וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סיאט לאון קופרה המחודשת – דה ז'ה וו בקטע טוב

26.2.2017 / 7:23

קפצנו לספרד כדי לקבל טעימה קטנה מהגרסה המחודשת והעדכנית של סיאט לאון קופרה, שעם 300 כ"ס היא הסיאט הסדרתית החזקה ביותר שהיא ייצרה אי פעם

סיאט לאון קופרה 300. אתר יצרן
בשטח המחיה הטבעי שלה. סיאט לאון קופרה על מסלול המירוצים/אתר יצרן
הקפה אחרי הקפה, פניה אחרי פניה אני מנסה לגרום לקופרה לצאת מאיזון, להעניש אותי על האצות מוקדמות מדי ומוגזמות מדי והיא פשוט מסרבת

כאשר זינקתי מרחבת ההמתנה למסלול המירוצים קסטליולי, הציפה אותי שוב תחושת הדה ז'ה וו, הייתי ממש פה, כאשר הושקה הלאון קופרה בדיוק לפני שלוש שנים בפברואר 2014. אז נהגתי בשתי גרסאות ההספק, זו בת 265 הסוסים וזו עם 280 הסוסים על המסלול הזה וגם בכבישים הסובבים אותו והנה אני שוב כאן, אבל הפעם בגרסת ה-300 סוסים המחודשת והמחודדת.

העניין הוא שממש כמו בדה ז'ה וו הכל היה אותו הדבר. התאוצה מהמקום חזקה, נחושה, ועם מחט סל"ד שרצה למעלה ותיבת DSG כפולת מצמד שיורה הילוך אחר הילוך מתוך השישה שלה בקצב מהיר מאוד. בגלל שהפניה הראשונה כאן היא ימנית שמגיעים אליה מירידה, אני בולם בקו ישר ומשתדל לשחרר את הבלמים מוקדם יחסית כדי לאזן את המכונית ולהגיע עם מספיק משקל על החלק האחורי. היציאה מהפניה היא לעלייה מתונה וארוכה וכאשר למכונית הנעה קדמית יש המון סוסים והיא מאיצה החוצה מפניה, אתם יכולים לצפות למאבק נואש בין הצורך להוריד 300 מהם לאספלט לבין הצורך להיגוי, תוסיפו לכל זה עלייה ומשהו פה לא אמור לעבוד.

אבל זה כן עובד, הקפה אחרי הקפה, פניה אחרי פניה אני מנסה לגרום לקופרה לצאת מאיזון, להעניש אותי על האצות מוקדמות מדי ומוגזמות מדי והיא פשוט מסרבת. למה את מתעקשת להיות כל כך טובה, למה את מרגיזה אותי עם הסלחנות שלך. הרי ברור לך שאני עושה פה טעויות נהיגה.

אבל זה כמו לכעוס על הכלב שלך ולראות אותו מגיע אליך עם צעצוע בפה וזנב מתכשכש, מחכה לעוד משחק. כי לאון קופרה כל כך נמרצת לרצות את הנהג, לשכנע אותו שכל מה שהוא עושה זה הכי מדהים, שהוא עילוי נהיגה והיא המכונית המושלמת עבורו.

עוד בנושא:
בייבי ליאון: הוצגה סיאט איביזה החדשה
רכב פנאי ספרדי: סיאט אטקה החדשה הושק בישראל

מה נשתנה?

סיאט לאון קופרה 300. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
פער הדורות. הליאון קופרה לאורך השנים/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

אז הגענו לכאן כדי לנהוג במתיחת הפנים של סיאט לאון קופרה, אבל מתיחת פנים זו אפילו הגזמה פרועה ביחס למה שהמכונית באמת עברה. זה לא ייחודי ללאון קופרה, הרבה מאוד יצרניות עוברות למחזורי רענון תכופים יותר למכוניות שלהם, על מנת להישאר תחרותיים, ברגע שטכנולוגיה מבשילה לשימוש – הם ממהרים להטמיע אותה במכוניות ולשווק אותה במקום להמתין להחלפת דגם.

בחזרה ללאון, צריך עין חדה מאוד או לאון קופרה בחניה כדי לזהות את ההבדלים בעיצוב החיצוני. התאורה כולה היא מעתה מסוג לד, מהפנסים הקדמיים, האחוריים, פנסי הערפל, תאורת היום והאיתות. הפגושים עוצבו מחדש מלפנים ומאחור עם לועות יניקת אוויר גדולים יותר, קאליפרים אדומים לבלמים, כנף אחורית ייחודית לגרסת הקופרה ועוד. חבילת ה"פרפורמנס" מחליפה את החישוקים ל-19 אינץ', צלחות הבלימה גדולות יותר עם מערכת בלימה מתוצרת ברמבו ותוספת לחצאיות הצד. מעבר לזה, העיצוב החיצוני הוא עדיין אותה לאון רבועה יחסית, בטח לעומת הדור הקודם והנאה מאוד.

בתא הנוסעים נעשתה עבודה בעיקר בתחומי הדיפון, בדלתות ובמושבים ונוספו מושבי "באקט" שבהם משענת הראש הינה חלק בלתי נפרד מגב המושב ואמורים להציע תמיכה משופרת, אם כי ישבנו על טובים ותומכים מהם. הפתיחה וההנעה עם ללא מפתח, בלם היד חשמלי, משטח טעינה אלחוטי נוסף לבעלי טלפונים התומכים בסוג טעינה כזה ומסך המגע הוא בגודל 8 אינץ'. באחת מנקודות התורפה של הדגם בתא הנוסעים דווקא לא היה שינוי, למרות ההגה השונה ועליו תג דגל השחמט, סביבת הנהג פה לא מובחנת, משרה אווירה ספורטיבית או משדרת לנהג שהוא יושב בגרסה מיוחדת של המכונית, שוף פס קרבון, עיטור או כיתוב, אפילו צבע שונה.

עוד בתוספות למתיחת הפנים היא מעטפת הבטיחות שכוללת כאן לא רק בלימה אוטומטית, אלא גם בקרת שיוט אדפטיבית עם התראת קרבה לרכב שמלפנים, וקריאת שלטי מהירות.

סיאט לאון קופרה 300. אתר יצרן
סיאט לאון קופרה 300/אתר יצרן

מהמסלול לכביש ובחזרה

במצב המוקשח שלה היא מסוגלת להתמודד עם העברות משקל, בלימות מאוחרות ופחות או יותר כל מה שתזרקו עליה

את הנהיגה הראשונה בלאון קופרה העברנו בדרך משדה התעופה למסלול המירוצים, בזה ובזה, אותה תוספת 10 כ"ס לגרסה זו לא שינתה הרבה מהאופי או היכולת של המכונית הזו. היא עדיין משלבת ביצועים מצוינים כמו תאוצה למאה קמ"ש ב-5.8 שניות (ואפילו 4.9 שניות בגרסת הסטיישן כפולת ההנעה שלא תגיע לישראל) עם פרקטיות של האצ'בק 5 דלתות. ברגע שנדרשת עקיפה הסטה של ידית ההילוכים למצב ספורט והיא מייצרת תאוצות ביניים שלפני שנים ספורות היו נחלתן של מכוניות ספורט קיצוניות ממש. כאשר הכביש מתפתל אפשר לבחור במצב קופרה בבורר מצבי הנהיגה, מה שמקשיח את המתלים, מחדד את ההיגוי ותגובות המנוע ומאפשר לה תפירה סופר מהירה של קטעי כביש מפותלים עם צליל הנביחה האופייני של בק-פייר בכל הורדת הילוך.

במצב המוקשח שלה היא מסוגלת להתמודד עם העברות משקל בלימות מאוחרות ופחות או יותר כל מה שתזרקו עליה. הדיפרנציאל ההידראולי נשלט אלקטרונית ומסוגל להגיע לנעילה מוחלטת של העברת מלוא הכוח לגלגל האחד עם מירב האחיזה. מה זה אומר בשורה התחתונה? היעדר מוחלט של כל זכר או קצה קצהו של תת היגוי – פשוט הורדה יעילה, מידית, מדויקת וישירה של כל כמות כוח לקרקע בכל מצב.

ואחרי כל הדברים האלו היא עדיין יכולה להיות סתם מכונית שאתה נוהג בפקקים בדרך לעבודה, לפיזור הילדים בבית הספר או ארוחת שישי אצל החמות בלי להיראות כמו חוליגן מוחלט.

כשאני מקבל את האור הירוק לעליה על המסלול, אני עוד זוכר מה היה פה לפני שלוש שנים וכמה היא הפתיעה אותי אז. וזה קרה עוד פעם. בדרך כלל ברגע שמעלים מכונית סדרתית על המסלול מהר מאוד צצים הפערים, החסרונות. כי נהיגה על מסלול מרוצים, במקום בו הנהיגה היא נטולת שולי ביטחון, ואפשר לדחוק עד הקצה – מכוניות המיועדות לכביש הציבורי מתקשות לעמוד בקצב ומתחילות להתבלבל.

עם הלאון קופרה? זה לא ממש קרה. ולא שהקצב לא היה מהיר המכוניות נדחפו לקצה, עם בלימות חוזרות ונשנות ממהירויות של 170, 180 וגם קצת יותר מ-200 קמ"ש בישורת הארוכה של המסלול. אלמלא הצורך לצנן את הבלמים לאחר שלוש הקפות יכולנו להמשיך לעשות את זה בלי סוף.

סיאט לאון קופרה 300. אתר יצרן
סיאט לאון קופרה 300/אתר יצרן

היכולת שלה להמשיך להקיף את המסלול בקלות אגבית הייתה בהחלט מרשימה, אבל זה גם היה החלק האחרון של תחושת הדה ז'ה וו של הנהיגה בה. כי גם הפעם בסופו של דבר, מה שמצאתי שם היא מכונית מאוד מהירה, מאוד מבצעת, אבל כזו שהריגוש בה מגיע מהמהירות ופחות מהאתגר. זו מכונית שעדיין מאוד מחניפה לנהג באופן שהיא עושה עבורו את רוב העבודה, בעוד מבחינתו העסק מסתכם בכוון-שגר ושכח.

הלאון קופרה 300 היא כאמור הסיאט הכי חזקה שיוצרה אי פעם. אבל אלינו היא לא תגיע בהספק הזה. ישראל, כמדינה שמוגדרת אצל היצרן כמדינה חמה לא תזכה לגרסת 300 הסוסים אלא לגרסת 290 סוסים, אם כי נתון המומנט נותר 38.7 קג"מ, כמו בגרסת ה-300 וכ-3 קג"מ מעל הגרסה היוצאת. החדשות הטובות הן שקודם כל אפשר להיות רגועים, מי שלא יהיה מהיר מספיק עם 290 סוסים, עוד 10 לא ישנו כלום. החדשות הטובות האחרות הן, שדווקא במנועים מוגדשי הטורבו האלו, להוסיף עוד 50,100 או 150 סוסים הם עסק פשוט וזול יחסית עם תוכנת ניהול מנוע הזמינה בסדנאות השיפורים.

מי שכן מצופות להגיע לישראל הן כל אותן מערכות בטיחות מתקדמות, שהיבואן מקווה להצליח להעמיד כסטנדרט עם תחילת שיווק הדגם בסביבות אפריל, בשלב זה כל עניין האבזור הסופי וכן המחיר נמצאים בדיון, אך לנו נאמר כי השאיפה היא להשאיר את רמת המחירים דומה לנוכחית העומדת על 216 אלף שקלים לתצורת השלוש דלתות ו-221 אלף שקלים לתצורת חמש הדלתות.

סיאט לאון קופרה 300. אתר יצרן
סיאט לאון קופרה 300/אתר יצרן

על הצד הטכני

מנוע: הנעה – בנזין, טורבו, קדמית
נפח – 1,984
הספק/סל"ד – 5,500/3000
מומנט/סל"ד – 1,800/38.7
תיבת הילוכים – כפולת מצמד, 6 הילוכים
מידות
אורך (ס"מ) – 427
רוחב (ס"מ) – 182
גובה (ס"מ) – 143
בסיס גלגלים (ס"מ) – 263
תא מטען (ליטרים) – 380
משקל (ק"ג) – 1,421
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/רב חיבורי
בלמים קד'/אח' – מאוורר/מאוורר
צמיגים – 235/35 19R

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully