וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורקינטים חשמליים: אין אכיפה, יש נפגעים

מערכת רכב

19.9.2014 / 7:42

במשרד התחבורה טרם גיבשו סופית את התקנות להסדרת קורקינטים חשמליים. בינתיים, נהרג השבוע רוכב כבן 50 שנפגע מרכב מסחרי. היכן האכיפה, וכיצד ניתן לבטח רוכב?

קורקינט חשמלי. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
קורקינטים חשמליים. מבצעי אכיפה ממוקדים, אבל אין פיקוח ממשי/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

ציבור המשתמשים בדרך, בעיקר אלו שמתגוררים בתל אביב, חווים מידי יום את העלייה החדה שחלה במספר הקורקינטים שנעים על מדרכות תל אביב ומהווים סכנה לחייהם ולחיי הולכי הרגל. נושא זה סוקר במדור בחודשים האחרונים, אולם המציאות בשטח מלמדת כי טרם חל שינוי באופן שבו הקורקינטים הממונעים מוגדרים בחוק, כמו גם האכיפה הנגזרת מכך.

לפני כחודשיים, לאחר גרירת רגליים ממושכת, פרסם משרד התחבורה את תקנות ההסדרה לשימוש באופניים חשמליים, שאושרו בידי ועדת הכלכלה. עיון בתקנות העלה, כי הן חלקיות בלבד ובכל מקרה לא מקיפות את הסדרת השימוש באופניים עם מצערת וקורקינטים חשמליים .

בינתיים, עד שמשרד התחבורה ישלים את מטלות גיבוש התקנות, ננסה לשקף לפי שעה את המצב במדרכות וכבישי תל אביב של קיץ 2014. במשפט אחד? סכנת נפשות. המדרכות הפכו לשטח שנתפס ע"י רבים מרוכבי הקורקינטים ורוכבי האופניים החשמליים כמרחב לגיטימי לנסיעה פרועה.

אין פיקוח על כלום

אחת מהבעיות המהותיות, מציין יואב, עו"ד תל אביבי בן 40, היא שאין אכיפה של ממש, ובכלל זה על רכיבת הקורקינטים על המדרכות. "גם בהקשר של רוכבי האופניים המצב בלתי נסבל", כך אומר. "מה שהזוי בכל העניין, הוא שכל הערה לרוכב קורקינט בעודו על מדרכה מתקבלת במבט זועף כאילו אני זה הקטנוני שמפריע לו בשגרת יומו. זו עזות מצח של הרוכבים שמסכנים את הציבור. הם רוכבים במהירות על המדרכה, אולם בניגוד לרוכבי הקטנוע העבריינים שעולים על המדרכות נדמה כי הם מודעים לסכנה שטמונה בכך: רוכבים איפה שבא להם, איך שבא להם".

המערב הפרוע

במסגרת התקנות שפורסמו, נכלל גם מידע בהתייחס לסוגיית איסור הרכיבה על המדרכות. בהתאם להצעה, פקחים עירוניים של רשויות מקומיות להם יוענקו סמכויות מיוחדות יצטרפו אל כוח השיטור האוכף. בינתיים האכיפה על רוכבי הקורקינטים וגם האופניים החשמליים מינורית, אם בכלל ורק במקרים חמורים מאוד.

לצד זאת, מציין צביקה, בחור תל אביבי בן 40 כי ישנם מקרים חמורים מאוד שמתרחשים מידי יום בכבישי תל אביב, אולם המשטרה והעירייה לא נוקפות אצבע. "שלשום ראיתי אבא על קורקינט עם מושב שבדרך לא ברורה ריתך כיסא תינוק הן על הכידון והן בחלק האחורי של הכלי. כלומר שני ילדים בני אולי שלוש מורכבים על הכלי הזה, בלי קסדות על המדרכה, תוך שהאבא רוכב מהר. מספיק שאיזה הולך רגל יוצא מחנות ומפתיע אותם ואת התוצאה אתם יכולים לתאר בעצמכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בית המשפט ניצב בפני דילמה

"פגיעה בנסיבות של רכיבה על קורקינט יכולה לגרום לפציעות איומות, אולם בגלל לשון החוק והפסיקה, עלול למצוא עצמו הנפגע בפני מצב מצער בו אין גורם שיפצה אותו" מסביר עו"ד עופר שנקר, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין ממשרד צבי יעקובוביץ ושות'.

לדבריו, בשנת 2010 קבע ביהמ"ש העליון כי הקורקינט המכני אינו עונה על הגדרה זו, והגישה הרווחת היא כי קורקינט מכני אינו מהווה "רכב מנועי" החייב ביטוח חובה. משכך, אומנם במקרה המצער של מות הרוכב השבוע , פוליסת הביטוח המבטחת את הרכב המסחרי בביטוח חובה תישא בחובת הפיצוי של יורשיו.

אולם, ישנן לא מעט תאונות שמתרחשות בנסיבות בהן אין מעורב עוד כלי רכב שחייב בביטוח חובה. במצב כזה, לא מדובר בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק ולכן מבחינת הפיצוי, יהיה עליו למצוא גורם שאשם בתאונה ולתבוע ממנו את נזקיו, כגון רשות מקומית שהותירה מפגע גדול בכביש. ככל שלא יימצא גורם שניתן לתבוע אותו - יאלץ הוא לשאת בהשלכות הפיזיות והכלכליות של התאונה.

ומדוע כלל נקבע כי קורקינט חשמלי אינו מהווה רכב מנועי? "הנמקת ביהמ"ש העליון לכך היא :"עיקר ייעודו" של הקורקינט אינו לשמש לתחבורה יבשתית, אלא לשמש ככלי משחק בידי ילדים, והוא מוגבל בכמות הדלק ובמרחק הקצר שאותו הוא יכול לעבור. אולם המציאות בשטח שונה. הקורקינט כבר מזמן אינו כלי משחק, בטח לא עבור ילדים כמו גם שהמרחק שבכושרו לעבור גדל בהתמדה".

איך מבטחים רוכבי קורקינטים?

אז איך ניתן בכל זאת לבטח את האחריות של רוכב הקורקינט כלפי נזקים שייגרמו הן לגופו והן לצד ג? לדברי ד"ר ועו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין הרוכב יכול לרכוש פוליסת תאונות אישיות וכן לבדוק את פוליסת הביטוח לדירה בפרק האחריות כלפי צד ג' שרובנו מחזיקים, שמכסה את המבוטח בגין נזק גוף או רכוש שיגרום לצד ג'. זאת במידה והתרשלנו.

"הפוליסה קובעת, לכאורה, כי במקרה פגיעה תכנס חברת הביטוח לנעלינו ותפצה את הנפגע על כל סכום שיחויב, או יהיה חייב על פי כל דין לשלם לצד שלישי כפיצויים. זאת כאמור, בגין תאונה שבעקבותיה נגרם מוות או נזק גופני, או נזק לרכושו של הצד השלישי שייגרמו בכל מקום בשטח מדינת ישראל והשטחים, תוך תקופת הביטוח".

לדברי עו"ד ורשה, מדובר ביתרון משמעותי מאוד, גם למבוטח שאינו צריך לממן את הפיצוי מכיסו וכמובן גם לנפגע שיכול לסמוך על כך שיהיה מי שישלם את הפיצוי. בכל מקרה יש לבדוק את פוליסת הדירה שיתכן ומכסה את אחריות הרוכב על אופניים, חשמליים או קורקינט. "לא ניתן לתחום את הסיכון שיוצרים רוכבי כלים אלו רק להולכי הרגל על המדרכות, כי אם גם לנהגים בכביש שנאלצים להתאים את עצמם לתפיסת המרחב של הרוכבים ולהנחת העבודה השגויה כי חוקי התנועה כלל לא חלים עליהם.

כיצד אם כן, בכל זאת נקבעים קריטריונים לאכיפה? לדברי עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה: "רמת האכיפה כנגד רוכבים אלו שנוהגים בחוסר אחריות נמוכה מאוד, על אף שהם מסכנים מלבד את עצמם ואת הולכי הרגל, גם את נהגי הרכבים שנאלצים לא פעם לבצע בלימות פתע או סטיה מנתיב לשם מניעת תאונה. אין זה אומר כי הנהגים פועלים תמיד בהתאם ללשון החוק אולם מלבד רוכבי הדו"ג שרוכבים בהמוניהם בתל אביב, על הנהגים להסתגל לסיכון נוסף ומאוד מוחשי".

ובינתיים, כך אומרים המומחים, עד שתתפרסמנה התקנות בנוגע לקורקינטים החשמליים, ועד הרגע בו תחל האכיפה, ועד שיסללו מסלולי רכיבה ייעודיים לרכיבת כלים כגון קורקינטים, נקווה כי כל הצדדים ידעו לנהוג באיפוק ולהבין כי הם לא המשתמשים היחידים בדרך.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully