וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכשת רכב מחו"ל? זהירות, המכס בעקבותיך

עו"ד תמיר קלדרון

29.9.2017 / 7:03

איך קורה שייבוא רכב מחו"ל מסתבך והופך את הקונה ל"עבריין" שנרדף על ידי רשויות המס? עו"ד תמיר קלדרון על חלום שנגמר בסיוט

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock
הנהג המאושר אשר נוסע בכבישי ישראל עם רכבו המפואר, מוזמן לחקירה בפני חוקרי המכס

רוכשים לא מעטים של רכבי יוקרה מחו"ל, בעיקר דרך חברות לייבוא רכבים, עלולים למצוא עצמם במרכזה של פרשה בה הם הופכים "לעבריינים" על לא עוול בכפם ונדרשים לשלם סכומי כסף ניכרים - על אף שכבר שילמו עבור הרכב שקנו וזאת בהפתעה מוחלטת ושנים לאחר הרכישה.

תהליך ייבוא הרכב פשוט יחסית. הרוכש מגיע לחברת הייבוא, בוחר רכב יוקרתי מהקטלוג הנוצץ, חותם על עשרות טפסים ובתוכם הצהרות שונות לרשויות המס ומשרד הרישוי ולאחר מספר שבועות, שמח וטוב לבב הוא נוהג בכבישי ישראל עם רכב נוצץ מחו"ל.

זה יכול לקחת כמה שבועות, חודשים ולעיתים אפילו כמה שנים. הנהג המאושר אשר נוסע בכבישי ישראל עם רכבו המפואר, מוזמן לחקירה בפני חוקרי המכס, במהלכה יגלה כי טוענים כנגדו שמחיר הרכב כפי שהוצהר ברשימון היבוא אינו נכון וכי עליו לשלם הפרשי מסים, ריבית, הצמדה וקנסות בסכומים שיכולים להגיע אף לכדי מאות אלפי שקלים עד כדי כך שברוב המקרים "תוספות" אלה מובילות לכך שהעלות הכוללת של הרכב המיובא עולה פי כמה ממחירו של רכב זהה בישראל. על אף זאת אין ליבואן הרכב כל ברירה ועליו לשלם את המבוקש באופן מיידי וככל ויש לו טענות עליו לפנות לבית המשפט – בין אם כנגד החלטת רשויות המכס ובין אם לכפות על החברה שליוותה אותו, שהייתה אמונה על כל הליך רכישת הרכב ותשלומי המכס, להחזיר לו את התוספת ששולמה בגין ההפרש שנוצר.

מה רוצים מהאדם הקטן?

לעיתים, מעריך שווי טובין מטעם המכס מזהה, כי ישנו פער בין מחירון הרכב או המחיר שמתפרסם באתרי האינטרנט השונים

מדוע מזנק המכס על יבואני הרכב הפרטים? הסיבה פשוטה: חישוב הערך לצורך המכס ביבוא אישי נקבע על-פי תקנות המכס וערך עסקת היבוא ייקבע בהתאם למחיר בחשבונית/הסכם הרכישה, ובלבד שקיים הפרש סביר בין עלות היבוא לערך במחירון ולחילופין שהמעריך השתכנע באמיתות חשבונית/הסכם הרכישה. לעיתים, מעריך שווי טובין מטעם המכס מזהה, כי ישנו פער בין מחירון הרכב או המחיר שמתפרסם באתרי האינטרנט השונים, למחיר שהוצהר על ידי היבואן. או אז יכול המעריך להורות על פסילת הערך המוצהר.

במצב זה יקבל היבואן הודעה כי ערך העסקה נפסל תוך ציון ערך עסקה חלופי ומעודכן ובהתאם למחיר החדש יעודכנו הפרשי המסים אותם יידרש היבואן לשלם ללא דיחוי. במקרה כזה, כאמור, המכס דורש את הכסף מבעל הרכב ולא מהחברה המייבאת שכזוכר החתימה אותו על אינספור טפסים בתחילת ההליך. והוא? הוא יכול להגביר את המזגן ולפנות לערכאות אבל קודם כל מוטב שישלם את הכסף ומהר.

לאור מספר פרשות שנחקרו לאחרונה כנגד אזרחים שייבאו רכבים מחו"ל וכנגד חברות שסייעו לייבא רכבים מחו"ל, הוגשו מספר לא מבוטל של תובענות כנגד רשויות המכס וכנגד אותן חברות שייבאו עבור אחרים רכבים, בטענה כי רשויות המכס התרשלו בבדיקת שוויו האמיתי של הרכב בעת שחרורו מהנמל וכן כי החברות הללו פעלו ללא ידיעת הרוכש והצהירו בעצמן על שווי שגוי תוך חתימה בשמם של הלקוחות על מסמכי ייבוא, מבלי שאלו הוצגו בפניהם.

ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי להימנע מעוגמת הנפש?

ככלל, יש לוודא כי החברה בה בחרתם להסתייע פועלת בתחום מזה מספר שנים וכי מיומנותה אינה מוטלת בספק. חובה לחתום על חוזה רכש בו יפורטו כל רכיבי העסקה תוך הבנה מלאה של כל פרטיו ומי נושא בכל העלויות – המתוכננות ואלו שלא מתוכננות. יש לקרוא היטב את כל המסמכים עליהם אתם חותמים ולשמור עותקים בידכם, רצוי לשכור שירותיו של איש מקצוע המתמחה בדיני המכס ובהערכת שווי טובין על מנת שיבחן את מסמכי הייבוא וההצהרות לרשויות המכס, יש לבדוק את מחירון הרכב לאשורו ולוודא כי הוא זה שמוצהר ברשימון היבוא, יש לוודא מהיכן הרכב מיובא ואף לנסות ליצור קשר עם סוכנות הרכבים בחו"ל ולוודא את המחיר ששולם לה עבור הרכב הוא זה אשר יוצהר במסמכי הייבוא בתוספת העלויות הנלוות לשינוע הרכב ושליחתו לארץ.

  • עוד באותו נושא:
  • ייבוא רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully