וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

SoftWheel: החברה הישראלית שממציאה את הגלגל מחדש

16.11.2016 / 8:24

בכדי להבין עד כמה גדולה הבשורה שהגלגל החדש של חברת SoftWheel מביא איתו, צריך קודם כל להבין מספר דברים: עד כמה הגלגל חשוב לאנושות, בפני אילו משימות הגלגלים בכלי הרכב צריכים להתמודד ומהן המגבלות שמכתיבים לנו הגלגלים הקונבנציונליים המוכרים לנו עד היום

עריכת וידאו: עומרי וייס

ראשית, צריך להבין שבמהלך כל פעולה מתרחשת תנועה של משהו ממקום למקום, וברוב המקרים יש גלגלים שמסייעים לתנועה ולכן אפילו שיפור קטן בתחום זה ישפיע לטובה. בגדול, יש לכך השלכות על האנושות כולה והדרך שבה אנחנו נגיע מנקודה א ל-ב' בעתיד.

תפקידם העיקרי של הגלגלים הוא להקטין את העבודה הדרושה כדי לבצע תנועה ובזכות כך לאפשר תנועה מהירה יותר, יעילה יותר וגם בתנאי קרקע מגוונים. כבר יותר מ-5000 שנים בני האדם מתניידים ממקום למקום בזכות הגלגלים ולמרבה ההפתעה לאורך כל השנים הללו ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית ביותר היא המעבר לשימוש בחומרים מרוכבים ובמתכות לצורך בניית הגלגלים במקום חומרים טבעיים כגון אבן ועץ. בנוסף לכך התפתחו גם הצמיגים ואופן החיבור בין הגלגל לציר הסיבוב, בעקבות המעבר לייצור בעזרת מכונות בתקופת המהפכה התעשייתית, אך המבנה הבסיסי נותר זהה.

למעשה לאורך כל השנים הללו התכנון הבסיסי, שבמסגרתו התפקיד העיקרי של הגלגל הוא להמיר תנועה קווית לסיבובית נותר התפקיד העיקרי ובכל הקשור לספיגת מהמורות המשימה הוטלה על מערכת מתלים חיצוניות ועל הצמיג העוטף את הגלגל.

מבחן אופני SOFTWHEEL. אסף רחמים, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני SOFTWHEEL/מערכת וואלה! NEWS, אסף רחמים

עליות וירידות

תפקידם של המתלים הוא לשמור על מגע קבוע ורציף בין הצמיגים לקרקע ולמנוע מעבר של חבטות, הנגרמות כתוצאה מהתנגשות של הגלגלים במהמורות, אל שלדת הרכב, למכלולים רגישים ולנוסעים. בנוסף לכך, המתלים סופגים את עיקר הכוחות הפועלים על כלי הרכב בזמן התנועה במצבים של שינויי כיוון ומהירות המלווים בהפעלת כוח, כפי שלמדנו בתיכון מחוקי התנועה של אייזיק ניוטון. לדוגמה: בזמן ביצוע פנייה, כתוצאה מחוק ההתמדה, מתווסף כוח נוסף על הגלגל החיצוני, שהוא בעצם הכוח הגורם לרכב לפנות וגם איתו המתלים צריכים להתמודד.

מערכות המתלים לרוב יקרות, כבדות ודורשות תחזוקה ולכן במרבית המקרים לא נעשה שימוש במערכות איכותיות ולעיתים אף מוותרים כלל על המתלים, כמו בכיסאות גלגלים, אופניים זולים, טרקטורים ועוד. תפקידם של הצמיגים בנושא השיכוך מתרכז בעיקר במהמורות הקטנות ובספיגת גופים קטנים שעשויים להימצא על הקרקע. הבעיות העיקריות בשיכוך המבוצע בעזרת הצמיגים נובעות מכך שבכדי לענות על דרישות אלו, הצמיגים צריכים להיות רכים וכתוצאה מכך הם פחות יעילים אנרגטית, מקשים בשמירה על הכיוון וחשופים יותר לתקרים.

עוד באותו נושא

מבחן: אופניים היברידיים, MERIDA CROSSWAY 40

לכתבה המלאה

אז מה החידוש בגלגלים של חברת SOFTWHEEL?

מבחן אופני SOFTWHEEL. אסף רחמים, מערכת וואלה! NEWS
מבחן אופני SOFTWHEEL/מערכת וואלה! NEWS, אסף רחמים

הגלגל החדש בנוי כך, שבנוסף לתפקידו ההיסטורי של המרת תנועה קווית לסיבובית הוא גם לוקח על עצמו את תפקידה של מערכת המתלים. היתרונות בכך הם עצומים וככול שאני מרבה לחשוב אני לא מפסיק למצוא עוד ועוד יתרונות כגון: פשטות מבנית הגורמת לירידה במחירים ולעלויות תחזוקה נמוכות יחסית למערכת מתלים, הגדלת החלל המנוצל לטובת הנוסעים ברכב, אפשרות של הוספת מתלים לכלי רכב שעד כה לא זכו בכך, הגברת האמינות והשרידות של מכלולים ברכב כתוצאה מהשיכוך והיכולת לשנות את התנהגות המתלים בקלות ובעלות נמוכה.

איך זה התחיל?

הסיפור של SoftWheel התחיל בתאונה של חקלאי מכפר מימון, גלעד וולף, ששבר את האגן ונדרש להשתמש בכיסא גלגלים למשך מספר חודשים. במהלך חודשי החלמתו, גילה כי מדובר בנסיעה ממש לא נוחה, כל מהמורה במדרכה מורגשת ומשפיעה על הגב באופן לא נעים. על מנת למנוע זעזועים אלה, תחילה ניסה להכניס כרית אוויר לשלדת הכיסא ולבסוף בדק את האפשרות להכניס כרית אוויר קטנה בתוך הגלגל. משם העניין המשיך להתגלגל עד, שלאחר כמעט שנתיים של שיפורים הצליחו ליצור אבטיפוס של גלגל עם בולמי זעזועים פנימיים.

איך זה עובד?

מערכת הבולמים, הנמצאת בתוך הגלגל, מורכבת משלושה בולמי זעזועים המחברים בין החישוק לטבור במרכז הגלגל. השיכוך מתבצע על ידי תנועה יחסית של החישוק והצמיג לעומת הטבור המחובר אל כלי הרכב ללא אפשרות תנועה. בתוך כל בולם יש קפיץ המספק את ההתנגדות לכיווץ ומנגנונים הידראוליים שמרסנים את הכיווץ וההחזרה של הבולם. ייחודם של הבולמים הוא ביכולתם לעבוד בכיווץ ובהחזרה באותו האופן ובזכות כך לאפשר שיכוך זהה לאורך כל סיבוב הגלגל ללא קשר למיקום של הבולמים.

אפשר סיבוב?

לאחר סיור במשרדי החברה ובאחת ממעבדות המחקר בקרית עתידים שבתל אביב לקחתי את אחד מזוגות האופניים שעליהם הורכבו הגלגלים של SoftWheel לנסיעת מבחן. האופניים הם אבטיפוס שכולל גם מנוע חשמלי חדשני בתוך הטבור האחורי, שהפעלתו לא מצריכה בקר ומכלולים מחוץ למנוע. שלדת האופניים עשויה מסיבי פחמן ועל הגלגלים המיוחדים הורכבו צמיגי כביש דקיקים. ההפתעה הראשונה היא יעילות הדיווש שהגלגלים מעניקים יחד עם היכולת להעלים מהמורות קטנות, למרות צמיגי הכביש הצרים שהיו מורכבים על האופניים.

עולם אחר

הגלגלים מצליחים להעלים לחלוטין את הרעידות בכידון המורגשות בזמן רכיבה על ריצוף משתלב עם אופני כביש וגם עליה וירידה של מדרכות ממש לא מהווה בעיה עבור הגלגלים. מהר מאוד מצאתי את עצמי מעז יותר ויותר בכל הקשור לירידה ועליה של גרמי מדרגות ארוכים, שללא ספק היו מאתגרים גם אופניים ארוכי מהלך. למרות שעל האופניים מורכבים מזלג קשיח וצמיגי כביש דקיקים, הצלחתי לעלות גרמי מדרגות ארוכים בקלות יחסית.

מבחינתי זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שהגלגלים של SoftWheel מצליחים גם לשמור על יעילות דיווש גבוהה וגם לשכך באופן יעיל את ההתנגשות במדרגות. ברכיבה לאורך שבילי האופניים של פארק הירקון ניסיתי לבצע שינויי כיוון מהירים בכדי לבדוק את גמישות הגלגלים ושוב פעם הופתעתי לטובה. הגלגלים לא מתעוותים גם תחת עומסים גדולים וזו ללא ספק תכונה חשובה המאפשרת שימוש בגלגלים אלו גם באופניים עם מנועים חשמליים שמפתחים מהירויות גבוהות הרבה יותר.

מה בסוף?

הביקור בחברה והרכיבה על הגלגלים המהפכניים השאירו לי טעם של עוד וככול שאני חושב על כך יותר, אני רק מגלה עוד ועוד יתרונות ושימושים לגלגלים המיוחדים הללו. יש כאן מוצר שמצד אחד נראה מורכב ויקר יותר מהגלגלים שהכרנו עד היום, אבל שלוקחים בחשבון את מערכות המתלים אותם הוא יכול להחליף, אז הוא מנצח ובגדול. לא מדובר כאן בתחליף למערכות בולמים לאופני שטח אגרסיביים, מדובר כאן באפשרות של הוספת מתלים לאופניים ולכלי רכב שעד היום לא נהנו ממערכות מתלים, או הסתפקו במערכות בסיסיות ולא יעילות.

חברת SoftWheel כבר החלה למכור את הגלגלים המיוחדים לשימוש בכיסאות גלגלים ובתחום זה היא נוחלת הצלחה גדולה מאוד. בנוסף לכך, בביקור במעבדת המחקר והפיתוח, זכיתי לראות דגמים של אופניים מעניינים ביותר שמבוססים על הגלגלים החדשניים והם צפויים לצאת לשוק בזמן הקרוב. אין לי ספק שאנחנו נמשיך לשמוע עוד הרבה על SoftWheel וזו רק תחילת הדרך. אני אהבתי בעיקר את החדשנות והעבודה שהגלגלים הללו מצליחים להעניק יתרונות רבים, לא בזכות חלקים מיוחדים ויקרים, אלא בזכות תכנון ראשוני חכם, חדשני ויעיל.

עוד בוואלה! רכב:
הקסדה שהצילה אותי מתאונה קטלנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully