וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם בכירי GM: "אם לא נהיה גמישים, נאלץ לסגור את העסק"

5.2.2017 / 10:52

שיחה עם 2 מבכירי שברולט על דגמי ההווה, העתיד וכיצד הם רואים את ענקית הרכב האמריקנית משתלבת בהייפ האוטונומי

ג'נרל מוטורס, ניסוי ברכב אוטונומי. אתר יצרן
ניסוי ברכב אוטונומי של שברולט במישיגן/אתר יצרן

"בעולם אוטונומי מושלם, כלים יתקשרו עם הסביבה ואחד עם השני." אומר מריו ספנגנברג (spangenberg), נשיא GM אפריקה והמזרח התיכון. "הסביבה שלו תהיה בטוחה ובטיחותית יותר. אנחנו כנראה שלא נחזיק רכב בבעלותנו אלא נשתמש בכלים האוטונומיים לניידות בדומה למוניות. מבחינה זו רכב אוטונומי יוכל לנטרל את הרכיב היקר ביותר במונית כיום - הנהג. זה כמובן מעורר שאלה אחרת: האם אנחנו רוצים לוותר על המקצוע הזה בעולם? אבל התשובה לכך היא כבר חברתית, הרי כל דבר שקורה כיום בעולם נוגע לטכנולוגיה ונועד לייצר מערכות מתקדמות שבסופו של דבר נכנסות במקום עובדים ועל חשבון מקומות עבודה. אני חושב כבני המין האנושי אנו צריכים לתת על כך את הדעת, אבל כאן אנו גולשים לתחום אחר."

ספנגנברג, דמות צבעונית בהנהלת GM, נמצא בתפקיד הזה מחודש יוני 2015, ומכהן במקביל במספר תפקידים בכירים בחברה ובהם יו"ר המיזם משותף של GM-מצרים ויו"ר המיזם המשותף של GM-קניה. בנוסף הוא גם זה שאחראי על היבואנית הישראלית, חברת UMI. כשהוא נכנס לחדר לא ניתן לפספס אותו ובמפגש אקראי איתו הוא ישמח לספר על ערב-רב של אירועים מרתקים מעברו, אבל בפגישה אישית עם נציגי תקשורת מישראל הוא מאוד שקול במילותיו. "ברור לנו שהתעשייה משתנה, רק לא מה הכיוון. גם ברור לנו שאם אנחנו לא ניקח חלק בטרנדים החדשים או לא נהיה גמישים מספיק בשביל להסתגל למציאות המשתנה, אנחנו נאלץ לסגור את העסק."

מריו ספננברג. אתר יצרן
מריו ספננברג, נשיא GM אפריקה והמזרח התיכון/אתר יצרן

האם GM כחברה כל כך גדולה, מספיק גמישה בשביל להתמודד עם השינויים האלה?

"התעשייה כפי שאנו מכירים אותה כיום תתפתח בכיוון שונה לחלוטין מזה שהתפתחה במהלך השנים האחרונות"

על תשובה זו עונה לואל פאדוק (paddock), "נראה לי שכן. אנחנו הראשונים להכניס לשוק רכב חשמלי כמו בולט עם טווח נסיעה של 300 מייל (כ-480 ק"מ). לאף אחד אין רכב עם טווח שכזה, לא טסלה, לא מרצדס-דיימלר ולא אף חברה אחרת. זה דרש מאיתנו כבר לפני כמה שנים 'לירות לכיוון הירח', ובמבחן התוצאה הצלחנו."

גם לפאדוק, סגן נשיא תכנון וניהול מוצר ב-GM, עבר עשיר בשורות GM. כשהוא יושב לצד ספנגנברג הוא בולט מעט פחות, אבל גם הוא מספק כמה תובנות מאוד מעניינות שחלקן נוגעות גם לשוק הישראלי. "רכב אוטונומי דורש טכנולוגיה שונה מאוד מרכב רגיל. ההתקדמות הטכנולוגית שלו שונה, הפיתוח שונה, הדרישות מהרכב שונות והעלויות שונות. על כן נראה שינוי בשוק עם חברות חדשות ופרטיות שיכנסו לתחום כמו למשל אובר, Lyft (אפליקציית תחבורה שיתופית י.ש) ואחרות שיבחרו במסלול האוטונומי. התעשייה כפי שאנו מכירים אותה כיום תתפתח בכיוון שונה לחלוטין מזה שהתפתחה במהלך השנים האחרונות." וספנגנברג מוסיף: "כמו שאמר דן אמאן (Ammann), נשיא GM לפני מספר חודשים - תעשיית הרכב תתפתח ב-5 השנים הקרובות יותר מאשר התפתחה ב-50 השנים שחלפו."

עוד בנושא:
שברולט טראקס המחודש במבחן דרכים. מינימל קומפקט

האם בעלות פרטית על מכונית לא סותרת את רעיון המכונית האוטונומית?

ספנגנברג מיד מסכים, כשלעומתו פאדוק מנסה להציג תמונה רב-גונית. "אני רואה תרחיש שלצרכן יש את האפשרות לבחור בין לנהוג ברכב בעצמו ובין אפשרות לתת את המושכות למכונית, להישען לאחור ולהירגע. לכאורה יש כאן ניגוד, אבל נראה לי שבמציאות לא כולם ירצו אותו דבר בו זמנית."

האם גם ל-GM יהיה רכב אוטונומי לחלוטין, או שתכפו "מבוגר אחראי" כמו למשל מרצדס?

"עדיין לא הגענו לידי הכרעה בנושא." אומר פאדוק "אנחנו עדיין בתהליך של מחקר, קבלת ועיבוד נתונים בנוגע לסוגיה. טרנד הניידות משתנה וישתנה במהלך השנים הקרובות. הטרנד כיום מנווט לכיוון רכב אוטונומי שמופעל עצמאית וכבר כיום יש ערים בהן נוסעים כלי רכב אוטונומיים כמו סינגפור. כן, זה עדיין נעשה באזור תחום ומאוד מוגדר, אבל זה קיים כבר כיום."

כמה אתם רחוקים מייצור רכב אוטונומי?

פאדוק: "יש לנו את המשאבים ויש לנו את המחויבות. אז המעבר מרכב חשמלי כמו בולט לרכב אוטונומי כבר לא כל כך גדול. ברור שעדיין צריך להעביר את הרכב האוטונומי לשלב ייצור ולבדוק אותו כראוי בהתאם לסביבה, אבל זה כבר סיפור אחר."

ומתי נראה את בולט בישראל? "מכירות בולט החלו בסוף 2016, והביקוש לדגם גדול." אומר ספנגנברג. "אנחנו מודעים לרצון של UMI לשווק את המכונית גם בישראל, ומכונית חשמלית שכזו יכולה מאוד להצליח במדינה בה מרחקי הנסיעה יחסית קצרים. אני לא יכול לנקוב בתאריך מדויק, אבל זה לא צפוי לקחת עוד זמן רב."

שברולט בולט. אתר יצרן
שברולט בולט/אתר יצרן
מבחינת מכירות, שברולט בולט טובלת במים לא מוכרים. הציבור מתקשה לקבל את הרכב החשמלי בזרועות פתוחות בין היתר בגלל טווח הנסיעה המוגבל

שברולט הציגה את בולט קונספט בתערוכת דטרויט 2015, את גרסת היצור בדטרויט 2016 כשהמכירות תוכננו וגם החלו בסוף אותה שנה. מחירה הרשמי עומד על 37,495 דולר בארה"ב ולאחר החזר עידוד רכישה ממשלתי יורדים למעט פחות מ-30,000 דולר. מכונית אחת כבר נמצאת בארץ ומשמשת את יחידת המחקר והפיתוח של GM שממוקמת בהרצליה.

מבחינת מכירות, שברולט בולט טובלת במים לא מוכרים. הציבור מתקשה לקבל את הרכב החשמלי בזרועות פתוחות בין היתר בגלל טווח הנסיעה המוגבל, תשתית חסרה, מחיר רכישה יקר ואורך חיים לא ידוע של המצברים. נתוני שנת 2016 מצביעים על החלשות מכירות של רכב חשמלי בחלק מהשווקים. באירופה למשל נמכרו בשנה שחלפה 81,000 מכוניות חשמליות - ירידה של 10% לעומת שנת 2015 בה נמכרו 89,000 מכוניות חשמליות. הקיטון במכירות מוסבר בהקטנת ו/או ביטול הטבות המס לרכישת רכב חשמלי והיברידי במדינות שונות אבל זה לא רק זה. חלק מהבעיות כמו פריסת עמדות טעינה, משך זמן טעינה, מחיר וכו' טרם קיבלו מענה הולם כדי למשוך לקוחות חדשים לכיוון המהפך החשמלי.

בישראל בראש ובראשונה שברולט בולט תתמודד מול רנו זואי - המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה בשנת 2016 - שמכירותיה בארץ החלו ממש לאחרונה. זואי הושקה בארץ במחיר של 131,900 שקלים שמעט יקר מהצפוי. מחירה של בולט בארץ טרם נקבע. בהשוואה ביניהן בולט מציעה ממדים גדולים יותר, מנוע חזק יותר וטווח נסיעה גדול יותר. מנגד זואי מציעה זמן טעינה קצר יותר. אבל חשוב לזכור שבשוק הישראלי יש עוד שתי מתחרות הדורכות על המשבצת "הירוקה" ונמכרות בגזרת מחיר זו: יונדאי איוניק וקיה ניר. הן אמנם היברידיות ולא חשמליות, אבל הלקוח הישראלי מאוד רגיש למחיר ולכן צריך גם אותן לקחת בחשבון. בנוסף גם לאיוניק וגם לנירו גרסאות חשמליות ואלה צפויות להגיע אלינו בסוף שנה זו או תחילת שנה הבאה.

קרוז הישראלית תשודרג עם מערכות בטיחות מתקדמות

שברולט ישראל. ניר בן טובים
שברולט קרוז/ניר בן טובים

בולט כמו כל הדגמים החדשים שהציגה שברולט בתקופה האחרונה מוצעת עם מערכות בטיחות מתקדמות. זה איפשר לשאול את בכירי החברה מדוע פרטי הבטיחות החשובים האלה חסרים בקרוז הישראלית. "אמנם אתם קיבלתם את שברולט קרוז החדשה בנובמבר 2016, אבל בארה"ב המכונית כבר נמכרת מחודש יוני." אומר ספנגנברג. "אתה צריך להבין, המפרט לקרוז הישראלית נקבע לפני כמה שנים ואז מערכות בטיחות מתקדמות הוצעו רק ברכבי יוקרה. השוק הישראלי שינה את פניו מבחינה זו וכעת המערכות נמצאות בדגמים עממיים יותר. אנחנו נאלץ להסתגל ונתקן זאת במחזור הבא."

כלומר השוק הישראלי יאלץ להמתין למתיחת הפנים של קרוז?

ספנגנברג: "לא. לקראת כל שנת מודל אנחנו מעריכים מחדש כל מוצר ומבצעים התאמות נדרשות. אנחנו נשב עם אנשי UMI, נבדוק ונתקן היכן שצריך." אם אפרש את דבריו, אז קרוז חדשה שתגיע לקראת סוף שנה זו ותחילת 2018 תצויד במערכות בטיחות מתקדמות. בינתיים אנשי UMI טרם הבהירו אם המערכות יוצעו כבר מרמת האבזור הבסיסית או ישמרו רק לרמת הגימור הגבוהה.

עוד באותו נושא

מבחן: שברולט ספארק ידנית ואוטומטית

לכתבה המלאה

על אילו כיוונים נוספים אתם עובדים?

"אנחנו מציגים כעת דור חדש לטרוורס ולפני כן הצגנו אקווינוקס חדש וגרסה מעט מוגבהת של שברולט ספארק", אומר פאדוק. "כיוון השוק הוא ליותר גרסאות פנאי ו-SUV, ויש לנו מה להציע בתחום." זה עובד גלובלית? פאדוק: "בגדול כן. הרעיון הוא כבר בשלב התכנון לפתח את המכונית כך שתתאים גלובלית ולא רק לשוק מסוים. כך עשינו עם ספארק, אסטרה/קרוז, אקווינוקס ודגמים נוספים. אני חושב שהצלחנו לשלב במכוניות האלה מרכיבי מפתח שיאפשרו לנו את הגמישות להזיז את המכוניות סביב העולם."

הכיוונים החדשים באים על חשבון קווים קיימים?

פאדוק: "אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו ואת הטרנדים האפשריים. כרגע נראה לנו שקטגוריית הסופרמיני הולכת ומצטמצמת לטובת רכבי פנאי קטנים. מבחינתנו זה אומר שלא בטוח ששווה להשקיע את המשאבים הנדרשים לפיתוח מכונית חדשה בקטגוריה הזו, כלומר מחליפה לסוניק. אנחנו עדיין צריכים לבצע בדיקת עומק בשווקים שונים כך שבטרם נקבל החלטה." בעניין זה יש לזכור שגם אופל הציגה מתיחת פנים לקורסה, ולא מכונית חדשה לחלוטין.

  • עוד באותו נושא:
  • שברולט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully