וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד על פי סקודה

21.1.2019 / 10:06

לסקודה יש מעצב חדש שלוקח את המותג לכיוון אחר לגמרי. יצאנו לפגישה נדירה עם מי שאחראי על הכיוון החדש של סקודה, על ערכים שורשיים ועל מה צופן העתיד

ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
הקדימון לקרוסאובר החדש של סקודה, אתם תצטרכו לחכות עד מרץ כדי לראות אותו/אתר יצרן, יצרן

לא פשוט לקחת חברה וותיקה ולעזור לה לבצע את הצעד הבא, אבל אוליבר סטפאני (Stefani), המעצב הראשי של סקודה, נחוש ביכולת שלו לעשות זאת. אני פוגש אותו בפראג, בסמוך להשקת סקודה סקאלה החדשה, דגם שמחליף את ספייסבק וראפיד, והשאלה הראשונה היא הרי מתבקשת.

מדוע ויתרתם על המשכיות השם ראפיד?
"סקאלה צפויה להיות מכונית מאוד חשובה עבורנו." אומר סטפאני, "היא לא רק מבוססת על פלטפורמה חדשה, היא מסמלת שינוי תפיסתי ועיצובי עבור סקודה. זה לא רק נטישת הדימוי שהיה לראפיד אלא כיוון חדש אליו אנחנו הולכים. להבדיל מפאביה ואוקטביה שכבר ביססו את מעמדן, לראפיד עדיין אין מסורת מאחוריה. מבחינתנו זו הזדמנות להדגיש את עומק השינוי הצפוי בסקודה."

סטפאני גדל והתפתח בשורות קונצרן פולקסווגן. הוא נמצא שם מהרגע בו סיים את לימודיו בשנת 1992 כאשר עשור אחר כך, ב-2002, הוא מונה כאחראי על העיצוב החיצוני של כל דגמי פולקסווגן. בין הדגמים עליהם הוא חתום נזכיר את הדורות האחרונים וגם הנוכחיים של אפ!, פולו, גולף, ג'טה, טיגואן ואפילו אטלס (רכב הפנאי הגדול שלא משווק בישראל). בספטמבר 2017 הוא מונה כראש מחלקת העיצוב של סקודה אחרי שג'וסף קאבאן (Kaban), קודמו בתפקיד, עבר לנהל את מחלקת העיצוב של ב.מ.וו. כעת על כתפיו מוטלת משימת ההובלה של סקודה לשנים הקרובות, וכבר במפגש הראשון עימו ועם סקאלה החדשה, ניתן לראות שנושבת רוח חדשה.

פולקסווגן אטלס. אתר יצרן
פולקסווגן אטלס, מהפרויקטים האחרונים של סטפאני בפולקסווגן/אתר יצרן

"לפראג הגעתי לראשונה עם כניסתי לתפקיד הזה." נזכר סטפאני, "בליתי שעות ארוכות במוזיאון סקודה, סופג את המורשת של המותג הוותיק הזה. בעבודה שלנו אנחנו תמיד מסתכלים אחורה - למקום שממנו באנו. זה מנחה אותנו, ומעורר השראה בדרך לחיפוש העתיד."

אז זו הסיבה שאנחנו עומדים לצד 'פופולר מונטה קרלו' מ-1936?
"בדיוק. זו המכונית החביבה עלי ביותר מבין הדגמים ההיסטוריים של סקודה. היא מאגדת בתוכה יופי, אלגנטיות ודינמיות. זה האיזון שבה אשר מספק את אותו רכיב סודי שאני רוצה ליישם בדגמים החדשים של סקודה."

זה אומר שאנחנו צפויים לראות פרטים מהמכונית הזו בדגמים החדשים?
"לא. אני לא מאמין בלקיחת אלמנטים מסוימים מדורות העבר, ואני לא שואף לעצב משהו דומה. אבל אני כן שואב השראה מעיצובים טובים והדגם הזה מייצג בדיוק את זה."

עוד באותו נושא

נהיגה ראשונה: סקודה קודיאק RS

לכתבה המלאה
ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
סקודה פופולר מונטה קרלו מ-1936. ימי הזוהר הגדולים של סקודה/אתר יצרן, יצרן

השילוש הקדוש של סטפאני

כשסטפאני מדבר על הטמעת רוח דגמי העבר בעיצובים החדשים הוא פורט את הנושא לשלושה בסיסים: אלגנטיות, נוחות ודינמיות. בסקודה קוראים לזה smart understatement, וכדי לחדד ולהדגיש עוד יותר את כוונותיהם, הם גם משנים את סיסמת השיווק שלהם מ-Simply Clever ל-Simply Surprising. זהו צעד דרמטי ומשמעותי, במיוחד מכיוון שהסיסמה הקודמת הוצגה יחד עם הדור הראשון של אוקטביה ב-1996 ומאז מקיפה את המותג ברציפות.

"לסיסמה השיווקית יש משקל." מדגיש סטפאני, "סקודה ידועה בזכות הפונקציונליות והשימושיות של דגמיה. בזכות המרחב הפנימי העצום, בזכות המחשבה על פרטים גדולים כקטנים כמו, פתח תא המטען הענק, התופסנים והעיגונים השונים לציוד שבתא המטען, או המקום המיוחד בדלת עבור המטרייה. כעת אני רוצה להרחיב את התפיסה לתחומים נוספים ולשלב רגש ב-DNA של המותג."

ואיך משיגים רגש בעיצוב?
"דרך שלושת הבסיסים שהצבנו לעצמנו. אנחנו לא מותג 'לקשרי' או 'פרימיום', לכן אנחנו רוצים אלגנטיות. להרחיב את תפיסת הנוחות שכבר יש לנו, ולזה להוסיף דינמיות. אלה ערכי המותג וזהו תפקיד המעצב לשלב וליישם ערכים אלה בעיצוב מבלי לפגוע ב-DNA הבסיסי שהושג ונבנה על פני שנים."

אנחנו מתקדמים לכיוונה של סקאלה החדשה וסטפאני מעביר את ידיו על החרטום. "בעבר השבכה נשענה לאחור כדי ליצור זרימה." הוא אומר, "אני רוצה ליצור אלגנטיות ולכן יישרתי את השבכה ודחקתי אותה לקצה הפגוש. בכך השגתי חרטום ארוך יותר ופרופורציות שונות למכונית שהופכות אותה לארוכה יותר. לאלגנטית יותר. בנוסף הורדנו את גובה החרטום ובכך השגנו גם דינמיות."

ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
החזית זקופה יותר כדי לייצר מראה אלגנטי לדגמי החברה/אתר יצרן, יצרן

הורדת גובה החרטום לא משפיע לרעה על הבטיחות?

"לא במקרה שלנו. כמעצב אתה מקבל חבילה מהמהנדסים והכלכלנים ועם זה אתה אמור לעבוד. כיוון שמדובר בפלטפורמה חדשה, מגבלות ההנדסה שונו ואלה אפשרו לנו לשנות את הפרופורציות מבלי להתפשר על הבטיחות. מכסה המנוע למשל מתחיל בנקודה גבוהה יותר, יורד לכיוון הפגוש ומסתיים בנקודה נמוכה מבעבר. זה אומר שהמפגש הלא רצוי עם הולך הרגל נמצא בנקודה טובה יותר מבחנת הולך הרגל. הפלטפורמה הזו גם רחבה יותר, דבר שאיפשר לדחוק לצדדים את כל החלקים "הקשים" שמרכיבים את השלדה, ומתחבאים מתחת למכסה המנוע. וגם זה אמור להטיב במקרה של מפגש עם הולך רגל."
סטאפני ממשיך ומדבר על הקווים החדים והמודגשים לאורך הדופן ומעל הגלגלים, קווים אותם הוא מכנה "קו טורנדו", על הפנסים האחוריים בעלי המבנה התלת ממדי, ועל השמשה האחורית הכהה שמשתלבת בין הפנסים ושתורמת את חלקה בבידול.

ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
מסימני השינוי - נפרדים מהלוגו מאחור לטובת כיתוב/אתר יצרן, יצרן

לאן נעלם הלוגו מאחור?
"אנחנו מותג אירופאי ובאירופה כל אחד מכיר ומזהה את המותג דרך הסמל. אבל העולם גדול, ואנחנו רוצים להתרחב. ושם לא כולם מכירים את הסמל. ראינו זאת בסין. הם לא גדלו על ההיסטוריה של סקודה או אלפא רומיאו, לא מודעים לערכים ולא מכירים את הסמל. אבל אם תכתוב את שם המותג הם מיד יזהו. את הצעד הזה התחלנו לעשות שם, אהבנו זאת ולדעתי זה גם מתיישב טוב יותר עם הכיוון האלגנטי בו אנו פוסעים."

אנחנו ממשיכים בסיור סביב המכונית וגולשים לתוך תא הנוסעים. "סקאלה גם מציגה סביבת נהג חדשה. התא לא פונה לנהג, אלא לכל נוסעי המכונית. ניסינו לשלב את מראה החזית והשבכה הקדמית שיורדת לתוך הפגוש בתוך תא הנוסעים וזה מה שאתה רואה במרכז - הירידה הזו היכן שיושב מסך המולטימדיה החדש. הירידה הזו בקו הרוחבי אפשרה לנו גם משחק תלת ממד, כך שהנהג או הנוסע יכולים להניח את היד על המדרגה שנוצרה, ולתפעל בצורה מדויקת יותר את ממשק המולטימדיה. לרוחב התא יש פס דקורטיבי ובקצותיו פתחי האוורור הצדיים. אותם מיקמנו גבוה וצמוד לדלתות ככל הניתן כדי ליצור תחושת מרחב."

ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
גם בתא הנוסעים מבנה זקוף ותלת מימדי/אתר יצרן, יצרן

ואחרי כל זה מה מיקומה של סקאלה בהיררכיה בתוך סקודה?
"זו כמעט מכונית משפחתית והיא הרבה יותר גדולה ושימושית מספייסבק וראפיד אותן היא מחליפה. בגלגל שהיא רחבה מהן ב-6.5 ס"מ, בעלת בסיס גלגלים ארוך יותר, וסרחי עודף קצרים, גם יש לה פרופורציות עדיפות. יחד עם סביבת נהג אלגנטית יותר, יש כאן מוצר אחר. הרבה יותר מתקדם. אם תרצה אפשר להגדיר זאת במילה אחת: אוטנטיות. לעומתה אוקטביה, גדולה יותר, חזקה יותר, בעלת עיצוב מתוחכם יותר, מכאן שהן פונות לקהלי יעד שונים."

הראית כאן המון אלמנטים, מה מכל זה נראה בדגמים הבאים של סקודה?
"מהסקאלה ניקח את האף הנמוך וכמובן שאת השבכה הקדמית הזקופה והדומיננטית. אנחנו מאוד גאים בה ובמה שהיא מייצגת. אני לא רוצה לשכפל את אותו עיצוב בכל דגם, אז היא תשתנה ותתעדכן בין הדגמים. יהיו כאלה שהיא תהיה בולטת או מודגשת, עם מסגרת מתכת שטוחה או מחודדת, אבל אף פעם לא מאיימת. על מכסה המנוע והדפנות יפוסלו קווים חדים ומודגשים כדי ליצור חוזק עיצובי, נשחק עם מרחק הפנסים מהמרכב ומאחור יתנוסס שם המותג. אנחנו לא מותג שמייצר מכוניות מפחידות או מאיימות, אלא מחפשים הופעה אלגנטית ודינמית.

ביקור בסדנת העיצוב של סקודה. יצרן, אתר יצרן
אוליבר סטפאני לצד סקודה סקאלה/אתר יצרן, יצרן

גם תפיסת סביבת הנהג שבסקאלה תזלוג לדגמים הבאים. קונספט השבכה והתלת ממדיות סביב המולטימדיה יאפיין את הדגמים הבאים כשכל דגם יציג פרשנות שונה בהתאם לייעודו. נשחק עם צורות גאומטריות שונות בפתחי האוורור ונדגיש את המרחב במכונית באמצעות קווי רוחב.
כמותג צ'כי, אחת השאיפות שלי היא לשלב את ערכי המדינה במותג. פראג למשל ידועה באומנות הקריסטל ואת אמנות זו אני רוצה להטמיע גם בדגמי המותג."

המכונית הבאה שבה נראה את אותם מרכיבים עליהם מדבר סטפני הוא קרוסאובר קומפקטי של סקודה, שעתיד להיחשף בתערוכת ג'נבה במרץ הקרוב. הרבה מהתפיסה הזו של אלגנטיות ועיצוב, יהיו תקפים לא רק לחדירה של סקודה לשוק הסיני, אלא גם לשוק ההודי. שם היא תצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להנחיל את תפיסת האיכות בשוק בו נמכרות מאות אלפי מכוניות זולות בשנה.

  • עוד באותו נושא:
  • סקודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully