וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיה אחרונה: נכנס בטעות לניידת משטרה עם אלפי ג'וינטים בתיק

28.12.2017 / 8:02

בחור מדנמרק שסיים את קניותיו וביקש לשוב לביתו במונית, נכנס בטעות לניידת משטרה והתיישב במושב האחורי כאשר בתיקו למעלה מ-1,000 גוינטים מגולגלים שמכילים קנאביס. "הוא לא הבין איפה הוא נמצא"

עישון מריחואנה, אילוסטציה. AP
עישון מריחואנה, אילוסטציה/AP

השוטרים הדנים, שככל הנראה הריחו ריח גס של קנאביס, ביקשו מהחשוד לפתוח את התיק ומצאו בתוכו כמות בלתי נתפסת של ג'וינטים, דבר שהוביל מיד למעצרו. הסיפור התמוה התפרסם לאחרונה בחשבון הטוויטר של המשטרה המקומית בכריסטיאנה, במסגרתו צויץ כי "אתמול בלילה, סוחר קנאביס מהאזור שרצה להגיע במהרה לביתו חשב שהוא נכנס למונית. אבל לדבריהם "הוא זכה להפתעה עצומה כשהבין שזו היתה בעצם ניידת משטרה".

בתקשורת הדנית דווח כי העצור לא בדיוק הבין איפה הוא נמצא; "הוא פשוט התיישב עם כל הקנאביס בחיקו, אז לא היה הרבה מה לתשאל אותו". במסגרת הפרסום, לא צוין נתון על הכמות המצטברת של הקנאביס אותו הכיל התיק, אך על פי הערכות שונות, כל ג'וינט הכיל 0.5 גרם של קנאביס, ועל כן המשקל הכולל הינו חצי קילו לפחות.

בישראל זה היה נגמר אחרת

אם סוחר סמים רשלן שכזה שהיה נתפס בישראל עם כמות כזו של גוינטים, בקלות היה מוצא עצמו קבור בצרות מול רשויות האכיפה. ואכן, מבדיקות שערכנו, עולה כי גם בישראל היו חיכוכים מעוררי מחלוקת בין משתמשי קנביס לנהגים, בפרט במקרים בהם מדובר באנשים הנוטלים קנביס רפואי. כך לדוגמא, בפוסט שפורסם לאחרונה בפייסבוק מגוללת אשתו של בחור שמחזיק ברישיון לקנאביס רפואי את המקרה שאירע לבעלה; "הבוקר, 4 מכוניות עם בלשים מבית דגן עצרו את בעלי בטענה שרוצים לעשות לו חיפוש באוטו ובידיהם צו. משהתחילו את החיפוש, מסתבר שלא היה כזה. בכל מקרה לא נמצא כלום ברכב ובעלי גם לא היה תחת השפעת קנאביס מכיוון שלא נוהג לעשן בבקרים. הם הובילו אותו לתחנת המשטרה בנתיבות לחקירה עקב חשש לנהיגה תחת השפעה.

בהמשך, היא מספרת, כי "חייבו אותו לעשות בדיקת שתן שיצאה חיובית מן הסתם. ולקחו את רישיון הרכב שלו (פסילה ל-30 יום בגין "נהיגה בשכרות"). ביום ראשון עליו להגיע לבית דגן לשימוע והפקדת הרישיון. ככה הבנו. שימו לב חברים - הוא לא נתפס עושה עבירה.לא נמצא אפילו גרם אחד ברכב. מי שמע על כזה דבר?"

האם הודאה בהחזקת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, אף שלא נמצא סם ברשות הנהג, מהווה חשד מספק על מנת לעצור נהג, להובילו לחקירה, ולהגיש כנגדו כתב אישום בגין עבירת נהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים)?

הפגנת מחאה בעיר מאסטריכט, דרום הולנד, נגד החוק החדש האוסר למכור קנביס למי שאינו תושב המדינה, 1 במאי 2012. רויטרס
הפגנת מחאה בעיר מאסטריכט, דרום הולנד, נגד החוק החדש האוסר למכור קנביס למי שאינו תושב המדינה, 1 במאי 2012/רויטרס

מאיפה השוטר יודע?

מאז 2015 ועד היום נמצא הנושא בבחינה של משרד הבריאות, משטרת ישראל ושאר הגורמים הרלוונטיים, ששוקלים בין היתר את האפשרות לאמץ מודל שנהוג במספר מדינות

לשם בירור הנושא, פנינו לעו"ד יאיר מושיוב, מומחה לדיני פלילים ותעבורה, אשר מסביר כי בחוק לא מופיעה רשימה סגורה של מעוררי חשד סביר אצל שוטר בנוגע לנהיגה תחת השפעת סם, או של הנסיבות העלולות לעורר חשד שכזה. במקרה הנדון, אף שלא כל הפרטים ברורים וידועים, עצם הודעתו הוולנטרית של הנהג, כי הוא מחזיק ברישיון לעישון קנאביס, עוררה אצל השוטר את החשד, לפיו הנהג מעשן באופן תכוף. לכן קרוב לוודאי, שהשוטר סבר כי באותה העת זה נהג תחת השפעת הסם.

עו"ד מושיוב מוסיף, כי בעלי היתר לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים שנעצרים לביקורת ע"י שוטרים, לא אמורים לנדב מרצונם החופשי מידע בדבר אחזקתם ברישיון, אלא אם בוצע ברכבם חיפוש חוקי שבמהלכו נתפס סם. בסיטואציה כזו נכון יהיה להציג לשוטר את הרישיון. עם זאת, מרגע זה הם נקלעים לסיטואציה בעייתית בשל הגדרת החוק בישראל, שרואה בכולם עבריינים - מעשנים עם ובלי רשיון. הסיבה לכך היא כי שרידי חומר הקנאביס נשארים בגוף הנהג, גם זמן רב לאחר הצריכה שלו ואף לאחר שפגה השפעתו.

לדבריו, פקודת התעבורה אוסרת נהיגה תחת השפעת קנאביס, בין שהוא נצרך למטרות רפואיות ותחת רשיון ובין שלא. על פיה, "שיכור" הוא בין השאר - מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן או מי שנתון תחת השפעת סם מסוכן. הבעיה היא כי בגוף המשתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים יימצאו שרידי THC (החומר הפעיל בקנאביס) באופן קבוע במהלך הטיפול, ולעיתים אף חודשים אחדים לאחר מכן, בכך למעשה נוצר מצב בו תחת גישת ה-"אפס סובלנות" הם ייחשבו תמיד לעבריינים.

מאז 2015 ועד היום נמצא הנושא בבחינה של משרד הבריאות, משטרת ישראל ושאר הגורמים הרלוונטיים, ששוקלים בין היתר את האפשרות לאמץ מודל שנהוג במספר מדינות, על פיו יקבע סף מירבי של קנאביס - כמות ה-THC המירבית המותרת בגופו של הנהג. אולם, בעוד שבעבר נהוג היה להתיר למשתמש ברשיון לנהוג 6 שעות לאחר השימוש, וכיום האיסור קובע כי אין לצרוך את הקנאביס בעת הנהיגה (או הפעלת מיכון כבד), ללא התייחסות לשעות, נותרה הבעיה בלתי פתורה.

לפיכך, מבהיר עו"ד מושיוב כי על המדינה להפסיק את הסחבת בטיפול בבעיה: "היא בהחלט יכולה להתגלח על זקן מדינות אחרות ולמצוא פיתרון בהקדם. ישראל אינה המדינה הראשונה שמתמודדת עם הסוגיה, אולם ההבדל הוא כי בחו"ל מדינות רבות הבינו את הדחיפות להסדיר את הנושא שפוגע באוכלוסיית החולים, בעוד שבארץ הם ממשיכים לסבול בשל אוזלת ידה ודיבור בשני קולות".

  • עוד באותו נושא:
  • קנביס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully