וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצפת לאלפיון, הפירורים למעמד הביניים

יעקב צלאל, עורך אתר אוטוניוז

23.1.2018 / 10:55

נטו כחלון אמיתי: צ'ופר 150 מיליון שקל לרוכשי מכוניות יוקרה. רבע מאובדן ההכנסות המדינה ממיסוי הרכב הירוק נזקף ל-3.1 אחוזים בלבד מכלל המכונית

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
הכוונה טובה, אבל למה היא לא מופנית למי שצריך אותה? שר האוצר משה כחלון/ראובן קסטרו
הגידול במספר המכוניות גרם לאוצר לאיבוד הכנסות בסך של כ-450 מיליון שקלים

בסוף ספטמבר שנה שעברה חתם שר האוצר, משה כחלון, על צו המאריך את הטבת המס המוענקת למכוניות שלהן הנעה אלטרנטיבית. 550 מיליון שקל תעלה ההטבה לקופת המדינה בהפסד הכנסות ממס קניה, מסר אז האוצר בהודעה לעיתונות. מה שלא נמסר בהודעה הוא שלפחות רבע מסכום זה, או כ-150 מיליון שקל, אבל כנראה הרבה יותר, יהיו הטבות שיחולו על מכוניות יוקרה ופרימיום שמחיריהן מאות אלפי שקלים ושיהוו פחות מ-5% ממכוניות ההנעה האלטרנטיבית שימכרו בישראל. משמעות הדבר היא ששר האוצר בחר להעניק תשורה כספית גבוהה מאד לאלפיון העליון. ניסיון לחלץ משר האוצר תגובה לטענה זו, באמצעות דובריו, נתקל בהתחמקויות ובשתיקה.

הנתונים המובאים כאן מבוססים על ניתוח שערך אתר אוטוניוז.
בשנת 2017 עלו על כבישי ישראל 25,301 כלי רכב מצוידים בהנעה אלטרנטיבית, מרנו זואי החשמלית ועד יונדאי איוניק ההיברידית. זהו גידול של 15,592 מכוניות וקרוסאוברים בהשוואה ל-2016, זינוק משמעותי של 160%. לא כל כלי הרכב האלה היו זכאים להטבות המס.

הגידול במספר המכוניות גרם לאוצר לאיבוד הכנסות בסך של כ-450 מיליון שקלים, לפני שמביאים בחשבון יבוא בערוצי יבוא עקיפים ואישיים, שבהם אחוז המכוניות הזכאיות להטבות גבוה הרבה יותר. כ-25% מאובדן ההכנסות, כ-115 מיליון שקלים, ניתנו למי שרכשו רק 3.1% מכלל המכוניות, מכוניות יוקרה יקרות ביותר. ההטבה למכוניות יוקרה מסתכמת במאות אלפי שקלים בעוד למכוניות עממיות ב-15,000 עד 25,000 ש'.

הכוכבת של השנה שעברה היתה המרצדס S500e, מכונית פלאג-אין הייבריד, שלפני הנחת המס מחירה היה 1.05 מיליון שקלים ואחרי הטבת המס מחירה צנח ב-300,000 שקל ל-750,000 שקל. הדבר יצר בהלה למכונית ש-107 יחידות ממנה נמכרו בהפסד ישיר של 32.1 מיליון שקל לקופת האוצר. 7.1% מסך כל ההטבה הוענקו לדגם שמכירותיו היו רק 0.4% מסך המכוניות בעלות ההנעה האלטרנטיבית.

פרופורציות דומות אפשר למצוא גם אצל הוולוו XC90 T8, שגם ממנה נמכרו 107 יחידות, אבל הטבת המס שלה מוערכת ב-160,000 שקל בלבד למכונית. לכן סך ההטבות לכלל רוכשיה הסתכם ב-17.1 מיליון שקלים, שהם כ-2.8% מכלל ההטבה.

לעומת זאת 7,198 רוכשי יונדאי איוניק היוו 28.4% מכלל רוכשי מכוניות עם הנעה אלטרנטיבית, שבגינן הפסידה המדינה הכנסות בסך של כ-108 מיליון שקלים, 23.9% מסך הטבת המס הכוללת.

אפליית האלפיון

אותו אלפיון זכה להטבות של מאות אלפי שקלים בעוד המעמד הבינוני יכול להתנחם בכך שהוא מזהם פחות את הסביבה

הטבת המס, מראש, היתה בנויה לטובת אותו אלפיון/עשירון עליון. בעוד שמכוניות עממיות, דוגמת האיוניק, נמכרו במחיר דומה לזה שבו נמכרות מכוניות עממיות אחרות, והלקוח אינו מרוויח מאום במונחים כספיים מהטבת המס, הרי שבמכוניות יוקרה אפשרה הטבת המס הוזלה של עשרות אחוזים במחיר גרסאות ההנעה האלטרנטיבית וכך אותו אלפיון/עשירון זכה להטבות של מאות אלפי שקלים למכונית בעוד המעמד הבינוני יכול להתנחם בכך שהוא מזהם פחות את הסביבה, אם כי אין לו מכך כל רווח כספי (למעט החסכון בדלק).

כמו שהוזכר למעלה, שר האוצר, משה (נטו) כחלון, שחתם על הטבת המס המפלה לטובה באופן מובהק את האלפיון/עשירון עליון, אך מצד שני מרבה לנופף בדגל הדאגה למעמד הביניים - סירב להגיב לשאלות שהופנו אליו בנושא זה.

יעקב צלאל הוא עורכו של אתר אוטוניוז - אתר מקצועי הסוקר את תעשיית הרכב, תעשיית האוטוטק והמסחר ברכב בישראל ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully