וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תסבסד מערכות בטיחות ל-120 אלף כלי רכב משומשים

אסף בר שי

20.7.2017 / 10:03

שר התחבורה הצהיר כי המדינה תממן בשלמותן מערכות בטיחות מתקדמות מסוגן של מוביל איי, אייווקס ו-Movon, כעת משרד האוצר נענה חלקית: יפחית 1,500 שקלים מאגרות הרישוי של מי שיתקין כאלה ברכב משומש

מערכת להתראה בפני תאונות מובילאיי. קובי ליאני
התראת סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, הולכי רגל ועוד - צג מערכת המובילאיי/קובי ליאני

ב-2015 אישרה ממשלת ישראל את התוכנית השאפתנית והשנויה במחלוקת של שר התחבורה ישראל כץ לצייד כלי רכב משומשים במערכות התראה מתקדמות; כעת מקצה שר האוצר משה כחלון תקציב לחלק מהתוכנית. לדבריו של השר כץ אז, שהופיעו בהודעת משרד התחבורה: "מערכות הבטיחות על כלי הרכב ימומנו במלואן על ידי המדינה ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בעלות רכישת המערכות והתקנתן".

לאחר אישור הממשלה את התוכנית, הוקם צוות משותף של משרד התחבורה והאוצר כדי לאתר דרכים למימונה. כעת, לאחר כשנה וחצי, חתם שר האוצר משה כחלון על תקנה שתממש אם כי רק חלקית את תוכניתו של השר כץ: על פי התקנה יוקצו 180 מיליון שקלים לטובת סבסוד חלקי של התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ל-120,000 כלי רכב, כלומר - 1,500 שקלים למכונית.

הסכום לא יופחת מעלות התקנת המערכת, אלא יופחת מעלות אגרת הרישוי. אתר אוטוניוז מצטט את מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ועל פיה מפרט כי המימון ייפרש על פני שלוש שנים: 700 שקלים בשנה הראשונה, 700 נוספים בשנייה ו-100 שקלים בשנה השלישית.

יצויין כי התקנה הזו עוד צריכה לעבור את אישורה של וועדת הכספים של הכנסת. לאחר אישור ועדת הכלכלה יפורסמו הקריטריונים להשתתפות בתוכנית ואופן ההצטרפות.
המערכות שהמדינה תסבסד חלקית את התקנתן הן המערכות מסוגן של מערכת האיתור לבית "מוביל איי", "Movon" ו"אייווקס". מדובר במערכות בטיחות שמאתרות הן סטייה מנתיב, הן אי שמירת מרחק והן הפתעות מסוכנות שעלולות להופיע בנתיב הנסיעה.

המחלוקת

אמרנו שהתוכנית שנויה במחלוקת, כיוון שמדובר בהקצאת סכומים גבוהים של המדינה לטובת מערכות מסוימות, בצעד שמעניק להן עדיפות על חשבון מערכות אחרות שעשויות להיות אפקטיביות יותר (כל עוד לא הוכח אחרת). לטובת קבלת ציון בטיחות גבוה במכוניות חדשות, למשל, מספיק להתקין מערכות כאלה ולוותר על מערכות מתקדמות הרבה יותר, שמסוגלות גם לבלום בעצמן את הרכב, לשמור על מרחק מהרכב שלפנים ואפילו להסיט את ההגה באופן אוטומטי במקרה סטייה מהנתיב. עם זאת, אין ספק כי המערכות שיסובסדו יכולות בפני עצמן לסייע רבות במניעת תאונות, עניין שנבדק והוכח בכמה מסגרות ומחקרים. כמו כן, ברבות מהמכוניות המשומשות לא היה בכלל ניתן להתקין מערכות כאלו לכתחילה בזמן ייצורן ושיווקן.

במשרד התחבורה הצהירו כי מערכות כאלה הצילו ב-2014 את חייהם של 11 איש בישראל; באוצר ציטטו מחקר של אוניברסיטת בר אילן שקבע כי התקנת מערכת כזו יכולה להביא להפחתה של 80 אחוזים בסיכון למעורבות בתאונת דרכים. נועם קום, יו"ר פורום נוהגים הייטק, בדק בעבר את המערכות הללו וקבע גם הוא כי הן אפקטיביות במניעת התאונות הנפוצות ביותר בציי הרכב שבפיקוחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully