וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלטות ב-230 קמ"ש: לפעמים זה נגמר בירי קטלני

25.10.2016 / 10:03

מידי פעם בוחרים עברייני תנועה לאתגר את כוחות האכיפה על ידי המלטות במהירות מופרזת. לאחרונה נתפס נהג שברולט קמארו ב- 230 קמ"ש ולמרבה המזל האירוע נגמר בשלום. אבל, לא תמיד זה המקרה

ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014/חטיבת דובר המשטרה

לפני כשבועיים לערך, במהלך פעילות אכיפה של משטרת התנועה, נתפס נהג בדואי בעת שהוא נוהג בשברולט קאמרו במהירות של 230 קמ"ש בכביש 25. הנהג שהבחין כי השוטרים מסמנים לו לעצור כנראה דמיין לרגע שהוא כוכב הסרט 'מהיר ועצבני', ובמקום להפנות את הרכב לצד הדרך בחר לברוח לשוטרים וזאת כאשר ברכב יושב בנו בן החמש כשאינו חגור. בסופו של דבר, נתפס הנהג, בן חמישים כאשר הוא מנסה להסתיר את הרכב מעבר לשול. דווח כי זה נעצר וילדו נלקח לרשויות הרווחה.

מסתבר כי הסיכון שכרוך בבריחה משוטרי תנועה, הן לחיי הנהג והסובבים לו, והן מפאת הענישה החמורה שמתלווה לכך אינה באמת מרתיעה. עו"ד עדי שרמן – תובעת משטרתית, ציינה בדיון שנערך בתיק של נהג שברח משוטר כי "התופעה של סירוב נהגים לציית להוראות שוטרים ובריחה מאנשי חוק תוך כדי נסיעה מהירה בכלי רכב, קיבלה בשנים האחרונות מימדים מדאיגים".

מתוך עשרות המקרים שארעו בשנים האחרונות, לקטנו עבורכם מספר דוגמאות לנהגים שקבלו החלטה אומללה לברוח מכוחות האכיפה.

אצבע משולשת לשוטרים? מעצר עד תום ההליכים

י', צעיר בן 19 ללא עבר פלילי שמתנדב במשמר האזרחי ובמד"א, תושב ירושלים, רכב על האופנוע שלו. שוטרי התנועה אותתו לו לעצור אבל הוא התעלם, חצה צומת באור אדום ואילץ כלי רכב לבצע סטייה מהנתיב. אומנם ההנחיה היא כי אין לנהל מרדף מחשש לפגיעה בשלום הציבור אלא לפעול באמצעים אחרים על מנת לאתר את הנהג, אולם במקרה הזה נתקבלה החלטה להמשיך ולדלוק אחר הרוכב. זה המשיך במנוסה, תוך שהוא מפנה לשוטרים אצבע משולשת. בסופו של דבר הנהג נעצר ובאופן תקדימי נקבע כי הנהג יעצר עד תום ההליכים.

נתקע ברכב ונפגע באורח קשה

במסגרת פעילות שוטרי אגף התנועה לבדיקת שכרות של נהגים הורו שוטרי אגף התנועה לרכב שנסע במחלף סחרוב לכיוון ירושלים לעצור בצד לצורך ביצוע הבדיקה. על פי עדותם, הוא סירב לעצור ונסע במהירות מהמקום תוך שהוא מנסה להימלט מהשוטרים, נוסע בניגוד לכיוון תנועה ועובר ברמזורים אדומים. הנהג הספיק לעבור מספר קילומטרים ואז פגע ברחוב האומן ברכב פרטי. התוצאה - נהג הרכב שנסע במהירות נפגע באורח קשה ונהג הרכב השני נפגע באורח קל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לפעמים זה מסתיים במוות

שני צעירים חזרו מבילוי במושב בצרה ונסעו במקביל לניידת משטרה בכביש 4, אך לא עצרו את הרכב בהוראת השוטרים.

מעדויות שנאספו, עולה כי הנהג האיץ ונמלט לרחוב בן-יהודה בכפר סבא, תוך שהוא מסכן אחרים שנסעו בכביש, וחוצה צמתים באור אדום. כשהגיעו לצומת הרחובות בן יהודה והפועל, התנגשו הצעירים ברכב אחר. רכבם התהפך מספר פעמים, פגע בתמרור ובמספר שלטים, ולבסוף נעצר סמוך לשפת המדרכה. התוצאה - חייל בן 19 נהרג וחברו נפצע קשה.

שלושה פצועים, חלקם באורח קשה

רישיון הנהיגה פסול? לא נורא, נמשיך לנהוג ואפילו בשכרות וללא ביטוח. זה מה שאמר לעצמו צעיר מחיפה בעוד שוטר אותת לו לעצור בצד הדרך, אך הוא הגביר את מהירות נסיעתו וניסה להימלט תוך כדי זגזוג בין מכוניות. הוא פגע ברכב והעיף אותו למדרכה הסמוכה, ולאחר מכן פגע במונית. שלושה בני אדם נפצעו כתוצאה מהפגיעות, ביניהם הנהג בן 19, שאושפז במצב קשה בבית החולים רמב"ם בעיר.

קח בחשבון שיכולים לירות לעברך

צעיר ממוצא אתיופי, נורה ונפצע קשה בתום מרדף משטרתי לילי באזור תל אביב וברמת גן. בהתאם לכתב האישום, שוטר שהוצב ליד שגרירות מצרים הורה להם לעצור אולם אלו דחפו אותו, נכנסנו לרכב ולחצו חזק על דוושת ההאצה.

תוך זמן קצר הוזעקו ניידות והחלו במרדף אחר השניים ברחובות תל אביב וברמת גן. לאחר מספר דקות, ירד אחד מהנמלטים מהרכב וחברו המשיך בנסיעה פרועה עד שנבלם ברחוב ביאליק ברמת גן. בעודו שכוב על המושבים הקדמיים, בוצע ירי לעברו בידי קצין המשטרה.

בכתב האישום נכללו בין היתר עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, תקיפה בנסיבות מחמירות ונהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. בדו"ח הפעולה כתב קצין המשטרה כי "ניסיתי לקרוא לו פעם נוספת ולנפץ את החלון עם האקדח שברשותי. לאחר שניסיון זה לא צלח, ובגלל הסכנה שחשתי לשוטרים שלי מצדו של הנהג החלטתי לבצע ירי נוסף לכיוון הרכב".

טפשות או קלות דעת?

כל המקרים לעיל מוכיחים כי הבחירה לברוח משוטר טפשית ולא פחות מזה, מסכנת חיי אדם. אך קיימת בקרב הציבור הנחת יסוד כי היות והשוטרים רשאים לנהל מרדף רק במקרים חריגים מאוד המחייבים אותם לנקוט בפעולה דרסטית, קיים סיכוי לדעת הנמלט כי הבריחה תסתיים בהצלחה, לבטח כאשר מדובר בכלי דו גלגלי.

בפועל, המציאות קצת שונה; נוהל פנימי של המשטרה קובע כי מרדף יערך כאשר "אינו יוצר סיכון מהותי לפגיעה בחפים מפשע, כאשר אינו מהווה סכנה גדולה יותר לרודף, לנרדף ולעוברי אורח בדרך, בהתחשב בחומרת העבירה שביצע החשוד-הנרדף; וכאשר הוא האמצעי הסביר, ואין דרך אלטרנטיבית לבצע את מעצר החשוד-הנרדף".

בתוך כך, יש לקחת בחשבון צמד פתרונות שהמשטרה מפעילה לעיתים קרובות: חסימת כביש ובמקרים מסוימים – גם העלאת מסוק לאוויר שיכול לסכל את נתיב הבריחה וליירט את העבריין בהמשך הכביש תוך תיאום מחסומים עם הכוחות על הכביש.

ההשלכות של ניסיון המלטות אינם מסתכמות רק בענישה כבדה, אלא גם באפשרות לחיוב כספי משמעותי ביותר של הנהג הנמלט. לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין: "במקרים רבים במהלך ניסיון הבריחה פוגע הנהג בכלי רכב אחרים. כמובן שאם מדובר על רכב גנוב יכולות חברות הביטוח של כלי הרכב הנפגעים להגיש תביעה כנגד הנהג, אך גם במקרה בו מדובר על רכב בבעלותו , בו הוא נמלט, שמבוטח בביטוח מקיף – חברת הביטוח יכולה לטעון כי אין מקום מבחינתה לשלם את הפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו ולרכבי צג ג'. הסיבה לכך – הטיעון כי אי ציות להוראות השוטרים, כמוה כגרימת נזק במתכוון. סעיף 26 לחוק חוזה הביטוח קובע: "נגרם מקרה הביטוח בידי המבוטח או בידי המוטב במתכוון, פטור המבטח מחבותו".

עוד בוואלה! רכב:
מיזם חדש: אזרחים יתעדו עבירות תנועה של נהגים
זה לא חוקי: 10 סיבות לביטוח דוחות תנועה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully