וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רנו גרנד קופה החדשה במבחן דרכים: נטו למשפחה

1.5.2017 / 10:44

מחליפת רנו פלואס מקבלת שם חדש – גרנד קופה. על הנייר, מאחורי שינוי השם יש גם שינוי גדול באיכות החומרים, אבזור הנוחות ואפילו שאיפה לאתגר את המשפחתיות הגדולות. מה היא מעניקה, מה היא מחסירה והאם היא שווה 132 אלף שקלים?

רנו גרנד קופה – מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
חזית חדשה, תואמת לזו של כל דגמי רנו החדשים/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

בעולם מסוחרר מחידושים וצמא לשינוי, להיות מכונית משפחתית זה דבר לא פשוט בכלל. כאשר בבסיס ה-DNA של לקוחות הסגמנט הזה נמצאות המילים "שמרנות" ו"פרקטיות" קשה מאוד עד בלתי אפשרי לבוא ולהציג משהו שמריץ לקוחות לאולמות התצוגה עם ברק בעיניים.

חלק מהמתחרות מנסות למשוך את הקונים בזכות מוניטין, חלקן מנופפות במימדים גדולים, מנוע חזק, צריכת דלק, אבזור. נדיר מאוד שמישהי מהמתחרות תנופף בדגל החשק, או הבטחה לחוויה גדולה מאחורי ההגה.

הסיפור של רנו גרנד קופה לא ממש שונה בהיבט הזה. היא מגיעה לתחרות על כיסו וטעמו של הלקוח הפרטי והמוסדי עם כמה נקודות חוזקה מרכזיות על הנייר, אבל מה קורה על הכביש?

עוד באותו נושא:

מתיחת פנים לניסאן קשקאי ורנו קפצ'ור
מנכ"ל רנו-ניסאן: אני רוצה שמיצובישי תתאפס על עצמה

רנו גרנד קופה – מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
אין בעיה עם הקטע של ה"גרנד", אבל מה עניין ה"קופה" בשם הדגם?/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

בעזרת השם

המושב האחורי, כמו בפלואנס – מרווח מאוד, אפילו מצוין. רמת החומרים אמנם נמוכה יותר מאשר מלפנים, אבל זה מה שצריך בסביבה עוינת שנתונה למתקפות אצבעות שמנוניות

המון בנזין זרם בישראל מאז שינוי שמות דגמים היה פרקטיקה מקובלת בשוק המקומי. בעידן שסובארו אימפרזה נקראה גרנד לאונה כדי להמשיך את המומנטום. כאשר מיצובישי לנסר כונתה סופר לנסר כדי למכור את הדור היוצא במקביל, או בימים שמאזדה 323 כונתה "לנטיס" גם בגרסת הסדאן. אבל מסתבר שעניין השימוש בשם והחשיבות שמעניקים לו מסרב להתפוגג.

כך אנו בישראל מקבלים את רנו מגאן בתצורת הסדאן שלה שלמעשה מחליפה את הפלואנס עם שם אחר – גרנד קופה. את הסיבות לשם האחר אפשר להסביר במספר סיבות, רובן בהיבט השיווקי של הרצון או הצורך לייצר בידול מהדגם המוחלף, אם כי במקרה של פלואנס – רבת מכר אדירה במושגים המקומיים של רנו אולי היה אפשר ליהנות מהמומנטום. אבל גרנד קופה היא מכונית שהיבואן רואה במקום אחר, כמו הפלואנס היא מגיעה מטורקיה, כמותה היא מיועדת על ידי היצרן לשווקים מתפתחים – אבל בניגוד לפלואנס שנשענה על פיתוח משותף לסמסונג הקוריאנית, פה הבסיס הוא כאמור המגאן האירופית.

לעיצוב החיצוני אין ממש קשר לקופה, כנרמז משמה, היא יכלה באותה מידה להיקרא גרנד קבריולה או גרנד פרי ואפילו גרנדה אייס קפה. מה שכן יש לה זו הופעה עם המון נוכחות, בעיקר החזית עם הגריל הגדול ובמרכזו סמל ענק של רנו, אותה החזית שעונדים ויענדו כל דגמי רנו בדור הנוכחי שלהם ויהווה חלק מכרטיס הביקור של ההופעה החיצונית שלהם. תאורת הלד הייחודית מייצרת מראה נאה מאוד בלילה, במיוחד הפנסים האחוריים הגדולים, אי אפשר לטעות בזיהוי שלה גם ממרחק רב.

עוד בעניין ה"גרנד", לקודמתה הפלואנס היה יתרון בתחום המימדים החיצוניים והיא נחשבה לגדולות שבקבוצתה. אולם בינתיים חלק ניכר מהמתחרות כבר צמצמו פערים ולמרות שעם 463 ס"מ לאורך ובעיקר עם 271 ס"מ בבסיס הגלגלים היא עדיין מהמרווחות יותר בקטגוריה.

קפיצה לתא הנוסעים משחררת בשלב ראשון "פששש..." ארוך. מבט ומישוש ראשוני של כל מה שקורה פה מסביב הוא לא רק טוב יותר משמעותית בכל היבט מפלואנס (טוב, זה לא באמת קשה...) אבל גם מרוב המתחרות. גרנד קופה מגיעה ברמת גימור אחת "אינטנס" מאוד מאובזרת.

מולי לוח מחוונים דיגיטלי גדול, בעל תצוגה מתחלפת בהתאם למצבי הנהיגה הנבחרים או העדפה אישית. שלל נתונים פרוסים לפני בהתאם לתצוגה הנבחרת החל ממד סל"ד גדול ואדום ב"ספורט" וכלה בתצוגה ירוקה עם מחוון המדרג עד כמה חסכונית הנהיגה במצב "ECO". הכל מוצג בעברית ובאופן ברור. את האווירה מצננת - פשוטו כמשמעו - בקרת אקלים מפוצלת לשני איזורים הנשלטת בשילוב של שתי חוגות טמפרטורה ומתוך מסך השליטה המרכזי. המסך הגדול (8.7 אינץ' ממוקם אנכית), מציג נתוני מערכת ניווט מקורית, מולטימדיה, חיישני חניה (גם מלפנים), מצלמת רוורס טובה מאוד, שיחות בנייד, תפריטי הרכב, מידע נהיגה ותפריט מערכת ה"מולטי-סנס". זו האחרונה מאפשרת לנהג לבחור בין מצבי נהיגה שונים המשפיעים על תגובת המנוע, אופי העברת ההילוכים, משקל ההגה, צליל המנוע, תאורת הפנים ובקרת האקלים. עוד על המערכת בהמשך.

הנדסת האנוש טובה, אני אסייג את המחמאה הזו בשני דברים – רנו עדיין מתעקשים על מיקום כפתורי בקרת השיוט ומגביל המהירות ליד בורר תיבת ההילוכים ולא על ההגה כמקובל. כמו כן, אני תמיד מעדיף כפתור פיזי נגיש לעוצמת הווליום ואילו כאן יש רק כפתורי מגע בצד המסך.

בסעיף אבזור הבטיחות, בעבר אחד מהדגלים בהם נופפה רנו, היא מסתפקת בשש כריות אוויר, הבקרות האלקטרוניות המקובלות ומערכת מובילאיי. ללא כל אביזר בטיחות מתקדמת דוגמת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית וכדומה. ההצהרה על חמישה כוכבים במבחן הריסוק נשענת על זה שנעשה לגרסת ההאצ'בק ברמת גימור בטיחות דומה לגרנד קופה, אך לתצורה הזו לא בוצע מבחן ריסוק רשמי. לטענת היבואנית אין אפשרות לצייד את המכונית המגיעה מפס הייצור בטורקיה במערכות בטיחות מתקדמות בשלב זה.

רמת החומרים, איכותם וכן רמת ההרכבה והגימור טובים מאוד. המושבים הקדמיים והאחוריים איכותיים, נוחים (אם כי המושב עצמו עשוי להיות מעט צר לבעלי מידות גדולות) ומשלבים בד נעים ועור למראה מהודר ועשיר בהרבה מהמקובל אצל משפחתיות וגם אצל משפחתיות גדולות. בשורה התחתונה, שלבו את שפע האבזור, תאורת האווירה המתחלפת, עם איכות החומרים והגימור – וקיבלתם תא נוסעים שמתאמץ וגם מצליח לייצר אווירה יוקרתית מאוד לעומת מה שמציעה הקטגוריה בכללותה.

המושב האחורי, כמו בפלואנס – מרווח מאוד, אפילו מצוין. רמת החומרים אמנם נמוכה יותר מאשר מלפנים, אבל זה מה שצריך בסביבה עוינת שנתונה למתקפות אצבעות שמנוניות מחטיפים ושאריות שוקולד (לגבי הריפודים הבהירים, אני לא בטוח...). יש פה יציאות מיזוג נפרדות למושבים האחוריים וכן שקע טעינה. תא המטען הוא כבר לא המערה של חסמב"ה על 530 הליטרים של הפלואנס, אבל גם עם 503 ליטרים אין לה במה להתבייש. פתח ההטענה צר וגבוה ולמעט שתי גומחות בצדדיו, הוא לא מציע איזו הברקת עיגון מטען יוצאת דופן. מה שכן, הוא מציע פריט אבזור מאוד ייחודי לה – פתיחת תא המטען עם הרגל באמצעות חיישן תנועה מתחת לפגוש האחורי.

רנו גרנד קופה – מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
איכות החומרים וההרכבה מצוינת, המאמץ לייצר סביבת מחיה יוקרתית ניכר ואפילו מוצלח/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

טיול משפחתי

מבחינת התנהגות כביש, הגרנד קופה משלמת מחיר על הנוחות המופלגת שלה

רנו גרנד קופה משווקת בישראל עם שני מנועים. דיזל בנפח 1.5 ליטר ולו 110 כ"ס ב-4,000 סל"ד ובנזין 1.2 ליטר ולו 132 כ"ס ב-5,500 סל"ד. שני המנועים מוגדשי טורבו ומשודכים לתיבות הילוכים כפולות מצמד. הדיזל לתיבת שישה הילוכים ואילו הבנזין לתיבת שבעה הילוכים.
בשלב ראשון לקחנו למבחן את גרסת הבנזין, כאמור עם מנוע 1.2 ליטר ו-132 כ"ס.

כבר עם תחילת התנועה ברחובות מוכי עבודות התשתית של רחוב המסגר ודרך מנחם בגין בתל אביב, מי שבולטת מאוד לחיוב היא נוחות הנסיעה. גם בהמשך ימי המבחן על שלל כבישים וסוגי סלילה בטווח מהירויות רחב מאוד – היא נותרה מצוינת ואליה מצטרפת רמת בידוד רעשים בהחלט טובה, כל זה על חישוקי 17 אינץ' – לא דבר של מה בכך.

בתוך העיר, תיבת ההילוכים כדרכן של תיבות רובוטיות גם כאלו כפולות מצמד, אינה רהוטה בפעולה שלה. היא מתבלבלת, מעבירה הילוכים בצורה לא חלקה ולעיתים גם חובטת בעיקר בגלישה איטית. מחוץ לעיר, בתאוצות מהמקום ותאוצות ביניים לא התגלו פערים יוצאי דופן, והיא הגיבה במהירות ויעילות לכל בקשה להורדת הילוך.

תמרון עירוני נעשה בקלות, ההגה קל ומהיר – מקל על חניות וחיישני הרוורס מלפנים ומאחור ביחד עם המצלמה המצוינת גם בתנאי תאורה לא מיטביים עושים חיים קלים לנהג.

מערכת ה"מולטי-סנס" המאפשרת כאמור בחירה של פרופיל נהיגה התגלתה כגימיק חביב בלבד, אם כי לא ממש משנה סדרי עולם. בהיעדר תחושה של ממש או משוב אמיתי מההגה, השוני בין מצבי ההפעלה שלו לא באמת משנים את היחס של המכונית לבקשות הנהג. ההשפעה העיקרית היא על תפקוד תיבת ההילוכים שפחות ממהרת להעלות הילוכים במצב זה. ממצב האקו נמעתי כמעט לחלוטין בשל הנטייה שלו לנטרל את פעילות מערכת המיזוג לרמה בלתי אפקטיבית בעליל.

מבחינת התנהגות כביש, הגרנד קופה משלמת מחיר על הנוחות המופלגת שלה. כאשר היא נדרשת לפנות בחדות או בשילוב מהירות כניסה מעט גבוהה לטעמה היא רוכנת ומתקפלת. ההגה שלכתחילה אינו רושם פרקים חדשים בתקשורת מאבד את מעט המשוב בו ולמרות רמת אחיזה גבוהה, התחושה שמקבל הנהג היא – תוריד קצב או שתוריד שאריות במבה מהמושב האחורי.

כאשר מורידים שניים-שלושה קליקים וחוזרים למצב נהיגה מתון היא חוזרת להיות המכונית המשפחתית הנינוחה שהיא. שמסיימת את המבחן עם צריכת דלק ממוצעת של 11.3 ק"מ לליטר.

רנו גרנד קופה – מבחן דרכים. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
רנו גרנד קופה – מבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

חשבון בבקשה

כאמור, להיות מכונית משפחתית זה לא קל. כוח המשיכה שלהן לצרכן הפרטי הולך ופוחת והמגרש המרכזי בו עליהן להתחרות הוא זה שעדיין נחשב לקניין המרכזי של נציגות הסגמנט הזה – הליסינג.

התוצאה בשלב הראשון היא התכנסות המחירים ה"מסתורית" המאפיינת כל קטגוריה המתחרה על הלקוחות המוסדיים, וכאשר הרוב המוחלט של המתחרות יושב בפער של כ-3,000 בין המכוניות השונות. בשלב השני - המקום בו מתמקד כוח המשיכה של דגם זה או אחר ללקוח המוסדי הוא סעיף האבזור – לשם בדיוק מכוונת הגרנד קופה וגם פוגעת.

האם היא משפחתית נטולת פגמים? ממש לא. סעיף הבטיחות המתקדמת הוא הראשון שעולה לראש ואחריו גם נושא ההתנהגות ותפקוד תיבת ההילוכים כפולת המצמד. ישנן משפחתיות חזקות ממנה כמו שברולט קרוז, בעלות תאי מטען גדולים ממנה כמו סקודה אוקטביה, או מהנות לנהיגה כמו מאזדה 3. אבל, מצד שני, עם מחיר של 132 אלף שקלים, בדיוק במרכז השדה של מכוניות משפחתיות, ללקוח שיבחר בה כנראה פחות חשובה היכולת שלה לשמור על קו פנייה בכביש מפותל ויקרצו הרבה יותר המרכיבים שכן מעניקים לה נקודת מכירה כבדת משקל - מערכת המולטימדיה, המרווח בתא הנוסעים ורשימת אבזור הנוחות הארוכה-ארוכה, שנכון לעכשיו אין משפחתית שמתקרבת אליה בהיבט הזה.

על הצד הטכני: רנו גרנד קופה "אינטנס"

מנוע, הנעה – בנזין, טורבו, קדמית
נפח – 1,197
הספק/סל"ד – 5,500/132
מומנט/סל"ד – 2,000/20.9
תיבת הילוכים – כפולת מצמד, 7 הילוכים

ביצועים:
0-100 – 10.9 שניות
מהירות מירבית – 200 קמ"ש

מידות:
אורך (ס"מ) – 463
רוחב (ס"מ) – 181
גובה (ס"מ) – 144
בסיס גלגלים (ס"מ) – 271
תא מטען (ליטרים) – 503
משקל (ק"ג) – 1,390

מתלים, בלמים, צמיגים

מתלים קד'/אח' – מק'פרסון, קורת מתח
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים – 205/50 17R

עוד באותו נושא

מבחן השוואתי: רנו קדג'אר Intense מול פיג'ו 3008 Active

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully