וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף: זינוק במספר עיקולי רכב ביחס לשנה הקודמת

5.4.2017 / 9:11

הכוכבים של מצעד העיקולים ברבעון הראשון של 2017 הם דגמי מאזדה, קיה, אודי ומרצדס. "ברוב המקרים מדובר ברכבים משועבדים, כאשר הנושה מבקש לממש רכב המשועבד לטובתו, במקרה שבו הלקוח אינו עומד בתשלומים"

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

ברבעון הראשון של שנת 2017, חלה עליה בשיעור של 12% במספר כלי הרכב שעוקלו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים, שמפורסמים בוואלה רכב! בבלעדיות, שנאספו ע"י חברת כונס הנכסים כונס פרי, 642 כלי רכב עוקלו בחודשים ינואר – מרץ 2017 ואילו בשנה שעברה, עמד מספרם על 573. מרצדס הוא המותג בו חלה העליה המשמעותית ביותר במספר כלי הרכב שעוקלו וכן עולה כי מספרם עומד על 20 כלי רכב – נתון שמלמד על עליה בשיעור של 186% מבשנה שעברה.

מאזדה נותרה המותג המעוקל ביותר עם 94 רכבים, למרות שברבעון הראשון השנה חלה ירידה של 19% במספרם בהשוואה לשנה שעברה. במקום השני במצעד המעוקלות נמצא המותג שברולט – 76 מכוניות , נתון שמשקף עליה בשיעור של 6%. עוד עולה מהסקר כי המותג סקודה גם "מככב" במצעד : 68 מכוניות שעוקלו השנה, בהשוואה ל 57 בשנה שעברה. טויטה הגיעה ברבעון הראשון השנה למקום החמישי במצעד עם 54 מכוניות מעוקלות ואחריה ממוקמת פולסוואגן – 43 מכוניות שהועלו השנה על גרר והוצאו למכירה בהליך של כינוס נכסים. גם במותג אאודי חלה עליה דרמטית במספר הרכבים המעוקלים, בשיעור של 186% ומספרם עומד על 20. עליה "מתונה" בשיעור של 38% חלה השנה בעיקול רכבי BMW שסוגר את הרבעון הראשון עם 18 רכבים מעוקלים. עוד עולה מהסקר כי השנה עוקלו 22 רכבים מתוצרת הונדה, 20 מתוצרת אופל וכן 25 רכבי ניסאן. את המצעד סוגר המותג סוזוקי עם 16 רכבים מעוקלים.

עוד בנושא:
החמרה באכיפה: אמצעי מכובס לסחוט כסף מהנהגים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכוכבות הגדולות במצעד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בועת הלוואות

מימוש רכבים הינו אחד האמצעים הבולטים בהליכי גבייה בהוצאה לפועל

הנתונים מדאיגים על רקע החשש מפני בועת אשראי בשוק הרכב, בשל מימון נדיב שניתן לרוכשי מכוניות חדשות ומשומשות; "אין ספק כי המדיניות המתירנית של הגופים המממנים למתן הלוואות, מוכיחה את עצמה כבעייתית ומסוכנת", אומרים יואל אוחיון וניב מרציאנו, מנכ"לים משותפים בחברת כונס פרי. לדבריהם, "תהליך קבלת ההחלטה באשר לנטילת הלוואה חייב להיות מדוקדק הרבה יותר, לבטח במציאות בה עלויות אחזקת הרכב ורכישתו מאמירים לסכומים משמעותיים ביותר".

לדברי עורך הדין שחר שוורץ, מומחה לדיני הוצאה לפועל ופשיטות רגל: "העלייה במספר העיקולים נובעת בין השאר מכך שהליכים אחרים אשר ניתן היה לפעול בהם בהליכי הוצאה לפועל, כגון פקודות מאסר, בוטלו במסגרת חקיקה. מימוש רכבים הינו אחד האמצעים הבולטים בהליכי גבייה בהוצאה לפועל. ברוב המקרים מדובר ברכבים משועבדים, כאשר הנושה מבקש לממש רכב המשועבד לטובתו, במקרה שבו הלקוח אינו עומד בתשלומים. אולם ישנם מקרים לא מעטים בהם רכב מעוקל על-ידי נושה רגיל, ורשם ההוצאה לפועל משתכנע כי ישנה כדאיות כלכלית במימוש הרכב ומאשר את תפיסתו ומכירתו בהוצאה לפועל".

עוד באותו נושא

העוקץ התאילנדי: שכרתם אופנוע ים? נפלתם בפח

לכתבה המלאה

אטרקציות ומימון

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

בישראל נוסעות כיום מאות אלפי מכוניות שנרכשו באמצעות לקיחת מימון בשיעורים שונים. עו"ד שוורץ מסביר כי ככל שהחייב לא פרע את חובו במשך 14 ימים מאז שהרכב נתפס, מותר לועדת המכירות של ההוצאה לפועל לפתוח בהליך מכירתו. במידה ויש לחייב השגה לגבי החוב, הוא רשאי לפנות לרשם ההוצאה לפועל בבקשה מתאימה. כך למשל, במקרה בו נטען כי הרכב שנתפס אינו בבעלות החייב וזה אינו עושה בו שימוש. במקרה כזה, ניתן לפנות בבקשה מתאימה להשהיית ההליך על מנת שיתאפשר לפנות לבית המשפט על מנת שיכריע למי זכות הבעלות ברכב.

עוד מבהיר עו"ד שוורץ כי צריכה להתקיים הלימה בין גובה החוב לסנקציה שתוטל ובכלל זה גם לשווי המכונית. כך למשל, רשות מקומית לא יכולה לעקל רכב בגין אי תשלום ארנונה בסכום מצטבר של 1,500 ש"ח. מנגד, במידה והרכב הוא נשוא החוב, כלומר שזה נצבר בגין אי תשלום עבור ההלוואה לרכישתו, ניתן לעקלו גם במקרה בו החוב עומד על מאות שקלים.

לדבריו, העברת בעלות על הרכב אינה מונעת את עיקולו אם יוכח כי החייב ממשיך להשתמש ברכב. בעל החוב יכול בקלות יחסית להוכיח כי החייב עושה ברכוש" מנהג בעלים". קל לאסוף ראיות כאלו, אותן מגישים להוצאה לפועל בצירוף בקשה לעקל את הרכב, אף שאינו רשום על שם החייב. כמו כן, גם רישום הרכב בבעלות משותפת אינו מונע את עיקולו.

הכפשת המוניטין

ומה הדין במקרה בו העיקול מוטל בטעות, כפי שקורה לא אחת? לדברי עו"ד שוורץ, בשורה של פסקי דין נקבע כי הטלת עיקול שלא כדין מהווה לשון הרע, מאחר זו מציגה את האדם שכנגדו הוטל העיקול ככזה שאינו עומד בחובת תשלומיו. "בכך למעשה נוצרת פגיעה בשמו הטוב, על לא עוול בכפו. המציאות מלמדת כי לעיתים קרובות, בשל טעויות כאלו ואחרות, מוטלים עיקולים בנסיבות אלו. במידה ויתברר כי העיקול הוטל מבלי שנשלחה התראה מבעוד מועד לחייב, זה רשאי לפנות לבית המשפט ולתבוע את הגורם המעקל. חוק איסור לשון הרע קובע כי די "שאדם אחד זולת לנפגע" נחשף לדברים וכך, היות והודעת העיקול נשלחת לבנק והפקיד המטפל נחשף אליה, מתמלא יסוד הפרסום שהוגדר בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully