וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: סיאט א?ט?ק?ה 1.4 ליטר טורבו, "אקסלנס"

24.1.2017 / 8:16

סיאט מצטרפת לשוק הקרוסאוברים עם Ateca, האמור להיות האחיין השובב בקונצרן פולקסוואגן. לקחנו את ה-אטקה לפסגת החרמון כדי לראות, איך יצליח היצרן הספרדי לבדל את עצמו מההמון?

סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
סיאט אטקה גמא בנינוחות את הנסיעה מתל אביב לפסגת החרמון. אני נהניתי מהנהיגה, הנכדים גילו את נפלאות השלג/ניר בן טובים, רמי גלבוע

החיזיון מזכיר תחנת רכבת ענקית, על המסילה מתנשף קטר ומאחוריו קרונות העמוסים במאות מכוניות; מה זה מאות? עשרות אלפי מכוניות, כולן דומות זו לזו – משפחתיות רבועות במקצת, מוגבהות במקצת, ובתוכן לקוחות המאושרים מהקשקאי שלהם, הספורטאז', טוסון, אאוטלנדר, ראב4, רנגייד, 3008, כל מה שתרצו. בקרונות הקדמיים נערכת מסיבת ניצחון של אנשי השיווק והמכירות מיפן, אירופה, קוריאה, אמריקה; כל העולם ואשתו רוכבים על "רכבת הקרוסאוברים" הסוחפת את עולם הרכב של 2017.

לצהלת הנוסעים וצליל פתיחת השמפניה מזדרזים אל התחנה נוסעים אחרונים, מזראטי, סקודה ואחרים... והנה מגיח הנוסע האחרון (שם זמני), הוא מגולף קצת אחר, ממותג קצת אחרת, ועל חרטומו מתנוססת האות S. קבלו את המצטרף האחרון לחגיגית הקרוסאוברים, סיאט א?ט?ק?ה המתייצב למבחן עם מנוע בנזין 1.4 טורבו, ברמת גימור 'אקסלנס'. מחירו בישראל 165,900 שקלים, והוא אמור להוביל את היצרן הספרדי אל חגיגת המכירות.

עוד בנושא:
הלאון החזקה בהיסטוריה - הקופרה 2018 יוצאת לדרך
מבחן מהיר: סיאט איביזיה .1.0 ל' - חסכון ספרדי

סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
האטקה לא מתיימר להוביל את עדר רבי-המכר, אבל הוא ימצא לו לקוחות ראויים. האיילים הנקודים צולמו בפרק האיילים במושב אודם, רמת הגולן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ספרדי אלגנטי

האטקה מגיע מספרד, אבל הוא אינו משדר מזג לטיני לוהט. נראה שהוא מושפע יותר מהמקורות הגרמניים של קונצרן פולקסוואגן, ומרכבו מעוצב בקווים ישרים ומהודקים יחסית. עם 436 סנטימטרים מפגוש לפגוש, האטקה קטן בכמה סנטימטרים מהטוסון והספורטאז'; הקווים הנקיים והאלגנטיים של המרכב מקטינים אותו קצת ויזואלית. אני אוהב את הצללית הנקייה, אבל היא עשויה להיות קצת מופנמת עבור פלח השוק הצוהל. חרטום האטקה גדוש בכונסי אוויר בעלי טקסטורה עמוסה למדי, קצת בסגנון קיפולי נייר אוריגמי. זה מה שמוכר היום בסגמנט והאטקה מתהדר גם ביחידות תאורה LED אלגנטיות מאוד ובכאילו-מגן-גחון, הבא לרמוז על אוריינטציית שטח; באירופה נמכרות גם גרסאות 4X4, לארץ מגיע האטקה רק עם הנעה קדמית.

אהבתי את קורת הגג האחורית בתוכה משובץ חלון מלוכסן ואלגנטי, המכניס אור לתא הנוסעים, כמו גם גג שמש פנורמי בגרסת אקסלנס. החישוקים מאוד גיאומטריים, ומתחברים היטב עם בתי הגלגלים התפוחים. הישבן מסוגנן ואלגנטי, אם כי אינו שונה מזה של קרוסאוברים אחרים, בוודאי אלה לבית פולקסוואגן-אודי-סקודה.

תא הנוסעים מזכיר מאוד את דגמי סיאט האחרים, וגם את האחיינים לקונצרן פולקסוואגן-אודי. לוח המחוונים גיאומטרי מאוד, מופנם למדי אבל זה מאוד מתאים לטעמי האישי. העיצוב נקי וחומרי הדיפון מצוינים, אם כי לא חריגים לקטגוריה. הנדסת האנוש טובה מאוד, וצג המגע 8-אינץ' נוח לתפעול וקריאה. יצרנים רבים מנסים לצמצם את כמות המתגים המכאניים על ידי הכללת יותר ויותר פונקציות בצגי המגע, וכאן זה לא המצב. מתחת לצג המגע יש סדרת מתגים מכאניים להפעלת המזגן ומערכות נוספות, אהבתי. גלגל ההגה מצופה עור ומידותיו טובות, עם תפעול נוח של מערכות מידע, טלפון וצליל.

עוד באותו נושא

סקודה קודיאק החדש במבחן דרכים. משפחה פול סייז

לכתבה המלאה
סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
סיאט אטקה במבחן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

יש שפע תאי אחסון באטקה, מספיק מקום להניח ולטעון ניידים ושאר אבזרי מסע. המושבים מרופדים בשילוב נאה מאוד של אריג מפוספס וציפוי אלקנטרה, נעים ונוח. תנוחת הנהיגה טובה אבל תמיכת המושב לירכיים אינה מושלמת, ולאחר נסיעה ארוכה (נראה אתכם חוזרים מהחרמון בפקקים!...), הישבן מתחיל לשדר סימני מצוקה. האטקה מתבסס על פלטפורמת MQB של פולקסוואגן והמרחב הפנימי מספיק לנסיעה משפחתית, כולל חמישה מושבים ותא מטען בנפח מכובד של 510 ליטרים (בקיפול המושבים האחוריים מתקבל נפח הטענה מרשים מאוד, אבל הרצפה אינה שטוחה). הגלגל הרזרבי 'חוסך מקום'.

סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תנוחת נהיגה מצוינת, הנדסת האנוש והחומרים, טובים מאוד/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במעלה כביש 98

אני משער שהלקוח הטיפוסי של אטקה לא ישחיז צמיגים בדרך לחרמון, אבל טוב לדעת שיש לך את היכולת

את רצועת האספלט המטפסת לחרמון כבר תפרתי מאות פעמים, 25 הקילומטרים האחרונים הם כביש נהיגה מעולה – ובלבד שאתה מגיע בשעה מוקדמת מספיק. ביום המבחן היה הכביש עמוס בטיילי-שלג אבל עדיין, יכולתי להתענג על הרהיטות בה טס האטקה במעלה הכביש ההררי. בעולם נמכר אטקה עם מנועי בנזין 114 כ"ס (שלוש בוכנות בנפח 1.0 ליטר), וגם דיזל בהספק 114, 150 או 187 כ"ס (המשודך להנעת 4X4). אלינו מגיע האטקה עם מנוע המתאים מאוד לטעם הישראלי, טורבו-בנזין 1.4 ליטר 150 כ"ס, המשודך לתיבת 7-הילוכים כפולת מצמדים. מנוע הטורבו נמרץ ובשרני, 25.5 קג"ם החל מ-1500 סל"ד.

עם משקל עצמי של כ-1300 קילוגרם ו-8.6 שניות מאפס למאה, האטקה מרגיש זריז וקליל. בדגמי אקסלנס ואקסלנס-פלוס יש גלגלת המאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי נהיגה: רגיל, חיסכון, ספורטיבי, ו'אישי'. הגלגלת משנה את מיפוי המנוע ותיבת ההילוכים, אבל השפעתה אינה דרמטית. נחמד היה להציב אותה על 'ספורט' ולקבל עוד קצת מרץ במעלה הכביש המוביל לחרמון. ההיגוי מדויק אם כי לא מאוד אינפורמטיבי, אחיזת הצמיגים מצוינת ובפניות חדות נכנסת בקרת המשיכה לפעולה, בצורה מינורית למדי. בסך הכול ומבלי להיות לאון 'קופרה' לוהטת, ניתן ליהנות מאוד מהנהיגה ב-אטקה המלוטש – לא היינו מצפים לפחות, מהאחיין השובב לבית פולקסוואגן.

האטקה חמושה בשבע כריות אוויר, חמישה כוכבי בטיחות NCAP, ושפע מערכות בטיחות; Mobile Eye תתריע בפני סטייה ממסלול או התקרבות מסוכנת לרכב מלפנים, ויש גם מערכות מקוריות של סיאט - הפעלת נוריות ביקורת במראות הצד להתראה על כניסת רכב אחר לשטחים מתים, מערכת לזיהוי רכב המגיע מהצד (בעיקר לצורך יציאה מחניה), ומערכות לבלימה אוטונומית, במהירויות עיר וכביש מהיר. חלק מהמערכות תפקדו בערנות רבתי, אחרות פחות מוחשיות; זה רק מדגיש את העובדה שאסור לנהג להסתמך על מערכות אלה, ועליו מוטלת האחריות המלאה על הנהיגה – אנחנו עוד לא בעידן האוטונומי.

אני משער שהלקוח הטיפוסי של אטקה לא ישחיז צמיגים בדרך לחרמון, אבל טוב לדעת שיש לך את היכולת. מנוע ה-150 כ"ס של האטקה אינו חריג בקבוצת הקרוסאוברים 2.0 ליטר, אבל הוא חזק משמעותית מגרסאות 1.6 ליטר האטמוספריות אותן מציעים המתחרים (ספורטאז', טוסון, קשקאי, XV) בטווח המחירים עד 140,000 שקל. האטקה 1.4 מציע יותר סוסים לשקל, מדד אותו מרגישים היטב בחיי היום יום – עם הפרש של למעלה משלוש שניות במאוץ ל-100 קמ"ש, ויתרון בולט בתאוצות ביניים.

סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גלגלת מצבי המנוע נחמדה, לא מאוד אפקטיבית. בלם היד חשמלי, עם הפעלה אוטומטית לנסיעה עירונית בפקקים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בנהיגה ספורטיבית באים לידי ביטוי המתלים הנוקשים יחסית; הכיול הספורטיבי מתגמל אותך בכביש הררי, אבל את המחיר תשלם בנוחות נסיעה מופחתת בכביש משובש, ובהתרסקות לא נעימה על גדודיות אגרסיביות. עם צמיגי 215/50R18 האטקה קצת נוקשה לטעמי. הייתי מעדיף כיול פחות חד כי בסופו של דבר, זה רכב משפחתי רגוע שלא מתיימר להיות ספורטיבי – למרות שבמסך המגע יש אופציות להצגת רמת גדישת הטורבו, הספק המנוע, כוחות G ואפילו מערכת למדידת זמני הקפת מסלול, אם תיקלע במקרה ל- Circuito de Jerezביום הפתוח לקהל הרחב... במידה ואינכם מתכננים 'ימי מסלול' תשמחו לדעת שאטקה 'סטייל' נועל צמיגי 17 אינץ'' נוחים יותר, ודווקא ה-אקסלנס-פלוס נועל צמיגי 19 אינץ' בחתך 40 - הם יהיו עוד יותר נוקשים על האספלט השבור במקומותינו.

הלקוח הטיפוסי יתעניין דווקא בנתוני תצרוכת הדלק ואלה טובים, כצפוי ממנוע טורבו עם תיבה רובוטית. מנוע הארבע בוכנות מכויל לחיסכון והוא יודע לעבוד גם על שתי בוכנות, או להדמים את עצמו בכל עצירה – זו פונקציית ה-Start & Stop אותה אני נוהג להשבית בכל רכב אליו אני נכנס. בנהיגה בינעירונית לא התקשה האטקה לעבור 15-16 קילומטרים לליטר, בנסיעה רגועה של 110-120 קמ"ש, זה בסדר גמור. בלם היד חשמלי, עם אופציה להפעלה אוטומטית בכל עצירה בפקקים – זה נחמד ונוח מאוד, לא צריך להשאיר רגל על דוושת הבלם.

סיאט אטקה במבחן. רמי גלבוע, ניר בן טובים
התצוגה ממוקדת וקריאה מאוד. בנהיגה רגועה מושבתות שתי בוכנות, לחיסכון בדלק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בחזרה לרציף הרכבת

למרות יתרונות המנוע והמיצוב הרענן, אין מה לצפות למבול של אטקות שיציפו את הכבישים בישראל

סיאט אטקה 'סטייל' מוצע במחיר פתיחה שישאיר לך עודף ממחיר הקסמים של 140,000 שקלים. במחיר זה תסתפק בריפודי בד, צג חמישה-אינץ', חישוקי 17 אינץ' (אותם אני מעדיף) ועוד זוטות המופיעות רק בדגמי סטייל-פלוס, או דגמי אקסלנס. אקסלנס יעלה לך 166,000 שקלים, ואני משער שרוב המכירות יהיו ברמת גימור זו – הלקוח הטיפוסי של אטקה יפרגן לעצמו את תפנוקי האקסלנס, בודדים יוסיפו 6000 שקלים כדי לקבל את אקסלנס-פלוס. היבואן נותן ל-אטקה רק שנתיים אחריות, זה פחות ממה שמקבלים אצל המחרים העיקריים.

למרות יתרונות המנוע והמיצוב הרענן, אין מה לצפות למבול של אטקות שיציפו את הכבישים בישראל, בוודאי לא תחת ההגמוניה המשולשת של ספורטאז', טוסון ואאוטלנדר. אל הקרב יביא סיאט אטקה מחיר אטרקטיבי (בעיקר בגרסת 'סטייל'), מנוע חסכוני וחזק, עיצוב מוקפד ולא צעקני, איכות נסיעה וגימור, ואת הדימוי הסולידי-שובב של סיאט. אנו משערים שצירוף כל אלה יעלה לא מעט אטקות על הכביש, ללקוחות המחפשים עידון אירופאי, ביצועי מנוע ומחיר כניסה אטרקטיבי.

סיאט אטקה. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
סיאט אטקה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully