וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעצוע של סיפור: רכיבה על אופנועי הכביש הראשונים של הוסקוורנה

שי ארז

13.6.2018 / 8:10

הוויטפילן והסוורטפילן, חץ לבן וחץ שחור בהתאמה, שני דגמי ההוסקוורנה 401 החדשים, נראים במבט ראשון כמו אופנועי צעצוע. כשעולים עליהם, מניעים ומכופפים את הידית הימנית, זה כבר סיפור אחר לגמרי

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
החץ השחור והחץ הלבן, שתי גרסאות לאותו הרעיון, שניהם פוגעים בול/יח"צ

הקונוטציה הראשונה של כל רוכב, למשמע השם הוסקוורנה (וזה בתנאי שאתם לא רוצחים סדרתיים חובבי משורי שרשרת וצופים נלהבים של "המנסרים מטקסס") היא של אוויר הרים צלול בגז, וריח שבילים מסביב מהול בצמיגי קוביות. למרות העבר המפואר על האספלט, הוסקוורנה היא קודם כל אופנועי שטח ואנדורו מהמשובחים והוותיקים שקיימים, ולכן כשהתבקשתי על ידי כבוד העורך להזיז את העצמות היבשות והקשישות שלי לכיוון הרי ירושלים כדי לרכב קצת על הוסקוורנה, הייתי בטוח שטיול שטח לפני. כמו תמיד, טעיתי...

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
כנופיית מלחכי הגיהנום על השדים הקטנים של הוסקוורנה/יח"צ

איך שגלגל מסתובב

הוסקוורנה כאמור הוא שם של מותג אופנועים מהוותיקים בעולם הדו"ג שעבר לא מעט תהפוכות, מהפכות, בעלים וארצות. הדרך החלה בעיר הוסקוורנה שבשבדיה בשנת 1903 וכמו דרכם של יצרני אופנועים רבים אחרים, ההתחלה הייתה כמפעל לאופניים.

עם התפתחות המנועים, החל המפעל לרכוש כאלה מיצרנים אחרים ולשלב אותם בשלדות האופניים והפך ליצרן אופנועים, כשבדיוק לפני 100 שנים, הווה אומר 1918 החלו ליצר בהוסקוורנה מנועים בעצמם ולעצמם. חובבי המרוצים של שנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת זכו לראות את האופנועים של היצרן השבדי מתחרים במרוצי אספלט אולם למרות ההצלחה, התמקדה החברה דווקא ביצור אופנועי שטח ואנדורו וגם שם עשתה שם חיל. בשנת 1977 נמכרה החברה לקונצרן "אלקטרולוקס" השבדי ועשר שנים אחר כך, בשנת 1987 מכר אותה התאגיד השבדי ליצרנית האופנועים האיטלקית, קג'יבה.

המעבר לאיטליה לידי יצרן אופנועים אחר יצר שבר בחברה ומהנדסים רבים עזבו אותה יחדיו והקימו את מותג הוסאברג, שהזכיר מאוד ולא במפתיע את אופנועי הוסקוורנה. קג'יבה לא החזיקה מעמד ונאלצה למכור את המותג הוסקוורנה לידי ב.מ.וו הגרמנית, שהשאירה את הוסקוורנה כחטיבה עצמאית. שנתיים כושלות באולמות התצוגה הובילו את ב.מ.וו להזדרז ולהיפתר מהמותג שעבר את הגבול לאוסטריה לידיה של ק.ט.מ, שכבר החזיקה בבעלות על הוסאברג משנת 1995. תחת הדגל של ק.ט.מ אוחדו מחדש הוסקוורנה והוסאברג שוב למותג המקורי והשם הוסאברג למעשה חדל להתקיים והסדר שב על כנו.

בשנת 2015 הציגה הוסקוורנה עוד תפנית דרמטית בעלילה עם השקתו של אופנוע הכביש 701 כסנונית ראשונה, שסימלה את החזרה של היצרן לאספלט לקו אופנועים חדש מבוססי פלטפורמה קיימת של סדרת דיוק הכתומה, אבל בעיצוב אחר לגמרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
הכל טוב ויפה בסוורטפילן, עד שמגיעים למחושים בדמות המראות/יח"צ

אופנועים בסגנון רטרואקטיבי

סדרת אופנועי הכביש מתבססת על המכאניקה והטכנולוגיה של האח הגדול והכתום אבל הסיפור של הוויטפילן והסוורטפילן (החץ הלבן והחץ והשחור בהתאמה) הוא קודם כל העיצוב בסגנון רטרו מודרני ורק אחר כך, האקטיביות שמוכיחה שאפשר להיות לא רק יפה אלא גם טוב.

בכניסה לאירוע ההשקה אני חולף על פניו של האופנוע שהוצב בכניסה כאילו הוא לא קיים. כמעט ולא שם לב אליו וכשכבר כן, אני חושב לעצמי שמדובר באפקט עיצובי ותפאורה מגניבה להשקה. ממשיך להתקדם, אבל משהו מכרסם ומטריד את האונה השמאלית ואחרי שני צעדים אני עוצר, נותן לעצמי הפוכה עדינה לפדחת וחוזר לאחור, נעמד מולו "התפאורה" ואומר וואלה, זה אשכרה האופנוע המדובר. איפה זה ואיפה חרגולי השטח הגבוהים שדמותם קופצת לי לראש ברגע שאני שומע את השם הוסקוורנה.

אז כמו שכבר הבנתם, סדרת ה"פילן" (כמחווה לסילברפילן משנות ה-50') היא קודם כל עיצוב ואפשר לאהוב אותו ואפשר גם לא, אבל אי אפשר להתעלם ממנו והלקוחות של האופנועים האלה יהיו בראש ובראשונה אנשים שמחפשים את השונה והמיוחד וכדאי לסוכני המכירות להתחיל ללמוד גם לדבר בהיפסטרית, כי אל תתפלאו אם השילוב של אופנוע עירוני קומפקטי ומעוצב כל כך יכבוש גם את קהל עטויי הזקן המטופח, בדיוק כמו שעשו הקטנועים לנשות רומא ארוכות הרגליים.

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
הוויטפילן מקריב את הנוחות על מזבח עיצוב הקפה רייסר/יח"צ

קשה לתאר במילים את האופנוע כי זה משהו שצריך לראות בעיניים כדי להאמין ולהבין כמה רחוק ומוצלח הצליחו ללכת מעצבי הכלי כדי להגיע לתוצאה של עיצוב רטרו מודרני, נקי ומינימליסטי ובכל זאת משפריץ שואו ונוכחות מכל זווית. החל מהפנס העגול והבולט בחזית, דרך מיכל הדלק המלבני והמושב (יחידה אחת ב"סוורט" מושב כפול ב"וויט") שבאמצע וכלה בגלגל החשוף מאחור, האופנוע הזה נוטף סקסאפיל שכבר מזמן לא נראו בעולם הדו-גלגלי ולחשוב שמדובר בסך הכל באופנועים בעלי נפח מנוע כל כך צנוע.

אז נכון שמקורם בשבדיה ועברו לאיטליה ומשם לגרמניה ואז לאוסטריה אבל אי אפשר גם בלי טרוניה פולנית אחת וזה לגבי זוג המראות שנראה כאילו הורכבו ברגע האחרון רק לטובת הטסט של משרד הרישוי. באופנוע כל כך מעוצב עם ירידה כזו לפרטים, מוזר שבחרו בזוג מראות הכי סתמיות שיש. אבל עזבו שטויות, נחזור למה שכן טוב והבדל בין שני הדגמים הוא בהשראה ותפיסת הרכיבה ובעוד שה"סוורט" (השחור) עוצב בסגנון אופנועי סקרמבלר עם כידון שטוח ומוגבה, הרי שה"וויט" בעל ידיות הקליפ-און הוא מחווה לאופנת הקפה רייסר של פעם, אלא שכאן ההבדלים הם לא רק בעיצוב אלה גם בכל הקשור לסגנון, תנוחה וההנאה מהרכיבה.

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
זריז מאוד עם תגובות מצוינות לפתיחת גז/יח"צ

קטן אבל ממזר

איך שלא תסתכלו על זה, הפילן על שני דגמיו הוא אופנוע צנוע מידות עם בסיס גלגלים של 1,357 מ"מ בלבד (הסקרמבלר 400 של דוקטי למשל ארוך ממנו בעשרה ס"מ) גובה המושב שלו מתנשא ל-835 מ"מ מעל האספלט ומשקלו מגרד מלמטה את ה-150 ק"ג. קל וקטן. האופנוע יושב על שלדת מסבך צינורות ובליבו פועם מנוע סינגל בנפח 375 סמ"ק בעל זוג גלי זיזים עליונים עם ארבעה שסתומים המפיק 43 כוחות סוס ב-9,000 סיבובי מנוע בדקה כששיא המומנט (3.77 קג"מ) מושג ב- 7,000 סל"ד. לכאורה לא נתונים שינצחו מרוצי GP אבל ברכיבה זה מרגיש הרבה יותר חזק, מהיר וזריז.

ראשון אני זוכה לעלות על אוכפו של החץ השחור, זה בעל הכידון השטוח ובתוך התנועה הצפופה של עיר הבירה הוא מתנהג נפלא. זריז מאוד ומגיב נהדר לכל פקודת גז (מצערת אלקטרונית) והיגוי. משתחל בקלות בין הפגושים, יוצא ומגיע ראשון מכל ולכל רמזור. רעם האגזוז שלו מגניב ונותן תחושה גם לרוכב וגם למאזינים הפסיביים של איזה V8 ששועט בסביבתם. הישיבה זקופה ונוחה וגם כשיוצאים מחוץ לעיר והכבישים מתחילים להתפתל, שום דבר לא נפגם מהזריזות או דיוק ההיגוי.

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
המידות הקטנות והכידון השטוח הופכים אותו לחיה עירונית מצוינת/יח"צ

התנועה העייפה של פאתי ירושלים, המתנהלת כולה בנתיבים בודדים, מאלצת לצאת לעקיפות זריזות והחלטיות והחץ השחור עומד יפה במשימה כשהקלאץ' המחליק תורם את חלקו לרכיבה הקוטבית. פקודות גז קצרות מזניקות את הכלי קדימה, ההיגוי והכלי הקטן מאפשרים להתנהל בביטחון בין הפחים לפסים הלבנים בלי לפגוע במי מהם ואת המסה המתפרצת הזאת נועצים באספלט בקלות בלמי ה-ByBre (מותג בלמי הלאו-קוסט מבית ברמבו) עם דיסק 320 מ"מ בעל קליפר 4 בוכנות יחיד מלפנים ו-230 מ"מ חד בוכנתי מאחור. כשאין מכוניות לפנים, אפשר לטוס קדימה בחדווה, לראות על לוח המחוונים העגול (המעוצב אך הלא מי יודע כמה ברור) את הספרות מטפסות בקלילות לאזור ה-170 אגוזים וכשמגיעים לפניות, האופנוע יודע ואוהב לשנות כיוון וזוויות, מטה בקלילות ובביטחון, והעברות משקל מצד לצד הן כמו טבע שני בשבילו.

ואז התחלפנו בכלים ועליתי על הוויטפילן, החץ הלבן שכמעט שיגר אותי אל הכירופרקט האישי שלי. תנוחת הרכיבה של הכידון המוטה לפנים לא מוצלחת בעליל. היא שמורה לאופנת הקפה רייסרים של פעם ולא משנה כמה גבוה או נמוך אתה, התנוחה מאלצת רכינה לא טבעית לפנים, מה שמשפיע על משך זמן האוכף שאפשר לבלות עליו, כמו גם על העדר הנאה מהרכיבה שמשפיע גם על הריכוז והביצועים בהתאם. כן. לא אהבנו. צריך להתרגל לתנוחה הזאת אבל היא בטח שלא אופטימלית בלשון עדינה למי שמחפש כלי תחבורה אורבני כהגדרת הבסיס של האופנוע הזה ותתחבב רק על אלו שבאים מראש כדי לשייף את האייפקסים הדמיוניים של כבישים מסולסלים.

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
אביזר חובה בחניית בית הקפה הטרנדי הקרוב אליכם/יח"צ

אז מה כל השוני?

יחד עם ה-701 שהוצג ראשון, הסוורט והוויט פילן הם הקאמבק של היצרן הוותיק אל הכבישים הסלולים. שני החיצים, השחור והלבן, מביאים משב רוח מאוד מרענן ובזמן מאוד מתאים לפריחה והעדנה של שחווה שוק האופנועים, בעיקר בישראל. הקטגוריה של הנייקדים בנפחים הבינוניים הולכת וגדלה, הן בהיקף המכירות והן בהיצע הדגמים והפילנים האלה מגיעים מבחינת היבואן (עופר אבניר) בזמן מצוין. ההבדלים בין שני הדגמים, מלבד תנוחת הרכיבה, לא ממש גדולים. מעבר למוטוריקה והמכניקה הזהה לשניהם וזוויות הכידון שכבר עמדנו עליו, הסוורטפילו נועל צמיגי פירלי סקורפיון בעוד הוויטפילן נעול בגומי של מצלר M5, השחור בעל מושב זוגי שטוח ואחיד בעוד הלבן הוא בעל מושב זוגי נפרד ולשחור יש עוד תוספת חביבה של מנשא פלסטיק על מיכל הדלק וזהו. בכל השאר הם זהים, כולל המזלג ההפוך מתוצרת WP מקדימה בקוטר 43 אינץ' ויחיד אחורי פרוגרסיבי בעל מהלך של 150 מ"מ שעושים את עבודתם טוב בדרך כלל, מערכת ה-ABS שניתנת לניתוק מלא וכמובן גם המחיר - 41,000 שקלים שמעניקים בתמורה, חבילה מאוד ייחודית ומתגמלת.

הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
עיצוב שמתחיל מדליק/יח"צ
הוסקוורנה 401: רכיבה ראשונה. יח"צ,
ומסתיים אפילו יותר מדליק/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully