וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האוטו-טק" הישראלי עוד לא אמר את המילה האחרונה

דובי בן גדליהו

26.7.2017 / 8:26

ענף "האוטו-טק" הישראלי רחוק מלהיות רווי, ועוד ועוד חברות ממשיכות להגיח מתחת לרדאר ופוגשות בזרם השקעות. חלק מהחברות עושות המרה מפיתוחים בתחום הרפואה לתחום הרכב

אודי A8. יצרן, Audi, אתר יצרן
אודי A8 החדשה/אתר יצרן, יצרן, Audi

החודש חשפה חברת אאודי הגרמנית את הדור החדש של ה-A8 החדשה, מכונית הדגל של החברה. המכונית מצוידת במערך מיחשוב חזק מספיק עבור מטוס איירבוס A380 ובאין ספור גאדג'טים. אבל את מירב תשומת הלב ריכזה מערכת ההנעה הכמעט אוטונומית שלה, הראשונה בעולם עם סווג של מערכת אוטונומית "קטגוריה 3".

חיישנים היקפיים מתקדמים ותוכנת אינטיליגנציה מלאכותית עם "למידה עמוקה", מאפשרים לאאודי הגדולה הזו לנהוג ללא התערבות הנהג בכבישים עמוסים במהירות של עד כ-50 קמ"ש. דמיינו לעצמכם נסיעת ערב מתל-אביב לראשון-לציון שמתבצעת מבלי לאחוז בהגה או לגעת בדוושות, כאשר הנהג פנוי לענייניו.

המכונית יכולה גם לנהוג עצמאית בקטעי כביש מהירים בעלי גדר הפרדה בין הנתיבים עם יציאות מסומנות היטב ובמקרים בהם נדרשת התערבות אנושית הנהג מקבל על כך התרעה מוקדמת של 8 שניות. זה לא נשמע הרבה, אבל במונחים של בקרת מחשב אוטונומית, בתנאי אמת, זה הישג משמעותי. פרק הזמן הזה מבדיל בין המערכת של אאודי לבין מערכת האוטו-פיילוט של "טסלה", שבה נדרשת התערבות אנושית מיידית בעת הצורך ולכן היא מוגדרת "קטגוריה 2".

רבים שנכחו באירוע החשיפה כינו את הטכנולוגיה הזו בשם "הצצה לעתיד". אבל משקיעי הון סיכון מנוסים, שמאומנים להסתכל קדימה ומעבר לפינה, יודעים היטב שזו דווקא הצצה לעבר ולא לעתיד. ההטמעה של הטכנולוגיה האוטונומית הזו ב-A8 החדשה החלה כבר לפני שלוש שנים, בשלבים מוקדמים של פיתוח הדגם, ושלוש שנים הן פרק זמן עצום במונחים של תעשיית האלקטרוניקה והצ'יפים. יתר על כן, למרות שאאודי לא חילקה יותר מדי קרדיטים על הפיתוח, בתעשיית הרכב וההון סיכון יודעים היטב, שלב הטכנולוגיה הזו מגיע ממעבדות המחקר של מובילאיי בישראל.

מטרות מתחת לרדאר

גם ענף הביוטכנולוגיה וההדמיה הרפואית, שכבר תרם להיי-טק הישראלי כמה אקזיטים מרשימים, מתחיל "להגר" לתחום הרכב החכם

אירועים כאלה הם אחת הסיבות מדוע שוק "הרכב החכם" של ישראל ממשיך לתסוס ולבעבע. אמנם לעתים נראה, שההיצע מתחיל למצות את עצמו ושהערכות השווי של החברות היותר "ותיקות" - בנות ארבע-חמש שנים - מנופחות ומוגזמות. אבל חברות חדשות, עם טכנולוגיות מרתקות, ממשיכות להגיח כל העת ממקומות שונים כדי לפגוש בזרם מאסיבי של השקעות הון סיכון אוטומוטיביות מהארץ ומהעולם.

כך, למשל בכתבה של CNBC, שפרסמה השבוע תחת הכותרת "עשר חברות ישראליות שמכוונות את עצמן לשוק הרכב האוטונומי", מצאנו שמות מוכרים וידועים לצד כמה שחקנים חדשים יחסית ומעניינים לא פחות. את הרשימה פותחת "ARBE ROBOTICS" מתל-אביב, שהחלה את דרכה בתחום פיתוח טכנולוגיה לרחפנים אוטונומיים וכעת מיישמת אותה בתחום הרכב עם טכנולוגיית רדאר, שמסוגל לזהות מכשולים ממרחק של עד 300 מטרים.

באותה רשימה מצאנו גם את COGNATA, שעוסקת בתחום האינטיליגנציה המלאכותית ולמידת המכונה ופיתחה סימולטור נהיגה תלת-ממדי מבוסס ענן, שמאפשר להאיץ את תהליך המבחנים והפיתוח של מערכות נהיגה אוטונומיות בדרגות שונות. החברה גייסה 5 מיליון דולר ביוני.

עוד חברה, שהגיחה "מתחת לרדאר" היישר אל הרשימה המכובדת של האמריקנים היא CORTICA מטירת הכרמל, שהוקמה על ידי חוקרים מהטכניון בחיפה (הטכניון מחזיק גם במניות מיעוט בחברה). החברה עוסקת בתחום האינטליגנציה המלאכותית ולמידת מכונה וטווח היישומים של הטכנולוגיה שלה נע מתחום הרפואה המתקדמת ועד מוצרי צריכה, כאשר בתווך היא מפתחת טכנולוגיה לפיענוח "ראיית מכונה" בכלי רכב אוטונומיים. החברה רשמה מאות פטנטים בתחום האינטיליגנציה המלאכותית ונתון הגיוס האחרון שלה, שפורסם בשנת 2014, היה כ-20 מיליון דולר ממשקיע סיני אסטרטגי על פי שווי של כ-200 מיליון דולר.

בהתחשב בכך, שהיא כנראה מייצרת הכנסות משמעותיות ובכך שהיא עוסקת באחד התחומים הלוהטים והמבוקשים ביותר בתעשיית הרכב ובסין בפרט, לא נופתע אם החברה הצפונית הזו עוד תגיח במוקדם או במאוחר למרכז זירת "הרכב החכם" של ישראל עם הערכת שווי של מיליארדים, בדולרים.

גם ענף הביוטכנולוגיה וההדמיה הרפואית, שכבר תרם להיי-טק הישראלי כמה אקזיטים מרשימים, מתחיל "להגר" לתחום הרכב החכם: דוגמה אחת היא חברת VAYYAR IMAGING, שהתמקדה עד כה בפיתוח חיישני הדמיה, בעיקר ברפואה, שיכולים למפות עצמים תלת-ממדיים ו"לראות" מבעד לנוזלים. השבוע הודיעה החברה על השקת יישומי רכב אוטונומי לטכנולוגיית החיישנים שלה, שלטענתה מציעה יתרונות שזוכים לביקוש רב בתעשיית הרכב - יכולת חישה של 360 מעלות, ניידות, יכולת לפעול בכל תנאי התאורה ומזג האוויר ובעיקר, עלות נמוכה. מלבד זיהוי הסביבה החיישנים יכולים להיות מותקנים גם בתוך הרכב כדי לזהות את מספר הנוסעים ואת מצבם במקרים של תאונה, למשל, לזהות ולהתריע על ילד שנשכח ברכב ועוד. כמה קרנות הון סיכון מקומיות ובין לאומיות כבר מושקעות בחברה ולא נופתע אם זו תהיה רק ההתחלה.

הגדולים עדיין באים

במקביל להתרחבות ההיצע המקומי ממשיכים לנהור לכאן מנהלים בכירים ומשקיעים מכל קצוות הספקטרום של התעשייה הגלובאלית - החל בקרנות הון סיכון ייעודיות לתחום הרכב, עם או בלי השתתפות ישירה או עקיפה של יצרני רכב, עבור דרך יצרניות הרכב עצמן ועד לענקיות צ'יפים גלובאליות.

בחודש שעבר הזדמן לנו לשוחח עם לארס רגר, סגן נשיא ומנהל תחום הטכנולוגיה בענקית השבבים ההולנדית NXP, שנמצאת כיום בתהליך רכישה על ידי קוואלקום (תמורת כ-37 מיליארד דולר). רגר הגיע לארץ כדי להשתתף בכנס שנתי של קוואלקום שכותרתו "ממחשוב קצה למחשוב ענן". NXP עובדת בצמוד עם קוואלקום בכל הקשור ל"אקו-סיסטם" של תעשיית הרכב האוטונומי והאוטוטק, ורכישתה אמורה להציב את הקבוצה הממוזגת בתחרות ישירה מול הצמד אינטל-מובילאיי. כיום מחזיקה החברה בנתח של כ-14% מהשוק העולמי רכיבי אלקטרוניקה לרכב והיא פועלת כיום בכל חזיתות הפיתוח הטכנולוגי של הרכב המקושר והאוטונומי - מערכות סיוע לנהג, חיישנים חכמים, מערכות בידור וניווט, רשתות נתונים לרכב, תקשורת בין כלי רכב, סייבר סקיוריטי ועוד.

למרות שתהליך הרכישה של NXP עצמה טרם הושלם, אומר לארס רגר כי החברה בהחלט מחפשת באופן אקטיבי הזדמנויות השקעה, ואולי אפילו רכישה, של חברות ישראליות שפועלות בתחום האוטוטק. ל-NXP יש כיום כבר שיתוף פעולה בתחום הסייבר סקיוריטי עם "ארגוס". לאחרונה גם פורסמה הודעה לעיתונות של חברת "VISIC טכנולוגיות" מנס ציונה, שמפתחת רכיבים אלקטרוניים מבוססי גאליום ניטריד ליעילות אנרגטית, כי "גייסה" לשורות הבורד שלה של את דיוויד פרנץ', שמשמש כיום כסגן נשיא לפיתוח עסקי ב-NXP.

אלה רק רמזים אבל עם כוח הקניה המשותף של NXP וקוואלקום, והמוטיבציה התחרותית, שיצרה עסקת אינטל-מובילאיי בישראל, לא נופתע אם גם "עסקת החד קרן" (מעל מיליארד דולר) הבאה בשוק האוטוטק הישראלי הישראלי תגיע מאחת מענקיות הצ'יפים הגלובאליות.

עוד באותו נושא

חשיפה רשמית: אודי A8 החדשה - מכונית הפאר המתקדמת בעולם

לכתבה המלאה

מבט קבוע לכיוון מזרח

מנגד, לא היינו משאירים את תעשיית הרכב עצמה מחוץ לתמונה. החודש חשפה העיתונות הקוריאנית פרטים על ביקורו החשאי של סגן יו"ר יונדאי מוטורס בישראל במהלך מאי. במהלך הביקור, כך נמסר, נדונה אפשרות לשיתוף פעולה אסטרטגי עם "מובילאיי" בתחום הרכב האוטונומי ונערכו פגישות עם חברות נוספות. התגובה הרשמית של יונדאי הייתה "מאז ביקורו של סגן היו"ר קבוצות עבודה של שתי החברות נפגשו אבל הדיאלוג רק החל ולא התקבלו מסקנות".

אבל לא נשכח כי קוריאה היא "מצטרפת מאוחרת" לתחרות על פיתוח הרכב האוטונומי, והיא נחושה לסגור את הפער מול המובילים העולמיים. הממשלה הקוריאנית משקיעה עשרות מיליוני דולרים בעידוד הפיתוח של טכנולוגיות בתחום, ענקיות אלקטרוניקה קוריאניות דוגמת סמסונג מנסות לנגוס בשוק האוטוטק הישראלי. לכן זה כנראה רק עניין של זמן עד שנראה השקעה אסטרטגית של יונדאי מוטורס בישראל. זה, כמובן, בתנאי שיישאר כאן עוד מה לקנות אחרי השיטפון המתקרב של כספי הון סיכון מסין.

הישראליות בתחום הרכב האוטונומי:

ARBE ROBOTICS

מפתחת מערכת רדאר לטווח ארוך, שנועדה במקור לרחפנים אוטונומיים וכיום גם לרכב אוטונומי.

ארגוס סייבר סקיוריטי


אחת החברות הישראליות החלוצות (2013) בתחום הגנת סייבר לרכב. גייסה עד כה כ-30 מיליון דולר.

AUTOTALKS

מפתחת צ'יפים לתקשורת אוטומטית בין כלי רכב לתשתיות חיצוניות (V2X). גייסה כ-40 מיליון דולר בסוף יוני.

COGNATA

מפתחת סביבה וירטואלית של ערים ותשתיות לבחינה מואצת של התנהגות מערכות ורכיבי בטיחות וסיוע לנהג על הכביש, עם אינטיליגנציה מלאכותית. גייסה ביוני 5 מיליון דולר.

CORTICA

מפתחת טכנולוגיית "למידת מכונה" עם יישומים בתחום הרפואה, מוצרי הצריכה ונהיגה אוטונומית. נוסדה על ידי אנשי הטכניון, גייסה ב-2014 20 מיליון דולר ממשקיע סיני לפי שווי של 200 מיליון דולר.

קרמבה סקיוריטי

חברת סייבר סקיוריטי לרכב. גייסה השנה 12 מיליון דולר בסדרה B ממשקיעים שכללו את קרן ההשקעות של ביל פורד, יו"ר פורד.

נקסר

פיתחה מערכת לאיסוף נתוני נהיגה על בסיס סמארטפונים לצורך אזהרה מפני תאונות ואירועים בכביש, תקשורת בין כלי רכב ועד, ללא צורך בתשתית.

VALENS

חברה שיצאה מתחום הכבלים לאודיו ומיישמת כיום טכנולוגיה מבוססת צ'יפים לרכב. גייסה עד כה כ-100 מיליון דולר, מתוכם כ-60 מיליון השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully