וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקוק לצי רכב בעסק? כך תחסוך הרבה כסף

6.1.2018 / 8:55

בחירה בחברת ליסינג לציי רכב כרוכה בלא מעט קשיים. איך תדע איזה סוג רכב צריך העובד שלך? מהי עסקת "מיניליס" ואיפה באמת אפשר לצמצם עלויות?

אוטו סנטר סופי.
אוטו סנטר סופי

עיסקת ליסינג היא עיסקה מורכבת, לרוב ארוכת טווח, שעלולה להסתיר בחוזה עליו חותם הלקוח לא מעט מלכודות. במקרים רבים, הציבור חותם על הטפסים בלא שטרח לברר לעומק את המשמעות של כל סעיף וסעיף, ולא מיצה את האפשרות לנהל מו"מ או סקר שוק מקיף במטרה להוזיל את העיסקה. בסיועו של צבי ליכטצייגר, יועץ עסקי בתחום הליסינג בחברת פתרונות אפקטיביים שעוסקת בהפחחת עלויות ובקרה חשבונאית, מיפינו מספר סעיפים בעייתים בחוזה הליסינג ופרטנו דרכים שיאפשרו לחברות שמחזיקות בציי רכב לחסוך הרבה כסף.

אל תשלמו עמלת הקמת עיסקה

שולי הרווח של חברות הליסינג בעסקאות כאלו קטן מאוד, ולעיתים קרובות פערים משמעותיים בתמחור העיסקה נובעים מהגדלת המקדמה כתשלום שמתווסף לסכום אותו נדרש הלקוח לשלם. הוא מסונוור מתשלום חודשי נמוך אך אינו שם לב כי בחוזה יש סעיף שקובע כי הסכום ישמש למקרה בו יעשה שימוש ברכב מעבר לתקופה המוסכמת. טריק מלוכלך. כמו כן, ישנן חברות שהשאילו מעולם הבנקאות את השימוש במושג עמלת הקמת עיסקה – סכום בגובה שיכול להגיע לעד 1.5% מערך העסקה, עליו ניתן וצריך לוותר באמצעות מו"מ.

נהלו מו"מ על גובה ההשתתפות העצמית

אחד מהסעיפים המהותיים שלא מקבלים תמיד את תשומת הלב הנדרשת הוא רכיב ההשתתפות העצמית. לעיתים מתגלה פער בשיעור של 100% בין גובהו בהצעות השונות. בנוסף, יש לבחון האם היא מתייחסת גם למקרה של גניבה, שכן בלא מעט הצעות, החברות נוקבות בהשתתפות עצמית שונה למקרה של תאונה או גניבה. מעבר לאמור, היה והרכב נמסר לעובד לו יש ילדים שמוגדרים כנהגים חדשים – במקרה כזה, צריך לברר מראש מה גובה התוספת אותה דורשת החברה. גם רכיב זה נתון למו"מ.

בנוסף, על המעסיק לבחון את האפשרות להוסיף לחוזה העבודה סעיף שקובע כי במקרה של תאונת דרכים שבה העובד יהיה מעורב, הוא זה שיישא בהשתתפות העצמית. המעביד רשאי לחייב את העובד לשאת בהשתתפות העצמית ולקזז את הקנס מהמשכורת, בתנאי שלא ינוכה על חשבון החוב יותר מרבע משכר העבודה. לצד זאת, צריך להעניק תשומת לב לסעיף הרכב החליפי, לבל יתגלה לאחר חתימת החוזה כי החברה מתחייבת לספק ללקוח רכב לפרק זמן קצר מאוד ורק כעבור מספר ימים מרגע הכנסת הרכב למוסך.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

הכל נתון למו"מ – גם גובה התשלום בשל חריגות קילומטרים

חברות הליסינג מתמחרות את העיסקה גם על סמך טווח הקילומטרים המירבי אותו רשאי העובד לנסוע מידי שנה. מרבית המעסיקים מחזיקים בנתונים על היקף הנסיעה של כל עובד ועובד, שקיבל רכב במסגרת הסכם ליסינג ממקום העבודה. לפיכך, יש לבצע את העיסקה על בסיס נתון זה ובו בעת לחתום על חוזה שכולל פול קילומטראג' של כלל רכבי החברה. כך יתאפשר לה לקזז בין חריגות קילומטראג' לבין רכבים שלא הגיעו לסף המירבי שנקבע.

כמו כן, יש לבחון את האפשרות לחתום על הסכם שכולל סף קילומטראז נמוך יותר מזה שמבוצע בפועל, מכיוון שסכום הכסף שיחסך בשל כך, לרוב גבוה יותר מאשר התשלום שיידרש לשלם הלקוח בסוף השנה בשל הנסיעה העודפת. ויש טיפ נוסף: היה ובסוף התקופה נדרש הלקוח לשלם על נסה עודפת – אפשר ורצוי לנה"ל מו"מ על גובה הסכום אותו ישלם.

מעבר לרכב היברידי – חיסכון של 5,000 שקל בשנה

כאשר מדובר על עובד שנוסע מרחק שעולה על 40 אלף קילומטר, מומלץ ביותר לבחון שימוש ברכבים היברדיים. המהלך יכול לחסוך לחברה סכום של 5,000 שקל בשנה ואף יותר, כתלות בקילומטרים אותם העובד נוסע. ארגון בעל 20 עובדים שמתאימים לפרופיל הנסיעה יחסוך בדרך זו 100,000 ש"ח בשנה על הוצאות דלק. נכון, עיסקת ליסינג ממוצעת מתייקרת בסכום של 300 ש"ח עבור קבלת רכב היברידי, אולם כאשר מוסיפים למשוואה את משתנה חיסכון הדלק – לרוב התוצאה תהיה חיסכון ניכר ללקוח.

לחילופין, מעיר ליכטצייגר, לעובדים שנוסעים טווח של עד 30,000 קילומטר מומלץ לשקול מתן רכב בעל מנוע דיזל שמאופיין גם הוא בצריכת דלק חסכונית יותר.

כדאיות עיסקה לרכב משומש

בעת שבוחנים את כדאיות ההתקשרות בעיסקת ליסינג תפעולי לרכב משומש, יש לעשות זאת תוך שיכלול נתוני צריכת הדלק של כל רכב ורכב בהתאם לשנתון שלו. לעיתים, הפער בין גובה החיוב עבור דמי השכירות לרכב משומש אל מול חדש, מתמגד אל מול עלות צריכת הדלק שקיימת ברכבים משומשים.

כדאיות עיסקת "מיניליס"

ארגונים שצופים שינויים בכוח האדם יכולים לצמצמם את החשיפה לסיכון באמצעות חתימה על חוזה התקשרות לתקופה קצרה יותר{עיסקת מיני ליס} כמו כן, בעיסקאות אלו לרוב, נקבע כי העובד רשאי לנסוע מרחק מצטבר רב יותר מאשר בעסקאות למשך 36 חודשים. ועוד בעניין זה, חשוב להקפיד כי המקדמה המשולמת מתקזזת בסוף התקופה או עוברת לעיסקה הבאה.

תשומת לב לפרטים הקטנים

מרבית הארגונים בוחנים 3-6 פרמטרים מהותיים (תשלום חודשי, מספר חודשי, גובה ההשתתפות העצמית ואפשרות להחלפת צמיגים/ מצבר/ מגבים במהלך תקופת העסקה). אולם ע"מ להגיע לעסקה שמייצגת בצורה הטובה ביותר את האינטרס של העסק יש להתייחס לעוד משתנים מהותיים. כך למשל, רבים מהעסקים חותמים על חוזה שכולל סעיף השבה לקדמות, בלא שהם מגדירים מראש את התשלום המרבי לכל מוקד נזק ואת מספר המוקדים המרבי שבגינם יחויב הלקוח. כך מונעים מצב בו בסוף תקופת ההתקשרות הלקוח מקבל חשבונית שיכולה בקלות להגיע גם ל 8,000 שקל.

ליכטצייגר אומר כי היות ויש כיום מגוון רחב של סוגי עסקאות, שלחלקן יש משמעות קריטית מבחינה מיסויית, את ההחלטה לגבי המסלול והרכב הנכון מוטב לקבל לאחר בחינה מעמיקה של כלל החלופות העומדות בפני העסק. הכתבה לא מחליפה יעוץ מקצועי פרטני, אלא מאירה כאמור רק מקצת מהסוגיות והסעיפים שמשפיעים על גובה התשלום בו ישא הלקוח.

בשבוע הבא נסקור את כדאיות עסקת הליסינג מצד הנהגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully