מכוניות GAC. קינן כהן, קינן כהן
מכוניות GAC/קינן כהן, קינן כהן

עוצמה חשמלית

4.12.2019 / 7:43

ביקור אצל יצרנית הענק הסינית GAC מגוואנז'ו הוא שיעור על נחישות, מוטיבציה ושאפתנות סינית. מה מתכננת לנו החברה שעתידה לייבא אוריון מוביליטי בעוד כחודשיים? ומה הפחיד אותי יותר מאקדח מחירים?

שלושה ימים בגוואנז'ו, ואין סיכוי שהגודל והעוצמה האדירה הזו שנקראת "סין" תשאיר אתכם אדישים אליה. זו יכולה להיות עמידה משתאה מול העיר שעד לפני שניים-שלושה עשורים נראתה כמו חדרה ביום טוב ועכשיו היא כמו לוס אנג'לס של עוד 20 שנים. מתחת למגדלי האורות העצומים האלו יש רחובות עם רמת ניקיון שאין לכם בתוך הבית, רשת כבישים מסועפת (אך פקוקה מסביב לעיר), גשרים, מדי דציבלים בפינות רחוב אומרים לכם כמה רעש יש מסביב - ומצד שני מצלמות בכל פינה צועקות בדממה "אנחנו רואים אותך". מה שכן, בכל הזמן שם ראיתי רק כלב אחד ברחוב, גם הוא הוחזק טוב טוב על ידי בעליו וקולגה אחד אמר שהוא ראה חתול, ושכל אחד יחשוב מה שהוא רוצה...

מכוניות GAC. קינן כהן, קינן כהן
לילה שגרתי בגוואנז'ו, קו רקיע מהפנט, עוצמה מסחררת/קינן כהן, קינן כהן

אתם יכולים לומר הרבה דברים רעים על סין. גם לי יש בעיה עם הדבר הזה שנקרא הרפובליקה העממית של סין, שהיא ממש לא רפובליקה - אבל מאוד מאוד עממית, באמת, יש פה מלא מלא עם סיני. אתם יכולים לבקר את הדיכוי, את היעדר הגישה למידע, כליאת מיעוטים, הוצאות להורג, היא אחת החברות הכי טובות של אירן, יש בה הפרות זכויות אדם בסיטונות ואם יש משהו שהסינים מבינים בו זו סיטונאות, כנסו לעליאקספרס ותבינו. בקיצור, יש מספיק סיבות לפחד מהמדינה הזו, ואני חצי תימני, הדבר שהכי מפחיד אותי זה בכלל אקדח מחירים.


והעוצמה הזו, כאשר היא מנותבת ומהונדסת על ידי קביעת יעד ממשלתי - היא כוח עולה בעולם הרכב. כוח שעם פריחת העידן החשמלי, שהסיר את אחד החסמים המרכזיים בפני חדירת כלי רכב סיניים לאירופה - תקנות זיהום האוויר, יחד עם שותפויות ידע בנושאי מחקר ופיתוח עם יצרניות יפניות ומערביות - סוללים את הדרך לכניסה מאסיבית של מכוניות מתעשיית הרכב הגדולה בעולם אל המערב.

יצרנית הרכב GAC/יצרן

ישראל תחילה

ליציאה של המכוניות הסיניות מארץ מולדתן וההגעה שלהן לישראל, חוברים כמה גורמים.
בהיבט הגלובלי יש את הביקוש הגואה למכוניות החשמלית באירופה, ביקוש שליצרניות האירופיות יש קושי לספק בטווח הזמן המיידי בשל הצורך להחליף ייצור קיים של שלל מכוניות בעירה פנימית. הסינים? ב"עידוד" ממשלתי צופה פני עתיד הם עשו את הסוויץ' הזה מזמן.

בהיבט הסיני, הן בשל העובדה שהשוק נמצא ברוויה מבחינת היצע וכמות היצרניות שמוכרות מכוניות חשמליות בסין, והן בשל העובדה שהממשלה הסינית מצמצת בהדרגה את הסובסידיות שלה למכוניות כאלו, השוק החשמלי נמצא בדעיכה וליצרניות הסיניות הגדולות יש תמריצים גדולים מאוד לצאת החוצה מגבולות המדינה.

מכוניות GAC. קינן כהן, קינן כהן
החשמל הוא הגשר בין סין למערב/קינן כהן, קינן כהן

נעים להכיר: GAC

כמו המפגש הראשון עם סין, גם המספרים של שוק הרכב המקומי פה מסחררים. כ-70 יצרניות רכב תחת 20 קבוצות פועלות בסין, 16 מהן בשליטה מלאה של הממשלה. זהו השוק הגדול ביותר בעולם והוא מהווה 30 אחוזים מזה העולמי. רק כדי להכניס דברים לפרופורציה, GAC, היא היצרנית החמישית בגודלה בסין והיא סגרה את שנת 2018 עם 2.3 מיליון כלי רכב שהיא ייצרה. היא לא מייצרת רק לעצמה, GAC אחראית גם לבניה של מכוניות מתוצרת קבוצת FCA, טויוטה, הונדה ועוד לשוק הסיני.

בתערוכת הרכב של גוואנז'ו התצוגה שלה השתרעה על פני קומה שלמה לעומת הסתפקות במתחמים בלבד ליצרניות מוכרות לנו כמו פולקסווגן, פיג'ו ואחרות. הם גאים מאוד בעובדה שהם מדורגים בפעם השביעית ברציפות על ידי JD פאוור כיצרנית הסינית הטובה ביותר בהיבט של איכות.

מפעל GAC/קינן כהן

גם ביקור במטה החברה, שהיא תשלובת ענקית שמעסיקה 800 אלף עובדים, 17 אלף מתוכם ביצור מכוניות, מהם 4,000 רק במחלקת המחקר והפיתוח, חלקם מתגוררים ומקבלים שירותי רפואה וחינוך בקומפלקס האדיר שלה. כל זה מבהיר שמדובר ביצרנית שלוקחת את השאיפות הגלובליות שלה ברצינות רבה מאוד. גם הסיור במפעל החדש, זה שאחראי על ייצור משפחת דגמי ה"איון" החשמליים מספר את הסיפור של השינוי שעברה החברה. פס ייצור אדיר, עם מיטב הטכנולוגיה, שימוש ברכיבים של בוש, קונטיננטל, אייסין, ZF ועוד, בנייה באלומיניום, רובוטיקה, מתקני צביעה והקפדה על איכות ייצור בסטנדרטים מערביים הם רק חלק מהתמונה.

מחלקת המחקר והפיתוח, קודש הקודשים של כל יצרנית רכב, הוקמה ב-2006 ומחזיקה במעבדות חדשנות, תאי ניסוי לבידוד רעשים, מתקני בדיקה וכיול לבולמי זעזועים, הדמיות תנאי נהיגה משתנים ומסלול ניסויים על מגוון תוואי דרך. בשנת 2017 GAC מקימה את GAC NE (new energy) שהיא הזרוע החשמלית של GAC כחברה עצמאית.

מכוניות GAC. קינן כהן, קינן כהן
מימין לשמאל: GE3, איון S ואיון LX/קינן כהן, קינן כהן

הסינים שבאים

היבוא של מוצרי GAC לישראל יהיה על ידי חברה חדשה בשם "אוריון מוביליטי" זו חברה נפרדת אך בבעלות של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל. תחילת הפעילות של החברה תהייה הדרגתית כאשר ב-1 לינואר 2020 יפתחו ההזמנות וההשקה הרשמית צפויה להיות לקראת סוף פברואר. בשלב הראשון יהיה למותג אולם תצוגה בודד בתל אביב ועד 2023 יתווספו שלושה אולמות תצוגה. נקודות השירות למכוניות GAC יהיו במספר מרכזי שירות ייעודיים שנשענים על רשת המוסכים של יוניון מוטורס.

שלושה דגמים עתידים להגיע לישראל, שלושתם חשמליים אך נבדלים זה מזה. במהלך הביקור נהגנו בשלושתם, אך תנאי הנהיגה, פרק הזמן לכך וכן הרבה מאוד מהמרכיבים במכוניות בהן נהגנו טרם הותאמו למפרט הישראלי, כך שאת ההתרשמות הזו יש לקחת בעירבון מוגבל, דעה סופית אפשר יהיה לגבש רק אחרי נהיגה ראויה בישראל, בגרסאות הרלוונטיות.

מכוניות GAC. Linc Xuan,
GE3, מבוסס על הדור הקודם של מכוניות GAC שהוסב לחשמל/Linc Xuan

GE3: החלוץ

הדגם הראשון שיגיע לישראל נקרא GE3, זו למעשה גרסה חשמלית למכונית קיימת של GAC. המראה החיצוני נע בין קרוסאובר למיקרוואן, העיצוב לא מסעיר ובכמה נקודות הדימיון לכלי רכב קיימים די בולט. האורך שלו הוא 434 ס"מ, רוחב של 183 ס"מ וגובה של 164 ס"מ. בסיס הגלגלים הוא 256 ס"מ ובתא המטען יש 370 ליטרים. אלו מידות המקבילות פחות או יותר לאלו של מיצובישי ASX.

תא הנוסעים מציג מין תערובת מבולבלת, לצד דיפונים דמויי עור, הפלסיקה פשוטה, נוקשה וגלגל ההגה הפלסטי לא נעים למגע. התחושה היא של מכונית לא עדכנית, זה ניכר גם בלוח המחוונים עם מראה מעט מיושן. המרווח טוב, גם ליושבים מאחור, שמקבלים יציאות מיזוג נפרדות. תנוחת הנהיגה מוזרה והגה שאינו מתכוונן לעומק ובעל טווח כיוון גובה מוגבל לא משפרים את זה. האבזור במכונית ההדגמה שונה מזה שיגיע לישראל, באוריון מוביליטי מדברים על סטנדרט גבוה יותר, אבל ללא פרטים נוספים. דבר אחד כן אפשר לומר, מערכות בטיחות מתקדמות היא לא תציע ותסתפק בהתרעה פסיבית של מובילאיי, מצלמות 360 מעלות והתרעה על רכב ב"שטח מת".

מכוניות GAC. יצרן,
תא הנוסעים של ה-GE3/יצרן

את ה-GE3 מניעה סוללת 54.75 קילוואט שעה, שמספקת לו טווח מוצהר של 309 ק"מ לפי תקן WLTP החדש. הספק המנוע החשמלי הוא 177 כ"ס והמומנט הוא 29.5 קג"מ. לרכב אין התאמה לטעינה מהירה של 100KW, כך שזמני הטעינה שלו לא עומדים בקו אחד עם מכוניות חשמליות מודרניות. התאוצה המוצהרת ל-100 קמ"ש היא 8.4 שניות. לאור המספרים המכובדים, ציפיתי לתאוצה חזקה יותר מזו שחוויתי בפועל. כנראה פועל יוצא של משקל לא נמוך 1,648 ק"ג. הרכב כן יוצא מהמקום בנחישות, אבל לא מסחררת. המכוניות שעתידות להגיע לישראל יזכו גם לכיול מתלים אחר ואולי גם למשקל שונה להגה, ואלו חדשות מצוינות, כי בנסיעת ההדגמה הרושם היה של מתלים נוקשים, כנראה כדי להתמודד עם המשקל והגה כבד.

מחירים רשמיים ל-GE3 אין כרגע. הרכב החשמלי הקרוב אליו במידותיו ומאפייניו הוא ה-ZS החשמלי של MG שמחירו 139 אלף שקלים ומאובזר מאוד, כולל מערכות בטיחות מתקדמות, אך בעל טווח מוצהר קצר יותר של 263 ק"מ. לא נופתע אם מחירי ה-GE3 יהיו בגזרה זו, נופתע אם הם לא יהיו נמוכים יותר.

מכוניות GAC. Linc Xuan,
איון S, בין משפחתית למשפחתית גדולה/Linc Xuan

איון S

המכונית השניה בה נהגנו הייתה האיון S, גם היא פיתוח עצמאי של GAC מהדור החדש ביותר והיא עתידה להגיע אלינו לקראת סוף 2020. גרסה סינית של המכונית הזו נמכרת על ידי טויוטה באולמות התצוגה שלה שם תחת שם אחר אבל עם הלוגו של GAC.

ההופעה החיצונית נאה למראה, באורך של 477 ס"מ, רוחב של 188 ס"מ הגובה הוא 153 ס"מ ובסיס הגלגלים הוא 275 ס"מ. בתא המטען 453 ליטרים. זו מכונית סדאן גדולה ממשפחתית כמו סקודה אוקטביה, אבל קטנה ממאזדה 6 לדוגמה.

מכוניות GAC. יצרן,
סביבת נהג ותא נוסעים מרשים מאוד באיון S/יצרן

תא הנוסעים שלה מרשים מאוד, הדבר הראשון שהעין מתמקדת בו הוא פריסת שני מסכי הענק, זה של לוח המחוונים וזה של המולטימדיה בסגנון המכוניות החדשות של מרצדס ואיכות שעל פניו לא נופלת ממנה בהתרשמות הראשונית. אחר כך רואים גם את שאר תא הנוסעים, עם איכות חומרים מצוינת, רמת הרכבה גבוהה מאוד. ההקפדה על האווירה ממשיכה עם תאורה פנימית שחוצה את הדשבורד ובורר ההילוכים שנמצא על קונסולה צפה ומתחתיה תא אחסון. בכמעט כל מקום שהאצבעות מגיעות אליו יש דיפוני עור חלקם בשילוב מתכת. המושבים עטויי אלקנטרה ובמבנה נוח מאוד. רק כיוון עומק להגה היה חסר לנו. המרווח מאחור מצוין, וגם הנוחות בנסיעה והראות החוצה מהחלונות הגדולים.

מכוניות GAC. יצרן,
מערכת מולטימדיה בפריסה נוסח מרצדס/יצרן

באיון S סוללת 48.4 קילוואט שעה בדגם הבסיסי ו-58.8 בדגם הבכיר, אלו מספקות טווח מרשים מאוד של 410 עד 510 ק"מ, אבל צריך לזכור שאלו טווחים על פי התקן הישן (NEDC). ההספק של המנוע החשמלי הוא 181 כ"ס, המומנט הוא 30.5 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות בגרסה הבכירה. בניגוד ל-GE3 את האיון S ניתן לטעון גם בעמדות טעינה מהירה.

בנהיגה הקצרה שלנו האיון S התגלתה כמכונית מאוד נעימה, השקט בולט פה לעומת ה-GE3, קשה להאמין שרק שנתיים מפרידות בין השתיים, ההתקדמות היא אדירה. למרות המימדים, בשל שימוש באלומיניום היא שוקלת 1,575 ק"ג (1,625 בגרסה עם הסוללות הגדולות). התאוצות נאות מאוד במצב הרגיל שלה ועוד יותר טוב במצב הספורט, כאשר גם תאוצות הביניים מרשימות מאוד. ניכרת גם ההתקדמות בכיול המתלים והשלדה שמעניקות תחושה מוצקה מזו של ה-GE3.

מכוניות GAC. יצרן,
מכוניות GAC/יצרן

לפחות על פי המפרטים שראיתי, האיון S כן מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות וזה כולל בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וגם תיקון סטייה מנתיב. גם כאן, מוקדם מאוד לדבר על מחירים, בהיעדר מתחרה קרובה, אם הכוונה היא למצב אותה מול משפחתית חשמלית קומפקטית אחרת שנמכרת כאן כמו ניסאן ליף ומחירה 165 אלף שקלים, אנחנו מסתכלים פחות או יותר על המספר הזה.

עוד בוואלה!

מס נסועה: האם זה טריק המיסוי של כלי הרכב החשמליים

לכתבה המלאה
מכוניות GAC. Linc Xuan,
איון LX, הכי מתקדם, בהחלט מרשים/Linc Xuan

איון LX

זה, ללא ספק דגם הדגל של GAC בשדה החשמלי. הפלטפורמה פה היא המודרנית ביותר, העיצוב שלו מרשים ובעל נוכחות, גם בשל המימדים וכן, גם בשל הדימיון ליגואר I PACE מזוויות מסוימות ומי אמר ידיות דלתות נסתרות. ההופעה הקרוסאוברית שלו מקבלת גם את הקישוטים המקובלים של קשתות בתי הגלגלים, חצאיות פלסטיק שחורות ושאר האלמנטים.

הוא רכב לא רק מרשים בעיצוב, אלא גם בגודל, עם 479 ס"מ לאורך, 194 ס"מ לרוחב, גובה של 169 ס"מ ובסיס גלגלים של 292 ס"מ שזה המון. הפלטפורמה החדשה הזו, שגם עושה שימוש בטכנולוגיות בניה מתקדמות ואלומיניום מביאות אותו למשקל של 1.9 טון לגרסת ההנעה הקדמית בה נהגנו.

הסוללה עמה מגיעה הגרסה הסטנדרטית היא של 70 קילוואט שעה, שמספיקה לטווח של 503 ק"מ (תקן NEDC). ההספק הוא 181 כ"ס והמומנט 35.7 קג"מ. גרסה חזקה של ה-LX עושה שימוש בסוללת 93 קילוואט שעה ושני מנועים חשמליים בהספק 204 כ"ס ו-71.4 קג"מ, שם התאוצה היא 3.9 שניות ל-100 קמ"ש והטווח הוא 650 ק"מ.

מכוניות GAC. יצרן,
תא הנוסעים של האיון LX/יצרן

כמו האיון S גם ה-LX כבן לדור החדש ביותר של מכוניות GAC מציג תא נוסעים מרהיב. הוא דומה לזה של האיון S בפריסת המסכים, אבל יש הבדלים בעיקר במבנה הקונסולה המרכזית. גם פה איכות החומרים גבוהה מאוד וכך גם הגימור. המושבים הקדמיים נוחים, תומכים ואוחזים היטב בגוף ונוחים ועם מרווח מצוין מאחור ועדיין עם מספיק מקום לתא מטען רחב ידיים. הביצועים טובים, גם אם שוב, לא מדובר בתאוצות מסחררות. בשתיים וחצי הפניות שהכיל המסלול ובהסתייגות המתבקשת, אפשר לומר שזוויות הגלגול מתונות וסך הכל העסק זז יפה מאוד, אולי הודות למתלה אחורי רב חיבורי שיש כאן.

מכוניות GAC. קינן כהן, קינן כהן
הרבה מאוד מרווח במושב האחורי/קינן כהן, קינן כהן

מבחינת מערכות הבטיחות, גם פה כמו באיון S ניתן לצייד את המכונית בעזרי הבטיחות המתקדמים יותר שיש ליצרנית להציע. המחירים? שאלה טובה, זול הוא לא הולך להיות זה די ברור. אם להסתמך על פער המחירים בסין, ה-LX יקר יותר מה-S בכ-40 אחוזים. מה שאומר שניחוש מושכל מציב אותו צפונית ל-200 אלף שקלים. כמה צפונית? נצטרך לחכות ולראות.

מכוניות GAC. יצרן,
תא הנוסעים באיון S, עדיין מזלזלים בתוצרת סין? תחשבו שוב.../יצרן

ני האו

בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, עם התמוססות החרם הערבי על ישראל, מי שהניח יד על זיכיון ייבוא של מכוניות יפניות עשה את עסקת חייו. בסוף שנות ה-90 זה קרה עם הגל הגדול של הקוריאנים. האם היום, 20 שנים אחר כך זיכיון ייבוא של מכוניות סיניות הוא הדבר הבא? אז כמו המורכבות של מדינת ענק כמו סין, גם כאן, השאלה היא מי המותג שיש לך בכיס. הביקור בתערוכת הרכב של גוואנז'ו בהחלט מראה פערי ענק בין יצרניות מתקדמות כמו GAC לבין כאלו שעדיין תקועות עמוק מאוד בשלב ההעתקות הבוטות.

בשורה התחתונה, אם אתם עדיין נוחרים בבוז אוטומטי למראה הכיתוב MADE IN CHINA על גבי מוצרים, אתם מוזמנים להתעורר ולשכוח מזה, אולי לא בבוקר אחד ותוך דגם אחד, אבל במבט קדימה, זה מגיע ועוד איך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully