וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שינוי תרבות הנהיגה בישראל יפחית את תאונות הדרכים?

וואלה! NEWS

27.10.2016 / 15:42

מחקר חדש מצביע על כך שניטור נהיגה באמצעות מערכות בטיחות המונעות התנגשות תורם להגברת מודעותם של נהגים לטעויות שביצעו. לדברי עורכת המחקר, הממצאים "מחזקים את עדיפות טכנולוגיית הניטור על פני הערכת נהיגה באמצעות מבחן נהיגה"

מערכת וואלה!

איך אפשר לשפר במהירות וביעילות את רמת הבטיחות של נהגים? מחקר חדש מלמד ששימוש במערכת בטיחות המונעות התנגשות יכול להגביר את המודעות של נהגים לטעויות ובכך לשפר את רמת הבטיחות שלהם. למעשה, נראה ששימוש במערכת של בטיחות לניטור נהיגה עשוי להניב תוצאות טובות יותר מאשר מבחן נהיגה סטנדרטי בכל הנוגע להערכת רמת הנהיגה.

לדברי עורכת המחקר, ד"ר רחל שחרור מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל-אביב, ממצאי המחקר "מחזקים את עדיפות טכנולוגיית הניטור התוך-רכבית ככלי אמין (ו)בעל תוקף, על פני 'מדד הזהב' המקובל עד כה בספרות של הערכת נהיגה בפועל באמצעות מבחן נהיגה (טסט)".

במחקר, שעיקריו הוצגו בחודש שעבר בכנס שנערך באוניברסיטת בר-אילן, נעשה שימוש במערכת בטיחות מוכרת של חברת מובילאיי: המערכת, שעושה שימוש במצלמת וידאו ותוכנת מחשב ייעודית, מנטרת אירועים בטיחותיים כמו אי שמירת מרחק, סטייה מנתיב הנסיעה, סכנת תאונת חזית-אחור וסכנת התנגשות בהולך רגל.

חידוש מחקרי

"המערכת משקפת את רמת הבטיחות של נהגים, ומשמשת ככלי לבדיקה וניבוי של רמת הסיכון בנהיגה"

אולם, לדברי ד"ר שחרור, המערכת שימשה במחקר שערכה לניטור סמוי של נהיגה ולא להתרעה והתערבות בזמן אמת. "המחקר תיקף את המערכת של מובילאיי", מבהירה ד"ר שחרור, "המערכת משקפת את רמת הבטיחות של נהגים, ומשמשת ככלי לבדיקה וניבוי של רמת הסיכון בנהיגה".

ד"ר שחרור גם אומרת כי המחקר, שבו השתתפו עשרות נהגי אוטובוסים ותיקים, מצא קשר מובהק בין ציון המסוכנות המבוסס על ניטור נהיגה באמצעות המערכת של מובילאיי ובין נתונים מהתיקים האישיים של הנהגים שהשתתפו במחקר. במחקר נעשה שימוש גם במערכות ניטור שמבוססות על בדיקת תאוצה ותאוטה של כלי הרכב, אך לדברי ד"ר שחרור, הממצאים שנוגעים למערכת של מובילאיי המהווים חידוש מחקרי.

המחקר בחן גם את יעילותה של תכנית התערבות בהפחתת גורמי סיכון בטיחותיים. לפי ד"ר שחרור, "תכנית ההתערבות כוללת קביעת מטרות תפקודיות ומדידות, (ו)מוגדרת כתהליך דינמי של שינוי בביצוע העיסוקי של האדם, שמוביל אותו למעורבות טובה יותר בעיסוקיו – ובמקרה שלנו, (ל)נהיגה בטוחה יותר".

לדברי ד"ר שחרור, "מדובר בתכנית התערבות קצרת טווח, בת שלושה מפגשים, כאשר המוקד של ההתערבות הוא תפקודי – העלאת המודעות. אנחנו שמים מראה מול הפנים של הנהגים, ומראים להם איך הם נוהגים ביחס לאחרים".

במסגרת ההתערבות, נהגים מקבלים משוב על אירועים חריגים שביצעו, וזאת בהתבסס על טכנולוגיית ניטור הנהיגה התוך-רכבית, ובעיקר המערכת של חברת מובילאיי. בנוסף, ההתערבות כוללת, בין השאר, בדיקה של מודעות הנהגים לבעיות בזמן הנהיגה וכן את מוכנותם לבצע שינוי.

"כשמעלים את המודעות לבעיות, זה פועל גם בטווח הזמן הקצר ויוצר שינוי", אומרת ד"ר שחרור. לדבריה, למרות שבמחקר השתתפו נהגי אוטובוס, תרומתו לבטיחות בדרכים רחבה יותר: "אפשר להשליך גם לאוכלוסיות אחרות. לשים מראה מול הפנים הוא צעד יעיל גם לנהגים פרטיים".

ד"ר שחרור גם סבורה שתכנית התערבות יעילה יותר מאמצעים אחרים – כמו למשל ביצוע קורסי נהיגה נכונה. "הנהגים שהשתתפו במחקר הם מאוד מנוסים", מציינת ד"ר שחרור. "אני חושבת שקורס שמלמד אותם (שוב) את החוקים הוא פחות רלוונטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully