וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כדאי לחדש את עסקת הליסינג בעבודה?

27.6.2017 / 11:40

מתלבטים האם לחדש את חוזה הליסינג במסגרת מקום העבודה או לבטלו ולרכוש רכב חדש? הכל תלוי בנקודת האיזון. אותה נקודה שמהווה את גובה הסכום שמנוכה ממשכורתו של העובד שמעבר לה, אין ממש היגיון כלכלי בביצוע העסקה

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

לצורך בחינת הנושא פנינו לאחרונה לחברת 'חשב - רכב' וזו בדקה עבור וואלה! רכב את כדאיות ביצוע עסקת חכירה טיפוסית של רכב משפחתי בליסינג תפעולי, ע"י עובד הייטק. הבדיקה התייחסה לרכב משפחתי קלאסי, שבחזיתו הורכב מנוע בנפח 1600 סמ"ק (קבוצה 3), תוך שהעובד גומע מידי שנה 22 אלף קילומטרים (מחצית המרחק בעיר) ומוחזק במשך 5 שנים. מחירו של הרכב עומד על 128 אלף שקלים והמס הכולל שהעובד משלם עומד על 40% מהברוטו (31% מס הכנסה ו- 9% ביטוח לאומי ומס בריאות).

על פי נתוני חברת חשב - רכב, כאשר הניכוי החודשי משכר הברוטו גבוה מ 3,125 שקל, לא משתלם לעובד לקבל רכב צמוד ממעסיקו. לדברי משה קצין, מנכ"ל החברה, כמובן שאם העובד נוסע מרחק מצטבר נמוך יותר או משתמש ברכב משומש שמחירו נמוך עוד יותר גדלה עוד יותר העדיפות להשבת הרכב למעסיק. "הכדאיות לקבלת רכב מהמעסיק עולה ככל שמדובר על היקף נסועה שנתית משמעותית. אולם זאת כמובן בהנחה כי העובד לא מוגבל בהיקפה", הוא מוסיף.

כמה זה מס שולי?

מי שנוסע הרבה יבחר כנראה להישאר עם הליסינג ממקום העבודה

וכמה עולה הרכב הצמוד לעובד השכיר מידי חודש? מנתוני חברת חשב – רכב עולה כי בהתאם לנתונים מעלה, הפסד השכר החודשי נטו לפי מס שולי כולל דמי ביטוח לאומי בשיעור של כ 40% מגיע לכדי 1,875 שקל. לכך יש להוסיף 104 שקל – בגין רכיב הויתור על חלקו של המעביד בפנסיה (זאת בהנחה כי ב 25% מהמקרים אכן נעשה ויתור). בנוסף, העובד משלם גם מס על שווי השימוש בגובה של 1,270 שקלים. לפיכך, סה"כ עומד הסכום על 3,249 שקלים.

ניתן לתהות ובצדק, היכן ההטבה? הרי במשך שנים הורגלנו לחשוב כי בהייטק העובד משלם רק את גובה המס בגין השימוש ואילו המעסיק סופג את עלויות החכרת הרכב, אולם זו מציאות שאינה קיימת עוד, כך מסביר דגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון : "כיום, ברובן ככולן של חברות ההייטק, העובד משלם את עלויות מעסיק וכמובן משלם את שווי השימוש. במקרים מאוד מאוד נדירים החברה סופגת את העלויות. לצד זאת, מסביר דגן, כי נקודת האיזון בפועל נקבעת לפי קילומטרז' הנסועה. הליסינג הופך למשתלם אחרי יותר מ–20 אלף ק"מ בשנה.

צריך לקחת בחשבון שהנתונים שמפרסמת חברת חשב - רכב אינם משקללים מספר פרמטרים קריטיים, מסביר נועם קום, יו"ר פורום נוהגים הייטק: "כך למשל, האטרקטיביות של הליסינג התפעולי כאשר מדובר על עובד לו יש בן או בת שהם נהגים חדשים, בלי שיידרשו להוסיף עוד סכום ניכר לפרמיה בשל כך". בנוסף מציין, "יש לקחת בחשבון את סכום ההשתתפות העצמית בביטוח במקרה של תאונה והשירות שנותנת החברה למשתמש, שחוסך הרבה זמן ששווה הרבה כסף. בשורה החתונה מסביר קום: "מי שנוסע הרבה יבחר כנראה להישאר עם הליסינג ממקום העבודה ולחסוך לעצמו דאגות רבות, כמו תחזוקת הרכב, ועלויות עקיפות נוספות".

מאיפה עוד נובעת הירידה?

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

אולם, זו לא הסיבה היחידה בגינה אנו עדים לירידה בהיקף עסקאות הליסינג התפעולי. בפועל, מסביר דגן רונן, כי גם השחיקה בכוחן של החברות לתרגם את יתרון הגודל שלהן ולהשיג עסקאות ליסינג תפעולי משתלמות מחברות הליסינג, מביא לירידה מתמשכת באטרקטיביות של המסלול. אם כן, ברור כי עסקת הליסינג התפעולי אינה משתלמת בכל מקרה, אולם מה המחיר שישלם עובד ההייטק אם יבחר לרכוש רכב חדש?

חברת חשב - רכב בחנה גם את העלויות הריאליות של אחזקת רכב צמוד בישראל תוך התייחסות לנתוני השוק ב – 2017. מהתחשיב עולה, כי גובה ההוצאה על אחזקה שנתית של מכונית טיפוסית חדשה בעלת מנוע 1.6 ל' שנוסעת מידי שנה 22 אלף קילומטר, מגיע ל 38,989 שקל. כיצד ?החזר ההון, שהוא ירידת הערך של המכונית בשקלול היוון לתקופה של חמש שנות בעלות, מהווה את מרכיב ההוצאה הגבוה ביותר שעומד על 13,628 שקל לשנה.

עבור רישיון הרכב, ביטוח החובה והמקיף, ישלם העובד סכום של 7,308 שקלים ועבור רכישת דלק סכום של 12,047 שקלים. תוסיפו לכך רכיב של בלאי לצמיגים והוצאות משתנות נוספות. נתון נוסף? עלות נסיעה לקילומטר בשנת 2017 עומדת על 1.7 שקלים לרכב משפחתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully