וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקאטי מולטיסטרדה 950 – מבחן דרכים

19.6.2017 / 7:45

אחרי הסקרמבלר והמונסטר 797, גם המולטיסטרדה יוצא בגרסה נגישה יותר מבחינת מחיר. מה משלמים על הירידה בנפח והאלקטרוניקה ומה מרוויחים מכל זה? ראובן סביו רכב עליו, קפץ איתו וחזר לספר

דוקאטי מולטיסטרדה 950 – מבחן דרכים. עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
בקרות הרכיבה מאפשרות למולטיסטרדה 950 להמשיך גם כשהאספלט נגמר/מערכת וואלה! NEWS, עידו לוי

המולטיסטרדה הוא האופנוע שמסמל יותר מכל את השינוי העצום שהתחולל בדוקאטי בעשור האחרון בכל הקשור לחדשנות, איכות טכנולוגית וחשיבה יצירתית. השילוב בין תנוחת רכיבה זקופה עם כידון רחב לבין מנוע גדול ועוצמתי, יחד עם מתלים בעלי מהלך נדיב יחסית לאופנועי הכביש, מעניקים תחושה וריגושים של אופנוע סופרמוטו בקטעים מפותלים לצד הנוחות, השימושיות ומהירות השיוט של אופנוע ספורט-תיור בטווחים הארוכים. בזכות כך, המולטיסטרדה הפך להיות האופנוע הנמכר ביותר של דוקאטי בעת החדשה, עד להולדתו של הסקרמבלר הזול ממנו בהרבה לפני שלוש שנים, יש הטוענים, שבזכות המולטיסטרדה דוקאטי הגיעה למעמד שלה כיום בשוק האופנועים העולמי.

דוקאטי מולטיסטרדה 950 – מבחן דרכים. עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
הזיהוי שלו כבן למשפחת המולטיסטרדה ברור/מערכת וואלה! NEWS, עידו לוי

מולטיסטרדה 950, למה?

15 שנים לאחר שהמולטיסטרדה החל את דרכו בצורה צנועה יחסית עם מנוע מקורר אוויר, שני שסתומים לצינלינדר בנפח 1000 סמ''ק ומכלולים בסיסיים, הוא הפך להיות אחד מהאופנועים המתקדמים והאיכותיים ביותר שקיימים בשוק.

המנוע נלקח ישירות מאופנועי הסופרבייק של דוקאטי לאחר
הורדת ההספק ל-160 כ''ס בלבד ובכדי לאפשר שליטה בכוח האדיר של המנוע נוספו מערכות בקרה אלקטרוניות מתקדמות ביותר. מערכות אלו מתאימות את התנהגות המנוע, המתלים והבלמים בהתאם למצב הכביש, זווית ההטיה של האופנוע ומצב הרכיבה שהוזן למחשב, בכדי לאפשר רכיבה מהירה ובטוחה במגוון תנאי אחיזה. כל זה הצליח להעניק למולטיסטרדה מעמד של אופנוע "על", אך גם העלה משמעותית את המחיר וגרם לרוכבים קצת פחות מנוסים להירתע ממנו בגלל המנוע האימתני והביצועים הגבוהים.

המולטיסטרדה 950 מכוון בדיוק לחלל הזה בזכות מנוע פחות חזק, 113 כ''ס בלבד, ומחיר של 105,000 ש''ח לעומת 143,000 לדגם ה-1,200 הבסיסי.

המולטיסטרדה 950 נראה בדיוק כמו ה-1,200 ומשדר את אותה התחושה של אופנוע גדול, חזק ועוצמתי, שגורמת לרוכבים רבים תשוקה לצאת ולרכוב עליו רחוק ומהר. כבר במבט הראשון בולטת מאוד העובדה שהמולטיסטרדה הוא אופנוע ורסטילי מאוד, בזכות השילוב בין מבנה ותנוחת רכיבה של אופנוע אדוונצ'ר גדול יחד עם חישוקים יצוקים ומערכת בלימה של אופנוע כביש ספורטיבי. בנוסף לכיתוב 950 הקטן על הפיירינג, חדי העין יבחינו בהבדל במזלג האחורי לעומת דגמי ה-1,200, הלקוח מדגם האנדורו 1200, במקום הזרוע החד צדית המורכבת על דגמי ה-1200 האחרים. הבדל נוסף, הוא העדר הכיתוב DVT על מכסה הצד של רצועות תזמון השסתומים המעיד על העדר קיומה במקרה זה, של מערכת תזמון השסתומים המשתנה של דוקאטי.

תנוחת הרכיבה זהה לזו של דגמי ה-1,200 והיא ממקמת את הרוכב בדיוק במרכז האופנוע בישיבה זקופה עם רגליות מעט משוכות לאחור. המושב נוח במיוחד וגם הרוכב הנוסף זוכה למושב נוח, רחב ומוגבה שבזכותו הוא יכול לראות לפנים גם אם הוא לא גבוה במיוחד. גובה המושב הוא 84 סנטימטרים וזה עשוי להקשות על רוכבים נמוכי קומה להגיע עם שתי רגליים לקרקע. הפתרון עבורם הוא רכישת מושב אופציונאלי מונמך בשני ס"מ.

עוד באותו נושא

רכיבה ראשונה: דוקאטי סקרמבלר דזרט

לכתבה המלאה
דוקאטי מולטיסטרדה 950 – מבחן דרכים. עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
מבנה צר של מיכל הדלק ושל כלל האופנוע מקלים על השתחלות צפופה/מערכת וואלה! NEWS, עידו לוי

בעיר ובכפר

ברכיבה בעיר המולטיסטרדה 950 מעניק תחושה של אופנוע קל וצר יותר מהאדוונצ'רים הגדולים, זאת בשל המבנה הצר של מיכל הדלק באזור הרגליים והעדר חלקים בולטים בצדי האופנוע, בעיקר בחלקו האחורי. זווית הצידוד של הכידון טובה ומאפשרת השתחלות נוחה בין המכוניות העומדות ורק מגע בין המראות למשקף במצב של צידוד מרבי מפריעים לתחושת השלווה. נוסף על כך, גם פעולת המנוע החלקה והתפעול הרך של המצמד מסייעים אף הם בתמרונים האיטיים בתוך התנועה העירונית. את בורר מצבי הרכיבה השארתי על מצב טורינג, לאחר שלא הרגשתי שום יתרון במצב אורבן ולכן העדפתי להישאר עם כל ה-113 סוסים ולא רק 75, בכדי לאפשר לי ולמולטיסטרדה לנשום קצת אוויר בכל הזדמנות שהתנועה נפתחת. מתג ההתנעה החדש דורש הסתגלות בגלל הצורך במשיכתו לאחור בכדי להפעיל את המתנע וגם לאחר יומיים על האופנוע, עדיין לא הצלחתי להתרגל לכך.

בכבישים מפותלים המולטיסטרדה מהר מאוד נעשה חבר טוב וגורם לך לסמוך עליו גם במקרים שבהם אתה צריך לשנות קו תוך כדי הפנייה, או אפילו לבלום. הביטחון הרב נובע מהאיזון הנכון שבין השלדה, המתלים והתנהגות המנוע ומהגלגל הקדמי בקוטר 19 אינץ' שמעניק תחושת יציבות כיוונית מעולה. אומנם בכניסה לפניות ובמיוחד במעבר בין פניות בכיוונים מנוגדים נדרש יותר מאמץ עם הגוף לעומת המולטיסטרדה 1,200 עם גלגל 17 מלפנים, אך התנהגות זו מוסיפה הרבה בטחון ומצריכה פחות תשומת לב מצד הרוכב.

כאשר מחליטים לשנות את מצב הרכיבה בראש ובמחשב האופנוע ומתחילים לבלום מאוחר ולהאיץ מוקדם בהילוכים הנמוכים, מרגישים שהאופנוע מתנדנד קצת יותר מידי על המתלים, בעיקר בחלקו הקדמי. תחושה זו נובעת בחלקה מההשוואה הבלתי נמנעת עם דגם ה-1200S עם מערכת המתלים האדפטיביים, עליו רכבתי בהזדמנויות רבות. באחת העצירות הגברתי את מצב שיכוך הכיווץ במזלג וכתוצאה מכך השקיעה בזמן הבלימה של הפרונט אכן קטנה. אבל עדיין, הזיכרון מההתנהגות הפנומנלית של דגם ה-S במצבים אלו לא הרפה ממני והגעתי למסקנה שגם הפעם האמרה המעצבנת: "You get what you pay" נכונה.

בפניות ארוכות כדוגמת אלו של המחלפים בכביש 6 האופנוע מרגיש שתול באספלט ומאפשר האצה ובלימה ללא צורך בשינוי בקו הפניה וכמעט ללא נדנודים כלל. לאורך כביש 6, כולל בהרכבה, המולטיסטרדה 950 מרגיש בנוח במהירויות גבוהות ביותר ומאפשר לכסות בנוחות גבוהה מרחקים גדולים בזמן קצר. השילוב בין המושב הנוח והעדר רעידות ברגליות ובכידון מוסיף הרבה לנוחות ומאפשר רכיבה ממושכת ללא צורך בשינוי תנוחה, או בעצירות התרעננות לאיברים מסוימים בגוף.

אז הבנו שבכביש הוא בסדר גמור, אבל אופנוע עם תנוחת רכיבה זקופה כזו, לא יעבור תחת ידנו בלי טעימת אבק. אז לקחנו את המולטיסטרדה אל קצה האספלט ומבלי להתרגש הקפצנו אותו על סלעים לאורך עליות וירידות וכל זה עוד בהרכבה. במקרה זה העדפתי לבחור במצב אנדורו בכדי למתן את התגובה לידית הגז, למנוע החלקות גלגל מיותרות בהאצה ולאפשר את נעילת הגלגל האחורי בבלימה. אומנם מהלך המתלים הוא 170 מ''מ בלבד, אבל הספיגה שלהם טובה מאוד וגם בשבילים עם הרבה אבנים עדיין ניתן לרכב בצורה זורמת מבלי להתייחס יותר מידי לתוואי הקרקע. בעליות צריך להקפיד לבחור קו נכון מתחילת העלייה ועד סופה, כי ביצוע שינויי כיוון או מעבר מקוליס אחד לאחר תוך כדי העלייה, מחייבים הרבה מאמץ ותשומת לב. לאחר כמה קילומטרים בשטח הרגשתי שהמולטיסטרדה 950 אכן מסוגל לקחת אותי גם הרבה מעבר לקצה האספלט והמגבלה העיקרית היא העדר מיגון תחתון ראוי וצלילי האבנים שפוגעות בקטליזטור של מערכת הפליטה.

דוקאטי מולטיסטרדה 950 – מבחן דרכים. עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
שותף מוצלח לרכיבות ארוכות, בודדות או בזוג/מערכת וואלה! NEWS, עידו לוי

מולטי-טול

המולטיסטרדה 950 פוגע בדיוק היכן שאנשי דוקאטי כיוונו אותו. השימוש במנוע עם הספק של 113 כ''ס עדיין מעניק ביצועים מעולים יחסית לאופנועי ה-1,000 המקבילים אליו, אך במחיר נמוך בהרבה מדגם ה-1,200, בזכות העדר מערכת תזמון שסתומים משתנה והרבה פחות אלקטרוניקה. חווית הרכיבה בעיר, בכבישים מפותלים, באוטוסטרדה ובשטח היא יוצאת מהכלל ומאפשרת לכל אחד למצוא את הקצב והמסלולים שבהם הוא רוצה להתרגש מהרכיבה.

לעומת האדוונצ'רים הגדולים הוא מרגיש זריז וקליל ולעומת אופנועי הכביש הספורטיביים הוא הרבה יותר נוח ומפנק ולא בהכרח איטי יותר בכבישים ציבוריים. אני אישית הייתי בוחר בגרסה עם גלגלי השפיצים, שלפי דעתי נראית עוד יותר טוב ומעצימה את יצר ההרפתקנות והחלומות המתלווים אליה. המולטיסטרדה 950 הוא אופנוע שמרחיב באופן משמעותי את קהל היעד של סדרת המולטיסטרדה וללא ספק, שבזכותו עוד רוכבים יוכלו ליהנות מחוויית הרכיבה המגוונת שאופנועי המולטיסטרדה מעניקים לרוכב.

על הצד הטכני: דוקאטי מולטיסטרדה 950

מנוע
תצורה: V טווין 90 מעלות, מסדרת TESTASTRETTA, 4 שסתומים לצילינדר, קירור נוזל
קדח: 94 מ''מ, מהלך: 67.5 מ''מ
נפח מנוע: 937 סמ"ק
הספק: 113 כ"ס ב-9000 סל"ד
מומנט: 9.6 קג"מ ב-7750 סל"ד
יחס דחיסה: 12.6:1
הזנת דלק: הזרקה אלקטרונית Bosch, גופי מצערת 53 מ"מ Ride-By-Wire
הילוכים: 6 הילוכים

מתלים, בלמים
מתלה קדמי: מזלג KYB USD בקוטר 48 מ"מ עם כוונון מלא, מהלך 170 מ"מ
מתלה אחורי : בולם Sachs בעל כוונון מלא מהלך 170 מ"מ
בלם קדמי: זוג דיסקים 320 מ"מ, קליפרים Brembo monoblock רדיאליים, 4 בוכנות ABS
בלם אחורי: דיסק יחיד 265 מ"מ, קליפר 2 בוכנות ABS

מימדים
שלדה: סבך צינורות פלדה, TRELLIS
צמיג קדמי: פירלי Scorpion Trail II 120/70-R17
צמיג אחורי: פירלי Scorpion Trail II 170/60-R17
בסיס גלגלים : 1594 מ"מ
גובה מושב: 840 מ"מ
משקל רטוב: 229 ק"ג
מיכל דלק: 20 ליטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully