וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טויוטה: המדריך לעידן האוטונומי

אסף בר-שי

28.10.2017 / 11:07

האם יצרני הרכב האוטונומי חופרים לעצמם את הבור שיקטין לעצמם דרמטית את הביקוש, מה יתרון הנהג האנושי על הרובוטי ולהיפך והאם נוכל להמשיך ליהנות מנהיגה בעידן האוטונומי (ספוילר - כן!)

טויוטה. יצרן, אתר יצרן
העתיד של טויוטה, Concept-i/אתר יצרן, יצרן

הילד הקטן, גיל פראט, חווה חוויה נוראית שלא ישכח לעולם. הוא ראה בעיניו את חברו נדרס בידי מכונית ונהרג. הריצו קדימה כמה עשרות שנים, ואת אותה חוויה טראומטית לוקח איתו ד"ר גיל פראט (Gill Pratt) לכיוון פרקטי מרהיב. האיש שימש כבכיר בחטיבת המחקר המיוחדת של משרד ההגנה האמריקאי (DARPA) והוא מחזיק בדוקטורט במחשבים והנדסת חשמל ב-MIT. כיום הוא עומד בראש TRI (ר"ת Toyota Research Institute), חטיבת המחקר והפיתוח של רכב מתקדם בטויוטה. מול העיניים שלו עומד אותו ילד והמטרה המרכזית, לפני כל דבר אחר שמתבשל במעבדות המיליארדים, ומתבשלים שם הרבה דברים, היא שאף אחד לא ייאלץ לעבור את מה שקרה לחברו.

אנשי טויוטה הזמינו אותנו לסמינר ייחודי במרכז של טויוטה באירופה (סמוך לבריסל, בלגיה) שבו זכינו באופן נדיר לפגוש בכפיפה אחת כמה מראשי טויוטה, כסגן הנשיא הבכיר מסהיסה נגטה, מהנדס ראשי בטויוטה סייגו קוזומקי וגם את ד"ר גיל פראט. בסמינר למדנו כמה וכמה עקרונות על הדרך שבה טויוטה רואה את העתיד האוטונומי. והיות שטויוטה היא אחת מחברות הרכב הגדולות והמשפיעות בעולם, אנחנו מאמינים ששווה להקשיב.

הכירו את המלאך השומר (guardian) ואת הנהג האישי (Chauffeur)

אז מה, בעתיד ננהג בעצמנו במכונית והיא רק תבלום במקרה של סכנה, או שנכנס למכונית בלי הגה ודוושות והיא כבר תיקח אותנו אל היעד כאילו היינו נוסעים ברכבת? המהנדס הראשי, סייגו קוזומקי, מסביר על הגישה הכפולה של טויוטה בתחום הזה, שאינה מחייבת להסתפק באחת האפשרויות.

טויוטה מפצלת את החשיבה ל"מלאך שומר" ול"נהג אישי". בכלי הרכב שייוצרו בפילוסופיית המלאך השומר (Guardian) אפשר ליהנות מהחזון של אפס נפגעים ולהמשיך לנהוג. רק שהמכונית תהיה מצוידת במערכות שיזהו כל סכנה אמיתית, אלו יתפסו פיקוד וימנעו את התאונה. כל עוד אין סכנת חיים, הנהג יוכל לנהוג בעצמו, אם יחפוץ בכך.

הגישה האחרת, שתופיע יותר במכוניות ונסיעות שיתופיות, נקראת בטויוטה "נהג אישי" (Chauffeur). על פי הגישה הזו הנוסע אינו מבקש לנהוג בעצמו ברכב. ממש כמו במונית. במקרה כזו תפעל מכונית אוטונומית לחלוטין.

טויוטה. יצרן, אתר יצרן
ד"ר גיל פראט, טויוטה/אתר יצרן, יצרן
אם נשכנע את הציבור שרמת הבטיחות של מכונית אוטונומית היא גבוהה משמעותית ממכונית עם נהג אנושי, אז המשפחה שלך תרצה שתסע דווקא במכונית כזאת

אנשים יסכימו לסמוך על רובוט שיביא אותם בשלום הביתה?

"תחזרו רגע להיסטוריה של המעליות," אומר ד"ר גיל פראט "המעליות הראשונות היו שונות מאוד מאלו שאנו מכירים כיום - בכל מעלית עמד מפעיל. המעליות האוטומטיות החליפו את הרגילות. בהתחלה אנשים חששו, היה פחד פה ושם, אבל אנשים קיבלו את השינוי".

ואיך יגרמו לאנשים ממש לרצות לוותר על המכונית שלהם ולעבור לרכב ללא נהג?

"אם הטכנולוגיה תהיה מאוד שימושית, אם היא תהיה טובה ומלוטשת – וזה אתגר – אז אנשים ירצו את זה. אם ניצור סביבה טובה של אינטראקציה בין אדם למכונה, אנשים ירצו לחוות את זה. חוץ מזה, אם נשכנע את הציבור שרמת הבטיחות של מכונית אוטונומית היא גבוהה משמעותית ממכונית עם נהג אנושי, אז המשפחה שלך תרצה שתסע דווקא במכונית כזאת".

מה עושים עם נהגים שמשתחלים לפניך בכביש כשעל ההגה אחראי רובוט זהיר ומרובע?

פראט מתאר את עניין הנהיגה בין נהגים אנושיים כאתגר משמעותי. לדבריו, נהיגה ברומא אינה דומה לנהיגה בבריסל וזו אינה דומה לנהיגה בטוקיו. אם הגדרות הנהיגה האוטונומית יכתיבו מרווחי בטיחות גדולים, אזי לא רק שההתקדמות תהיה איטית, אלא שבערים מסוימות המכונית הזו פשוט תישאר מאחור. ההתאמה לנהיגה אנושית ושמירה על קצב התנועה הכוללת היא אתגר שמתייחסים אליו ברצינות בפיתוח.

מתי יהיה אפשר לקבל מערכת בטיחות חכמה בכל המכוניות שלכם?

בטויוטה מתגאים בכך שמערכות ה-TSS, ראשי תיבות של Toyota Safety Sense, הוטמעו בהיקפים חסרי תקדים באירופה. המערכת, בהיקף זה או אחר, מותקנת ב-92% מהמכוניות שנמכרות באירופה, כולל כל דגמי יאריס. גם במכוניות שהמערכת אינה מותקנת בהן, היא מוצעת כאופציה בסדרה. גם בישראל הטמעת המערכת כמעט מלאה.

ומתי יסתובבו בעולם מכוניות אוטונומיות לגמרי?

"בכנות? אני לא יודע. אבל יש בעולם 1.3 מיליוני אנשים שנהרגים כל שנה בתאונות דרכים. אז התשובה לשאלה היא – כמה שיותר מהר יותר טוב"

בעידן האוטונומי, כשתצאו מהדלת, המשפחה לא תצטרך לאחל "תשמרו על עצמכם" אלא "תהנו"

טויוטה. יצרן, אתר יצרן
טויוטה/אתר יצרן, יצרן

חובבי הרכב בישראל ובעולם (וכותב שורות אלו ביניהם) חוששים מאוד מאובדן ההנאה מנהיגה של העידן האוטונומי. קוזומקי מסביר שעם התממשות חזון ה"אפס נפגעים" בכלי הרכב, עולם התחבורה יוכל להתנתק מהדאגה הרצופה מסכנות הכביש ולהתחבר להנאה מהדרך. לדבריו, כשניפרד מיקירנו ביציאה מהבית, הם יוכלו להפסיק לאחל לנו "תשמרו על עצמכם" וייחלו לאחל "תהנו".

אבל רגע, מה עם הרצון של אנשים לנהוג בעצמם?

"נכון שאנשים רוצים להרגיש את תגובת ההגה והדוושות," מסביר ד"ר פראט, "אבל אם נכנסים קצת יותר עמוק לנפש האדם, הרצון לנהוג מזכיר את הצעדים הראשונים של התינוק שהופך לילד. הוא מבין שכעת הוא אינו נדרש עוד לעזרה ויכול לעבור ממקום למקום בעצמו. תחושת ההנאה-מנהיגה עצמה לא רלוונטית לנכים, לקשישים ואחרים, אבל מה שאנחנו נותנים כאן הוא לא רכב אוטונומי אלא אדם אוטונומי".



ומה עם חווית הנהיגה? "אם נצליח ליצור תוכנית 'מלאך שומר' שמבטיחה אפס נפגעים," אומר פראט "אין סיבה שנמנע מאנשים לנהוג. לצד כל אלו שיוכלו להפוך לאוטונומיים, שאינם כאלה כיום, מצב המלאך השומר צריך ויכול להמשיך לספק הנאה מנהיגה".

בעידן של הרכב השיתופי-אוטונומי אנשים יקנו הרבה פחות מכוניות, אתם לא מפתחים את הטכנולוגיה שתביא אתכם לאבדון?

החשיבה של טויוטה מעט שונה. גם אם האנשים שנוהגים כעת ינהגו פחות, הטכנולוגיה האוטונומית תנגיש את המכונית למגוון רחב של קהלים שכיום אינם נגישים לתחבורה אישית - נכים, מבוגרים, ילדים ואחרים. עם הנגשה רחבה הרבה יותר מאשר כיום, בטויוטה מצפים דווקא להרחבה של מספר הלקוחות.

אז מי יוכל לנסוע ברכב אוטונומי?

בחישוב של יצרני הרכב, מכונית אוטונומית תחסוך כמחצית מעלותו של כל קילומטר נסיעה, אם ההסעה לא תהיה בידי נהג אנושי אלא בידי רובוט

כמעט כולם, ת'כלס. כל מי שיכול להפעיל אפליקציה, אפילו כל מי שמישהו יכול להפעיל עבורו אפליקציה – יוכל להזמין רכב, להגדיר את יעד הנסיעה וזהו. הרכב יגיע, יאסוף אותו וייקח אותו לאן שירצה.

בטיחות, נגישות, הכל טוב ויפה. אבל ד"ר גיל פראט חושף לטעמו את אחת הסיבות העיקריות, לדבריו, שיצרני הרכב נמצאים במרדף אחרי הטכנולוגיה האוטונומית, ומדובר בסיבה כלכלית טהורה: "אנחנו נמצאים שם בגלל אובר והמתחרים שלו," הוא אומר. אובר (UBER) והמתחרים מעט פחות מוכרים בישראל, כיוון שבישראל הצליחה המדינה למנוע בשלב זה את פעולת פתיחת שוק ההסעות הפרטיות לציבור הרחב. בערים רבות ברחבי העולם השיטה הזו תפסה, וזו הסיבה שחברת אובר גדולה יותר בשוויה מאשר כמעט כל יצרן רכב בעולם.

בחישוב של יצרני הרכב, מכונית אוטונומית תחסוך כמחצית מעלותו של כל קילומטר נסיעה, אם ההסעה לא תהיה בידי נהג אנושי אלא בידי רובוט. הפחתה של 50% מעלות כל נסיעה כזו - זה כסף גדול ואף חברה לא רוצה להישאר מאחור.

מכוניות אוטונומיות – גם נגד פקקים ובזבוז חניות

ד"ר פראט מוסיף כי מכונית אוטונומית תחסוך מהעולם בזבוז משווע. זאת הן במקומות החניה הדרושים כיום למכוניות, שעומדות כ-95% מהזמן (כך בארה"ב) והן בתכנון התחבורה. מכונית אוטונומית שמנוהלת מרחוק, אפשר להפנות לכבישים שונים על פי מפות העומסים, וכך לווסת את התנועה כך שכולם ייסעו ואיש לא ייתקע בפקק. רק בשביל זה היה שווה...

האתגר הכי קשה – שמחשב יבין מה המוח האנושי צפוי להחליט

השקה: טויוטה קורולה מעודכנת. יולי 2016. קובי ליאני
טויוטה קורולה/קובי ליאני

היתרונות המובהקים של נהג רובוטי על פני נהג אנושי - האחד, הוא מסוגל לראות כמעט את כל הפרטים הרלוונטיים שסביב הרכב - הרבה יותר מכפי שמסוגל להבחין נהג אנושי. היתרון הנוסף, נהג רובוטי מסוגל לבצע מספר פעולות גדול במקביל.

והיכן האתגר הגדול של נהג רובוטי, שבו הוא מתקשה להתמודד עם הנהג האנושי? בניתוח מה צפוי המוח האנושי לעשות בסיטואציות שונות. נניח שכדור קופץ אל הכביש. למחשב קשה מאוד להחליט אם הילד שעל המדרכה יבחר לחכות שהרכב יעבור - או שיקפוץ לכביש אל עבר הכדור.

הכתב היה אורח חברת טויוטה בבריסל, בלגיה

  • עוד באותו נושא:
  • טויוטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully