וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמת חיים גבוהה: הגרושה לא צריכה לנהוג במכונית זולה

5.3.2017 / 9:45

בית המשפט חייב אדם שנבגד על ידי אשתו לשמור על רמת החיים הגבוהה לה הורגלה ולהותיר אצלה את הג'יפ היוקרתי. במקרה אחר, אדם שפשט רגל ומכר את הרכב המפואר, נדרש על ידי בית המשפט להעמיד לרשות גרושתו רכב באותה קבוצת מחיר.

אשה ברכב יוקרתי. ShutterStock
אשה ברכב יוקרתי/ShutterStock

"יום אחד אני מסתכל בטלפון של אשתי ורואה שהיא מקבלת הודעה בסנאפצ'ט. מה לה ולאפליקציה הזו אני תוהה. אבל לא פתחתי את ההודעה. יום למחרת כשהיא ישנה אני לוקח את הטלפון ורואה בהודעות מסרון שלה אל מישהו בו נכתב: "אין כמוך, הלוואי והבעל שלי היה עושה איתי סקס כמוך, בא לי עוד ממך! מתי". הפיוזים שלי נשרפו, כמעט קבלתי התקף לב. בבוקר אני ניגש אליה ומפוצץ הכל ואומר לה שאני רוצה להתגרש", כך מספר אהרון (שם בדוי) לוואלה! רכב. "בינתיים, מרוב העצבים אני אומר לה, את הג'יפ שקניתי לך את משאירה בבית. מבחינתי, שתסעי באוטובוס עד למשפט, כי אין לך גרם של בושה, אני קורע את התחת בעבודה בשביל להביא כסף לבית ואת נוסעת לך עם הלנד רובר לקניות בקניון ,שורפת את הכסף שלי, ואחרי זה שולחת תמונות עירום לגברים".

אבל תראה איך גלגל מסתובב, אומר לנו אהרון. "יומיים אחרי, אני מקבל מכתב מהעורך דין שלה: אדון נכבד - תואיל נא להשיב מייד את מפתחות הג'יפ לאשתך שכן הכלל הוא "עולה עימו ואינה יורדת". לאמור, חובה עליך כבעלה לשמור על אותה רמת חיים שהענקת לה ולא לגרוע ממנה, מחמת הסכסוך. את מפתחות הג'יפ – תחזיר לה. וראה בזה כהודעה אחרונה".

איך זה יכול להיות?

לאהרון אין ברירה, אומר עו"ד רפי שדמי, מומחה בדיני משפחה. "בית המשפט יקבע כי כל זמן שהם נשואים חובתו לשמור על רמת החיים לה הורגלה. עולה עימו ואינה יורדת, כאמור. לפיכך, אף אם אהרון היה בוחר למכור את הרכב שרכש לה, בית משפט היה מחייבו להעמיד, בין בשכירות או בקניה, מכונית "בסדר גודל" שהיה לה ולדאוג שרמת חייה לא תשתנה כל עוד הם נשואים".

מסתבר כי חובתו לשמור על רמת החיים של האישה ובכלל זה לממן לה את הרכב היקר, עומדת בעינה , אף אם מצבו הכלכלי של התא המשפחתי רעוע. בבית המשפט נדון סכסוך של זוג מהמרכז עם ילדים קטינים. האישה היא כלכלנית בהשכלתה והאב הוא בעליו של עסק פרטי שלטענתו כורע תחת חובות וגרעונות. בבית המשפט הוא טען שרמת החיים הגבוהה של המשפחה הייתה למראית עין בלבד, מאחר שהוצאותיהם היו גבוהות בהרבה מהכנסותיהם, ואביה של אשתו סייע להם תדיר בתחום הכלכלי.

לאחר הפרידה עברה האישה עם הילדים לדירה בעיר אחרת, ולטענתה הבחינה בוקר אחד שהג'יפ מסוג ב.מ.וו X5 נעלם מהחניה. אחרי שפנתה למשטרה, ואחרי בירור קצר, הבינה שבעלה היה זה שלקח את המכונית ומכר אותה. למרבה ההפתעה, בזמן שהלכה ברחוב, היא נתקלה במקרה ברכב חונה ברחוב צדדי. היא עלתה על הג'יפ ונהגה לביתה, אולם כעבור כמה שעות הרכב שוב נעלם מהחניה. על רקע התעקשותו של הבעל שהמכונית כבר נמכרה קבעה השופטת שביט פינקלשטיין: "בהתאם להחלטתי וכחלק מחובות המזונות אני מורה לאב להעמיד לרשות האם רכב חלופי בגובה תמורת הרכב שנמכר, או לשכור לאם רכב חלופי באותה רמה וזאת בתוך שבעה ימים".

מה עם הפוליסה?

אשה ברכב יוקרתי. ShutterStock
אשה ברכב יוקרתי/ShutterStock

אולם לא די בכך, אז מה בנוגע לסוגיית אחזקת הרכב? מי יממן את עלויותיו כל עוד הם נשואים? הרי עלות פרמיית מקיף לגי'פ יכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים בשנה. וזאת בטרם התייחסנו לעלויות הדלק והטיפולים השוטפים. זה אינו משנה אומר עו"ד שדמי, הבעל הוא זה שנושא בכל הוצאות הנלוות להחזקת הרכב. אסור לו לעשות פעולות חד צדדיות שכן בית המשפט יעניק לאישה סעד ויאפשר לה לחזור לאותה רמת חיים.

ומה יהיה הדין במקרה בו הבעל התעשת והבין כי אין הוא יכול ליטול ממנה את הרכב, אך הכעס אינו מרפא ממנו והוא מחליט כי את הג'יפ הוא ימכור, ומעתה ועד לגירושים, הוא ירכוש לטובת צורכי התניידותה רכב פרטי "רגיל" כגון מאזדה 2?

"שלילי", מסביר עו"ד שדמי; המדד שבית המשפט רואה מול עיניו הוא שמירה על אותה הרמה. לבעל אין את הזכות לקבל החלטות באופן חד צדדי ולקבוע מה טוב עבור אשתו. כלומר, היא צריכה לאשר כי מבחינתה אין כל התנגדות להחליף את הרכב. החובה שמטיל בית המשפט על הבעל כה ברורה, עד שאפילו במצב בו זה בחר למשל, להוציא מהרכב את מערכת הסטראו היקרה שרכש לה ולשים במקום רדיו פשוט – כפעולה אסורה. נכון שאף אחד לא מת משמיעת מוזיקה במערכת סטראו סטנדרטית אך סטטוס הקוו חייב להישמר, עד למשפט שכן בית המשפט מסתייג מנקודת המוצא של "שולט נשלט".

לצד האמור, כאשר המכונית משמשת את צרכי עבודת הבעל ולצורך ניידותו לא יהיה מקום לחייבו לשתף את אשתו בשימוש במכונית, כך נקבע בפסק דין בפרשת ליפשיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully