וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה רשמית: אודי A8 החדשה - מכונית הפאר המתקדמת בעולם

12.7.2017 / 7:52

ספינת הדגל של אודי מציבה רף חדש בתחום הנהיגה האוטונומית ועוד שלל מערכות חכמות ומתוחכמות שנועדו לשפר את איכות הנסיעה. רשמים מחשיפת הבכורה של המכונית

ניר בן טובים

אודי A8 אמנם נחשפה לפני 5 ימים (ב-6 ביולי) בסרט "ספיידרמן: השיבה הביתה", אבל אתמול (יום ג') היא נחשפה רשמית באירוע נוצץ בברצלונה בהנחיית השחקן קונאל נייאר ('המפץ הגדול'). לא סתם נבחר השחקן שמייצג בסדרה חנון טכנולוגי, הוא עונה על דרישת המסר אותה אודי דוחפת בכל דרך אפשרית: "אנחנו סופר-מגה-אולטרה טכנולוגיים".

עד כמה הם באמת כאלה? ובכן זה בדיוק מה שאודי ניסתה להעביר ביום העיון שהתלווה לחשיפת הדור הרביעי של המכונית שבראש ובראשונה מעלה את רף המירוץ האוטונומי: ספינת הדגל של אודי מציגה יכולות נהיגה אוטונומית שלב 3 - הגבוה ביותר לרכב בייצור סדרתי כיום. המשמעות של שלב 3 היא אפשרות נהיגה ללא מגע ידיים בגלגל ההגה. זה אגב המקום לומר שיש יצרניות רכב, וולוו ופורד למשל, שהחליטו לדלג על הצגת מכונית בשלב 3 ולהציג לקראת סוף העשור, מכונית בשלב 4 - כזו שמאפשרת נהיגה אוטונומית מלאה בכל תנאי הדרך.

עוד בנושא:
צמיגים לוהטים: אודי SQ7 החדש במבחן דרכים

אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
שיא הפאר, והטכנולוגיה. אודי A8 החדשה בהשקתה הרשמית, אמש בברצלונה/ניר בן טובים, יואל שוורץ

כיצד זה עובד?

אודי מגדירה את המערכת האוטונומית במכונית ככזו שמיועדת לנסיעה פקוקה בכביש מהיר. כשהמערכת מזהה גדר הפרדה מהתנועה הנגדית, היא תאפשר לנהג לבחור באפשרות האוטונומית

המערכת ב-A8 מנטרת את הנעשה סביב המכונית באמצעות 12 חיישנים אולטרה-סוניים, חיישני לייזר ומצלמה קדמית (תוצרת מובילאיי). בתוך המכונית נמצא מצלמה נוספת שבודקת את עירנות הנהג. כל אלה עוזרים למכונית לנתח את סביבתה כשבאודי מתגאים במוח מרכזי שלהם שנקרא 'Zfas' ושולט על כל הממבו ג'מבו האוטונומי.
בינתיים אודי מגבילה את היכולות האוטונומיות של המכונית ומאפשרת נסיעה שכזו עד 60 קמ"ש. המשמעות היא ש-A8 לא בדיוק עונה להגדרה של מכונית אוטונומית שלב 3, למרות שבכירי החברה אומרים שהגבלת המהירות יכולה להשתנות ותלויה בהתקדמות הרגולטורית בעניין.

אודי מגדירה את המערכת האוטונומית במכונית ככזו שמיועדת לנסיעה פקוקה בכביש מהיר. כשהמערכת מזהה גדר הפרדה מהתנועה הנגדית, היא תאפשר לנהג לבחור באפשרות האוטונומית. הנהג יפעיל את המערכת ומאותו שלב יוכל להסיר את ידיו מההגה והמכונית תעשה הכל לבדה. תאיץ עד 60 קמ"ש, תשמור על הנתיב, תבלום עד מצב עמידה ותאיץ מחדש עד מקסימום 60 קמ"ש. אם הנהג יאיץ מעבר לכך, המכונית תודיע לו שעליו להחזיר את ידיו לגלגל ההגה. במידה והנהג לא יעשה זאת, המכונית "תסיק" שמשהו אינו כשורה עם הנהג, תיקח פיקוד על הנעשה ותבלום את המכונית בבטחה בצדי הדרך.

אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי A8/ניר בן טובים, יואל שוורץ

באודי מציינים שזמינות המערכת האוטונומית תשתנה ממדינה למדינה. בחלק מהמדינות תתאפשר, ובחלק לא. כששאלתי בנוגע למידת האחריות שלהם אם מתרחשת תאונה בעת מצב אוטונומי, הם השיבו שסביר שזה יהיה תלוי במדינה, אבל באופן כללי - אודי תיקח אחריות על כל מקרה תאונה אם תתרחש בעת מצב אוטונומי. הם גם מוסיפים כי יתכן וכדי שהם יוכלו לקחת על עצמם את האחריות, במקום להפעיל את ביטוח הרכב, בעל המכונית יידרש להוסיף למכוניתו סוג של "קופסה שחורה" שתאגור ותשמור את נתוני הדרך.

מבחינת אודי זהו צעד ראשון בתחום. זו הפגנת יכולת ועל כן בחרו בדרך שונה מזו של מרצדס למשל, שמאפשרת גם היא נהיגה אוטונומית במהירות גבוהה משמעותית - 210 קמ"ש - ואף מציעה מעבר נתיב אוטונומי באמצעות הפניית ידית האיתות. אולם ההבדל הוא שמרצדס לא מאפשרת את הורדת הידיים מגלגל ההגה. כך המצב גם אצל טסלה. מבחינה זו אודי היא הראשונה שמאפשרת זאת, וכאמור במידה מסוימת, כשנטל ההוכחה עוד מוטל עליה, לוקחת אחריות.

עוד באותו נושא

יוקרה בקטן: מבחן דרכים באודי Q2 החדש

לכתבה המלאה
אודי A8. יצרן, Audi, אתר יצרן
אודי A8/אתר יצרן, יצרן, Audi

חדשניות נוספות במכונית

A8 נוטפת טכנולוגיה מכל עבר, ונהיגה אוטונומית היא רק פן אחד מיני רבים. היא מציעה מערכת לחניה אוטומטית עם אפשרות לניהוג המכונית מבחוץ (ממרחק של מטרים בודדים), שכוללת גם שליטה בהיגוי. בינתיים בישראל החוק אינו מאפשרת זאת ויבואנית אודי, יחד עם יבואניות הפאר האחרות שלהן מערכות דומות, פועלות לשינוי המצב.

היא מציעה מתלים אדפטיביים ייחודיים אשר במקום מוט מייצב כוללים מנועים חשמליים שאחראים על הקפצת או הקשחת המתלה בהתאם לתנאי הדרך. במקרה סכנה לפגיעת צד, המנוע החשמלי יכול גם להרים את המתלה בכדי לצמצם את הסיכון לנוסעים. בנוסף, לשמירה על נוחות נסיעה עירונית מרבית, משלבת המכונית את המצלמה הקדמית (זו של מובילאיי). היא פעילה עד סביבות 60 קמ"ש, מנטרת את הכביש לפנים, ובהתאם מקשיחה, משחררת ומרסנת את הבולמים.

אודי A8. יצרן, Audi, אתר יצרן
אודי A8/אתר יצרן, יצרן, Audi

תא הנוסעים כמעט ונטול כפתורים ומציע שפע של מערכות אותן ניתן לתפעל באמצעות פיקוד קולי או דרך שני מסכי מגע מחזירי פידבק לאצבעות. ניווט למשל. ניתן להכניס את מסלול הניווט בסלולר האישי כפי שרובינו מבצעים מידי יום. מרגע הנחת הסלולר על משטח ההטענה האלחוטי, הסלולר מחובר למכונית ותצוגת הסלולר מוקרנת ומתופעלת דרך זוג המסכים שבקונסולה המרכזית: עליון בגודל 10.1 אינץ' ושני בגודל 8.6 אינץ'. אפשרות אחרת לבחירת מסלול ניווט היא פיקוד קולי או הקלדת יעד כשהמסך התחתון הופך מקלדת. אפשרות המקלדת אינה זמינה כשהרכב בתנועה כך שפונקצית "איני הנהג" המוכרת מאוד לנהג הישראלי, אינה אפשרית במכונית. מצד שני אודי מאפשרים שרטוט אותיות תוך כדי תנועה כפי שהופיע לראשונה ב-A8 הקודמת. מדובר כאן בדור הבא עם אפשריות כתיבה נוספות כך שכעת ניתן לשרטט את האותיות ברצף ואפילו אחת על גבי השניה, והמכונית כבר תבין את שנכתב.

התפריטים השונים במערכת המולטימדיה ניתנים לבחירה והתאמה אישית ואודי מציעה עד 6 פרופילים בהתאמה אישית למצבי התפריטים שכוללים: מיזוג, שמע, תצוגה ניווט ועוד. ויש גם היגוי אחורי אקטיבי שמשנה את כיוון הגלגלים עם או נגד כיוון הגלגלים הקדמיים (תלוי במהירות), תאורת אווירה ייחודית המופעלת באמצעות מחוות יד והרשימה עוד ארוכה.

אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי A8/ניר בן טובים, יואל שוורץ

מתי בישראל?

אודי A8 החדשה תגיע לישראל בתחילת 2018 כשלדברי ניב אורן, מנהל חטיבת אודי בצ'מפיון מוטורס, היבואנית, היא תושק באותו סדר גודל של מחיר (שכיום מתחיל ב-784,000 שקלים) אבל עם יותר אבזור (באירופה מתומחרת ב-90 אלף יורו לדגם בסיס).

תחילה, תוצע המכונית עם מנועי V6 טורבו-בנזין (340 כ"ס) וטורבו-דיזל (286 כ"ס) בנפח 3.0 ליטר (שמשרתים את A5 החדשה לאחר שעברו מספר התאמות) ובהמשך עם מנוע טורבו-בנזין V8 בנפח 4.0 ליטר (460 כ"ס) שמניע את RSQ7 שגם שונה מעט בדרכו לחרטומה של A8. גרסת ה-V8 דיזל (435 כ"ס) וה-W12, 6.0 ליטר 449 כ"ס, לא תגענה בשל דרישה נמוכה של השוק המקומי שמעדיף את גרסת S8 שטרם הוצגה ותגיע בעתיד יחד עם גרסאות נוספות.

אודי A8. יצרן, Audi, אתר יצרן
אודי A8/אתר יצרן, יצרן, Audi
אודי A8. יצרן, Audi, אתר יצרן
אודי A8/אתר יצרן, יצרן, Audi
אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי A8/ניר בן טובים, יואל שוורץ
אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי A8/ניר בן טובים, יואל שוורץ
אודי A8. יואל שוורץ, ניר בן טובים
אודי A8/ניר בן טובים, יואל שוורץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully