וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמא מיה: נהיגה ראשונה בלקסוס UX החדש

18.9.2018 / 11:20

לקסוס מגדילה את היצע דגמי הפנאי שלה, והפעם עם דגם בעל ממדים קומפקטיים שיתחרה באודי Q3 ואחרים. האם ה-UX החדש מסוגל לנעוץ את שיניו עמוק במתחרים?

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX החדש. התשובה לאודי Q3 וחבריו/אתר יצרן, יצרן

מתוך חדרון אקוסטי למחצה כשרק וילון אדום מסתיר את הכניסה ומעמעם את הטרגדיה, בקעו כמה קולות שנשמעו כמו חתולות במריבה. אני מניח שיש בעלי חיים מסוימים שעבורם זה בוודאי נשמע כמו אופרה, עבור כל ההולכים על 2 - או לפחות עבור כל מי שסייר במוזיאון אבבא שבשטוקהולם באותם רגעים - זה נשמע כמו סוף העולם. לרגע הצווחות העליזות פסקו וזוג נשים יצאו מאחורי הוילון עם חיוך צ'שייר מאוזן לאוזן. השתיים הקליטו בחדרון האקוסטי את השיר "Money, Money, Money" של להקת אבבא ועכשיו האזינו ליצירת המופת שהם יצרו בעצמן. ההדרן לא נמשך זמן רב (תודה לאלי המוזיקה), ולי זה פשוט התכתב מצוין עם השקת UX - המכונית החדשה של לקסוס שהושקה באותם רגעים בקדמת המוזיאון.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

כמו להקת אבבא שחיפשה ופיצחה את הקוד לכיבוש אירופה ובהמשך את העולם, כך גם לקסוס מנסה למצוא את הרכיב שיעזור לה בכיבוש היבשת הישנה כמו גם שווקים אחרים. כמו השיר ששמעתי מחדר ההקלטות, גם לקסוס בראש ובראשונה מנסה לקסום למי שהממון מצוי בכיסו ואם נרד לרבדים עמוקים יותר של השיר, אז כמו האישה המסופרת שמנסה לשבור מוסכמות ולהצליח בעולם של גברים, כך גם לקסוס מנסה לשבור את הגמוניית היוקרה הגרמנית ולהשתלב - בכל העולם - בסגמנט היוקרה כשווה-בת-שווים. כמו הלהקה שהיתה חלוצה מבחינה פיתוח טכניקות הקלטה חדשניות דוגמת "חומת הצליל" (Wall Of Sound), כך גם לקסוס חלוצה בכמה טכנולוגיות כמו שימוש במנועים חשמליים במקום תיבת הילוכים. כמו... טוב הבנתם את הרעיון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

תפיסה ופרספקטיבה

לקסוס UX הוא הקרוסאובר החדש והקטן ביותר של המותג וממש רואים מכל פינה כיצד הוא מאמץ שפת עיצוב "צעירה" יותר מאחיו הגדולים: NX ו-RX. אפשר לראות זאת בבתי הגלגלים הא-סימטריים, בכנפיים הקדמיות התפוחות מעל קו מכסה המנוע, ובפנסים האחוריים שיוצרים פס תאורה רוחבי עם זוג זנבות בצדדים, שלטענת לקסוס ממתנות את מערבולות האוויר מאחורי המכונית. התוצאה הסופית קרובה בעיצובה למכונית הקונספט משנת 2016, מצוינת לכשעצמה, ומגלמת את אלמנט 1 מתוך 4 עליהם נשענת תפיסת לקסוס: עיצוב, ביצועים, טכנולוגיה וטאקומי (Takumi אמנות עבודת יד).

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

לקסוס מנסה לשלב בדגמיה את מסורת הארכיטקטורה היפנית שמטשטשת את הגבולות של החוץ והפנים. זה עובד מלפנים, קצת פחות מאחור. ידיות הדלתות האחוריות יחסית גבוהות ומרוחקות מהישג ידם של ילדים, הדלת נפתחת כמעט בניצב למכונית והמפתח עצמו קטן. המושב האחורי מעט נמוך וקצר, דבר שמכתיב ישיבה עם ברכיים מעט באוויר בתנוחה שעלולה לעייף לאורך זמן. הרצפה מאחור כמעט שטוחה, יש מספיק מקום לברכיים, לכפות הרגליים מרחב סביר בגלל מסילות המושב הקדמי, מרווח ראש מעט מצומצם, וחלונות צד מעט צרים בשל העיצוב החיצוני. כל זה לא מפתיע לאור הפלטפורמה עליה מבוסס הדגם.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן
לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

כמו להקת אבבא (זהו, זו הפעם האחרונה שאזכיר את הלהקה. בעצם, אולי עוד פעם אחת) שיצרה מוזיקת מיינסטרים, כך גם לקסוס חולקת פלטפורמת מיינסטרים של טויוטה. זו פלטפורמת TNGA (ר"ת: Toyota New Global Architecture) שהיא שם שיווקי של טויוטה למכלול מודולארי של מרכיבים, ומיועדת לשרת קשת רחבה מאוד של דגמים מקטגוריה B (סופרמיני, יאריס) ועד לקטגוריה D (משפחתית גדולה, כולל קאמרי הנוכחית) וכל נגזרות דגמי הפנאי שבתווך עם או בלי הנעה כפולה כמו גם דגמים היברידיים. אבל לקסוס לא יכולה להשתמש בכינוי TNGA שכולל בתוכו במפורש את השם טויוטה ולכן היא מכנה את אותה הפלטפורמה בשם אחר: GA-C (ר"ת: Global Architecture-Compact). מבולבלים? גם אנחנו.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

אז בבסיס, לקסוס UX היא טויוטה CH-R עם בסיס גלגלים זהה לחלוטין (264 ס"מ), אבל מכאן לקסוס לקחה את זה למקום אחר והתוצאה היא רכב אחר לחלוטין עם ממדים גדולים מעט יותר, מתלים אחרים, מנועים חדשים, תיבות הילוכים שונות ובעיקר מיקוד שונה בהתאם לקהל היעד.

אז אם במושב האחורי ובתא המטען, נראה שהתוצאה מעט שהמיקוד בקהל היעד של לקסוס מעט פוספס, החלק הקדמי של תא הנוסעים קולע הרבה יותר, עם אזור שמרגיש הרבה יותר עשיר ויוקרתי. הוא ממשיך בקו העיצובי של לקסוס שבנוי סביב הקונספט של דשבורד מדורג, שמגלם בתוכו גם את תפיסת הפתיחות והאווריריות של לקסוס. הוא באמת נראה טוב, מגומר היטב ומשלב בתוכו כמה אלמנטים מוכרים מדגמי לקסוס האחרים כמו בורר מצבי הנהיגה שנשלט ע"י גלגלת מצד ימין של לוח המחוונים - פריט שהוצג לראשונה ב-LC הספורטיבית. גם השליטה על מערכת המולטימדיה נוחה למדי באמצעות מבנה לחצנים קבוע בקצה משענת היד הקדמית, וגם המושבים הקדמיים נוחים, ומאפשרים טווח פעולה רחב למציאת תנוחת נהיגה מצוינת, אם כי תנוחת הישיבה מעט נמוכה יחסית בסגנון מרצדס GLA ששונה מסגנון ב.מ.וו X1 למשל, בה הישיבה גבוה יותר.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן
לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

סדרת מנועים חדשה

UX גם מציג סדרה חדשה של מנועים. זו סדרה שבלקסוס מכנים 'סדרה A' והיא כוללת מנועי 2.0, 2.5 ו-V6 3.5 ליטר שחלקם כבר נמצאים בשימוש. המשותף לכולם הוא יחס של 1:2 בין מהלך לקדח, ויחס דחיסה גבוה. ב-UX נמצא רק מנועי 2.0 ליטר בנזין אטמוספריים, עם ובלי תוספת של מנועים חשמליים. מנוע הבנזין מפיק 171 כ"ס כאשר מנוע הבנזין ביחידה ההיברידית מפיק 146 כ"ס. בלקסוס אומרים שזהו דור רביעי ליחידת הכוח ההיברידית ויחד עם 109 כ"ס שמגיעים ממנועים חשמליים קדמיים חדשים, מציעה היחידה ההיברידית כולה, הספק משולב של 178 כ"ס.

ההספקים אולי קרובים, אבל למנועים אופי פעולה שונה לחלוטין. יחידת הכוח הבנזין "הרגילה" שמכונה UX200, משודכת עם תיבת הילוכים חדשה שנקראת D-CVT. זו תיבה שמשלבת תיבה פלנטארית עם הילוך ראשון בלבד, יחד עם תיבה רציפה. השילוב הזה עובד טוב ברוב תנאי הדרך. יציאה מהמקום חלקה ונינוחה, כאשר המעבר בין התיבה הפלנטארית לרציפה שקוף לחלוטין. התנהלות בחצי גז במהירות עירונית וגם במהירות שיוט מהירה, מאוד שקטה ונעימה, ורק כשהדוושה נדרכת יותר, אופייה של התיבה הרציפה להיתקע בסל"ד גבוה, מעט מפר את השלווה.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

יחידת הכוח ההיברידית, UX250h, שונה לחלוטין, ללא תיבת הילוכים, ועל הנייר מציגה נתוני ביצועים מעט זריזים יותר (עם האצה מ-0-100 ב-8.5 שניות לעומת 9.2 שניות ב-UX200). בפועל אופי הביצועים נחלק ל-3. יציאה מהמקום עם דוושה לחוצה מעט יותר מהסביר, מהוססת תחילה, בהמשך המנוע מושך חזק, ואפילו חזק יותר ממנוע הבנזין הרגיל. כשהמהירות עולה לטווח מהירות כביש 6 הדחף יורד משמעותית, בעוד גרסת ה-UX200 עדיין מצליחה למשוך. יש גם מצב 'ספורט' לשתי הגרסאות, אבל השפעתו בשני המקרים קטנה למדי.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

קשיחות ונוחות

פלטפורמת GA-C החדשה של לקסוס לא רק אומרת פיתוח מהיר יותר של דגמים חדשים וחיסכון בעלויות הפיתוח והייצור, אלא גם שיפור ביצועי ההתנהגות והבטיחות בזכות חסכון במשקל והגברת קשיחות המרכבים (בין היתר באמצעות מרכז כובד נמוך יותר ושימוש בשיעור רב של פלדה בחוזק מתיחה גבוה). ומבחינה זו UX לא מאכזבת. היא בהחלט מרגישה "כיושבת" נמוך על הכביש ביחס לדגמי פנאי אחרים ויחד עם מתלים חדשים (כשאלה בגרסה ההיברידית עוד מהזן המתוחכם עם נוזל הידראולי), מציעה התנהגות כביש טובה מאוד, זוויות גלגול שטוחות, אחיזה גבוהה וההיגוי מדויק ובעל משקל נכון (אולי מעט קל מידי בתנאים מסוימים). זו עדיין לא מכונית מהנה לנהיגה, אבל היא גם לא מתיימרת להיות.

למרות המתלים הקשיחים נוחות הנסיעה טובה ברובה. בעיר UX קצת זז על שיבושים, ומעט מעביר פנימה שיבושים רעים כגון בורות. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת כשרק שיבושים קטנים מצליחים לחדור. בידוד הרעשים מצוין כשרק שאון המנוע חודר תחת לחץ.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

הדבר היחיד שבאמת הפריע, היה פעולת דוושת הבלמים בגרסה ההיברידית. לדוושה תחושה מלאכותית שנובעת ממהלך רך מידי ובעיקר אינו פרוגרסיבי ללחיצה. הדבר מציק במיוחד בנסיעה בפקק בה לחיצה עדינה תחילה אינה מספקת את כוח הבלימה המצופה ובהמשך לקראת עצירה, תחושת העצירה חזקה מידי. זו אגב תחושה מוכרת ממערכות אוגרות אנרגיה אחרות.

לקסוס UX. יצרן, אתר יצרן
לקסוס UX/אתר יצרן, יצרן

גבולות גזרה

אלבום 'Arrival' (הגעה) הוא אלבום האולפן הנמכר ביותר של להקת אבבא, ואין ספק שיבואנית לקסוס מצפה להגעת UX. ראשית כי הוא נכנס לסגמנט הצומח ביותר. ב-2017 נמכרו בסגמנט בישראל כ-1,500 יח', השנה השוק צפוי להגיע ל-1,800 יח, ובשנה הבאה יחד עם מתחרים חדשים יחצה את רף ה-2,000 יח. הדגמים השונים מציגים תפיסות שונות, חלקם פונים במופגן לפנאי, כמו וולוו XC40, וחלקם כמו מרצדס GLA, מציגים עיצוב פנאי מתון וישיבה נמוכה. לקסוס UX מאמץ יותר את תפיסת GLA וצפוי להגיע אלינו ברבעון הראשון של 2019.

שנית, כי הוא צפוי להיות רב המכר של היבואנית כשתוכניותיה הם למכירת 500 יח' בעיקר מהגרסה ההיברידית. הם מקווים לקבל יותר, אבל גם אם לא יצליחו, זה נתון שמייצג 25% מכלל מכירות המותג בארץ. הם עדיין לא מוכנים לדבר על מחיר, אבל כשהמטרה היא אודי Q3, ב.מ.וו X1 ואחרים, גבולות הגזרה ברורים יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • לקסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully