וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפקק: כמה זמן תבלו בחיפוש חניה בערים הגדולות?

דרור מרמור

30.1.2017 / 10:55

רגע לפני שתקן החניה מצמצם את כמות החניות בבניינים החדשים, והרבה רגעים לפני שיש כאן תחבורה ציבורית יעילה בתוך הערים, סקר חדש בדק כמה זמן לוקח לישראלים למצוא חניה

חניון מרכז לונדון מיניסטור בתל אביב. 3 בדצמבר 2016. ניב אהרונסון
חניון מרכז לונדון מיניסטור בתל אביב. 3 בדצמבר 2016/ניב אהרונסון

אחת הדרמות החשובות בתחום התכנוני-אורבני שאירעו בשנה האחרונה נוגעת לאישור תקן החניה בפרויקטים חדשים.

מדובר באקדח מעשן שהיה מונח במשך זמן רב על השולחן, אולם רק ביולי האחרון חתם שר האוצר משה כחלון (האחראי גם על מינהל התכנון) על כניסתן לתוקף של תקנות החניה הארציות החדשות, המצמצמות דרמטית את מספר מקומות החניה בסמוך לקווי תחבורה ציבורית, בעיקר בכל הנוגע לבנייני משרדים ומסחר.

לדוגמא: לפי התקן החדש, בבניין משרדים באזור א', הממוקם במרחק של עד 300 מטר מקו הרכבת הקלה, תינתן לכל 240 מ"ר (שטח עיקרי) חניה אחת בלבד, זאת לעומת חניה אחת לכל 40 מ"ר היום - צמצום של היקף החניות שהיה נהוג עד כה פי 6. תתחילו להתרגל לבוא בתחבורה ציבורית.


בכל הנוגע למגורים, באזורים של בתים צמודי קרקע, באזור א' ו-ב' הקרובים לקו רכבת עתידי תקן החניה ישונה ל-1-2 חניות לכל יחידת דיור במקום שני חניות כיום. לדירה בבניין משותף תקני החניה יקטנו ל-0.5 עד חניה אחת לכל דירה באזור א' ולחניה עד 1.5 חניות לכל דירה באזור ב'. זאת, במקום חניה אחת לדירה בשטח 120 מ"ר ו-1.25 חניות לדירה גדולה מ-120 מ"ר. בכל מקרה, התקנים מגדילים את שיקול הדעת של ועדות התכנון המקומיות. על פי התקנים החדשים, ועדת תכנון תהיה רשאית לקבוע מספר שונה של מקומות חניה מהקבוע בתוכנית המתאר המקומית, לרבות מספר נמוך יותר.

אבל עוד לפני שמוקמים בלב המטרופולינים בניינים חדשים עם הרבה פחות חניה, מצוקת הנהגים כבר עולה השמימה - ואולי משכנעת את חלקם לעבור לפתרונות תחבורה אחרים. סקר שערכה חברת פרומוט, המתמחה בתכנון והתקנה של מכפילי חניה וחניונים אוטומטיים, מצביע על עלייה חדה בזמני חיפוש החניה וחנית הרכב בערים בשנה האחרונה.

הסקר בחן את משך זמן חיפוש חניה וחניית הרכב באזורי מגורים, אזורי מסחר ומגדלי היי-טק בערים מרכזיות, בשלושה זמנים שונים - בבוקר (7-9), צהריים (12-2) וערב (7-9). הסקר עקב אחרי 513 נהגים במשך כמה ימי חול רגילים, בשנת 2012 ובחודשים האחרונים.

בכל המקומות שנסקרו נרשמה עלייה בשיעור דו-ספרתי בזמן מציאת החניה וחניית הרכב. בממוצע, נרשמה עלייה של 43% בזמן הנדרש למציאת חניה ולחניה. כצפוי, באזורי מסחר ומגדלי היי-טק הקושי למציאת חניה מתנקז לשעות הבוקר והצהריים, בעוד שבאזורי מגורים שעות השיא לחיפוש חניה הן כמובן בצהריים ובשעות הערב.

בתל-אביב המצוקה החריפה ביותר היא דווקא באזורי המגורים (במרכז העיר), שם לוקח יותר מחצי שעה למצוא חניה בשעות הערב. בשעות הבוקר, יקח 29 דקות בממוצע למצוא חניה ולהחנות את הרכב גם במרכז המסחר והמשרדים של תל-אביב (רחובות הארבעה, המלך ג'ורג', רמת החייל).

לדברי אפי מגן מחברת פרומוט, "הנתונים כבר משקפים חזון אפוקליפטי. בשנת 2020 אנשים בערים מרכזיות בישראל עדיין לא יעדיפו לוותר על רכב, מאחר שאין חלופה אפשרית-ריאלית להשארת הרכב הפרטי בבית, ומצוקת החניה רק תלך ותגדל".

חניה בערים הגדולות, גלובס. גלובס
חניה בערים הגדולות, גלובס/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully