבש ורטוב כמו קודמו, אבל משפר ב- 5 אחוזים את האחיזה בעפר, 5 אחוזים בסלעים ו-3 אחוזים בבוץ ותנאים חלקים כמו עשב רטוב.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים/קובי ליאני

התרשמות נהיגה: גראבר AT3

מבחן הנהיגה עם צמיגי הגראבר AT3 היה ארוך בהרבה וכלל גם נהיגת שטח בשבילים בעלי רמת עבירות קלה-בינונית לאחר שהורכבו על טנדרים מסוג מיצובישי האנטר וגם 145 קילומטרים של נהיגת כביש ושבילים מהודקים כאשר הם מותקנים על פולקסווגן טיגואן 2.0 דיזל מהדור הקודם.

את המבחן הראשון ביצענו כאמור בשטח עם המיצובישי מגנום וצמיגים במידות 245/65 R17. מעבר לעובדה שהמאגנום נוח באופן משמעותי יותר מההיילקס בתנאים שכאלה, הצלחנו לחוש בהבדלי האחיזה בין הצמיגים. ה-AT3 מוגדר כצמיג 50:50 והדבר בהחלט מוחשי שכן עמם צריך להיות יותר רגישים לעבודת המצערת, להקפיד על מיקומם במפגש עם מדרגות סלע וגם ניתן לחוש בהבדל באופן שבו הם מעבירים את הכוח על קרקר משוחררת. ועדיין, הם צלחו ללא קושי את המסלול, מפגינים רכות וגמישות בתנאים המשובשים וגם כאן שמנו לב שהגנת הדופן החדשה שלהם ספגה לא מעט שריטות עמוקות מהסלעים החדים, אשר עלולות היו לקרוע צמיגים ללא הגנות. את אמבטיית הבוץ הם חצו ללא קושי, אך ניקזו פחות מהר את המים והבוץ מהחריצים לעומת ה-X3 ולכן הורגשה ירידה ברמת האחיזה לאחר החציה למרחק של כ-20-30 מטרים עד שהתייבשו שוב.

מיד לאחר חוויית השטח הטכני, יצאנו אל הכביש עם פולקסווגן טיגואן שנעל צמיגים במידות 235/65 R17. כבר עם העליה על האוטוסטרדה והשיוט עליה סביב המהירות החוקית (130 קמ"ש) אך גם צפונה לה, שמנו מיד לב לרמת הרעשים הנמוכה מאוד של צמיגים אלה. גם כאשר מצע האספלט התחלף מתחתינו מאיכותי ושקט לישן ומשובש, היינו צריכים לכבות את המיזוג וכמובן את המולטימדיה ולהשקיע קשב רב כדי לשמוע את הרחש הקליל שמגיע מכיוונם אל אספלט ירוד. לטעמנו, בהחלט מדובר בנקודת חוזק של ממש בצמיגים אלה.

פולקסווגן טיגואן אינו רכב שמצטיין בחדוות נהיגה. להיפך, בהחלט מדובר ברכב שמנסה לבודד את נוסעיו ובמיוחד את זה האוחז בהגה מתחושות הנהיגה, כדוגמת ההגה החשמלי האילם שלו. אולם למרות זאת, הצלחנו לקבל פידבק ראוי מעבודת הצמיגים על הכביש הסלול תחילה ואחר כך גם בשבילי כורכר מהודקים וגם חלקים. על הכביש, כל עוד לא דרשנו מהטיגואן לבצע תמרון מורכב או לתקוף פניות בצורה ספורטיבית מדי, הוא נשאר דבוק לכביש ללא דרמות מיותרות. אך כשבכל זאת מעלים את הקצב, מתחילים לחוש בקצוות האחיזה של צמיגי ה-50:50, לא לפני שהם מתריעים על ההחלקה הקרבה ביבבות קלות. הדבר בהחלט צפוי וברור, שכן מדובר בצמיגים שמאפשרים לטיגואן לחדור עמוק אל השטח, בניגוד לצמיגי ה-100 אחוז כביש עמם הוא מגיע במקור.

השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים. קובי ליאני
השקת צמיגי שטח של ג'נרל X3 ו-AT3 החדשים/קובי ליאני

מתי בישראל? ומה המחיר?

צמיגי ג'נרל החדשים מיוצרים במספר מוקדים מסביב לעולם ואל ישראל הם יגיעו בעיקר מאירופה, אך גם מארה"ב. מהיבואנית 'חצב' לישראל נמסר לנו שישראל נמצאת גבוה בסדר העדיפויות של היצרנית ולכן הצמיגים החדשים יגיעו אלינו לקראת סוף שנת 2017. המחירים טרם נקבעו רשמית, אך צפויים להתחיל בכ-600 שקלים לשני הדגמים במידות הקטנות ועד כ-1,500שקלים ליחידה מהמידות הגדולות.

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully