וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטינים על הכביש: "סבא לימד אותי לנהוג"

מערכת רכב

18.8.2014 / 9:31

ילדים משועממים במגזר הבדואי נוהגים בפזורה ובכבישים באין מפריע, ובמקרים רבים קרובי המשפחה הם אלו ש"מלמדים" אותם לנהוג

תאונת דרכים קשה ליד כפר מנדא. ערן גילווארג
ילדים קטנים אוחזים בגלגל ההגה? תופעה מסוכנת וקטלנית/ערן גילווארג

הזמן הרב שעומד לרשות הילדים בחופש הגדול, מניע רבים מהם לחפש פתרונות יצירתיים כיצד למלא את החלל ולהפיג את השעמום, ובאיזורים מסויימים, דוגמת הפזורה הבדואית ישנן תופעות מסוכנות שהאכיפה מתקשה לנטרל, כמו למשל נהיגת ילדים קטנים במכוניות.

במרוצת השנים, נתפסו לא מעט ילדים בגילאים צעירים מאוד - רחוק מטווח גיל קבלת הרישיון, כשהם נוהגים בכלי רכב של ממש, בין עם ליווי ובין אם לבדם, ולא רק בתחומי הישובים הבדואים כי אם גם בכבישים בינעירוניים בעיקר בדרום הארץ וברחבי הנגב. היכן ההורים? לא פעם הם אלו שמעודדים את הילדים ליטול את מושב הפיקוד.

ילד בן 11 נוהג

באירוע שהתרחש לפני מספר שבועות, נדהמו שוטרי משטרת העיירות לאחר שהבחינו בילד קטן נוהג. לאחר שהרכב נעצר ופרטי הילד נבדקו, התברר כי מדובר על זאטוט בן 11, שנתפס בקרבת בית ספר הממוקם בפזורה הבדואית שבנגב. במהלך חקירתו, טען האב כי הוא לא התיר לבנו לנהוג כמובן, אולם לאחר מכן עלה שאין זו הפעם הראשונה בה הילד נוהג ברכבו, כאמור, בקושי בן 12.

בחינה מעמיקה של תופעת הנהיגה בגילאים צעירים, מגלה כי המשטרה תופסת מידי שנה מספר גדול של ילדים, וזאת תוך יצירת סיכון משמעותי להם ולמשתמשים האחרים. בחקירת המקרים מתחוורת תמונה מטרידה במיוחד, המתארת כי ההורים או קרובי המשפחה מודעים להתנהגות הסוררת של ילדיהם, ולעיתים הם אלו שמוסרים לילד את המפתחות. כך למשל סיפר ילד כבן 12 לשוטרים שנתפס כשאביו ספון לידו: "סבא לימד אותי לנהוג".

"אחי בן 9 הוא הנהג המלווה"

מקומם ככל שיהיה, נדמה כי המקרה הביזארי ביותר נקשר לילד בדואי בן 7 שנלכד ותירץ את התנהגותו כאילו הייתה חוקית לכל דבר: "אני לא מבין מה הבעיה. אחי בן ה-9 היה הנהג המלווה!" כן, גם השוטרים שרשמו את עדותו של הילד לא ידעו אם לצחוק או לבכות נוכח דבריו המופרכים. ישנם עוד מקרים רבים בהם ילדים נתפסו - אמנם פחות קיצוניים, אך עדיין מדובר על נהיגת ילדים ללא רישיון. רק אשתקד למשל, דווח על נערה בת 15 שנתפסה נוהגת ברכב ללא רישיון וילד בן 12 נתפס רוכב על קטנוע.

סביר כי הורים שקוראים את הכתבה מתנערים מאירועים אלו ופוטרים זאת בחוסר אמון: "הבן שלי, מה פתאום? הוא לא יעז לעשות דבר כזה - זה אולי קורה בפזורה או במקומות מועדים לפורענות". העובדות להבדיל, כך לפחות עולה מסקר שנערך בשנת 2012 ע"י עמותת אור ירוק, מתארות מציאות אחרת: 12% מבני הנוער בגילאים 12-16 דיווחו כי הם מכירים חבר או נער אחר שנהג ברכב ללא רישיון, ואחד מכל ארבעה נערים (27%) ללא רישיון נהיגה, מודה כי נהג ברכב ללא רישיון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האבא מלמד עצמאית את הילד לנהוג

חשוב לציין, כי עבירות אלה מתועדות אמנם באיזור הישוביים בדרום הארץ, אך הן אינן מוגבלות רק לפזורה, שכן הורים לילדים שלומדים נהיגה לפי חוק, מתירים להם לנהוג בנוכחותם על מנת "לתרגל", למשל בחניונים או בשטחים תפעוליים.

לכאורה, מדובר על עבירה קלה, שכן הילד לומד נהיגה, אולם החוק מתייחס לעניין זה בחומרה רבה לדברי עו"ד אלעד שור. "העבירה לפי סעיף 10 (ב) בפקודת התעבורה, כלומר התרה לאחר לנהוג ברכב למרות היותו בלתי מורשה הינה עבירה חמורה עוד יותר מהעבירה של נהיגה ללא רישיון. בתוך כך, ישנה עבירה חמורה יותר הקבועה בסעיף 36 ב (ג) לפקודת התעבורה: "בעל הרכב מי שבידו השליטה ואשר הרשה לאדם אחר לנהוג בו, ביודעו שהאדם איננו בעל רישיון נהיגה לאותו סוג רכב". לעבירה זו מתייחסים בתי המשפט ביד קשה. בפסיקה נקבע שהמחוקק מיקד את סעיף 36 ב (ג) למקרים הקשים מכולם שאינם נכללים תחת סעיף 10 (ב), כלומר למקרים בהם התירו את הנהיגה במודע, ולא כפועל יוצא של רשלנות שאין בה כדי להצביע בהכרח על התרת נהיגה במודע.

ההבדל המשמעותי בענישה, הוא ראשית כל חובת ההוכחה שהיא קשה יותר בסעיף 36ב (ג). שנית, במצב בו נאשם מורשע על פי סעיף 10 ב' הענישה המינימאלית הינה 3 חודשי פסילה בפועל, אם כי בפועל נוטים השופטים לגזור הרבה יותר חודשי פסילה. כמו כן, תתווסף פסילה מותנית וקנס כספי.

דבר נוסף: מאחר ועבירה זו מסווגת תחת "עבירות של אחריות קפידה" - אין עונשי מאסר. זאת אל מול המאסר המאיים על מי שמורשע בביצוע עבירה על סעיף 36 ב' (ג) בפקודת התעבורה,שנוסף לשאר רכיבי העונש. בשורה התחתונה, העונש הצפוי למי שהתיר לאחר לנהוג ברכבו - כשהוא אינו מורשה לנהיגה, הינו עונש מאסר בפועל של שלוש שנים - ואם היה האדם שהותרה לו הנהיגה קטין מתחת לגיל קבלת רישיון, אזי העונש הצפוי הוא מאסר של 5 שנים, ובצד המאסר צפוי אותו אדם לעונש של פסילה בפועל למשך 3 שנים.

הנזק הכלכלי

לנהיגת קטין ללא רישיון עלולות להיות השלכות נוספות מלבד העבירה שכרוכה בכך - הנזק שיכול להיגרם לרכוש של צד שלישי אם הנסיעה הסתיימה בתאונה באחריותו. לדברי עוה"ד שחף היימן וד"ר אסף ורשה, ממשרדו של אסף ורשה: "במידה והתאונה נגרמה בשל אחריות קטין, שגילו מעל גיל 12 ועד גיל 18, הוא יכול להיתבע באופן אישי באמצעות אפוטרופוסיו הטבעיים - הוריו, בגין הנזקים שגרם לצד ג'. לפיכך, במידה והילד יימצא אחראי בדין, ההורים יאלצו לשלם בהיותם האפוטרופוסים הטבעיים שלו".

לפיכך, במקרים רבים, הטענה של ההורים כי הרכב נגנב או הודאה של הילד על ביצוע המעשה – לא תחלץ אותם מחובת תשלום בגין הנזקים, שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ואף יותר. מצבם של ההורים לילד מעל גיל 18 שנטל את הרכב ללא רשות "טוב בהרבה", שכן מבחינת החוק בהגיע הילד לגיל 18 הוא ייתבע באופן אישי ללא הוריו. לדברי עוה"ד היימן וורשה ,שאלת רישיון הנהיגה רלוונטית לקטין או לבגיר בתביעת רכוש רק בהקשר של הכיסוי הביטוחי. כלומר, בית המשפט לא יקבע באופן אוטומטי כי האחריות לתאונה מוטלת על הנהג הקטין רק בשל העובדה שזה נהג ללא רישיון נהיגה, אלא תקבע בהתאם למידת אחריותו לקרותה.

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully