וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בים, לפעמים באוויר וביבשה: נהיגה על דגמי BRP החדשים

שי ארז

27.11.2017 / 13:04

חברת BRP, בין היתר, האימא והאבא של מותגי can-am ו-seadoo ציינה 50 שנה להשקת אופנוע הים הראשון שלה, בחשיפה של גרסאות חדשות לדגמים קיימים שעתידים לככב בקיץ הבא במים ובשטח. שמנו פעמינו לאי השכן כדי לקבל טעימה מהצפוי. הנה לפניכם החדשות ועיקרן תחילה

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
קאן אם מאבריק X3 טורבו מקבל גרסה לשטח טכני/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

המטוס המריא משדה התעופה בן גוריון, אחרי כמה דקות, כשהגיע לרום טיסה, כבו השלטים של החגורות ויכולנו לקום מהמושבים ולהתמתח, אבל רק לכמה דקות כי אז הם נדלקו שוב. לא כיסי אוויר או משהו מטלטל, פשוט מתחילים בהנמכה לקראת הנחיתה. כן, 40 דקות טיסה קצרצרות ואנחנו בקפריסין, המקום הכי קרוב אלינו שבו עדין נוהגים נגד התנועה ולא שונאים אותנו (עדין). משדה התעופה של לרנקה אנחנו יוצאים לנסיעה של שעתיים לכיוון דרום מערב עד שמגיעים לפאפוס, מקום הולדתה על פי המיתולוגיה של האלה אפרודיטה והמקום שבו בחרה חברת BRP לחשוף את הדגמים והטכנולוגיות החדשות שיככבו בשנה הבאה בשוק הפנאי המוטורי.

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
רק לבחור, כמו בחנות סוכריות/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

באוויר בים וביבשה

רגע לפני שנעלה על מדי ב' ונכנס למים או נעלה להרים, תזכורת קצרה על מה ומי מדובר. האותיות BRP הן ראשי התיבות של Bombardier Recreational Products, פעם חטיבת כלי הפנאי בקונצרן Bombardier וחברה עצמאית מאז 2003. חברת האם עצמה נוסדה על ידי ג'וזף ארמנד בומברדייר בשנת 1942 בחבל קוויבק שבקנדה, מקום בו הטמפרטורות צונחות בחורף מתחת למינוס 30 וגם הקיץ הקצרצר שם הוא לא בדיוק להיט למי שסובל מקור.

בתנאי אקלים קיצוניים שכאלה היה זה אך טבעי שהמוצרים הראשונים של החברה יהיו כלי תחבורה שמיועדים לשלג וקרח. עם השנים התפתחה החברה למגוון רחב של מוצרי תנועה, באוויר (מטוסי מנהלים ותובלה), בים (סירות, אופנועי מים) וביבשה (רכבות, טרקטורונים, אופנועי שלג ועוד) והגיעה, נכון ל-2016, לשווי שוק של 17 מיליארד דולר עם עשרות אלפי עובדים. ב-2003 כאמור נמכרה חטיבת כלי הפנאי, המוכרת לקהל הישראלי הודות לחברת "עופר-אבניר" אשר מייבאת ארצה את דגמי הטרקטורונים וכלי ה-SBS של CANAM ואופנועי הים של .SEADOO

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
מופע הדגלנים בגרסת BRP/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

בים – GTX לימיטד וכל השאר

היום הראשון הוקדש להכרות עם אופנועי הים החדשים כשמבחינת שמות הדגמים, אין שינויים אבל חלקם עברו מהפך ושדרוג עצום. בראש ובראשונה, היהלום שבכתר, ה-GTX 300 לימיטד. בקיץ האחרון פגשנו אותו בכנרת וכבר אז כתבנו שלמעשה מדובר ביותר סירה קטנה מאשר אופנוע ים גדול.

אז הנה עכשיו, הסירה הקטנה עשתה עוד צעד ענק קדימה והיא כבר הופכת למיני יאכטה. ולמה מיני-יאכטה? אז זה למה (קחו אוויר), החלק האחורי של הכלי קיבל סיפון ישיבה בשטח כולל של 236 סמ"ר (אנחנו מדברים על אופנוע ים להזכירכם) אשר ניתן להתרווח עליו, או להתקין בשליפה מהירה צידניות בנפח של 21 ליטר או מיכל דלק רזרבי של 15 ליטר להפלגות ארוכות. אפשר גם וגם אגב אחד על גבי השני. את המושב האחורי אפשר לשלוף, וכך נוצר בין שני המושבים מקום שבו אפשר לפתוח את הצידנית ולשתות או לאכול בלב האגם.

לא רוצים להפוך את הסירה לסלון צף? אין בעיה, במקום הצידניות אפשר להרכיב בקליק אחד, מוט לגרירת וויקבורד או סקי. עכשיו לכל אלה תוסיפו מערכת אודיו אינטגרלית ומשובחת שמתחברת באמצעות BT לטלפון הנייד שלכם או נגן המוזיקה. ולא, אל תדאגו. הנייד או הנגן שלכם לא יירטבו כי הוכן עבורם תא אטום ומרופד. חסר לכם עוד מקום אחסון? אין בעיה, כל החופה מלפנים מתרוממת ומתחתיה נחשף תא אחסון ענק בנפח של 100 ליטר (!).

איך כל המפלצת הזאת מתנהגת במים? אז אם חשבתם שהכלי הזה טוב רק לאגמים וים שטוח (כמו שאני חשבתי תמיד), אז קבלו מבזק – ה-GTX לימיטד הוא כלי מפואר רב משימתי לכל תנאי ים. למזלנו, ביום הרכיבה שררו תנאי ים לגמרי לא קלים. עננות נמוכה, גשם לפרקים וגלים שהגיעו לגובה של 2.5 מטר כבר חצי קילומטר מהחוף. אבל לא סוולים נעימים ורצופים אלא סלט גלים שנשבר עליך מכל כיוון. ולתוך כל המערבולת הזאת שהזכירה יותר מכונת כביסה בשלב הסחיטה, נכנסנו עם הכלים ובמקום לעסוק בהישרדות, גילינו שותף מדהים להרפתקה ולמשחק. הודות לשוקע החדש ויחד עם המנוע המדהים והמוכר, האפשרות לשלוט בגובה החרטום, המצערת האלקטרונית ושאר שלל המערכות המתוחכמות, הכלי מתגבר בקלות על הגלים והופך לכלי משחק ופאן מטורף. הנחיתות הקשות מגובה נספגות בקלות ובקושי עוברות לידיים או לגב, בזכות הפלטפורמה החדשה והמושבים המשובחים.

הודות למבנה החדש היציבות של הכלי פשוט מדהימה, אפשר לעלות עליו מהצד או סתם לעמוד בצד אחד ומה שהיה גורם פעם לכלי כזה להתהפך, כיום זה אפילו לא מזיז לו או אותו. אחרי חצי שעה של ריחופים, המראות, נחיתות וסיבובים על המקום בים כל כך קשה, אי אפשר היה להתחמק מההכרה שמדובר באופנוע הים הטוב והמתגמל ביותר שכסף יכול לקנות כיום.

בהמשך היום הספקתי לרכב גם על ה-GTR 230 המוכר והטוב. טורפדו ימי, חד וחסר נימוסים למי שמחפש את הקצה מבלי לוותר על הנוחות והגודל, ה-RXT –X300 שיושב על אותה פלטפורמה חדשה ומפנקת כמו של ה-GTX אבל קורץ לאלה שאוהבים למתוח את הקצוות והגבולות של הפיזיקה וכמובן ה-ספארק טריקס.

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
הספארקס-טריקס מציע יחס מצוין של כיף לשקל/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

דני שובבני בבגדי ים

הספארק טריקס הוא אופנוע הפאן של SEADOO אבל הוא גם הרבה הרבה מעבר לזה. כלי ימי יחסית ספרטני שהודות למחיר ולכוח מהווה גם כרטיס כניסה לתחום אבל מציג יכולות בלתי מתפשרות שמזכירות את אלו של אופנועי העמידה הספורטיביים. זוכרים את הפרסומת לטמפון (אפשר לרוץ איתו, לקפוץ איתו לשחות איתו)?! אז כזה, אבל עם מנוע רוטקס 900 שמייצר 90 כוחות סוס, קל משקל (160 ק"ג) צר וקצר (305 ס"מ) שמזכיר אופני bmx בכל מה שקשור ליכולת לעשות איתו פחות או יותר מה שרוצים, אבל ברטוב. לספארק טריקס כידון מתכוונן למעלה ולמטה שמאפשר התאמה לכל רוכב ועלויות טיפול ואחזקה זמינים לכל אחד. אופנוע כניסה. גם. אבל בעיקר פאן.

כל הכלים החדשים יצטרפו במהלך השנה הבאה (2018) לאלה הקיימים כבר בארץ ואז גם יקבע מחירם.
ומהים, נעבור לכתבנו בשטח (שזה אותו אחד אחרי שהתייבש)

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
גרסת ה"רוק רולינג" של ה-X3 טורבו מיועדת לשטח טכני/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

ביבשה – Rock'n roll

למחרת יום הים, עברנו ליום השטח, תחום הצטיינות לא פחות קטן ומוכר של BRP הודות למותג can-am. לחברה הקנדית ישנם שלל דגמי טרקטורונים כמו האאוטלנדר המפואר והריינגייד האתלט ורכבי SBS (side by side) כשבראשם כמובן המאבריק שכובש בסערה את עולם השטח.
החדשות החמות בשטח מגיעות בעיקר ושלא במפתיע ממשפחת המאבריק והן כוללות אח קטן (תגידו מזל טוב), גרסת קצה חדשה עם מערכת מתוחכמת לכתישת סלעים, לצד חידוש מעניין בתחום הטקרטורונים ויהלום אחד לסיום. בואו נתחיל

מאבריק 3X טורבו R Xrc רוק רולינג

אין צורך להציג את המאבריק 3X שאחרי כל הסופרלטיבים להם זכה מעיתונאים ולקוחות בכל העולם, כל מילה נוספת לגביו רק תגרע או תחזור על עצמה. אבל עכשיו, לכלי שנודע בכושר הגיהוץ והמהירות שלו בשטח, יש גרסה חדשה הנקראת Xrc 3X המיועדת לשטחים טכניים קשים וזאת הודות למערכת Erc (אלקטרוניק רולינג קונטרול) השולטת על הדיפרנציאל הקדמי. ננסה להסביר בפשטות איך המערכת המתוחכמת הזאת עובדת. מערכת חיישנים סורקת, אוספת ומנתחת נתונים בכל רגע משש נקודות קבועות, זווית היגוי, מצב גיר, מומנט מנוע, מצערת, מהירות סיבוב גלגל ומהירות הכלי ומנתקת או מחברת תוך מאית שניה את הגלגלים בהתאם לצורך. התוצאה היא יכולת התקדמות רצופה גם בשטח טכני או סלעי קשה ומאתגר. שאר הנתונים של הכלי מוכרים, כמו מנוע רוטקס 900 על 172 כוחות הסוס שהוא מייצר וחישוקים בקוטר 12 אינץ' כמו גם שימת הלב והדגש על נוחות ובטיחות הנוסעים. הכלי יגיע עם כננת אינטגרלית מלפנים וחבילת תוספות לבחירה שיכללו גשר תאורה, רמקולים וכו'.

מאבריק טרייל Maverick TRAIL

תגידו מזל טוב. למאבריק המפלצתי נולד אח קטן ושמו בישראל ובעולם טרייל. בקאן-אם מייעדים את הכלי כדגם כניסה שיקרוץ גם לקהל חדש בעזרת המחיר הזול וההתנהגות המרוסנת. ראשית, מדובר בכלי ראשון במשפחת המאבריק שהוא ברוחב של 50 אינץ' והסיבה לכך ברורה. בפארקים בארה"ב, רוחב המעברים למניעת כניסת כלי רכב כמו ג'יפים ופיק-אפים הוא 53 אינץ' וכך, מתקבל כלי קומפקטי שיכול לטייל ולעבור בכל מקום. הטרייל מגיע בשתי גרסאות מנוע מקורר נוזל 800/1,000 מתוצרת רוטקס. המנוע הקטן יותר בנפח של 800 סמ"ק מייצר 51 כוחות סוס ואילו הגדול בעל הספק של 75 כאלה. למרבה הצער, נסיעות המבחן היו קצרצרות מאוד, ברמה של כמה דקות ולרוב בשיירה, כך שלא הייתה אפשרות מעשית לעמוד על היכולת של הכלים, וזה דבר שיקרה כשהם יגיעו לארץ ונזכה לרמוס את דוושתם לרצפה. מהמעט שכן הספקתי להתרשם הרי שאין הפתעות, כלי מהודק, עשוי היטב, עם מושבים ותנוחת ישיבה מצוינת, הנדסת אנוש טובה ומנוע "עבה" שמגיב בצייתנות לכל פקודת מצערת בכל פעם שהגדלנו את הרווח בין הכלים והתאפשר לנו לתת גז לכמה שניות. לעומת הX3 - ה"חללי" עם תצורת הבאחה, לטרייל מבנה קומפקטי שמזכיר יותר דווקא את ה-RZR.

טראקסטר TRAXTER

מי שעוד הגיע לתצוגה היה ה-TRAXTER שכבר התחיל להימכר (בהצלחה לא קטנה) בארץ והולך ותופס את מקומו במשק החקלאי. הטרקסטר הוא טרקטור משא חדש בתצורת סייד בי סייד עם ארגז משא גדול מאחור והוא כלי עבודה נטו שמיועד לנסוע בכל דרך חקלאית עם או בלי מטען עליו כולל יכולת גרירה של כמעט טון. בקרבו של הטרקסטר שוכן מנוע רוטקס בנפח 800 סמ"ק המפיק 50 כוחות סוס בעל הזרקת דלק אלקטרונית והעברת הכוח לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים רציפה. המנוע ותיבת ההילוכים ממוקמים מאחור וכך מצטמצמים באופן משמעותי מטרדי הרעש והחום בתא הנוסעים שמאפיינים כלים דומים. לכלי דיפרנציאל קדמי ואחורי ננעל ואפשרות לנוע בהנעה אחורית או כפולה עם הדיפרנציאלים פתוחים או נעולים.

האורך של הטרקסטר עומד על 305 ס"מ, הרוחב 159 ס"מ, הגובה הוא 193 ס"מ ומרווח הגחון הוא 28 ס"מ. קוטר החישוק הוא 14 אינץ', משקלו העצמי 641 ק"ג, כושר ההעמסה עומד על 454 ק"ג והוא מסוגל לגרור עד 908 ק"ג. תא הנוסעים עצמו נהנה ממסך LCD להצגת מידע שימושי לנהג, תאי אחסון בנפח כולל של 41 ליטרים, מערכת שמע ואפילו אופציה להזמין דלתות עם חלונות חשמליים וכמובן שמשה קדמית מתפרקת, גג נשלף, וו גרירה, הגבהת דפנות לארגז ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם בשיפורים ותוספות.

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
השקת דגמי BRP 2018/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

טרקטורונים

החידושים או למעשה החידוש העיקרי בתחום הטרקטורונים הוא הוספת מערכת ABS. מה? בדיוק! מי צריך את זה בשטח עולה השאלה והתשובה לכך, כפי שניתנה על ידי אנשי החברה, היא שכדי לעמוד בתקינה הארופאית, אפשר לבחור באחד משני התקנים שעיקרם זה או עם מערכת ABS שמאפשרת מהירות נסיעה מעל 100 קמ"ש או בלי המערכת ואז המהירות מוגבלת ל-60 קמ"ש ובקאן-אם החליטו ללכת על תקן ה-T3B עם ABS. לישראל המערכת הזאת לא רלוונטית ולכאן יגיעו הדגמים נטולי ABS והקהל יוכל לבחור בין שלושה דגמים – 570, 650 ו-1,000 סמ"ק בעלי הספקים בהתאמה של 48 / 62 ו-82 כוחות סוס.

מנסיעה קצרה על דגם ה-1,000 אני רק יכול לספר שצריך ביצים מנחושת וקרח במקום דם כדי למצות את מה שהוא יכול לתת. מהיר (מאוד) ועצבני (עוד יותר) תהיה ההגדרה המתומצתת לכלי הזה. לאאוטלנדר אגב, דגם 6X6 מעניין מאוד, שני מושבים עם מנוע בנפח 650 סמ"ק ו-62 כוחות סוס עם ארגז מטען גדול מאחור ומשטח העמסה גם מלפנים (318 ק"ג ו-45 ק"ג בהתאמה), ספק לטיולים ספק לעבודה או גם וגם. עדין לא הוחלט אם להביא אותו לארץ אבל אם כן, זו תהיה תוספת ייחודית ומעניינת לנוף המוטורי כאן בשבילים ובמשקים.

השקת דגמי BRP 2018. יצרן, שי ארז, ניר בן טובים
קאן אם ספיידר, ספק אופנוע ספק מכונית, האם הפעם נראה אותו בישראל?/ניר בן טובים, יצרן, שי ארז

אחרון חביב

לסיום מילה על דגם שנבחנת האפשרות להביא אותו, אז תחזיקו אצבעות, וזהו כמובן הספיידר. קאן-אם תולה תקוות רבות בדגם הבא שיוצא לרגל חגיגות עשור לכלי ואמור להיות אטרקציה לכל מי שיראה או ירכב עליו. למי שלא מכיר, מדובר בתלת בעל שני גלגלים קדמיים ואחד אחורי המיועד לשני נוסעים כמו באופנוע. לספיידר מנוע 1,330 סמ"ק (115 כ"ס) בעל שלושה צילינדרים, קרור נוזל והזרקת דלק ומצערת אלקטרונים, תיבת הילוכים חצי אוטומטית בעלת שש מהירויות ובקרות יציבות, אחיזה ו-ABS. הכלי מאובזר בכל טוב, כולל סט מזוודות (155 ליטר נפח) והוא קרוזר מדהים, רק שלא ברור מה הוא יותר – אופנוע או מכונית.

בחלק ממדינות אירופה הוא מוכר כרכב וכך אין צורך ברישיון לאופנוע על מנת לרכב עליו. ההיגוי שלו מתבצע באמצעות כידון כאשר לגוף הרוכב או הנהג יש תפקיד חשוב בהטיות והעברת משקל בעת פניות ופקודות היגוי. מדובר בכלי מיוחד, בולט, מפואר ומסעיר שמחירו בחו"ל ירד משמעותית לרגל חגיגות העשור ויימכר ב-10,000 אירו, ככה שיש לכם זמן להתחיל לחסוך בתקווה שאכן נזכה לראותו פה אם פקידי האוצר והתחבורה יאפשרו זאת.

ונעבור לתחזית? תמו יומיים של מעברים חדים ומהירים בין מגוון גדול ונפלא של כלי פאן ועבודה לים וליבשה עם לא מעט זמני אוויר בקפיצות. התחזית שלנו היא שהולך להיות קיץ לוהט ומסעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully