וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבה ראשונה: דגמי SWM אנדורו

מורדי בן שטרית

27.9.2016 / 7:27

מתחרה חדשה בשוק האנדורו הסוער, SWM. עמוק בשורשים נמצאת הוסקווארנה וגם המוחות המתכננים, הממון מגיע מהמזרח ועכשיו הם גם בישראל. יצאנו לרכיבת התרשמות ראשונה

צילום: מורדי בן שטרית

חברת 'אשל מוטורס' יבואנית אופנועי יוסנג לישראל מזה 6 שנים התחילה השנה בייבוא של מותג האופנועים האיטלקי SWM. יצאנו לסיבוב ראשוני על 2 דגמי האנדורו של החברה - האחד בנפח 300 סמ"ק והשני בנפח 500 סמ"ק, שניהם מרובעי פעימות.

חברת SWM רכשה את הזכויות וגם את המפעל שנהג לייצר את דגמי השטח של הסקוורנה האדומה טרום עידן המנועים של BMW. באמתחתה מיוצרים שלושה דגמי שטח שאמורים להיות רפליקות כמעט זהות לדגמי ה-310 ה-500 וה-610 שיוצרו במפעל זה משנת 2009 ועד 2011. לארץ מיובאים שלושת הדגמים הנ"ל ולהשקה שהתקיימה בתל חדיד הגיעו שני הנציגים הקרביים של החבורה - דגמי האנדורו בנפח 300 ו-500 סמ"ק.

השקה אופנועי אנדורו של SWM. מורדי בן שטרית, מערכת וואלה!
השקה אופנועי אנדורו של SWM/מערכת וואלה!, מורדי בן שטרית

דה-ז'ה-וו

מבט קרוב על שני הכלים שבמבחן מלמד שהכלים נראים כמעט זהים להסקוורנה המקורית

מבט קרוב על שני הכלים שבמבחן מלמד שהכלים נראים כמעט זהים להסקוורנה המקורית למעט קיומם של צמד מפלטים במקום מפלט בודד, חישוקי הגלגלים שאינם ממותג דוגמת EXCEL או DID, הפלסטיקה שעברה שינויים מעטים, לוח המחוונים שהתנפח והכידון והדיסקים שאינם ממותגים מוכרים. לא ניתן לראות במבט חיצוני אם בוצעו שינויים נוספים בתוך המנוע, במיסבי השלדה והגלגלים או באיכות היציקות והריתוכים, אבל לטענת היבואן המקומי מלבד השינויים שצויינו הכל נשאר זהה ברמת המק"ט והם אף מיוצרים ממש באותו המפעל באיטליה.

שני האופנועים שבמבחן מגיעים במקור עם מפרט מפואר הכולל את מנועי הסקווארנה הזכורים לטובה באספקת הכוח ובאמינותם המופלגת, בולמי הקאייבה המעולים מלפנים וגם מאחור, מאוורר מקורי, קלאץ' הידראולי של מגורה, בלמים של ברמבו, 6 הילוכים והזרקת דלק. בשנת 2009 עם יציאתם ממפעלי הסקוורנה באיטליה הם שווקו כאופנועי אנדורו בחזית הטכנולוגיה וניצחו לא מעט מירוצים בארץ ובעולם. רכיבה על אופנועי SWM ב-2016 היא הזדמנות למסע בזמן שמאפשר לחוות באמת ובתמים מה נשתנה ב-7 שנים של שדרוגים ופיתוחים באופנועי האנדורו - יצאנו לסיבוב קצר של שעתיים בשטחי תל חדיד לעמוד על ההבדלים.

השקה אופנועי אנדורו של SWM. מורדי בן שטרית, מערכת וואלה!
השקה אופנועי אנדורו של SWM/מערכת וואלה!, מורדי בן שטרית

רכיבת ההתרשמות

משקלם הגבוה במעט מהמקובל כיום והגאומטריה המתונה שלהם מייצרים תחושת רכיבה פחות חדה ויותר נעימה ועגולה

מיד עם העלייה על האופנועים מרגישים שמדובר באופנועים גדולים וקצת כבדים ביחס לדגמים החדשים. מידותיהם הגדולות התאימו למידותי הגדולות והרגשתי על שניהם מיד בבית, אבל רוכבים נמוכים יתקשו מעט בעליה וירידה מהם ובקטעים טכניים בהם נדרשת עזרת רגליים. המושב מאוד נוח ובכלליות הארגונומיה של האופנוע סימטרית ושטוחה ממש כמו באופנועים של היום ומאוד מתאימה לרכיבת אנדורו. קל לחבוק את האופנוע עם הרגליים ויש איתו חיבור חזק ונכון גם בעמידה וגם בישיבה.

לוח השעונים תפח מעט ביחס למקור ובכלליות הקוקפיט מרגיש מעט מיושן בעיקר בגלל הסוויץ' עם מפתח, כפי שהיה גם בתקופת הסקוורנה. נגיעה קצרה בסטרטר והאופנועים מניעים בזכות מערכת ההזרקה שעבדה מצוין ביום המבחן. צמד האגזוזים מנגן צליל בשרני והיציאה מהמקום קלה ומהירה עם שחרור הקלאץ' ההידראולי המדויק. הבולמים מתפקדים מעולה, כמצופה מבולמי קאייבה, ובכללי שני האופנועים מרגישים נטועים היטב ומשרים ביטחון רב. משקלם הגבוה במעט מהמקובל כיום והגאומטריה המתונה שלהם מייצרים תחושת רכיבה פחות חדה ויותר נעימה ועגולה. תחושת הכבדות שלהם נעלמת עם היציאה מהמקום ומתחלפת ביציבות הודות לגיאומטריה של השלדה והמתלים שבולעים את תוואי השטח בקלות. אחרי מספר הקפות בתל חדיד היה לי ברור ששני האופנועים מרגישים נכון היום כמו אז ובידיים הנכונות הם יכולים להתמקם גבוה מאוד במירוצי האנדורו בארץ בזכות המומחיות שלהם בדריסת מכשולים בקצב מהיר, סגנון שמאוד תואם לתוואי מסלולי ההייר-סקראמבל המהירים. אלה לא האופנועים לנסות להתחקות אחרי ג'ארוויס או לעשות את הפרולוג ברומניאקס, אבל מירוץ הייר סקראמבל מפרך או סיקס דייז יתאימו להם ככפפה ליד. ה-500 יתאים מאוד גם למירוצי ראלי מהירים וארוכים כשבעוכרו בעיקר מכל דלק קטן יחסית שיהיה קשה למצוא לו הגדלת אפטר מרקט.

דגם ה-300 סמ"ק מרגיש כמו 250 סמ"ק על סטרואידים, המנוע מרגיש בשרני מלמטה עד למעלה והוא מספיק חזק להזיז את האופנוע והרוכב שעליו בקצב מהיר גם בסינגלים וגם בשבילים מהירים. קיומם של 6 הילוכים מאפשר עבודה טכנית נוחה בהילוך הראשון הקצר ושיוט נינוח במהירויות תלת ספרתיות בהילוך השישי הארוך. בזכות יחס דחיסה מתון וקראנק מעט כבד, המנוע יודע לגרגר בסל"ד מאוד נמוך מבלי להיכבות וזה מאפשר לו להעביר את הכוח בצורה מעולה לגלגל האחורי בקטעים טכניים דרדרתיים.

השקה אופנועי אנדורו של SWM. מורדי בן שטרית, מערכת וואלה!
השקה אופנועי אנדורו של SWM/מערכת וואלה!, מורדי בן שטרית

בקטע הטכני, קצת קשה

דגם ה-500 סמ"ק מרגיש מאוד נכון לשלדה ולגאומטריה המתונה והשילוב של השניים מייצר אופנוע שמאוד אוהב גזים ומהירויות

כבדות הניהוג של ה-300 יכולה להפריע מעט בעבודה טכנית מאומצת, בקפיצות גבוהות או בספיישל מאוד צפוף אבל מצד שני הוא משרה הרבה ביטחון במסלולים דוגמת קו 400 או ההקפה בתל חדיד כאשר המגמה היא בעיקר בקווים ישרים או בעיקולים מתונים. במסלולי רכיבה בהם האתגר האמיתי נמצא מתחת לגלגלי האופנוע בדמות סלעים מקובעים או חופשיים ופודרה, במישור או בטיפוס גבעה מאתגר, ה-300 יהיה מהיר מאוד וישרה על הרוכב ביטחון רב.

דגם ה-500 סמ"ק מרגיש מאוד נכון לשלדה ולגאומטריה המתונה והשילוב של השניים מייצר אופנוע שמאוד אוהב גזים ומהירויות. עם מומנט מטורף מסל"ד אפסי ועם 6 הילוכים הוא יודע לזוז מאוד מהר ולמרוח לרוכב עליו חיוך דבילי עם כל מכת גז. גרסת סופרמוטו לדגם זה יכולה להיות מאוד מתאימה גם לחוליגן העירוני חובב הווילי וגם לרייסר המתאבד. בתקופת הסקוורנה האדומה דגמי ה-500 וה-450 היו אהובים מאוד על רוכבי הסופרמוטו ואולי יש כאן הזדמנות להחזרת עטרה לישנה. בשטח כל מה שנאמר על דגם ה-300 תופס גם ל-500 עם תוספת פאן בשבילים ועם קצת יותר קושי במהירויות איטיות. עושה רושם שהשלדה הזו היתה יכולה להיות מושלמת למנוע 450 וקצת חבל שאין בארסנל הכלים של SWM גם את הדגם הזה.

עשו בחוכמה הבעלים החדשים שהשאירו את ליבת האופנוע מקורית ולא נגעו בשלדה, במתלים ובמנוע. השילוש הקדוש הזה יבטיח שהאופנוע יתנהג בדיוק כמו דגמי הסקוורנה המקוריים וכמי שהחזיק ב-2011 באופנוע מסוג זה בנפח 450 סמ"ק אני יכול לומר בוודאות שהכלים מתנהגים בדיוק אותו דבר. יכול להיות שבגלל פלסטיקה, כידון וחישוקים שמקורם במזרח האופנוע יהיה פחות עמיד בנפילות אבל אלה שדרוגים קלים וזולים מאוד לביצוע. מנועי הסקוורנה מהדור הזה ידועים מאוד באמינותם המופלגת וזאת בין היתר תודות לקיבולת שמן מנוע של 1.7 ליטר ומנתק הצתה שנכנס לפעולה מוקדם. כל התקלות והמחלות של האופנועים האלה בתקופת הסקוורנה תמיד היו ניתנות לפתרון פשוט בבית עם אזיקון או בנד בריא ובהינתן שהמנועים באמת זהים הם צפויים להיות מאוד זולים לתחזוקה.

השקה אופנועי אנדורו של SWM. מורדי בן שטרית, מערכת וואלה!
השקה אופנועי אנדורו של SWM/מערכת וואלה!, מורדי בן שטרית

התחרות בישראל

של פחות מ-50 אלף שקל לדגם ה-300 סמ"ק גם הכיסים שלהם יישארו קצת יותר מלאים אחרי הרכישה

עושה רושם שב-7 השנים האחרונות אופנועי האנדורו הפכו חדים ומקצועיים יותר. דגמי ה-4 פעימות הפכו לכאלה שמאפשרים לקזז עוד כמה שניות בספיישל טסט ודגמי ה-2 פעימות יאפשרו לכם לטפס מדרגה קצת יותר גבוהה בקלות, כל זאת בתמורה למחירי רכישה ואחזקה שרק מטפסים למעלה כל שנה והופכים את התחביב הזה פחות ופחות נגיש. האם ברכיבת סופ"ש קלאסית בקו 400, במתקן אדם, במדבר יהודה או סינגלים בלטרון צריך את כל החדשנות היקרה הזו? כנראה שבעבור חלקנו כן אבל עבור רוב לוחמי הסופ"ש כנראה שלא ויותר מכך, סיכוי טוב שהם ימצאו את עצמם הרבה יותר מהירים על אופנוע שיודע לדרוס את השטח. במחיר של פחות מ-50 אלף שקל לדגם ה-300 סמ"ק גם הכיסים שלהם יישארו קצת יותר מלאים אחרי הרכישה. מי שמצליח לשים בצד את האגו והשואו-אוף הכל כך ישראליים ומוכן לקחת את הסיכוי-סיכון ולרכוב על אופנוע עם ליבה איטלקית, ימצא פה עסקה עם תמורה ראויה למחיר ועם סיכויי התאמה טובים יותר לצרכיו.

השקה אופנועי אנדורו של SWM. מורדי בן שטרית, מערכת וואלה!
השקה אופנועי אנדורו של SWM/מערכת וואלה!, מורדי בן שטרית
  • עוד באותו נושא:
  • SWM
  • אנדורו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully