וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקופסא של הפיוזים: כך המשטרה מאתרת קנאביס מוסתר במכוניות

20.6.2017 / 12:03

מידי שנה נערכים אלפי חיפושים בכלי רכב בהם מתעורר חשד בקרב השוטרים כי הוחבא בהם קנאביס. במקרים רבים, מצליחים השוטרים לאתר את הסם תוך זמן קצר. ראש מחלק סמים במשטרה לשעבר: "הצרכנים בטוחים שהם המציאו את הגלגל"

מריחואנה ברכב. ShutterStock
אפשר להסתיר קנאביס בכל מיני נקודות ברכב, אבל השוטרים מכירים את כולן/ShutterStock

לעיתים, זה נגמר תוך דקות ספורות. ללא שהובא לזירה כלב הרחה לגילוי סמים. כיצד מצליחה המשטרה פעם אחר פעם למצוא את הסם המוסתר? הרי כלי רכב כולל עשרות מקומות פונטציאליים בהם ניתן להחביא את החומרים האסורים, אך במשחק של החתול והעכבר, ידה של משטרת ישראל יוצאת לעיתים קרובות על העליונה.

ההסבר לכך טמון בשאננות. או ליתר דיוק, בהנחת היסוד כי למשטרה אין ניסיון מצטבר וניתוח מידע של עשרות אלפי חיפושים. "הצרכנים בטוחים שהם המציאו את הגלגל, רק שהם לא לוקחים בחשבון שלא עשו את השוטרים באצבע", כך אומר לוואלה רכב, קצין בכיר מאוד בדימוס במשטרת ישראל שכיהן בעבר גם כראש מחלק סמים. "המקומות שמסתירים בהם סמים ברכב הם אותם מקומות שהסתירו בהם גם לפני 15שנים; הכל מוכר, הכל ידוע. נכון, גם אני הופתעתי לפעמים לגלות מקום מסתור חדש ברכב, אבל הרוב לא מתוחכמים, אלא בעיקר תמימים שחושבים שהם חכמים גדולים, והם לא".

גם מישל חדד, לשעבר ראש מחלק חקירות פשעים במחוז תל אביב, מסביר: "צריך לתת הרבה יותר קרדיט לשוטרים. מדובר על מידע שנצבר מעשרות אלפי חיפושים ברחבי העולם ומשטרת ישראל מכירה כל מקום ומקום מסתור ברכב, בו יש מעין דפנה כפולה או אפשרות להסליק את הסם. כמובן שככל שהרכב גדול יותר, המשימה יותר מורכבת, אולם אם השוטר מתעקש למצוא סם ברכב סביר להניח שבסופו של דבר הוא גם ימצא".

מריחואנה ברכב. ShutterStock, ניר בן טובים
מריחואנה ברכב/ניר בן טובים, ShutterStock

אבל מותר, לא?

ומהם אותם "מקומות מסתור" שמוכרים היטב לשוטרים? לצורך כך, ערכה לאחרונה 'קאנה' - העמותה הישראלית לקנאביס אחראי" ששמה לה למטרה לשנות את מדיניות הרשויות כלפי צריכת וגידול קנאביס לשימוש עצמי, בדיקה מקיפה בנושא, במסגרתה נותחו למעלה מ-100 כתבי אישום שהוגשו בשנים האחרונות כנגד אזרחים שברכבם נמצא קנאביס, שכוללים בין היתר תיאור של המיקום המסוים ברכב, בו הוסלקו פרחי הקנאביס או "אצבעות החשיש". כאמור, ללא הצלחה יתרה.

מסתבר שרבים בוחרים להחביא את הסמים מתחת לגלגל החלופי, בפתחי האוורור של המזגן, מתחת למושבים, ובין הדיפון הפלסטי לגוף הדלת עצמה. כמו כן, לא מעטים נתפסו כאשר הם הסליקו את הקנאביס בתוך נייר טואלט שזרוק כך סתם ברכב או בפח. ככלל, המחשבה כי השוטרים לא יחפשו את הסמים בתוך כל אריזה שנדמית לתמימה ברכב – שגויה. עוד עולה כי גם בקופסא של הפיוזים הוחבאו ונמצאו לא מעט סמים, כך גם כאלו שהודבקו לכנף מעל הגלגל, ובפתח מיכל הדלק.

עוד באותו נושא

תופעה מסוכנת: מתגלגלים על ג'וינטים בכביש

לכתבה המלאה
מריחואנה ברכב. ShutterStock, ניר בן טובים
מריחואנה ברכב/ניר בן טובים, ShutterStock

חיפוש ברכב - הכלבים מגיעים, אבל תלוי מתי

בית המשפט כבר הבהיר כי שיער ארוך, עיניים אדומות, או אפילו רכב עם ניאונים ממנו בוקעת מוזיקת טראנס בווליום גבוה – לא יהווה את החשד הסביר שמצדיק את החיפוש

ומה באשר לכלבי ההרחה? מתי הם נכנסים לתמונה? לדברי חדד, אם יש מידע מודיעיני מוקדם או במקרה בו מדובר על רכב שקשה לפרקו ורוצים לחסוך בזמן, כך גם אם נתפסו ברכב סמים אך השוטר רוצה להעמיק את החיפוש".

אחת מהטענות השכיחות היא כי משטרת ישראל מבצעת לעיתים קרובות את החיפוש ברכב באופן לא חוקי, תוך שהיא פוגעת בזכות הבסיסית של האזרח לחירותו. למשטרה מותר לחפש סמים ברכב רק וככל שהתעורר בקרב השוטר חשד סביר להימצאות סמים בתוכו, אולם בפועל מסביר לוואלה רכב עו"ד יניב פרץ, מומחה בדין הפלילי "כי החוק אינו קובע באופן מפורש מה הוא חשד סביר. בית המשפט כבר הבהיר כי שיער ארוך, עיניים אדומות, או אפילו רכב עם ניאונים ממנו בוקעת מוזיקת טראנס בווליום גבוה – לא יהווה את החשד הסביר שמצדיק את החיפוש; "זו אינה יכולה להיות תחושה או ניחוש גרידא אשר איננה מתלווה אליהם ראיה אחרת כלשהי, כגון מצב בו השוטר הריח ריח חזק של קנאביס שיצא מחלונות הרכב או במקרה בו הוא ראה בברור את הבחור מעשן. "גם גריינדר שנמצא ברכב (אביזר לגריסת טבק) שמשמש גם לגריסת קנאביס, יכול להוות ראיה שמבססת חשד סביר" מבהיר יניב.

וכך למשל, לפני מספר ימים שוחרר בחור בן 31 לאחר שברכבו נתפסו כ-270 גרם של חומר החשוד כחשיש. השוטר שהבחין בו קיבל החלטה לבצע חיפוש ברכב, לאחר שסבר כי החשוד מוכר לו מעבירות סמים. המשטרה דרשה להאריך את מעצרו בשישה ימים אולם בא כוחו טען כי לשוטר לא היה חשד לביצוע עבירה ולא כל אדם שמוכר לשוטרים ייעצר בלי שום עילה

נהיגה תחת השפעת קנאביס

ניידת משטרה פקקים ליד הר המנוחות, ירושלים. 8 באוגוסט 2016. נועם מושקוביץ
ניידת משטרה פקקים ליד הר המנוחות, ירושלים. 8 באוגוסט 2016/נועם מושקוביץ
ממאות פניות שנתקבלו בעמותה מצטיירת תמונה על פיה לא קיימת הקפדה יתרה וחד משמעית של השוטרים על חובתם להבהיר לחשודים את מלוא זכויותיהם ובכלל זה זכותם לסרב לביצע חיפוש

ומה הדין בכל הנוגע לנהיגה בניגוד לחוק? אומנם השוטר יכול לחשוד כי מדובר על נהיגה תחת השפעת סמים ולדרוש ביצוע של בדיקה בנושא, אך האם הוא יכול לבסס את חשדו כי ברכב יש סמים ולפיכך גם לערוך בו חיפוש חוקי? גם סוגיה זו אינה הובהרה בחוק מבהיר העו"ד. כמובן שלא כל עבירה מהווה בסיס לחשד סביר, אולם במידה ומדובר על נהיגה פרועה במיוחד תוך ביצוע של שורת עבירות חמורות, ייתכן בהחלט כי בית המשפט יקבל את טענת השוטר.

כך או אחרת, היה והנהג ברכב סבור כי לשוטר אין עילה סבירה לביצוע חיפוש, הוא רשאי לעמוד על סירובו כי יתבצע חיפוש. הסירוב לא ימנע את החיפוש, וכמובן שאין להתנגד לו בכוח. אך היה וימצאו בכל זאת סמים ברכב, ויוכח כי החיפוש נעשה שלא כדין הסמים לא יוכלו לשמש כראייה כנגד החשוד.

במבחן התוצאה, מסכם יניב, אחת מהראיות החזקות ביותר שיכול להביא החשוד היא צילום של כל השתלשלות העיניינים, שכן כך יכול החשוד להוכיח כי אף אם נמצא ברכב סם לאחר החיפוש, מלכתחילה לא היתה לשוטר עילה לביסוס החשד הסביר ולפיכך, הראיה הושגה בדרך פסולה ואינה יכולה לשמש את תביעה המשטרתית לצורך הרשעה כל זאת כמובן אם לא ניתן אישור לשוטר לחפש ברכב ואצל הנהג - שכן אחרת, יהיה קשה לטעון כי זה פעל בניגוד לחוק.

לדברי יאיר רביב יו"ר קאנה - העמותה הישראלית לקנאביס אחראי: "מה שבהכרח לא סביר הוא כי השוטרים יבצעו מידי שנה אלפי חיפושים ובכולם יהיה להם חשד סביר. להערכתי, מדובר על אלפי חיפושים שנעשים בניגוד ללשון החוק ולפסיקת בית המשפט. כמו כן, ממאות פניות שנתקבלו בעמותה מצטיירת תמונה על פיה לא קיימת הקפדה יתרה וחד משמעית של השוטרים על חובתם להבהיר לחשודים את מלוא זכויותיהם ובכלל זה זכותם לסרב לביצע חיפוש. ככל שהמדינה בוחרת להמשיך את מדיניות אכיפת החוק כלפי צריכת קנאביס במתכונתה הנוכחית, אשר גורמת לפגיעה בזכות לפרטיות של מאות אלפי נהגים בישראל, חובה עליה לתקן את החוק ולהגדיר באופן מפורש מהו חשד סביר לחיפוש, ולוודא כי השוטרים ממלאים את חובתם ומבהירים לכל חשוד טרם החיפוש שזכותו לסרב לכך תוך פירוט ההשלכות של סירוב זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully