וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותן לעובד שלך רכב? בדוק אם אתה חשוף לתביעה

עמי ברגמן, מאמר אורח

20.12.2017 / 8:55

במרוצת השנים האחרונות הוגשו לבתי הדין לעבודה עשרות אם לא מאות תביעות של עובדים – טכנאי שטח ,אנשי שירות ונהגים שנמצאים רוב היום בדרכים, כאשר המכנה המשותף של כל התביעות הוא הטענה כי המעסיק לא רשם באופן מסודר את שעות העבודה שלהם

סיטרואן ברלינגו. קובי ליאני
סיטרואן ברלינגו/קובי ליאני

אם לקפוץ לשורה התחתונה, אפשר לקבוע כי המעסיקים קיפחו את זכותם של העובדים לקבל שכר שמשקף נאמנה את מלוא השעות בהן הם העמידו את עצמם לרשותו. לצערם של המעסיקים – תביעות רבות התקבלו ומיליוני שקלים שולמו לעובדים, הן כהשלמה של השכר שהיו צריכים לקבל והן כפיצויים. חרף המוני התביעות שהוגשו, הראיות מצביעות על כך כי ישנם עדיין מעסיקים שמקבלים החלטות שגויות ולא מתגלחים על זקן הנתבעים ששילמו את מיטב כספם בשל התנהלותם.

על מנת לעשות סדר בנושא, להלן מספר היבטים שמייצגים את עיקרי השאלות והמחלוקות שמתעוררות סביב תשלום שכר לאותם עובדים.

מה הוא אותו תיקון שהביא למבול התביעות של העובדים?

מדובר על תיקון 24 לחוק הגנת השכר, שנכנס לתוקפו ביום 1.2.09 שקבע כי על המעסיק חלה בין היתר החובה לרשום במדויק במסגרת תלוש השכר שהוא מוסר לעובד את מספר שעות העבודה שבהם זה עבד בפועל. בתיקון נקבע כי החובה חלה בהתייחס לכלל העובדים ובכלל זה גם כאלו שאינם מגיעים למקום העבודה – כגון: אנשי מכירות, נהגים , טכנאים וכו'.

כיצד המחוקק מצפה מהמעסיק לפקח על עובדים שמסגרת עבודתם לא נתנת לפיקוח?

זו בדיוק אחת מהשאלות שמקפלות בתוכן הנחת יסוד שגויה שייצרה בעיה קשה עבור המעסיקים. במסגרת התיקון לחוק נקבע כי חובת הרישום אינה חלה כאשר מדובר בעובד שתנאי עבודתו ונסיבותיה אינם מאפשרים למעביד כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלו. לשון התיקון התייחסה לאפשרות לפקח על שעות העבודה והמנוחה ולא על טיב ואופן ביצוע העבודה – ניואנס אשר לא הובן דיו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אולם ישנם לא מעט מקרים בהם לא ניתן לפקח על שעות העבודה והמנוחה. מה הדין לגביהם?

נכון, אולם מדובר על מקרים נדירים במיוחד.צריך להיות קושי ממשי וענייני בכדי שבית הדין יתיר זאת. הפתרונות הטכנולוגיים שקיימים כיום ובכלל זה גם אפליקציה לדיווח על שעות נוכחות הביאו לכדי מצב בו אין המעסיקים יכולים עוד לטעון כי אין ביכולתם לקבל עדכון שוטף על מיקומו של העובד.

מלבד אפליקציות הדיווח על שעות הנוכחות, רבים מהמעסיקים מתקינים ברכבי העובדים אמצעי פיקוח שקיפחו במידה רבה את זכותם לפרטיות. כיצד בית הדין מתייחס לכך?

קו הגבול שמשרטט בית הדין עובר למעשה ברצועת הזמן שבה העובד מסיים את עבודתו. למעביד אסור לעשות שימוש באמצעי הבקרה ולעקוב אחר פעולות העובד בתום עבודתו. כל עוד מדובר על שעות העבודה – פסיקת בתי הדין לעבודה מתירה זאת וקובעת בין היתר כי ניטור מיקום רכב המעסיק במהלך שעות העבודה על מנת לפקח על עבודת העובדים אינה מהווה פגיעה בפרטיות.

אני עובד כנהג וסיכמו איתי על תשלום שכר גלובאלי, האם עדיין המעסיק צריך לנהל רישום מסודר של שעות העבודה?

כמובן. מעסיקים רבים סוברים בטעות, שעובד שהוסכם כי יקבל שכר גלובלי, לגביו אין צורך לנהל רישום מסודר של שעות הנוכחות בעבודה . לטעות הזו יש מחיר גבוה :נטל ההוכחה בכל הנוגע לתביעה, בה תובע העובד תשלום שכר עבודה בגין שעות עבודה שבעדן נתבע השכר, עבר לכתפי המעביד.המשמעות היא כי על המעסיק מוטלת החובה להוכיח כי העובד לא העמיד את עצמו לרשותו במשך פרק הזמן בגינו הוא תבע שכר עבודה. היה ולמעסיק אין רישום מסודר, הוא יתקשה מאוד לעמוד בחובה זו. בנוסף, צריך לזכור כי אי ניהול פנקס שעות עבודה ומנוחה , מהווה עבירה.

מה הדין לגבי נהג שזייף את נתוני שעות העבודה שלו? הרי קל מאוד בהיעדר פיקוח הדוק לעשות זאת ולהוציא במרמה כספים מהמעסיק.

מדובר על בעיה חמורה. במרוצת השנים התגלו מאות מקרים של עובדים שדיווחו באופן שקרי על שעות העבודה ומשכך שולם להם שכר גבוה מהמגיע להם. בתי הדין קבעו כי מדובר על הפרת משמעת חמורה של העובד, שיכולה במקרים מסוימים לאפשר למעסיק מלבד לפטר אותו, גם לשלול ממנו את זכאותו לקבלת פיצויי פיטורים. כמו כן, קיימים כיום מגוון של פתרונות טכנולוגיים לדיווח מהשטח, שמתבססים בין היתר על אמצעים ביומטריים וקוליים, שמונעים מהעובד את האפשרות למעול.

הכותב הוא מנכ"ל משותף של חברת עוקץ מערכות שעוסקת במערכות ניהול משאבי כוח אדם

  • עוד באותו נושא:
  • מכוניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully