וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימאהה YZ450F החדש: רכיבה ראשונה

29.10.2017 / 7:29

חוד החנית של טייסת ה-YZ עובר מהפכה לקראת 2018. הוא סלחן, נשלט, ידידותי מבעבר ועדיין מהיר כמו שד. סביו מיישב את הקושיות בהשקת ה-YZ450 ל-2018

ימאהה אנדורו. יצרן, אתר יצרן
ימאהה אנדורו/אתר יצרן, יצרן

If you doubt it, gas it "" אמרה זאת לא תמיד נכונה ועלולה להיות גם מסוכנת, אבל כאשר אתה מוצא את עצמך מזנק לתוך מסלול מוטוקרוס בוצי במיוחד עם עוד כעשרה רוכבים משולהבים מול עדת צלמים וצופים אתה מבין שאין לך הרבה ברירות אחרות. לשמחתי, מהר מאוד הרגשתי שהימאהה YZ450F החדש עוזר לי להתגבר בהצלחה עם כל האלמנטים לאורך המסלול, לפתוח גז לרווחה בקטעים המהירים ואפילו לעקוף חלק מהרוכבים האחרים.
נחיתות במקומות שלא מיועדים לכך, יציאה מרמפות כאשר האופנוע לא מאוזן נכון בעקבות כניסה לחריצים, החלקות של הגלגלים בהאצה ובבלימה כל אלו מתקבלים בסלחנות מפתיעה על ידי האופנוע. את כל זה ה-YZ החדש מעניק לרוכב בזכות תכנון מחדש של כל האופנוע בכדי שיהיה כמובן מהיר יותר על גבי המסלול, אך את זה הוא משיג בעיקר בזכות היותו נוח ונשלט ביתר קלות.

אחרי מספר גדול של הקפות ולאחר ששרירי הידיים כמעט הפסיקו לתפקד אני יוצא מהמסלול עייף ומלא בוץ, אך עם חיוך של סיפוק ופליאה על הפנים. מתן ניר, מנהל קבוצת המרוצים של מטרו, רוכב ומדריך מוטוקרוס מהמובילים בישראל, ניגש אלי ומספר לי שעשיתי יותר מעשר הקפות בקצב שהולך וגובר באופן שבהחלט היה ניכר שהתחברתי מהר לאופנוע ולתנאי המסלול. אין ספק שבמקרה של הימאהה YZ450F החדש, האמרה שמופיעה למעלה נכונה ביותר.

ימאהה אנדורו. יצרן, אתר יצרן
שותף מצוין לרוכב המקצועי וגם לאלו שלא/אתר יצרן, יצרן

ההיסטוריה

ה-YZ450F 2018מבשר על הולדת דור חדש בשושלת המפוארת של דגמי ה-YZ450F, דגם שהחל את דרכו בשנת 1998 בעידן שבו יצרני האופנועים היפניים החלו לייצר בהתלהבות אופנועי מוטוקרוס עם מנועי ארבע פעימות. בין נקודות הציון המרכזיות באבולוציה של ה-YZ450F אפשר לכלול את המעבר לשלדת אלומיניום בשנת 2006 ובשנת 2010 מנוע עם צילינדר מסובב, עם יניקה מלפנים ופליטה מאחור.

דגם 2018 ממשיך את דרכם של קודמיו מבחינת תצורת המנוע והשלדה, אך כמעט לא נותר חלק שלא עבר שינוי בהתאם לתפיסה החדשה של ימאהה, שדוגלת בחיבור טוב יותר בין הרוכב לאופנוע באופן פיזי על המסלול וגם באופן וירטואלי מחוץ למסלול. השלדה וחלקי הפלסטיקה החדשים מעניקים תנוחת רכיבה קצת פחות קיצונית מהדגם הקודם בזכות מושב נמוך יותר, מרכז כובד שהועבר מעט אחורה ורוחב אחיד לאורך כל האופנוע. כל זה מאפשר מצד אחד אחיזה טובה של אופנוע עם הרגליים ומצד שני תנועה נוחה יותר במעבר בין האצה לבלימה ושליטה טובה בהרבה של האופנוע באוויר. בנוסף לכך, חלוקת המשקל החדשה מעניקה הרבה בטחון באותם המקרים שבהם היציאה מהרמפות מתבצעת לא בדיוק כמתוכנן ומשאירה מרווח בטחון גדול גם לרוכבים פחות מנוסים, או עייפים.

בתחום המנוע, המתנע חשמלי החליף את רגלית ההתנעה, הצילינדר נוטה קצת יותר לפנים בכדי להשאיר מקום לסטרטר ולסייע במיקום נכון של מרכז הכובד, כל חלקי המנוע הפנימיים הוחלפו כולל גלגלי השיניים בגיר והמצמד, מערכת יניקה חדשה מתוצרת מיקוני מחליפה את הקאהיין וגולת הכותרת היא מערכת Wifi המאפשרת חיבור באמצעות טלפון נייד למערכת ה-CCU (Connection Control Unit) של האופנוע. בזכות מערכת זו ניתן להתערב ולשנות את מפות ניהול המנוע, השולטות על מערכת ההזרקה וההצתה, לפי מספר מפות קבועות מראש, או להתאים למפות אותם הרוכב בוחר ליצור לעצמו. עד היום אפשרויות כיוון אלו היו נחלתם הבלעדית של רוכבי קבוצות מרוצים עם תקציבים ומכונאים מקצועיים מאוד ובאמצעות המערכת החדשה היא נעשתה נגישה לכל רוכב. בנוסף לאפשרויות הכיוון האין סופיות של ביצועי המנוע שהמערכת מאפשרת, היא גם מספקת לרוכב נתונים חשובים על טמפרטורת המנוע, הסל''ד, מרווחי הטיפולים וזמנים על המסלול.

נתונים אלו מעניקים לרוכב יתרון עצום בכל הקשור ליכולת לכוון את האופנוע ולאתר תקלות, לא רק לפי האוזן והניסיון, אלא לפי נתונים מספריים מדויקים ללא צורך ברכישה של מערכת חיצונית המתחברת לאופנוע כמו במרבית האופנועים. החיבור למערכת מתבצע בקלות לאחר הלחיצה על כפתור ההתנעה באופנוע והפעלת האפליקציה בטלפון הנייד וכמובן שהיא מאובטחת על ידי קוד אישי ולא ניתנת לשינוי מצב תוך כדי רכיבה. שינוי משמעותי נוסף, שהתגמד במקצת בגלל מערכת החיבור האלחוטית החדשנית, הוא המתנע החשמלי שהחליף את רגלית ההתנעה ועושה שימוש במצבר ליתיום הדרוש גם הפעלת מערכת הקישורית. המתנע הוא בעל ממדים קטנים, מכיוון שבזכות מערכת ניהול המנוע החדשה אין כמעט מצב שבו המנוע לא יתניע בנגיעה הראשונה ולכן המעבר להתנעה חשמלית לא הוסיף על משקל האופנוע שנותר על 112 ק''ג מוכן לרכיבה. מערכת הקירור שופרה אף היא על ידי רדיאטורים חדשים בעלי שטח פנים גדול ב-5% המחוברים ב-90 מעלות לשלדה ולא באלכסון, כפי שהיה בעבר.

בולמי הזעזועים המהוללים של דגמי ה-YZ הקודמים, מתוצרת KAYABA, שודרגו והותאמו לגאומטריה ולביצועים החדשים על ידי החלפת הקפיצים המגיעים במקור במזלג לקשים יותר, שינויים בתא האוויר הפנימי במזלג והרכבת משולשים עם אוף סט ארוך יותר. מידת האוף סט של המשולשים מצביעה על המרחק בין ציר ההיגוי של השלדה לבין מרכז המוטות של המזלג ובזכות שינויים במידה זו, ניתן לשנות את ההיגוי והיציבות של האופנוע. הארכת מידת האוף סט והקשחת הקפיצים גורמים לחלק הקדמי של האופנוע להישאר גבוה יותר ומעט רחוק יותר לפנים ובזכות כך היציבות הכיוונית ותחושת הביטחון של הרוכב עולים רמה.

הפלסטיקה החדשה גמישה וקלה יותר מקודמותיה וכל המדבקות יצוקות בתוכה לטובת מראה שיישמר כחדש, גם לאחר משחקי בוץ ושטיפות מרובות. החישוקים הכחולים מתמזגים היטב במראה הכללי של האופנוע ויוצרים אופנוע מוטוקרוס בעל חזות אלגנטית ונוצצת במיוחד.

ימאהה אנדורו. יצרן, אתר יצרן
ימאהה אנדורו/אתר יצרן, יצרן

על המסלול

בהתאם לרמה המקצועית הגבוהה ששררה ברחבת הטיפולים ממנה לקחנו את האופנועים, דאגו המכונאים להתאים עבורנו את קשיחות הקפיצים בבולמים, לכוון את מערכת ניהול המנוע בהתאם לתנאי המסלול, להחליף את הצמיגים לצמיגי פירלי סקורפיון MX32 מיוחדים לבוץ וחול ולחמם את המנוע לטמפרטורת העבודה האידאלית וכל זה גרם לי להרגיש כאילו שאני מזנק לתוך מירוץ.

הבעיה החלה כאשר גם כל העיתונאים שמסביבי החלו להרגיש כך, עד מהרה צלילי בס של מנועי ארבע פעימות גדולים שנאלצו לפלס את דרכם בחול הבוצי, החלו להישמע ויחד איתם התעופפו באוויר אופנועים וחתיכות בוץ לכל עבר. בלי לחשוב פעמיים פתחתי גז ומהר מאוד הבנתי, שאם אני רוצה ליהנות וגם לחזור הביתה בשלום אני צריך לשמור על הקצב ולהסתכל רק קדימה. ה-YZ450F שיתף פעולה בשמחה והרגשתי שהוא מצליח לתקן אותי ומאפשר לי להתרכז רק במה שקורה הרחק לפנים ולהתעלם לחלוטין מהקוליסים, השלוליות וההבדלים ברמת האחיזה בקטעים שונים של המסלול. באחת הישורות הארוכות של המסלול שלקראת סופה היו מספר באמפים ובסופה ברם (קיר בחלקה החיצוני של הפנייה) החלטתי לנסות להרוויח על הרוכבים שהיו לפני וכמעט מבלי להוריד מהירות הכנסתי את האופנוע לתוך הברם והרגשתי שהוא פשוט אהב את זה אפילו יותר ממני. כך מצאתי את עצמי מגיע לאחד מהטייבולים (רמפות הבנויות מעליה שלאחריה יש משטח אופקי וירידה שבה אמורים לנחות) מהר מאוד ונוחת כמעט בסוף הירידה. ההתלהבות והאדרנלין אפשרו לי להמשיך ולהישאר בקצב טוב וליהנות מכל מה שה-YZ450Fהחדש מעניק לרוכב ולהבין עד כמה הצליחו אנשי ימאהה בכוונתם ליצור אופנוע שמתחבר טוב יותר לרוכב. במספר מקרים שבהם פספסתי את אזור הנחיתה מהקפיצות, הבנתי שהמגבלה היא רק עמידות הגוף שלי והיכולת של שרירי הרגליים, הידיים והגב לספוג את הנחיתה בעוד האופנוע כלל לא התרגש ולא התקבלה אותה תחושה של שתילה הנגרמת כאשר המתלים מגיעים בבת אחת לסוף מהלכם. בזכות כך האופנוע ממשיך לשמור על הכיוון ועל הזרימה לאורך המסלול והרוכב יכול להתרכז בבחירת הנתיב המהיר, או הפנוי ולפתוח גז לרווחה מבלי לחשוש יותר מידי.

לאחר כשעתיים שבהם נכנסתי ויצאתי לסירוגין מרחבת הטיפולים ולאחר שזכיתי לכיוון שונה של מערכת ניהול המנוע, המסלול החל להתייבש וניתן היה להרגיש בצורה משמעותית את ההשפעה שיש למפות השונות על התנהגות האופנוע על המסלול.

בתנאי המסלול החדשים התחלתי להעריך גם את פעולתה של מערכת הבלימה, שהייתה מדויקת ועוצמתית במיוחד וחייבה שימוש מושכל ונקודתי בכדי להוריד את המהירות בבת אחת בסוף הישורות, או בכדי להכניס את האופנוע לתוך הברמים באותם המקרים שבהם חתכתי את הפניות. לאורך כל יום הרכיבה המנוע לא היסס בשום מקרה של פתיחת גז, או הגיב באופן בלתי צפוי ולמרות ההספק האדיר, הוא עזר לי מאוד לשמור על הקווים הנכונים ולצאת ממצבים שבהם טעיתי בבחירת הנתיב, או היססתי לרגע מבלי לאבד יותר מידי מהירות וזמן.

במהלך ההשקה הזדמן לי לרכוב גם על ה-YZ250Fהחדש, אך בגלל שדגם זה לא קיבל שינויים משמעותיים השנה לא נרחיב עליו בהזדמנות זו. אופנוע נוסף עליו רכבתי והוא בהחלט שווה אזכור הוא ה-YZ125 עליו הורכב כל קטלוג השיפורים של GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing). אופנוע זה הזכיר לי את אהבתי למנועי שתי הפעימות וגרם לי לחייך לאורך כל המסלול בזכות הקלילות שבה הוא מפזז לאורכו והצלילים המענגים של מערכת הפליטה המשופרת. אני חושב שזהו אופנוע אידאלי לרוכבים צעירים במסלולים צפופים כגון וינגייט ובתנאים אלו הוא יכול להיות עדיף על דגם ה-250 ארבע פעימות. מספיק להסתכל על התמונות של כל החלקים הנוצצים בצבעי המרוץ של ימאהה והלוגואים הבולטים בכדי לעורר התרגשות בכל מי שמבין על מה הוא מסתכל.

עוד באותו נושא

מבחן: טעימה מקו אופנועי האנדורו החדשים של ימאהה

לכתבה המלאה
ימאהה אנדורו. יצרן, אתר יצרן
הקפה אחרי הקפה האופנוע מאפשר להטיח אותו לתוך הפניות בבטחון גובר/אתר יצרן, יצרן

תובנות בדרך חזרה מהמסלול

ימאהה הציבו לעצמם מטרה ליצור אופנוע מוטוקרוס בנפח 450 סמ''ק המשלב בין ביצועים גבוהים לבין ידידותיות ונוחות לרוכב ברמה גבוהה מכל מה שהיה נהוג עד היום והצליחו בכך בגדול. ה- YZ450F 2018 הוא אופנוע חדשני בזכות מערכת הקישור בינו לבין הטלפון הנייד שמאפשרת לכל רוכב להתערב במפות ניהול המנוע ולקבל נתונים חשובים, אך בנוסף לכך וחשוב עוד יותר, הוא אופנוע עם שלדה, מתלים ומנוע המותאמים היטב אחד לשני. בזכות כל זה הוא מאפשר לרוכב לרכוב עליו בביטחון רב גם בתנאי מסלול קשים, או במצב של עייפות מבלי להסתכן יתר על המידה. אל היכולות והביצועים המרשימים של האופנוע החדש מצטרפים העיצוב האלגנטי, הטכנולוגיה החדשנית, איכות המכלולים וההקפדה על הפרטים, שיחדיו יוצרים אופנוע מיוחד ואיכותי ביותר.

מחיר מדויק יתפרסם בסמוך לתחילת שיווק דגם 2018 בישראל.

קצת על התפאורה

הרכיבה על הימאהה YZ450F החדש במסגרת ההשקה העולמית, שקיימה ימאהה לאופנועי השטח התחרותיים שלה.

ההשקה התקיימה במתחם הספורט המוטורי Ottobiano שליד מילאנו שמכיל בתוכו שלושה מסלולי מוטוקרוס, כאשר אחד מהם משמש גם לתחרויות בסבב העולמי, מסלול אספלט המיועד לקארטינג וסופרמוטו, מתחם אימונים לקפיצות פריסטייל ומספר מסלולי פטוצ'יאטו עם מכשולי גזעים וצמיגים עבור רוכבי אנדורו שמעוניינים להתאמן על ספיישלים. אין ספק שאנשי ימאהה בחרו את המקום הנכון ולמזלם גם הגשם והבוץ הרב שבעקבותיו הטיבו עוד יותר את התנאים, על מנת לאפשר לנו להבין את האופנועים החדשים ולהצליח להוציא מהם ומעצמנו את המקסימום. אם זה לא היה מספיק, אז אנשי ימאהה צירפו לאירוע גם חלק נכבד מרוכבי קבוצות המרוצים שלהם במוטוקרוס ובאנדורו בכדי שירכבו על המסלולים ויתנו לנו את הקצב הנכון... בקיצור, חגיגה של אופנוענות שטח ספורטיבית.

מ"מטרו" יבואנית ימאהה לישראל נמסר כי מחירו של ה-YZ450F החדש יעמוד על 42 אלף שקלים וכן שהוא עתיד להיות זמין במלאי כבר בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully