וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סי-דו מציגה – SUMMER SAIL 2017

שי ארז

22.6.2017 / 10:26

יש לפחות שני דברים קבועים בקיץ הישראלי - החום, ותצוגת אופנועי הים של SEA DOO. יצאנו להפלגה השנתית על מימי הכנרת, שעד אותו רגע היו שלווים...

צלמים זמניים מורשים

פעם לא היו אופנועי ים בכלל. היו סירות מנוע ספורטיביות (ספייד-בוט) לאנרגטיים שבינינו, וסירות פדלים ומשוטים לרומנטיקנים שלא פחדו ליפול למימי הירקון או אגמון פארק רמת גן. אופנוע הים הראשון הופיע באנגליה כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת והוא היה דומה יותר לכפכף גומי סגור בעל מאוורר טבול במים (טוב נו, מנוע להבים מסתובב. בסדר) מאשר לכלי השייט המטריף שמוכר לנו כיום. הזמן עבר, כמו גם לא מעט מים מתחת לגשר התמזה, והייצור עבר לצד השני של האוקיינוס ובמים החלו לצוץ כלים מוזרים שנראו יותר כמו קורקינט ימי שמזכיר בצורה מסחטת מיצים, עם כידון מתרומם מלפנים ומנוע שדוחף מים מלמטה ומייצר תנועה מהירה קדימה וקפיצות גבוהות. היתרונות שלו היו עצומים כל עוד אתם אנשים תזזיתיים שבכיף שלכם לעמוד כל הזמן ולשחק "פעם אני פעם אתם" עם הגלים, פעם הם מתנפצים עליך ופעם אתם עליהם. יותר בכיוון שהרבה פעמים אתם מתנפצים עליהם.

הביצוע היה טוב, ההצלחה הכלכלית קצת פחות והיצרנים הבינו מהר מאוד שהם יוכלו להגדיל את נתח המכירות אם הם ישלבו בין שתי האסכולות, התזזיתית והרגועה ועשו מאופנוע הים והסירה, כלי אחד, סירה ספורטיבית מהירה לאדם אחד או שניים, נוחה כמו סירה וקטנה כמו אופנוע ים עמידה וכך הגיעה האבולוציה של הספורט הימי לאופנוע הים הנוכחי, כזה שיודע לקחת שלושה אנשים במהירות שיא על פני הים, לגרור אחריו גולשי סקי או וויקבורד, לקפוץ באוויר, לעשות סיבובים על המקום ולסחוב מטען של שישיית בירות ואבטיח בתא אטום, כשבסוף היום, הוא עולה על עגלה קטנה שמתחברת לוו הגרירה של המכונית הפרטית או הג'יפון שנוסע לחניה המקורה בבית. בלי הרבה בלאגן ובלי הרבה הוצאות שינוע. נטו פאן.

השקת אופנועי ים סידו, קולקציית 2017-18. תומר פדר, מערכת וואלה! NEWS
GTX 300 לימיטד - מפואר חזק ויוקרתי/מערכת וואלה! NEWS, תומר פדר

מרוץ החימוש

כמו כל פעם ראשונה, אני זוכר את זאת שלי על אופנוע ים. זה היה בשלולית שמאחורי הפארק בראשל"צ (כן, אנחנו עדין מדברים על אופנועי ים...), בדיוק לפני 20 שנים, הדגם אם אני זוכר נכון היה XP ובקרבו שכנו 90 סוסוני ים כשהשמועה דיברה על כך שבקרוב יצא דגם עם 100 כוחות סוס. כן, 100! וואו.

ואז "ההם" הוציאו 120 כוחות סוס והתשובה של "האלה" הייתה 150 ומשם זה "התדרדר" מהר מאוד למלחמת יצרנים ומרוץ חימוש מטורף כשכל אחד מנסה להראות ששלו יותר גדול, סליחה, חזק ומ-150 כוחות סוס זה קפץ ל-250 ואז הגיעה רעידת האדמה, הגלים שצפו וקצפו ועל המים החלו לטוס אופנועי ים עם 300 כוחות סוס.

פה, החבל שמתחו היצרניות נקרע כי זה כבר היה יותר מדי עבור אנשי משמר החופים האמריקני שראו במשקפות שלהם את מבריחי הסמים מסמנים אצבע משולשת לסוכני ה-DEA שעל הסיפון, ובורחים מהם בקלילות, ועשו לזה סטופ. פניה מנומסת ליצרנים, אגב הצעה שאי אפשר לסרב לה, עצרה בשנים האחרונות את הספקי המנועים הסדרתיים על 300 כוחות סוס ומאמצי הפיתוח הופנו לכיוונים טכנולוגים אחרים כמו מערכות אלקטרוניות משוכללות ופינוקים אישיים. התוצאה כיום היא למעשה סירות אישיות, מפוארות, חזקות, נוחות ובעלות יכולת עצירה, שייט לאחור (קח רוורס, אחי, יש'ך פה כחול לבן על המזח) ויציבות. אם פעם, כל ניסיון עליה על הג'ט מצד אחד, היה מסתיים בדרך כלל בנפילה למים ברגע שבו הייתם מניחים את כף רגלכם על הכלי באחד מצדדיו, הרי שכיום, רוחב הכלים ומבנה השוקע מאפשר מעבר בטוח מכלי לכלי באמצע המים בלי שום בעיה ועוד לא דיברנו על יכולת הפניה והסיבוב "על מטבע" וכו'.

עוד באותו נושא

ג'ט סקי, עצור! – שוטר לפניך: כלי הים החדשים בשירות החוק

לכתבה המלאה
השקת אופנועי ים סידו, קולקציית 2017-18. תומר פדר, מערכת וואלה! NEWS
ה-GTR230 הוא כלי ספורטיבי וחד עם יכולת תמרון פנטסטית/מערכת וואלה! NEWS, תומר פדר

קולקציית קיץ 2017

כמדי שנה, ערכה חברת עופר אבניר, יבואנית אופנועי הים של SEA DOO אירוע עיתונאי להכרה והצגת הכלים שיככבו על החופים והגלים הקיץ הזה. בלי לחשוב פעמיים (מה שבדיעבד התברר כטעות כי בלהט היציאה שכחתי את קרם ההגנה), עלינו על שורטס ונעלי גומי וירדנו למים בואך הכנרת. בתור כלים מלהיבים המכוונים קודם כל לכיף טהור, קל מאוד ליפול בקסם שלהם ולהתמכר להנאה הרטובה. כמו כן, מדובר בסדרת התרשמויות קצרות ולא מבחן של ממש.

במהלך השעות הבאות יצא לי לרכוב על ארבעה כלים משלוש קטגוריות שנות שמציגות את מגוון האפשרויות שעומדות בפני חובבי הז'אנר. התחלתי ב-RXT X 300 אבל מהר מאוד השתעממתי. האופנוע הזה מגיע מסדרת העל של היצרן והוא פשוט עושה הכל וטוב. יש לו כל מערכת ואביזר שתחפצו בו, השוקע החדש מדגם S3 מעניק לו יציבות ויכולת שיט ותמרון יוצאי דופן ומנוע הרוטקס המפלצתי פלוס אפשרויות בחירת מצבי השיוט, מעניקים לרוכב אפשרות לבחור בין טיסה מהירה בגובה הגלים לבין שייט רומנטי ונינוח עם בני הזוג או הילדים מאחורה. משעמם, לא?! אז עברתי לגדול והמפואר מכולם, GTX LTD 300 היוקרתי שבחבורה, כזה שגם משטרת ישראל ועוד כמה רשויות מוניציפליות לא עמדו בפניו ורכשו אותו למטרות שיטור, סיור, פיקוח והצלה.

מנוע רוטקס חדש בנפח של 1,630 סמ"ק מפיק 300 כוחות סוס ונהמת מנוע כובשת. מושב בעל מבנה חדש קולט לתוכו את הרוכב בתנוחת ישיבה ורכיבה מושלמת ובגוף הכלי ישנו תא חפצים נשלף, חלל אחסון אטום ושלל מערכות אלקטרוניות ואביזרים שהופכים את הכלי הזה לאופנוע ים חזק ומפואר. הרכיבה עליו נוחה מאוד. לחיצה קלה על הסטרטר, עוד שתי לחיצות זריזות על מצב ספורט, סחיטה קלה של המצערת והחרטום מזדקר ומשגר אתכם לטיסה ימית. מי הכנרת בשעת בוקר שקטים וחלקים והכלי מרחף עליהם כמעט בלי לגעת בהם. האמת שקשה לשרוד זמן רב במהירות המירבית אבל התחושה מדהימה. למרות גודלו ורוחבו, לכלי אין שום בעיה להפגין זריזות בפניות. נכון שההיגוי לא חד כמו ומדויק כמו ב-GTR 230 שמיד נדלג אליו, אבל עדין יודע לבצע פניות חדות על המקום או להרביץ סלאלום בקלילות כמעט כמו אופנוע ספורטיבי. העלייה מאחור אחרי התרעננות במים, קלה ונוחה הודות למדרגה מתקפלת ואם רוצים, גם אפשר לזרוק עוגן שמגיע עם הכלי, לשלוף שישייה של בירות מהארגז ולרדת לחוף נידח בלי הצורך להתקרב לחוף ולהסתכן בשאיבת ג'יפה למנוע. כלי מושלם לזוג או משפחה עם ילד, לשים אוכל ומים בתאי האחסון, לטוס על גבי המים לקצה נידח של האגם, לרדת לחוף ולהיזרק עד שרוצים לחזור למעגן והביתה. 129 אלף שקלים והוא שלכם על פי החוק.

אחרי חווית ה-GTX 300 אני מעביר את הישבן שלי לקצה השני של ההיצע באותו יום ועולה על מושבו של ה-GTI 90. בשפה פשוטה אפשר להגדיר אותו כאופנוע פנאי משפחתי שמתאים גם למתחילים או כמו ששייקה אופיר המנוח ודאי היה מתאר אותו – קטן אבל ערס. עם מנוע רוטקס בנפח 900 סמ"ק ומשקל נמוך הודות לשימוש בחומרים קלים, ה-90 מספק הרבה הנאה על המים לצד אחזקה זולה על החוף. נכון שאין לו את הפאסון והפאר של אחיו הגדול אבל גם לא חסר לו כלום כדי להשאיר אבק וקצף לאחרים עם רוכב ושני מורכבים.

ההיגוי שלו זריז ומדויק, השליטה בו קלה מאוד גם למתחילים ומצויד במערכת iBR (Intelligent Brake & Reverse) שמאפשרת בלימה או שיוט לאחור, הוא מה שנקרא, מאוד ידידותי למשתמש וגם זול עם מחיר התחלתי של 78 אלף שקלים כשיש גם את אחיו הצנוע מדגם ה-GTS אותו אפשר לרכוש ב-72 אלף שקלים.

רטוב אבל אופטימי מתמיד אני ממשיך את המסע בין הגלים ומסיים את היום על גבו של ה-GTR 230. כבר בפס הראשון אפשר להרגיש שמדובר בכלי ספורטיבי יוצא דופן. יונק ימי חד, מהיר וזריז בעל היגוי פנטסטי שמבצע בקלות כל פקודת היגוי בכל מהירות, מסתובב על המקום, פונה ב-180 ויוצא מיד לכיוון ההפוך בלי לאבד שניה או טיפת כוח ובקיצור – חיה רעה במובן הטוב של המילה. אהבתי כל רגע ומייל ימי עליו. מחפשים כלי פאן טהור? מצאנו בשבילכם בדיוק כזה ועוד במחיר של 100 אלף שקלים. תודו לנו אחר כך.

בליין ישנם עוד כלים מרשימים כמו דגמי ה-WAKE שמתהדרים בין היתר במערכות אלקטרוניות כמו iControl ששולטות ומבטיחות תגובות מצערת ליניאריות ושמירת קורס (נתיב) באמצעות GPS לצד חיסכון בצריכת הדלק, קביעת זווית יציאת החרטום מעל המים וכו'. לחובבי האקסטרים יש ל-SEA DOO דגם חדש לחלוטין שנקרא spark trixx שהוא במידה מסוימת ה-BMX של המים, עם יכולת כיוון לגובה של הכידון, מדרגות צד מאחור להעברות משקל ושליטה בזווית יציאת הנחיר מהמים הודות למערכת VTS. הפעלולון הימי הזה הוא גם הזול שבהיצע עם תג מחיר של 69 אלף שקלים בלבד.

סחוט ומבסוט אני סוחט את בגד הים והחולצה, מביט לאחור בערגה על ארבעת הכלים שצפים להם עכשיו בנחת קשורים אל המזח ומתחיל לספור לאחור את הימים עד השנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully