וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלגלים שמנים: ספשלייזד סטמפג'מפר במבחן

19.10.2016 / 8:12

אם אנשי חברת ספשלייזד, שהיא אחת מחברות האופניים הגדולות והמובילות בעולם, מחליטים להרכיב גלגלי +27.5 אינטץ' שמנמנים על שלדת הסטמפג'מפר האלמותיים שלהם, אז זו בהחלט סיבה מספיק טובה בשבילנו כדי לקחת אותם למבחן ולנסות להבין, למה בכלל צריך את זה?

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם
יותר חשוב איך, איפה ועם מי אתה רוכב מאשר על מה

יש משהו מעצבן בעובדה שכל שנה יצרני האופניים ממציאים לנו אופניים שונים ומקפידים להסביר לנו לפרטי פרטים, למה החדש הרבה יותר טוב מהישן, שרק לפני שנה הוא היה החדש והטוב ביותר. עד היום גם רכבנו מהר בכל מקום ובכל התנאים וללא בעיות מיוחדות, אז למה צריך כל כך הרבה שינויים בתדירות כזאת גבוהה ועוד כאלו שמצריכים להחליף את כל האופניים.

קודם כל חשוב לזכור שבכדי ליהנות מרכיבה על אופניים, יותר חשוב איך, איפה ועם מי אתה רוכב מאשר על מה וגם לאחר כמעט שמונה שנים של כאוס בנושא מידות הגלגלים באופני ההרים, עדיין גלגלי ה-26 ממשיכים להתגלגל בהמוניהם בשטח. בנוסף לכך, אפשר לראות בכל הסטנדרטים החדשים גם יתרון בהיבט של ירידות מחירים משמעותיות לאופניים משומשים ובזכות כך ניתן לרכוש אופניים איכותיים במחיר נמוך רק בגלל שהגלגלים שלהם לא במידות ה"נכונות". אבל לפני שאנחנו נכנסים למגננה וחוששים מכך שהאופניים שלנו כבר לא מספיק טובים, אז באו נראה מה יש לסטמפג'מפר השמנמנים לחדש לנו?

איפה על המדף?

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם

הסטמפג'מפר ממוקמים בליין האופניים של ספשלייזד בין דגם האנדורו האגרסיבי לבין דגם האפיק המיועד לרכיבת קרוס קאנטרי וכוללים אופני קרבון ואלומיניום במידות גלגלים של 27.5 ו-29 אינטץ'. כתוצאה מכך הסטמפג'מפר הם אופניים ורסטיליים מאוד וזכו להצלחה גדולה לאורך 35 השנים שבהם הם מיוצרים. בדגמי 2016 הוגדלה זווית הראש וקוצרו תומכות השרשרת בכל דגמי הסטמפג'מפר השונים, בכדי לשפר את היכולת שלהם ברכיבה אגרסיבית ולהעניק חווית רכיבה מהנה יותר בתנאים אלו. בנוסף לכך התווסף השנה דגם ה-FATTIE 27.5, שנבדל משאר דגמי ה-27.5 ברוחב הצמיגים הנדיב וכפועל יוצא מכך גם בשלדה ובמכלולים שונים המתאימים במיוחד לצמיגים הרחבים.

ישיבה

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם
במהירות גבוהה הצמיגים קופצים הרבה פחות לאחר התקלות באבנים

תנוחת הרכיבה נוחה וממקמת את הרוכב מעט אחורה ונמוך יותר מהמקובל באופני שבילים ובזכות כך מתקבלת תחושת בטחון בירידות ובקטעים טכניים. על כך יש להוסיף את מהלך המתלים הנדיב 150/135 בהתאמה מאחור ומלפנים וכמובן את האחיזה והספיגה של צמיגי הפלוס. למרות שרוחב הצמיגים של דגם ה- FATTIE גדול רק ב-25% מרוחב הצמיגים המקובלים באופני שבילים אגרסיביים, נפחו גדול בהרבה יותר וזה בהחלט מורגש היטב בניסיון לחבר את הגלגלים למתקן האופניים.

בזכות השימוש בחישוק ברוחב 29 מילימטרים , כמו של חישוקי דאון היל רבים שבהם מומלצים צמיגי 2.5 אינטץ', הצמיג מקבל פרופיל עגול מאוד ובכך תורם לזריזות בהיגוי ומקטין את ההתנגדות לגלגול בקו ישר על קרקע מהודקת. תוספת הנפח הגדולה והרכיבה בלחץ אוויר נמוך מהמקובל בצמיגים רגילים מאפשרת לצמיג לספוג לתוכו אבנים ולהגדיל משמעותית את שטח המגע בין הצמיג לקרקע היציבה. יתרון נוסף הוא שבמהירות גבוהה הצמיגים קופצים הרבה פחות לאחר התקלות באבנים ובמדרגות בסלעים ולכן משך הזמן שבו הצמיגים אוחזים בקרקע גדל וגם ההשפעה של איכות המתלים על השיכוך של המהמורות הקטנות נעשית פחות קריטית. כתוצאה מכל זה הסטמפג'מפר מהנים ביותר בירידות עם סלעים ודרדרת ומאפשרים לרוכבים בכל רמות הרכיבה לחוש בטחון ולהעז להיכנס למצבים שעד כה נמנעו מלהגיע אליהם.

עוד באותו נושא

מבחן: אופני הרים חשמליים, מי צריך את זה?

לכתבה המלאה

עושים פרסה

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם

בסוף הירידה צריך לחזור למעלה ומכיוון שאנחנו כבר רגילים לשלם בדרך זו או אחרת על מרבית ההנאות בחיים, אז לקראת העלייה קצת חששתי מהמחיר שיהיה עלי לשלם כדי לחזור למעלה. את המושב הרמתי לגובה המרבי בעזרת מוט המושב הטלסקופי מתוצרת ספשלייזד, שפעל היטב לאורך כל המבחן ועד מהרה הבנתי את היתרון של הפלטה הקדמית היחידה בעלת 28 שיניים בלבד. בזכות קסטה אחורית של 11 הילוכים, גלגל השיניים הגדול מאחור הוא בעל 42 שיניים ובשילוב עם הפלטה הקדמית הקטנה מתקבל יחס העברה נמוך במיוחד.

בזכות כך ניתן לדווש בעליות תלולות מבלי להתאמץ יותר מידי, בתנאי שלא מצפים מהאופניים לתפוס מהירות גם בעלייה. להפתעתי, מהר מאוד הבנתי שעבור הסטמפג'מפר פלוס ישנם דרכים יותר מעניינות לחזור למעלה וכך מצאתי את עצמי מנסה נתיבים וקיצורים חדשים שעד היום לא חשבתי לנסות עם אופניים.

שטח מאתגר

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם
הצמיגים השמנים רגישים מאוד ללחץ האוויר והבדל של כמה P.S.I בודדים מורגש מאוד ברכיבה

ההתגברות על משטחי סלע משופעים עם מדרגות מאתגרות גרם לי לחשוב קצת אחרת על הרכביה וללא ספק פתח בפני אפשרויות חדשות להנאה מהרכיבה, שעד היום לא הכרתי. במרבית השבילים המהודקים לא מורגש הבדל משמעותי בהתנגדות הגלגלים השמנים, אך ההאצה היא ללא ספק יותר קשה וזה בעיקר מורגש ברכיבה על אספלט או על קרקע מהודקת מאוד ללא אבנים.

הצמיגים השמנים רגישים מאוד ללחץ האוויר והבדל של כמה P.S.I בודדים מורגש מאוד ברכיבה. לרוב הקפדתי לא לרדת מתחת ל-15 P.S.I בגלל החשש מצביטות ובעיקר בגלל תחושת ההיגוי המעורפל שהצמיגים השמנים מעבירים במיוחד בלחץ נמוך שכנראה דורשת תקופת הסתגלות ארוכה יותר מכמה רכיבות. כאשר רכבתי בלחץ גבוה יותר, אומנם היה יותר קל לשמור על המהירות, אך תחושת הספיגה והאחיזה המדהימה נפגעו משמעותית.

המלצתי היא לרכוב בלחץ נמוך כדי ליהנות מהאחיזה ולא לחשוש מצביטות, בגלל שהנפח הגדול של הצמיגים דואג במרבית המקרים להרחיק את החישוק מהסלעים.

למקצוענים

מבחן אופני הרים ספישליזד. ראובן סביו, חוסאם, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני הרים ספישליזד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, חוסאם
הביצועים ותוספת ההנאה ברכיבה בהחלט מצדיקים את תוספת המחיר

הרכיבה על הסטמפג'מפר FATTIE הייתה עבורי חוויה מלמדת וחשפה בפני אפשרויות חדשות כדי ליהנות מרכיבה על אופניים. בירידות טכניות מהירות כמו החלקים המסולעים של השחור לבן בפארק קנדה הם השרו עלי תחושת בטחון ואפשרו לי לרכב בלי חששות ולהרים את המבט הרחק לפנים. בעליות הארוכות ובמיוחד בדרכי העפר הרחבות בסגנון משמר העמק, נאלצתי לרדת להילוכים הנמוכים ולהתאזר בסבלנות עד לקצה העלייה.

מנגד בעליות טכניות בסינגלים מסולעים, או בכל מיני נתיבים חדשים שפתחתי הסטמפג'מפר FATTIE היו השותף המושלם לאתגרים אלו ובמרבית המקרים הופתעתי מרמת האחיזה ומהעבירות שהאופניים הפגינו. מחיר דגם ה- FATTIE הוא 16,995 שקלים שהוא גבוה בערך ב-13% מדגם הסטמפג'מפר המקביל עם הגלגלים הרגילים. ההבדל במחיר נובע מהצורך בחלקים מיוחדים ובשלדה בעלת תומכות שרשרת ואוכף שמסוגלות לספק מרווח מספיק לצמיגים הרחבים גם בתנאי בוץ. אני חושב שהביצועים ותוספת ההנאה ברכיבה בהחלט מצדיקים את תוספת המחיר ואין לי ספק שלא מדובר כאן בטרנד חולף. מדובר כאן באופניים שמרחיבים בהרבה את מעטפת הביצועים של אופני ההרים ולכן אני צופה להם עתיד מזהיר במיוחד לאור תנאי הקרקע בארץ במרבית השנה.

בעד:
-אחיזה מעולה בתנאי דרדרת וסלעים
-תחושת בטחון ברכיבה במסלולים טכניים
-ספיגה מעולה, גם כאשר המתלים מכוונים על הצד הקשה
-יכולת טיפוס מפתיעה במקומות מאתגרים
-יכולת רכיבה בחול ובקרקע רכה
נגד:
-קושי בהאצה ובשמירה על המהירות בקרקע קשה ובאספלט
- היגוי מעורפל
- גמישות של הצמיג בשינויי כיוון מהירים, במיוחד במסלולים בנויים
- צורך במזלג קדמי וחלקים רבים אחרים ייחודיים
- אפשרויות מועטות לצמיגים ובמחירים גבוהים בהתאם
- מחיר קנייה גבוה יותר ב-13%

על הצד הטכני

שלדה: M5 alloy, Trail 6Fattie Geometry, internal cable routing, 148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 135mm travel

בולם זעזועים אחורי :FOX FLOAT Performance DPS, AUTOSAG, Rx Trail Tune, 197x47.6mm

כידון : Specialized, butted 6000 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 750mm, 31.8mm

ידית אחיזה לכידון: Specialized Sip Grip, light lock-on, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness

מעצור קדמי: Shimano Deore, hydraulic disc, Ice-Tech resin pads w/ fins
מעצור אחורי Shimano Deore, hydraulic disc, Ice-Tech resin pads w/ fins

ידית מעצורים: Shimano Deore BL-M615, I-spec compatible

מעביר הילוכים אחורי: SRAM GX X Horizon, 11-speed, alloy cage

ידיות הילוכים: SRAM GX, 11-speed, trigger
קסטת גלגלי שיניים אחורית: SRAM XG-1150, 11-speed, 10-42t

שרשרת: KMC X11L, 11-speed, w/ reusable MissingLink

קראנק - גלגל הינע קדמי : Custom SRAM GX-1000, PF30 spindle, 28T, direct mount


ציר מרכזי :SRAM, PF30, OS press-in bearings, sealed cartridge

דוושות: Nylon, CEN std., w/ toe clips

חישוקים : Roval Traverse 650b, alloy, disc, 29mm wide, 24/28h

מכלול ציר גלגל קדמי: Specialized, Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15x110mm thru-axle, 24h

מכלול ציר גלגל אחורי :Specialized, Hi Lo disc, 4x sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h

חישורים: DT Swiss Industry, stainless

צמיג קדמי: Specialized 6Fattie Purgatory Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 650bx3.0"

צמיג אחורי: Specialized 6Fattie Ground Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 650bx3.0"

פנימיות: Standard, Presta valve

אוכף: Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm

מוט כיסא: Command Post IRcc, cruiser control technology, micro-adjust height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 30.9mm, S: 100mm travel, M/L/XL: 125mm

חבק מוט כיסא: Specialized, 7050 alloy, single bolt, 34.9mm

משקל: 14.3 ק"ג.

עוד בוואלה! רכב:
ג'י די באג 312 - קורקינט חשמלי שובב לעיר הפקוקה

  • עוד באותו נושא:
  • אופניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully