וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק יפה: נהיגה ראשונה באודי A7 החדשה

20.2.2018 / 8:08

אודי A7 אולי לא המציאה את הקטגוריה, אבל בדור הראשון שלה פיצחה את הנוסחה של מכונית מעוצבת ומתוחכמת. הדור השני שלה עושה הכל כדי לשמור על הנוסחה המצליחה ולשפר עוד יותר את הקיים

אתר יצרן

קייפטאון ודרום אפריקה בכלל בעשור השני של שנות האלפיים עושה מאמץ כביר לשדר עסקים כרגיל, אבל אתה לא צריך לחיות פה כדי להבין מה באמת מתרחש. אתה לא צריך לגשת לחלון ולהציץ כדי לדעת מי גר בבתים הצופים לחופי הים, אלו עם הגדרות המחושמלות ומצלמות האבטחה ומי בעיירות הפחונים, אתה רק צריך להיכנס לתחנת דלק, מלון, מסעדה או כל מקום בו יש נותני שירות כדי לקלוט מה הולך פה. אתה רק צריך לראות מי נוהג באיזו מכונית כדי לקלוט את זה שהמדינה הזו עדיין מתנהלת בשני מישורים נפרדים עבור האכלוסיות שלה.

למרות שסביבה מכוניות כמו פורשה או פרארי כבר לא ממש מסובבות פה ראשים, אודי A7 בולטת מאוד ברחובות כאן. היא מקבלת המון מבטים, מושכת תשומת לב וגורמת להנפות אגודלים מסביב מכל מי שמתעניין בה - מהבחור ב-A4 קבריולט וממוכר הכובעים בפקק בירידה מהכביש המהיר - הפעם באמת ללא הבדל בצבע העור.

אודי A7: נהיגה ראשונה. יצרן/קינן כהן, ניר בן טובים
העננים מעל הר השולחן מציצים בדגם החדש/ניר בן טובים, יצרן/קינן כהן

מתחדדת

במקרה של אודי A7 ,הדור השני, כמו הדור הראשון היא מכונית שהמראה החיצוני שלה מהווה חלק בלתי נפרד מהמסר. לפעמים אני מביט בקו המכוניות של היצרנית הזו ובתוכו נמצאות מכוניות הלחם והחמאה ואתה לא מבין למה אי אפשר לעשות את זה עם כל הדגמים?

ה-A7 היא דוגמה מצוינת, בתור הסמן הדינאמי ובעל המסר העיצובי של החברה, המעצבים פה יכלו לייצר מכונית שדי משוחררת מהתבנית, וכאמור, כמו בדור הראשון מדובר במכונית עם מסר חזותי חזק מאוד. יפה או לא? עניין של טעם - אבל היא בהחלט מעוצבת. היא חדה, מסותת, שרירית, עם יציבה מאוד מרשימה במיוחד בחלק האחורי שלה, אלא אם כן היא פותחת את הספוילר האחורי (מעל 120 קמ"ש לשיפור ההצמדה או מתחת בלחיצת כפתור לשיפור הדימוי העצמי של בעליה). בשעות החשכה או כאשר הן מופעלות יחידות התאורה מאחור הן, איך אומרים היום - הצגה.

המעצב הראשי של המכונית הזו מספר לי שהם "קיבלו רשות" להתפרע עם הכנפיים האחוריות וגודל החישוקים בשל הצורך לאכלס את מערכת ההיגוי האחורית וזה ניכר בתוצאה. מי שפוגעות בכל העסק הן שתי השומות הענקיות באמצע הגריל שלה, שמאכלסות את אמצעי החישה של המערכות הבטיחותיות ושאותן לא היה אפשר למקם באופן אחר.

תא הנוסעים מושפע מאוד מזה של אודי A8 החדשה, העיצוב יותר ספורטיבי ופחות נוטה לפאר המרווח, אבל מבחינת השימוש במסכים ענקיים ברזולוציה מצוינת וממשק הנהג-מערכות, הן ממש זהות. אודי עשתה כאן עבודה נהדרת בבחירת המרקמים, החומרים והשילוב ביניהם כדי ליצור תא נוסעים שמאוד נעים לשבת בו גם הרבה מאוד קילומטרים או זמן.

כאמור, כמו ב-A8 מערך השליטה המרכזי ה-MMI החליף את הסידור של חוגה מרכזית וכפתורים סביבה במסך מגע מרכזי גדול, הוא עובד מצוין, קל להבנה ותפעול. יתכן וזו אחת הטובות בהן נתקלתי בקבוצת הפרימיום. לחובתו מיקום מעט נמוך בכדי לאפשר לתפעל אותו בקלות בזמן נהיגה והוא גובה מחיר בדמות מקום אחסון בקונסולה המרכזית.

עם 293 ס"מ בבסיס הגלגלים אודי A7 היא מכונית מאוד מרווחת במושב האחורי, אמנם לשני נוסעים בלבד, אבל הם מקבלים בנוסף למרווח הרגליים שטח חלונות טוב מאוד, טוב יותר ממה שציפיתי, אותו הדבר לגבי מרווח הראש. יש להם גם שתי יציאות USB בנוסף ליציאת 12V, שליטה על מערכת המיזוג האחורית המפוצלת ל-4 איזורי אקלים וארבעה פתחי מיזוג. שניים באחורי הקונסולה ועוד שניים על קורות B.
לתא המטען 535 ליטרים במצבו הרגיל, ועם הדלת החמישית הגדולה הוא עמוק מאוד וקל להטענה (אלא אם כן צריך להוציא משהו שנמצא עמוק בפנים). סוללות ה-48 וולט והמצבר בתא המטען אמנם מגביהים את הרצפה, אבל הוא עדיין שימושי ומרווח מאוד.

אודי A7: נהיגה ראשונה. יצרן/קינן כהן, ניר בן טובים
לא מעט מהמערכות של ספינת הדגל A8 מצאו דרכן גם לתא הנוסעים של A7, במיוחד ממשק ה-MMI/ניר בן טובים, יצרן/קינן כהן

מחכימה

מערכת חדשה נוספת היא ההיגוי האחורי האקטיבי שמפנה את הגלגלים האחוריים בניגוד לכיוון של הגלגלים הקדמיים במהירות של עד 60 קמ"ש ובמקביל להם מעל המהירות הזו

אני אומר כבר עכשיו, אין לי מקום, סבלנות או בטחון שמישהו ישרוד את מתקפת המלל שנדרשת כדי לתאר את שלל המערכות הטכנולוגיות שאודי העמיסה על ה-A7. אז נרוץ על החדשניות, המעניינות והרלוונטיות בקצרה.

כבר הזכרתי את החיישנים בחזית, אז שתי השומות האלו הן רק חלק קטן ממערך של לא פחות מ-24 אמצעי חישה. רשימה חלקית: סורק לייזר קדמי, רדאר לטווח רחוק ובינוני, מצלמת אינפרא אדום, מצלמה רגילה, מצלמות היקפיות ותריסר חיישנים אולטרא קוליים בחזית, בצדדים ומאחור. בקיצור, כל מה שצריך כדי לא לדפוק את המכונית ואם כן תצליחו, אז בהצלחה עם החשבון במוסך.

סוללת 48 הוולט שהוזכרה קודם, מאפשרת ל-A7 יכולות סמי-היברידיות בכך שהיא מאפשרת ניתוק של המנוע עם הסרת הרגל מדוושת הגז והמשך הנעה של המכונית בכוח הסוללה בלבד, כמו גם אפשרות פעולה של מערכת דימום-התנעה שלה במהירויות של עד 22 קמ"ש.

יחידות התאורה מלפנים נחלקות לשלוש קטגוריות, ברמת הבסיס תאורת לד, מעליה מערכת המטריקס לד הדינאמית של אודי המאפשרת שליטה באלומת האור של המכונית על ידי שימוש ב-32 נורות לד שיכולות לפעול בנפרד. בפסגת ההיצע פנסי ליזר עוצמתיים המופעלים במהירות של מעל ל-70 קמ"ש ולה עוצמת תאורה כפולה ביחס לתאורת הלד.

כמובן שלא נפקד מקומן של מערכות סיוע הנהיגה המתקדמות, החל מזיהוי סטייה מנתיב ותיקון, התראת אי שמירת מרחק, התראה על רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית בעלת יכולת התאמת מהירות על פי נתוני ה-GPS וקריאת שלטי מהירות. ה-A7 נעזרת בשני האחרונים ובניתוח נתונים ממצלמת הרכב כדי להמליץ לנהג מתי מומלץ לעזוב את דוושת הגז כדי להשיג נהיגה חלקה ככל האפשר. מערכות עזר נוספות כמו התראת תנועה חוצה וסיוע חניה יהיו הבסיס למערכות חניה עצמאית מרחוק שתוצע בהמשך השנה.

עוד חידושים נוגעים לפן ההתנהגות של אודי A7 החדשה. הראשון בהם הוא ההגה החדש שמציע כאופציה מערכת מתוצרת "בוש" ובבסיסה מנוע נוסף המורכב על מוט ההגה ומאפשר קיצור יחס ההעברה של ההגה ובכך להפוך אותו למהיר מאוד בתמרונים עירוניים צפופים ומצד שני לרגיש פחות לתנועות בנהיגה מהירה. ההגה גם יכול "להחליט" לבד באיזו מידה להפנות את הגלגלים בהתאם לתנאי הדרך והנתונים המגיעים מהמתלים ומהירות הנסיעה של המכונית, כמו במקרה של הפניית הגה חריפה מדי במהירות גבוהה.

מערכת חדשה נוספת שתוצע כאופציה הוא ההיגוי האחורי האקטיבי מתוצרת ZF. המערכת מפנה את הגלגלים האחוריים בניגוד לכיוון של הגלגלים הקדמיים במהירות של עד 60 קמ"ש ובמקביל להם מעל המהירות הזו. התוצאה - שיפור ברדיוס הסיבוב ויכולת התמרון של המכוניות במהירות נמוכה ושיפור היציבות במהירות גבוהה.

אודי A7: נהיגה ראשונה. יצרן/קינן כהן, ניר בן טובים
התאורה האחורית, במיוחד בחושך היא חגיגה של ממש/ניר בן טובים, יצרן/קינן כהן

מתנהגת

בכבישים המפותלים ה-A7 התנהגה למופת, עם היענות מצוינת להפניה של ההגה, שמירה על יציבות גבוהה בפניות ויכולת מפתיעה להתמודד עם שינויי כיוון מהירים

ההשקה שנערכה בדרום אפריקה הציבה לא מעט קשיים לבחון את המכונית כמו שצריך. בתור התחלה, הנהיגה כאן היא בצד שמאל של הדרך, הפוך מאשר בישראל ואם זה לא מספיק - המכונית עצמן היו מכונית עם הגה שמאלי, הפוך מאשר כל המכונית כאן. כך שהעסק היה די מאתגר לכתחילה.
המכוניות שקיבלנו בהשקה היו מדגמי הבנזין בנפח 3.0 ליטרים ותצורת V6 ובעלי מגדש טורבו (בדור היוצא מגדש על - סופרצ'ארג'ר). המנוע מספק 340 כ"ס ו-51 קג"מ ובהתאם לכינוי המנועים החדש של אודי נקרא "55" וכמו במרצדס וב.מ.וו, אין קשר להספק, נפח, או ממוצע הגילאים במחלקת המחקר - זהו רק קוד הפיתוח של המנוע.

הוא עובד נהדר, חלק מאוד בסל"ד הנמוך וקצת לפני 3,000 סל"ד מקבל בוסט נאה מאוד של כוח שממשיך איתו עד קצת לפני הקו האדום. יחד עם זאת, לא מדובר בחוויה אקוסטית יוצאת דופן מבחינת צליל המנוע עצמו.

כל העסק מחובר לתיבת הילוכים כפולת מצמד בת שבעה יחסי העברה, שלטענת אודי כוילה מחדש ולטענתי עדיין רחוקה מאוד מלהשתוות לתיבת הילוכים כפולת מצמד ממש טובה ברמה של פורשה או לתיבה פלנטרית ממש טובה כמו במרצדס או ב.מ.וו. לא כל כך מרגישים את זה בנהיגה מתונה, אבל אם המכונית תחת עומס, העברת ההילוכים פחות נעימה. בקטע הנהיגה המפותל היחיד שמצאנו העדפתי מהר מאוד להציב אותה במצב הידני ולא לסמוך על ההחלטות שלה להוריד הילוך או להעלות אותו באופן לא ממש עקבי.

ההנעה כאן היא בערך כפולה ומכונה "קוואטרו-אולטרה", למה רק בערך? כי מאחורי השם המפואר מסתתרת הנעה קדמית למעשה, שמעבירה כוח לגלגלים האחוריים בעת הצורך בלבד, לטענת אודי היא מתקדמת דיה כדי להציג יכולות משיכה זהות להנעה כפולה קבועה רגילה.

גם התרשימים וגם המיצג של שלדת ה-A7 ועליה מכלולי ההנעה בלבד, הבהירו היטב שהחברה דבקה בהחלטה שלה להציב את המנוע במיקום קדמי מאוד בשלדה. בניגוד למשל לב.מ.וו או מרצדס שלוקחות את המנוע אחורה יותר לכיוון תא הנוסעים. התוצאה היא מעין "משקולת" שנמצאת על הגלגלים הקדמיים ובדור היוצא של A7 הייתה זכורה לי מאוד ככזו שהביאה ל"אף" כבד למדי. אולם בפועל, בכבישים המפותלים ה-A7 התנהגה למופת, עם היענות מצוינת להפניה של ההגה, שמירה על יציבות גבוהה מאוד בפניות ויכולת מפתיעה ממש להתמודד עם שינויי כיוון מהירים מאוד. אני יכול רק להניח שהרבה מהמחמאות צריכות להיזקף לזכות אותה מערכת היגוי אחורי וקפיצי האוויר בהם צוידו המכוניות, שני אלו כאמור - אופציונליים.

אם כבר הזכרנו את קפיצי האוויר, נוחות הנסיעה הייתה די בינונית במהירויות נמוכות והמכונית לא ממש הצליחה לבודד לחלוטין מעבר של שברים קטנים ורעידות לתוך תא הנוסעים, אני מניח שהרבה מכך היה בשל הבחירה להעמיד מכוניות עם חישוקי 20 ו-21 אינץ' ענקיים בהשקה, נו, מה לעשות - עקבים זה רק ליופי...

אודי A7: נהיגה ראשונה. יצרן/קינן כהן, ניר בן טובים
הנהגות הכביש מצוינת, האחיזה גבוהה מאוד, אבל עדיף להישאר במצב הידני/ניר בן טובים, יצרן/קינן כהן

סיכום

בעולם שנוהר אחר קרוסאוברים, הצגת דור שני למכונית הקופה חמש הדלתות של אודי, היא לא מהלך מובן מאילו

בעולם שנוהר אחר קרוסאוברים, הצגת דור שני למכונית הקופה חמש הדלתות של אודי, היא לא מהלך מובן מאילו. השקעת משאבי פיתוח ושיווק במכונית חדשה לחלוטין בטח במכונית נישה כמו ה-A7 היא לא דבר פשוט.

אבל, אודי גם עושה חשבון אחר, היא רואה את שתי היריבות המרכזיות שלה, ב.מ.וו עם הסדרה 6 גראן קופה וכמובן מרצדס עם הדור השני לממציאת הז'אנר - ה-CLS (נהיגה ראשונה בה תתפרסם כאן בקרוב), ומבינה שהיא לא יכולה להישאר מחוץ למשחק. אז היא מציגה דור שני עם רשימה ארוכה של חידושים. החידושים האלו יחד עם העיצוב החיצוני הם הקלפים החזקים של המכונית הזו והיא משחקת בהם היטב.

כמה מהחידושים האלו ישרדו עם ההגעה שלה לישראל במחצית השנייה של 2018? לא ברור. מה בטוח ישרוד? העיצוב החיצוני והפנימי שלה שכמו בדור הקודם, גם כאן יהוו מוקד המשיכה המרכזי, בכל מקרה על החישוקים הגדולים מומלץ לוותר.

על הצד הטכני: אודי A7, 3.0 ליטר טורבו

מנוע, הנעה - בנזין, V6, טורבו, כפולה
נפח - 2,995 סמ"ק
הספק/סל"ד - 5,000/340
מומנט/סל"ד - 1,370/51
תיבת הילוכים - כפולת מצמד, 7 הילוכים

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) - 5.3
מהירות מירבית (קמ"ש) - 250

מידות
אורך (ס"מ) - 497
רוחב (ס"מ) - 191
גובה (ס"מ) - 142
בסיס גלגלים (ס"מ) - 293
תא מטען (ליטרים) - 535
משקל (ק"ג) - 1,815

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' - רב חיבורי/רב חיבורי
בלמים קד'/אח' - דיסק מאוורר/דיסק מאוורר
צמיגים - 255/40 R20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully