וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקסדה שהצילה אותי: BELL SUPER 2R

23.9.2016 / 8:10

הסיפור הזה מוקדש לכל מי שרוכב על אופניים עם קסדת חצי ובמיוחד, לכל אלו שמרשים לעצמם לרכב בעיר ללא קסדה בכלל. האמינו לנו, זה עלה לנו בדם

צילום: קובי ליאני

מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R. קובי ליאני
מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R/קובי ליאני

שלושים וחמש שנים על אופנועים ולא זכורה לי פעם אחת שבה רכבתי עם קסדת חצי. בגיל 16 אפילו רבתי עם המורה לנהיגה כדי שיאפשר לי לרכב עם קסדת שטח שלמה במהלך השיעורים, כי לטענתו לא אשמע אותו, אבל על אופניים הסיפור שלי שונה. ברכיבת אופניים המהירות נמוכה, אין כלי רכב נוספים שחולפים לידך במהירות, חם מאוד ומתנשפים הרבה. כתוצאה מזה, לפני שנים רבות, החלטתי להסתפק בקסדת אופניים רגילה ומשקפי שמש. עשרות שנים זה עבר בשלום, למרות מספר נפילות לא קטן, עד שהפעם נגמר לי המזל. עלייה פשוטה לאורך סינגל שוהם, הגלגל האחורי עולה על אבן תוך כדי פניה ויוצא מהקוליס. אני מנסה להוריד רגל, אבל המכנסיים נתפסות באוכף ואני נופל על הזרוע והכתף. ניסיתי לעצור את תנועת הראש לעבר ערימת אבנים, אבל לא הצלחתי.

בהמשך הסיפור אני מוצא את עצמי בחדר הניתוח במחלקת העיניים בבית החולים תל השומר ומעלי שני מלאכים בדמות רופאים, שמחברים לי בחזרה את העפעפיים לאחר שהוציאו מתוכם כמה אבנים וחתיכות משקפי שמש. מה שמעניין עוד יותר בכל הסיפור היא העובדה שכמה ימים לפני האירוע המדובר, קיבלתי קסדת BELL SUPER 2R, לאחר שזמן רב אני מחפש קסדת אופניים שלמה. אז למה רכבתי באותו הרגע ללא החלק התחתון שהופך את הקסדה לקסדת פול פייס, שאולי היה מונע לחלוטין את הפציעה? אין לי תשובה, אבל מה שברור לי, זה שבעתיד היא תישאר בגרסת הפול פייס.

מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R. קובי ליאני
מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R/קובי ליאני

ונעבור למבחן

קסדת BELL SUPER 2R היא קסדת אול מאונטיין עם הגנה לחלק האחורי של הראש, שניתן בקלות רבה להפוך אותה לקסדת פול פייס ובנוסף כוללת את מנגנון הבטיחות החדשני MIPS. בשונה משאר קסדות האופניים עם חלק תחתון פריק, קסדת ה- BELL SUPER 2R מתאפיינת במנגנון חיבור מסיבי מאוד שעם החלק התחתון הפריק, שכולל גם חיבורים מתכתיים שבזכותם החיבור חזק במיוחד. המעטה החיצוני של הקסדה עשוי מפוליקרבונט מסיבי, אך עם גמישות גבוהה ומחורר היטב לטובת אוורור ונידוף זיעה. על ספיגת האנרגיה אחראית שכבת הקלקר המוכרת היטב, אך במקרה זה עובי השכבה גדול יותר מהמקובל והיא מכסה אזורים שלעיתים לא נותנים עליהם את הדעת, כמו האזור שמסביב לאוזניים והעורף.

מנגנון ה- MIPS מיועד להפחית את המכה שסופג הצוואר בזמן החבטה של הראש בזכות מנגנון המאפשר תזוזה מסוימת של הקדה יחסית לריפודים. משקל הקסדה ללא החלק התחתון 360 גרמים ואילו לאחר הרכבת חלק זה המשקל עולה ל-694 גרמים, שזה עדיין כ-650 גרמים פחות מקסדת אופנועי שטח מלאה. הקסדה לא עומדת בתקן הנדרש במסגרת מרוצי הדאון היל, אבל עומדת בכל התקנים הדרושים במרוצי אופניים באירופה ובארצות הברית. כל הריפודים וכריות הלחיים, ניתנים לפרוק לטובת כביסה והם עשויים מסיבים מיוחדים המיועדים למנוע התפתחות בקטריות וריחות לא נעימים. שדה הראיה של הקסדה עצום וגם רכיבה עם משקפי אבק גדולים לא מהווה בעיה.

להפתעתי תוספת המשקל על הראש כמעט ולא מורגשת ומהר מאוד שכחתי שאני בעצם רוכב עם קסדת פול פייס. בנוסף קיים בראש הקסדה מתקן מקורי לטובת הרכבת מצלמת GO PRO שמקל מאוד על כל מי שמעוניין לתעד את הרכיבה ומונע את הצורך בהדבקת התושבות בכל מיני מקומות. מחיר הקסדה 1,399 שקלים ומבצע הרגיל של רוזן מינץ "קנה 300 שלם 200" המחיר יורד ל-999 שקלים שזהו מחיר תחרותי גם יחסית לקניה דרך האינטרנט.

קסדת ה- BELL SUPER 2R השאירה עלינו רושם טוב מאוד וגרמה לנו לחשוב בצורה שונה על פריט המיגון החשוב ביותר של הרוכב, הקסדה. תוספת ההגנה של החלק התחתון היא עצומה ויכולה בהחלט לעזור במניעת פציעות חמורות מאוד כפי שלצערי חוויתי על בשרי. נכון שהרגשת החופש שמלווה רכיבה על אופניים היא מדהימה וככול שלובשים יותר ציוד מיגון, לעיתים מרגישים שתחושה זו נעלמת. אבל כאשר שכבתי בחדר הניתוח הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו הוא: למה לא הרכבתי את החלק התחתון?

דבריו של הרופא

בשנת 2014 נפצעו כ-700 ילדים כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים

דוקטור אורן פלג הוא כירורג פה ולסת והוא גם אחד מהחברים שלי לרכיבות אופנועים. אורן כתב לפני כשנתיים קטע לגבי פציעות הנגרמות בעקבות רכיבה על אופניים חשמליים ורגילים אותו צירפתי לאחד ממבחני האופניים החשמליים שפרסמנו. החלטתי גם הפעם לצרף את מה שהוא כתב לפני כשנתיים, צריך לקחת בחשבון שהיום הנתונים קשים בהרבה.

"האופניים בכלל והחשמליים בפרט, הפכו בשנים האחרונות לסמל סטטוס של כל נער עירוני ומהוות פתרון אקולוגי לניוד הילדים לבית הספר, חוגים וחברים. לצערנו תופעה זו גם חושפת את ילדנו גם לסכנות. בשנת 2014 נפצעו כ-700 ילדים כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים.

עם העלייה בכמות האופניים החשמליים ששועטים על מדרכות וכבישי העיר במהירויות שמגיעות עד ל-35 קמ"ש נהוגים בילדים ונערים חסרי ניסיון שלפעמים מרכיבים ילד ואפילו שניים נוספים ומנסים לזגזג בסטייל בין העוברים ושבים אל לנו להתפלא שזו התוצאה".

מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R. קובי ליאני
מבחן קסדה אופניים Bell Super 2R/קובי ליאני

וההשלכות אינן נעימות!

חבלות לשיניים ואבדן שיניים גם הן נפוצות מאוד בפגיעות מסוג זה, כמו גם פציעות קשות יותר שגורמות משברים בעצמות הפנים

רוכב האופניים הממוצע שרוכב לבדו חבוש בקסדה סטנדרטית שמגנה על קופסת המח בלבד ולא מגנה על שאר העצמות ורקמות הפנים מחבלות במהירויות שכאלה. כתוצאה מנפילה או התנגשות חשופים הפנים לשפשופים וקרעים בעור וברקמות הפה שעלולים להשאיר סימנים לשארית החיים.

חבלות לשיניים ואבדן שיניים גם הן נפוצות מאוד בפגיעות מסוג זה, כמו גם פציעות קשות יותר שגורמות משברים בעצמות הפנים, דרך פגיעות בעיניים ועד זעזוע מח ונזק מוחי עקב דימום תוך גולגלתי שנפוצים יותר בהעדר הקסדה.
ושוב מכיוון שרוכב האופניים העירוני בשונה מרוכב השטח הממוצע אינו ממוגן בשאר איברי הגוף באירוע של התנגשות או נפילה עלולות להתרחש בנוסף פגיעות אורתופדיות בעצמות הגוף ובעיקר בעצם הבריח, הצלעות והגפיים.

סוג נוסף של פציעות חמורות עלול להיגרם מנפילה אשר במהלכה נגרמת חבלה קהה לאזור הבטן מכידון האופניים שעלולה לגרום לנזק פנימי כגון קרע בטחול ודימומים פנימיים. אם ניקח בחשבון שרוכב האופניים לעיתים מרכיב עוד רוכב (ואפילו שניים) ועלול להתנגש ברוכב אחר או בהולך רגל או חלילה ברכב מנועי נבין שפוטנציאל הנזק עלול להתעצם פי כמה!

עוד על אופניים בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully