וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשה וינקר: כך תעברו בקלות את מבחן הרישוי השנתי

24.2.2017 / 11:23

מדי שנה ניגשים מאות אלפי נהגים למבחן הרישוי השנתי של משרד התחבורה, עבור רובם מדובר לא רק בטרחה, אלא גם במצב של חוסר וודאות. הנה כמה טיפים למעבר קל ומהיר של הטסט השנתי

אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט). קובי ליאני
אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט)/קובי ליאני

עם המעבר למשלוח צווי מילואים בדואר האלקטרוני, המעטפה השנייה הכי כיפית למצוא בתא הדואר שלכם היא, איך לא – ההזמנה לסור עם רכבכם למכון הרישוי הקרוב לצורך מעבר מבחן כשירות שנתי לרכב.

תשלום האגרה כבר נעשה נוח דרך האינטרנט או בעמדות האוטומטיות, אבל עוד לא וויתרו לנו על ההגעה למכון הרישוי, צרור הניירות העמידה בתור והמעבר במסלול הבדיקה בו אנו נושמים לרווחה בכל פעם שהמכונית שלנו צלחה עוד שלב בוויה דה לה רוזה של מסלול המבחן (זיהום אוויר, צמיגים, בלמים, מנגנון היגוי, בולמים, אורות ושאר ירקות).

אז כדי להפוך את זה להרבה יותר פשוט, קל וגם זול יותר, אספנו עבורכם צרור טיפים למעבר חלק של מבחן הרישוי השנתי.

עוד בנושא:
גרוטאה: כדאי לקנות סובארו אימפרזה ב-3,000 שקלים?

אורות

גשם והצפות מעל רמת גן, 13 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
גשם והצפות מעל רמת גן, 13 בפברואר 2017/ראובן קסטרו

בדיקת אורות מקיפה לפנסים הראשיים כולל אור דרך ואור מעבר (שרובנו מכירים פשוט כ"אור גבוה" ו"נמוך"), תאורת פנסים אחוריים ונורות בלם, אור רוורס, איתותים ולא לשכוח גם את נורות לוחית הרישוי.

עם המעבר של יצרניות הרכב לכיסוי פלסטי לפנסים הקדמיים מטעמי עלות, בטיחות ועוד, החלה גם תופעה של עדשות פנסים עכורות. הדבר נגרם הן בשל קרינת השמש הישירה והן בשל החום שמפיקות הנורות בחלל הפנס. לתופעה הזו ישנם שלל פתרונות החל ב"תרופות סבתא" הכוללות ניגוב העדשות עם משחת שיניים, חומרים ייעודיים שניתן לרכוש בחנויות אביזרי רכב לעבודה עצמית ועד ליטוש והברקה על ידי בעל מקצוע. הבחירה בכל אחת מהאפשרויות תניב תוצאות שונות ברמתן ובפרק הזמן שיחלוף עד שיחזרו למראה העכור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אבזור חובה ברכב

וולוו90S תא מטען. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
וולוו90S תא מטען/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

אז נכון שמבחינת רוב האנשים זה כולל מטען לסלולרי ומערכת מולטימדיה, אבל למבחן הרישוי השנתי אתם מחויבים להגיע עם עוד כמה דברים. מגבהה (ג'ק) ומפתח לברגי הגלגלים ומשולש אזהרה הם ציוד שנמצא בתא המטען ולרוב גם לא יוצא ממנו כך שאין סיבה שהוא לא יימצא שם בטסט. אבל יש גם את הדברים האחרים כמו אפודה זוהרת (שצריכה להיות במקום נגיש בתא הנוסעים), פח פלסטיק קטן וברכב מסחרי – גם מטף כיבוי אש קטן. את הדברים האלו אנחנו לפעמים שוכחים, מאבדים, משאילים לחבר ובסוף מוצאים את עצמנו מול בוחן קפדן שידרוש את המצאם.

הכנה מוקדמת של הרכב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היום במוסכים רבים ניתן שירות הגשת הרכב למבחן הרישוי, תמורת סכום הנע בין 150 ל-300 שקלים. שווה את זה או לא, התשובה היא אישית וכל אחד יענה עליה לפי העדפותיו האישיות. אבל יש עוד אפשרות, נסו להקדים את מועד הטיפול השנתי או הקרוב שלכם ברכב לימים שלפני ההגעה למבחן הרישוי כדי לנצל את ביקור הרכב במוסך על מנת לוודא כי הוא אכן כשיר למעבר מבחן הרישוי או לאפשר לכם לתקן ליקויים במידת הצורך. כך גם תדעו מה מצב הרכב שלכם לפני ההגעה לטסט.

לא לשכוח חימום

כמו שכל מי שעוסק בפעילות גופנית יגיד לכם, על מנת להפיק את המירב מהאימון, חשוב מאוד לעשות חימום – גם המכונית שלנו צריכה את זה.

לקבלת תוצאות מיטביות בבדיקת פליטת המזהמים, מומלץ להגיע עם רכב חם ובטמפרטורת עבודה בה הממיר הקטליטי השורף שאריות דלק עובד בצורה הטובה ביותר. עוד טיפ קטן לבדיקת זיהום האוויר – החליפו או לכל הפחות נקו היטב את מסנן האוויר במכונית שלכם. במכוניות בנות יותר משלוש שנים מומלץ לעשות שימוש בתוסף דלק איכותי לפני הגעה לבדיקת זיהום האוויר.

צמיגים

טיפים לנהיגת חורף- צמיגים לחורף. אתר יצרן
טיפים לנהיגת חורף- צמיגים לחורף/אתר יצרן

אנחנו לא צריכים לספר לכם על החשיבות של תקינות הצמיגים ושאת מצבם תמיד חשוב לבדוק, גם אם אין לפניכם מבחן רישוי שנתי. אבל הגעה למכון הרישוי עם צמיג סדוק או שחוק עשויה לגרום לכם שלא לעבור את מבחן הרישוי השנתי, לגשת להחליף צמיגים ולחזור להיבדק שנית. אז קודם כל חבל על הזמן, הכסף והעצבים – אבל הבטיחות שלכם ושל הסובבים אתכם תלויה במצב הצמיגים. הציצו גם במידת הצמיג והתאמתה לרשום ברישיון הרכב, במיוחד אם זהו רכב משומש שנרכש וזה הביקור הראשון שלכם במכון הרישוי איתו, אם הבעלים הקודמים החליף לצמיגים במידה שונה מזו המצויינת ברישיון, אתם עלולים למצוא את עצמכם נאלצים להחליף אותם.

בלמים

כף רגל על דוושת בלם. ShutterStock
כף רגל על דוושת בלם/ShutterStock

לנהג הממוצע אמנם אין יכולת לבדוק את עוצמת הבלימה של המכונית אבל אתם יכולים לקבל מושג על מצב הבלמים שלכם בעזרת תשומת לב לתחושה בזמן האטה או בלימה. צליל מתכתי, רטט בדוושה הם סימנים מעידים לכך שמערכת הבלימה אינה במיטבה. בלי קשר למבחן הרישוי, גשו בדחיפות למוסך.

מגבים

מגבים לרכב. ShutterStock
מגבים לרכב/ShutterStock

אנשים רבים משייכים את השימוש במגבים לתקופת החורף, אז נכון שבגשם באמת נתקשה להסתדר בלי המגבים, אבל גם בקיץ נמצא את עצמנו זקוקים לניקוי השמשה מאבק או סתם לכלוך. לכן מגבים תקינים הם לא משהו שייחודי לעונה הקרה ולכן הם גם נבדקים במבחן הרישוי השנתי. מגב יבש, סדוק או קרוע לא יעשה את העבודה של פינוי מים יעיל וגם יכשיל אתכם במבחן הרישוי. מעבר לכך, מגבים לא תקינים עם גומי קרוע עלולים לגרום למגע בין השמשה לזרועות המגבים ולגרום לשריטות על גבי השמשה. לא לשכוח כמובן גם את המגב לשמשה האחורית אם המכונית שלכם מצוידת באחד.

לוחיות רישוי

לוחית רישוי חדשה עם 8 ספרות. קובי ליאני
לוחית רישוי חדשה עם 8 ספרות/קובי ליאני

לוחית הרישוי שלכם דהויה ואתם נדרשים להחלפה שלה? אל תמהרו לשלוף את הארנק. רוב הציבור לא מודע לכך, אולם בכמה מאות אלפי לוחיות רישוי שיוצרו בידי שתי ספקיות בין השנים 2012 ל-2014 נפלה תקלת ייצור הגורמת לדהייה מוקדמת של הרקע הצהוב. מכיוון שעל פי התקינה בישראל ללוחית הרישוי אמורה להיות אחריות לחמש שנים. הוראות הנוהל של משרד התחבורה למכוני הרישוי קובעת כי בעלי לוחית רישוי מהסדרות הפגומות זכאים להחלפה שלהן ללא עלות.

למרבה הצער במכוני רישוי רבים נטו להעלים את המידע הזה ונהגים רבים שילמו כ-50-60 שקלים על לוחיות רישוי חדשות. כדי לדעת עם הלוחית שלכם אכן מהסדרות הפגומות חפשו את תאריך הייצור שלה המופיע בצורת ארבע ספרות על גבי הלוחית. שתי הספרות הראשונות (משמאל) מייצגות את השבוע בשנה והשתיים האחרונות את שנת הייצור. לדוגמה, לוחית עם הספרות 2213 היא מהשבוע ה-22 של שנת 2013).

במידה והצבע השחור מהספרות התקלף ניתן לחדש אותו עם טוש שחור עמיד במים.

גומיות יבשות

כלי רכב רבים נכשלים במבחן הרישוי השנתי על גומיות ציריות יבשות. אלו הגומיות הנמצאות בחיבור בין חיבור הגלגל לזרוע היוצאת מהמנוע. עלותן זניחה ומבט קצר ואיתור סדקים או קרעים יוכל לחסוך לכם את הטרטור בהגעה לטסט, אי מעבר שלו וחזרה למוסך כדי לתקן את הליקוי.

ניקיון

זוכרים את סעיף "סדר וניקיון" בתעודה שלנו מבית הספר? אז גם במכון הרישוי הבוחן מתרשם אחרת לגמרי מרכב שמגיע מטונף ומוזנח מאשר מרכב נקי ושמור. שכן לעיתים הזנחה חיצונית הולכת יד ביד עם הזנחה מכאנית של המכונית. שטפו גם את תא המנוע, או לכל הפחות נגבו אותו עם סמרטוט וחשוב מכך, דאגו גם לניקיון של תחתית תא המנוע. מנוע נקי מנזילות שמן וסימנים מעידים יעורר פחות חשד וירידה לפרטים בבדיקת מכלולי ההיגוי והמתלים.

שעות וימים

מכון רישוי בוואדי ערה אשר העביר כלי רכב לא תקינים מבחן רישוי תמורת כסף. מרץ 2015. חטיבת דובר המשטרה
מכון רישוי בוואדי ערה אשר העביר כלי רכב לא תקינים מבחן רישוי תמורת כסף. מרץ 2015/חטיבת דובר המשטרה

ככלל מבחינת ימות השבוע, שישי הוא היום העמוס ביותר גם במכוני הרישוי, אחריו נמצא יום ראשון. השעות החמות ביותר הן שעות הבוקר בהן הלחץ הוא גדול יותר ולעיתים גם שעות אחר הצהריים. כך שזמן ההגעה האידיאלי למוסך יהיה אמצע השבוע בשעות הצהריים.

תודה לגיא דרור ממוסך "חדרה מוטורס" על הסיוע בהכנת הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully