וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך הרשיון: 5 עבירות התנועה השכיחות ביותר

עו"ד אילון אורון, מאמר אורח

7.11.2016 / 7:52

נסיעה במהירות מופרזת? נהיגה ללא רשיונות? עו"ד אילון אורון מונה את העבירות הכי נפוצות על כבישי ישראל, ומסביר מהן ההשלכות על רשיון הנהיגה, הכיס והעתיד שלכם בכביש

ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014/חטיבת דובר המשטרה

האם ומתי אפשר לצאת זכאים מאשמה בגין אי ציות לתמרורי אזהרה, סימנים על פני הדרך או רמזורים? האם וכיצד ניתן להעריך את המהירות בו נסע רכב שהיה מעורב בתאונת דרכים? איזה עבירת אכיפה לא מצויינת בפקודות האכיפה ולכן לא מחייבת בענישה? באיזה מקרים ניתן לצאת זכאים מאשמה בגין שימוש בטלפון נייד ברכב ללא דיבורית, ומה הדין על נהיגה ללא רישיונות? על כך ועוד, בכתבה שלפניכם.

אי ציות לתמרורים

תמרור עצור. ניר בן טובים
תמרור עצור/ניר בן טובים

על פי תקנות התעבורה, חייב הנהג לציית להוראות התמרורים הבאים: תמרורי אזהרה, תמרורי הוריה, תמרורי מודיעין, סימנים על פני הדרך, תמרורי הכוונה – רמזורים וסימני עזר בדרך.

נהג שלא ציית להוראת תמרורי הוריה, סמנים על פני הדרך או רמזורים – יבצע עבירת תנועה והוא צפוי לקבל דוח ברירת משפט, או דוח הזמנה למשפט, בהתאם לחומרת העבירה. אולם ישנן מספר "הגנות" שבהן נהג יכול להשתמש על מנת לצאת זכאי בדין, גם אם לכאורה בוצעה עבירה.

הגנה 1 – תמרור שאינו מאושר כדין על ידי הרשות המתאימה. לכל תמרור חייב להיות אישור להצבתו בפרוטוקול רשות התמרור המרכזית או המקומית. עם זאת, אם נהג לא ציית לתמרור הלא חוקי וגרם לסיכון רכב אחר, הולך רגל או גרם לתאונת דרכים, הרי שהוא לא יוכל בהכרח לפטור את עצמו מאחריות למעשיו ולהתחמק מעונש.

הגנה 2 – תמרור שאינו מוצב כדין. כדי להיחשב חוקי ולחייב את הנהג, חייב התמרור לא רק באישור הרשות המתאימה, אלא גם בהצבה חוקית על פי דרישות החוק. אם הצבתו אינה חוקית הוא לא יחייב את הנוהגים, אפילו אם הוא גלוי לעין, נראה היטב והנהג מזהה אותו בצדי הדרך.

הגנה 3 – תמרור שאינו מוצב בשני צדי הכביש. גם אם הצבת התמרור אושרה על ידי רשות התמרור המתאימה, והוא הוצב במקומו כדין, קיים עדיין הצורך להמשיך ולבדוק האם על פי החוק קיימת דרישה להציב את התמרור משני צידי הכביש. במקרה שדרישה כזו קיימת, והתמרור הוצב גל בצד אחד של הכביש, הרי שהתמרור לא יחייב בהוראותיו את הנהגים בשל היותו לא חוקי.

עוד באותו נושא

לא חוקי: 10 סיבות לביטול דוח"ות תנועה

לכתבה המלאה

מהירות מופרזת

נהג נתפס במהירות מופרזת של 196 קמ"ש בכביש 6, 16 במרץ 2013. דוברות אגף התנועה של משטרת ישראל, חטיבת דובר המשטרה
נהג נתפס במהירות מופרזת של 196 קמ"ש בכביש 6, 16 במרץ 2013/חטיבת דובר המשטרה, דוברות אגף התנועה של משטרת ישראל
כשמדובר בחריגה מהמהירות המותרת ב-30 קמ"ש בדרך עירונית או ב-40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, העונש הוא קנס כספי בנוסף לחיוב ב-8 נקודות

המשטרה נוהגת לאכוף בעיקר את הציות להגבלות המהירות בדרכים. היא עושה זאת בין היתר משום שבידיה מכשור המאפשר לה בקלות יחסית לרשום דוחות על ביצוע עבירה זו. זאת, אף על פי, שסטטיסטית המהירות עצמה אינה עומדת בראש סולם הסיבות לגרימת תאונות דרכים.

חשוב לציין כי אם מתרחשת תאונת דרכים שבה המהירות היא גורם אפשרי לתאונת הדרכים, הרי שלא ניתן לקבוע בוודאות את המהירות או להעריכה רק על בסיס התרשמותם של עדי ראייה. אפשר לעשות כן אך ורק באמצעים הנדסיים, או באמצעות עדויות של עדי ראייה, שישבו ברכב המעורב בתאונה וראו לדבריהם את מד המהירות.

אכיפת עבירות מהירות היא בדרך של עבירת קנס או זימון למשפט. כשמדובר בחריגה מהמהירות המותרת ב-30 קמ"ש בדרך עירונית או ב-40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, העונש הוא קנס כספי בנוסף לחיוב ב-8 נקודות על פי שיטת הניקוד.

כאשר החריגה מהמהירות המותרת עולה על זו שצויינה, תהא לקצין המשטרה סמכות לשלול מנהלית את רישיונו של הנהג לתקופה של 30 יום. בנוסף, יוזמן הנהג למשפט והוא צפוי לשלילה בפועל, לשלילה מותנית (לתקופה של בין שנה לשלוש שנים) או לשניהם גם יחד. כמו כן, צפוי הנהג לחיוב בקנס כספי וב-10 נקודות על פי שיטת הניקוד.

עקיפות מסוכנות ולא חוקיות

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

עקיפות – עבירת העקיפה החמורה ביותר היא בדרך שאינה פנויה. עבירה זו מחייבת ענישה של שלושה חודשי פסילת רישיון הנהיגה בפועל. קצין המשטרה מוסמך לפסול בגינה את רשיון הנהיגה ל-30 יום מנהלית. בנוסף, עבירה זו מחייבת ב-10 נקודות לפי שיטת הניקוד.

עבירת עקיפה חמורת אחרת היא "עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף". גם בגין עבירה זו ניתן לשלול מנהלית את הרישיון ל-30 יום והיא מחייבת ב-10 נקודות.

עבירה מסוכנת נוספת היא עקיפה בשדה ראייה חסום. עבירה זו לא מופיעה בפקודת התעבורה ואינה מחייבת בענישת מינימום, ולא ניתן בגינה לשלול מנהלית את רישיון הנהיגה.

במקרה של תאונה, בדרך כלל יועמד הנהג לדין נהג שסטה מקו נסיעתו. במרבית המקרים, די ברשלנות מעטה כדי שהנהג יימצא אחראי לתאונה. בדרך כלל, העובדה שנהג אחר תרם את חלקו לגרימתה, אין בה כדי לשחרר מאחריות את מי שהוגש נגדו כתב אישום.

טלפון נייד ללא דיבורית

הסחת דעת בזמן נהיגה. ShutterStock
הסחת דעת בזמן נהיגה/ShutterStock

המשטרה משקיעה מאמצים רבים על מנת לאכוף אי ציות להוראה בחוק האוסרת שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית תוך כדי נסיעה. העונש על עבירה זו הוא קנס כספי של 1,000 שקל ו-4 נקודות חובה. אולם חשוב לדעת כי לא בכל מקרה שבו נהג נעצר על ידי שוטר כשהוא אוחז בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה, הוא יימצא חייב בדין. אם לדוגמא הנהג החזיק בטלפון מבלי לדבר בו או שוחח בטלפון ללא דיבורית בעת שהרכב עמד, יש סיכוי לזיכוי הנהג מאשמה.

נהיגה ללא רישיונות – כל העבירות שעניינן חוסר רישיונות לא מחייבות בנקודות, למעט היעדר רישיון רכב תקף אשר הדין עליו הוא 6 נקודות ורישיון נהיגה תקף לאותו סוג רכב (8 נקודות). במהלך נהיגה ברכב, כל נהג חייב לשאת עמו רישיון נהיגה, רישיון רכב ותעודת ביטוח בתוקף. נהיגה ללא נשיאת רישיונות אלה היא עבירת קנס בשיעור 100 שקל.

עורך דין אילון אורון – מומחה לדיני תעבורה, מחבר האנציקלופדיה לתעבורה ועוסק בתחום מזה 40 שנה. www.ORON-LAW.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully