וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעRה המושלמת

15.4.2008 / 21:03

טרם נרגענו מחוויית הנהיגה האחרונה על מסלול המירוצים וכבר אנו עושים זאת שוב, הפעם עם מכונית ה'על' של אודי, ה-R8

מערכת וואלה!

צילומי וידאו וסטילס: קובי ליאני
עריכה: דניאל יעקובוביץ'

אביזרי הספורט לחיטוב הגוף הם מוצרים פופולריים מאוד בערוצי הקניות מסביב לעולם. כמעט מדי יום (אם אתם עוקבים אחר השידורים כמובן) אנו נחשפים למוצר חדש שמבטיח שאם נשתמש בו רק שלושים שניות ביום, נהפוך לאטרקציה בחוף הים. מבוקשים במיוחד הם המוצרים המחשמלים שיעשו אתכם שריריים ללא מאמץ בכלל ובטח שבלי זיעה מיותרת.

התנהגות צרכנים זו ממחישה מאוד את האופי שלנו. יותר ויותר עובדים במשרדים ממוזגים, ארוחות מוכנות הפכו למקור המזון הנפוץ וחלקנו אפילו מוצא את בנות הזוג לחיים על גבי המסך. הכל במרחק דאבל קליק וקל מאוד להשגה. כבר לא באמת צריך להזיע, לבשל או לגרור את בת הזוג למערה אחרי שחבטנו בראשה עם נבוט.

במילה אחת, קוראים לזה מודרניזציה והיא משפיעה על כל תחום בחיים שלנו וכן, גם על המכוניות שלנו. כמו שהמשפחתיות הצמיחו בגאז' ועברו להנעה אוטומטית, גם מכוניות הספורט הטהורות עברו תהליך דומה של ריכוך. כזה שיאפשר גם לבעלי כישורי נהיגה מוגבלים לנהוג בהן, ליהנות עד הגג ולא לפוצץ אותן על צלע הר מזדמנת. או בקיצור, מכונית 'על' ללא המגרעות של מכונית 'על'.

התאספנו כאן היום...

אז אחרי שסיימנו לבלבל לכם את השכל על מודרניזציה ושאר זוטות, הגיע הזמן לת'כלס. הסיבה שבגללה התכנסנו כאן היום, בגרמניה, בעיר באדן באדן, על גבי מסלול מירוצים, תחת המטריה של אודי, היא לא אחרת מאשר הגעתה של ה-R8 לישראל. כן, כפי שסיפרנו לכם לפני מספר ימים, מכונית ה'על' הראשונה של אודי עברה גיור והיא מתכוונת לנחות כאן בתערוכת אוטומוטור כדי להראות לפורשה מאיפה מתדלקים. יאללה מסיבה!

העובדה שפורשה וקונצרן פולקסווגן אודי כבר מזמן חיים בקומונה, לא מנעה מהמעונבים מאינגולשטאט לרצות לייצר את מכונית ה'על' הראשונה והמהירה ביותר בכל ימי אודי, וכך היה. הם תכננו שלד חדש כמעט לגמרי (20 אחוז משותף ללמבורגיני גייארדו), בנו אותו מאלומיניום (בניה בעבודת יד עם 100 מטר של ריתוכים), מגנזיום ושאר מתכות קלות כדי שישקול רק 210 ק"ג, החדירו מנוע V8 תאב סל"ד ורב און במרכז וחתמו הכל במעטפת מפוסלת שלא משאירה אף אחד אדיש.

גם אנחנו לא נשארנו אדישים, עת יצאנו מהמוניות המקומיות בפתחו של האולם במסלול המירוצים. 9 מכוניות R8 קובצו להן, חונות צמוד צמוד וישר בדיוק שרק גרמנים מסוגלים לו. אני לא מתאפק ומייד שולף את המצלמות. אין ויכוח, היא נראית מצוין. רוחבה חוצה את רף שני המטרים, אורכה מעט פחות מ-4.5 מטר וגובהה מסתכם במילימטר אחד פחות מ-125 ס"מ.

מידות אלו, ובעיקר הקרבה הרבה אל האספלט יחד עם צמיגים אדירים, יוצרים מכונית בעלת מראה כוחני כשל נמר המשחר לטרף. אבל בניגוד למפלצות הגדולות של למבוגיני, האודי הזאת מצליחה גם להראות מכובדת ויוקרתית באותה המידה. קחו לדוגמה את 24 נורות ה'לד' בפנסים הקדמיים. אלו לדברי אודי עוצבו בהשראת אולם האופרה שבסידני. OK...

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

חותמים, משכילים ויוצאים לכביש

את אירוע הנהיגה ב-R8 מנהל אגף ההדרכות של אודי שנקרא Audi Driving Experience ואלינו מצוותים שני מדריכים מקצועיים, אחד מהם אף משמש כנהג מירוצים באודי. הלקוחות הראשונים שירכשו את ה-R8 בישראל יזכו לעבור קורס דומה לשליטה ברכב. אחרי סבב לחיצות ידיים, אנחנו חותמים על טופס כלשהו (תרומת אברים?) ועוברים לקבל הדרכה על כלי הרכב.

שם אנו מקבלים הסבר טכני מלא אודות הרכב ורכיביו כמו מנוע ה-V8 שהגיע מהאחות הספורטיבית, ה-RS4, אבל ויתר בעת המעבר על עוקת השמן כדי שיוכל לשכון נמוך יותר בתוך הגוף. אל מנוע זה משודכות שתי תיבות, ידנית ורובוטית, שלמעשה מדובר באותה תיבה, רק שבגרסה הרובוטית, אין דוושת מצמד והעברת ההילוכים מתבצעת חשמלית, באופן אוטומטי.

המכוניות שהועמדו לרשותנו מצוידות גם במתלים ה'רגילים' ולא במתלים האקטיביים האופציונליים אשר מציעים שני מצבי נהיגה – רגיל ו'ספורט' בהתאם לצורך הנהג.

לאחר מכן, אנו יוצאים אל כלי הרכב כדי לקבל תזכורת אודות ישיבה נכונה (נמוך וקרוב להגה) ופעולת הידיים על ההגה בעת פניות. בגמר ההדרכה בקצרה, אנו מתחלקים לשתי קבוצות ויוצאים למסלול ללא שהות מיותרת.

בחוץ, בפנים, בחוץ

אם חשבתם על כל דבר אחר מלבד הדרך הנכונה לחלוף על פני עיקול, טעיתם. כל אחת מהקבוצות התמקמה בצד אחר של מסלול המירוצים (לא סלחני במיוחד, עם גדרות ברזל וכמעט ללא מרחבי ביטחון) כדי לתרגל נהיגה נכונה וכדי לערוך היכרות מדורגת עם המכונה בה אנו ישובים.

אולם, כבר ברגעים הראשונים מבינים שזו לא עוד מכונית 'על' טיפוסית. ראשית, בתא הנוסעים ישנה תחושה מאוד אוורירית. יש בו מושבים נוחים (לא הייתה מזיקה עוד תמיכת צד) ויופי של מקום לכל חלקי הגוף. לא עוד קונכייה דחוקה בה יש להידחק אל תוך תעלות ישיבה, אלא קבינה נוחה ומפוארת ממש. רק סעיף אחד משלם את המחיר – השימושיות. בחזית הרכב יש 100 ליטרים לאחסון ואפילו מזוודה ייעודית, אבל מעבר לזה ולמעט ספייס מאחורי המושבים, אין מקום אפילו לטלפון סלולארי.

אבל נו, מי בכלל מחפש שימושיות במכונית 'על'? לא אנחנו. אבל כן גילינו שהחיבור עם המכונית הזו קורה מהר מאוד וזה לא משהו שניתן לומר כמעט על אף מכונית ספורט. די בכמה עקומות, בלימות והאצות כדי להיות מאושרים וכדי להתחיל להבין את הפואנטה – כל עוד בקרת היציבות פועלת כמובן. אודי בחרו לכייל את זו כך שתעניק לנהג מידה מסוימת של חופש ורק כאשר היא מזהה מצב מסוכן שעלול להוביל לאבדן שליטה, היא מתערבת בצורה מוחשית מאוד שלא ניתן להחמיץ. ההסבר הוא הגיוני למדי – אם בקרת היציבות הייתה מתערבת בצורה עדינה, הנהג היה מתפתה להמשיך לדחוק בה עוד ועוד, גם מעבר לגבולות הפיזיקה ושם כאמור שוכנות הצרות.

מעלים הילוך

אחרי עוד ועוד הקפות להמחשת קווי הפניה, אנו עוברים לחלק מעניין יותר – הסלאלום. שם הוזנקנו זה אחר זה אל המסלול המהיר והטכני כדי שנוכל לעמוד על העברות המשקל הצדיות והאורכיות ברכב ועל השפעותיהן. כאמור, כל עוד בקרת היציבות פועלת, אפשר לחלוף בבטחה ובמהירות במסלול הסלאלום, מבלי להסתכן באבדן אחיזה של החלק האחורי. ה-R8 גם הפגינה זוויות גלגול מעטות מאוד וגם בלימות חזקות מאוד לא גרמו לאף לנוע יתר על המידה לכיוון האספלט.

חלוקת המשקל המשובחת בין הצירים יצרו מכונה מאוד מאוזנת שקל מאוד לשלוט בה באמצעות הדוושה הימנית. כניסה מהירה מדי לפניה מניבה תת היגוי קל, אך די בהפחתה קלה של הלחץ על דוושת הדלק כדי להחזירה למסלול הנבחר. אם מרפים מזו לגמרי בפניה, הישבן מתחיל בהחלקה קלה והאף מוסיף להעמיק יותר ויותר לפניה. הגזמתם וליטפתם את הבלם? המשקל שעובר קדימה מציף את הגלגלים האחוריים ובמידה ובקרת היציבות כבויה, כדאי מאוד שאתם יודעים מה אתם עושים, אחרת תתפללו שלא תפגעו במשהו במהלך הסחרור הצפוי.

אסור לשכוח עם מי יש כאן עסק

אסור בשום אופן לשכוח שלמרות הידידותיות למשתמש ולמידה הרבה של המודרניזציה שקיימת בה, עדיין מדובר במכונית בעלת שלדת מנוע מרכזי והמון כוח. זו מכונית שמצריכה טיפול מעט שונה מהמוכר ממכוניות ספורט אחרות – את ההאטות מומלץ לבצע לפני העקומות בקו ישר, להיכנס עם 'גז' עדין ולצאת עם הרגל ברדיאטור.

ה-R8 קלה מאוד לשליטה קרוב מאוד למגבלות ואולי גם מעט אחריהן בזכות ההגה המצוין (חד, מדויק ובעל תקשורת טובה), המתלים הקשיחים, הבלמים הפרוגרסיביים וכמובן מערכת ההנעה הכפולה. זו לא תעביר יותר משליש מהכוח קדימה וגם הגלגלים האחוריים מחוברים זה לזה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה שמסוגל לנעול את עצמו אוטומטית עד 45 אחוזים בהתאם ליכולת האחיזה של הצמיגים.

היא לא שואגת, היא נוהמת

אחרי ארוחת הצהרים, אנו שוב חוזרים אל המסלול והפעם לדבר האמיתי. הצוות הטכני פינה את הקונוסים המיותרים ואנו מתחילים בביצוע הקפות מלאות. כצפוי, בתחילה אנו לוקחים את העניינים לאט. לומדים כל סיבוב, מסמנים כל נקודת בלימה ומנסים לספוג מה שיותר מהמדריך המוביל.

עם כל הקפה, עולים הקמ"שים. המדריך שועט לפנינו עם R8 משלו ואנחנו נצמדים מאחוריו כמו אפרוחים אחרי אימא אווזה. בולמים, פונים ומאיצים בדיוק אחריו. בניגוד לניסיון העבר מאירועים אחרים, צוות ההפקה של האירוע כלל לא הגביל אותנו במספר ההקפות ולפעמים נראה כאילו המירוץ לא יסתיים לעולם. ה-R8 התגלתה כמכונה מופלאה שכיף כל כך לנהוג בה ולמרות תנאי הנהיגה המכבידים על המסלול, לא הרגשנו מותשים.

גם את המנוע למדנו להעריך – זהו לא מנוע V8 אופייני. למרות שהוא מפיק כמות נכבדת של כוח כבר בסל"ד נמוך, שמונת הצילינדרים שלו אוהבים לנוע במהירות גבוהה – שיא ההספק של 420 כ"ס מושג ב-7,800 סל"ד ואילו מנתק ההצתה נמצא הרחק ב-8,200 סל"ד. כאן כדאי גם לציין שוב את המנגינה שהוא מפיק – קול בס עמוק וגרגור בלתי פוסק מאחורי הראש, שם הוא שוכן.

אישית, אני הייתי מוותר על תיבת ההילוכים הרובוטית שהגיעה ברכבי המבחן. זו לא תיבה אוטומטית ולא ידנית, אלא שילוב של שתיהן יחד. בתנאי מסלול זה עובד לא רע, בזכות האפשרות להעביר הילוכים ממנופים שעל ההגה וגיזוז הביניים שבהורדת ההילוכים, אבל העברות ההילוכים מעלה מורגשות מדי בנענוע הרכב. כאשר לוחצים על מתג הספורט, העברת ההילוכים נעשית במהירות הבזק, אך את מצב זה כדאי לשמור אך ורק לנהיגה בתנאי מסלול – שממילא לא קיים במחוזותינו.

מה ש-1.4 מיליון יכולים לקנות

אז זהו, אחרי שעות רבות של נהיגת מסלול גילינו מכונית ספורט טהורה שלא דורשת מאמץ מיוחד או חלילה גורמת להזעה קרה מפחד. כל עוד בקרת היציבות מופקדת על הבטיחות, אתם בידיים טובות, אבל לא כדאי למהר ולנתקה אם ניסיונכם לא מוכן לבאות. בגמר היום, בערך באותו זמן שבו הצמיגים נטחנו עד אבק, לנו לא נשאר אלא להחזיר בכאב את מכוניות ה-R8 לידי הצוות הטכני ולהיפרד לשלום.

אבל לא להרבה זמן, שכן האודי הספורטיבית כאמור עשתה עליה ואם יש בידכם מספיק – 1.4 מיליון שקלים של ממון פנוי - יש לכם עוד אופציה לדון בה בנוסף ל-911 של פורשה. אולם, כדאי להיאזר בסבלנות, שכן לפני שגם אתם תוכלו ליהנות בה בישראל מוגבלת המהירות ונטולת המסלולים, תצטרכו להמתין לה בין חצי שנה לשנה, בגלל עודף ביקוש מסביב לעולם. עד אז תוכלו לראות אותה בתערוכת אוטומוטור הקרובה.

  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully