וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנאביס? אתם צריכים לפחד מנהגים שנוטלים תרופות

יאיר רביב, מאמר אורח

15.11.2017 / 14:16

מתי לאחרונה נחשפתם לקמפיין שמזהיר מנהיגה תחת השפעת תרופות? מתי משטרת ישראל עצרה נהג ובחנה את ריכוז החומרים האופיאטיים בדמו? יום הבטיחות בדרכים צוין לאחרונה, אבל גורמי האכיפה לא מבינים איפה טמונה הסכנה האמיתית

מריחואנה ברכב. ShutterStock, ניר בן טובים
מריחואנה ברכב/ניר בן טובים, ShutterStock

פעמים רבות מדי נדמה שהכתובת על הכבישים, אבל אף אחד לא טורח לקרוא אותה. מחקרים מוכיחים, כי כל תאונה חמישית נגרמת כתוצאה משימוש בתרופות אך המדינה מסתפקת בחיוב חברות התרופות לרשום אזהרה על גבי העלון המצורף, ובהנחיית הרוקח להבהיר ללקוח את תופעות הלוואי.

תרופות ההרגעה ממשפחת הבנזודיאזפינים, כגון ואבן (Vaben), קלונקס (Clonex), אסיוול (Assival), נמכרות בהמוניהן ונחשבות לקבוצת תרופות בעלות פוטנציאל השפעה הרסני על שיקול הדעת והריכוז אך הס, איש לא פוצה פה. גם לתרופות האנטי פסיכוטיות יש השפעה חמורה על מסוגלות הנהג לאחוז בהגה בבטחה. התפרצויות זעם, היא רק תופעת לוואי אחת מיני רבות שיש להן ובכלל זה גם תופעות נוספות כגון רעד קיצוני. ומיליונים על גבי מיליונים של משככי כאבים נמכרים מידי שנה :אוקסיקודון, פרוקסט וקודאין, אך שקט. שקל בודד לא מושקע באזהרה מפני ההשלכות ההרסניות.

מנגד, משטרת ישראל מנפנפת במעצר של נהג שבדמו נמצא קנאביס, כאילו קיימת אחדות דעים בנוגע להשפעת החומר הפעיל שבו על רמת הריכוז בנהיגה. במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת איווה בארה"ב, בו השתתפו 18 גברים ונשים בני 21-37 אשר הגדירו את עצמם כמעשנים קנאביס באופן יומיומי, נבחנה מידת ההשפעה שיש לקנאביס על איכות הנהיגה. על פי תוצאותיו, בעוד אלכוהול בהחלט משפיע באופן דרמטי על רמת הריכוז של הנהג, הרי שנמצא כי קנאביס אינו מביא לסטייה מהמסלול ולא מאריך את משך זמן השלמתו. עוד נמצא כי ניכרת השפעה רק וככל שרמת החומר הפעיל {THC-} בדם עמדה על 0.13 מ"ל/ל. היות ובמדינות בהן הקנאביס חוקי בארה"ב, משרדי הרישוי נדרשו לקבוע את התקרה המירבית לשיעור החומר הפעיל, רף כשירות הנהיגה הועמד על על 0.5 מ"ל.

רק לאחרונה התבטא פרופסור סמואל קרלטון, מהמומחים הגדולים בעולם לפסיכולוגיה של הנהיגה, שהבהיר כי "נהיגה תחת השפעת תרופות עלולה להתגלות כ'סלולארי הבא' מבחינת בטיחות בדרכים. אנחנו נתקלים ביותר ויותר נהגים שלצד תרופות נגד כאבים או מחלות שונות לוקחים גם תרופות נגד חרדה, כולן תחת מרשמים, ושותים כוסית לפני שהם יוצאים לכביש. זה שילוב שבעבר לא מספיק הבנו עד כמה הוא מסוכן, והולך והופך נפוץ יותר ככל שהאוכלוסייה מזדקנת. בשנים הבאות נראה יותר ויותר מחקרים וניסויים בתחום, ואני בהחלט מודאג".

תעשו חושבים, שם במשטרה

כמה משתמשים בדרך צריכים עוד להיהרג בנסיבות אלו עד שמשטרת ישראל ומשרד הבריאות ירימו את הכפפה ויטפלו בנושא? אנו לא רוצים שתקימו עוד ועדה בינמשרדית לבחינת האופן בו ניתן לתקוע את הטיפול בעניין עם מסך עשן של התייחסות רצינית לאיום. אנו דורשים כי תנתבו תקציבים משמעותיים לצורך התמודדות יעילה עם הבעיה.

הכותב הוא אזרח מודאג ויו"ר עמותת קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי.

  • עוד באותו נושא:
  • קנאביס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully