וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן מהיר: סובארו פורסטר

8.5.2008 / 7:35

לקחנו את הפורסטר החדש של סובארו לסיבוב כדי לראות האם עדיין מדובר ברכב האולטימטיבי למשפחה

מה בסך הכל משפחה צריכה? ובכן, תלוי איפה על ציר הזמן שואלים את שאלה זו, שכן, עד לפני עשרים או שלושים שנה, עוד נדחקנו כל בני המשפחה יחד במכונית זעירה, לא ממוזגת, שבקושי היו בה חגורות בטיחות, בדרך לאילת עם כל המזרנים, האוהל והמנגל על הגג. והכי חשוב, אף אחד לא התלונן.

היום, אנחנו הרבה יותר מפונקים. מעטים אם בכלל יסכימו להתפשר על המרחב, המזגן והנינוחות כשיוצאים עם המשפחה לטיול, ואם הרכב גם מציע כמה צ'ופרים כאקסטרה, עוד יותר טוב. כך למעשה נולד סגמנט רכבי הפנאי ומאוחר יותר גם פלח הקרוסאוברים.

והפורסטר של סובארו, הוא אחד האהובים עלינו בשנים האחרונות. נכון, הוא נראה משונה (כאילו שכחו לעצב אותו לפני הירידה לפס הייצור), אבל רק אחרי שמכירים אותו לעומק, מבינים עד כמה קל להתאהב בו.

בתחילת חודש אפריל, השיקה יפנאוטו, יבואנית סובארו את הדור השלישי לרכב הפנאי שלה וכעת הגיע הזמן לפגוש בו על הכביש וכמובן גם בשביל, במיני השקה שערך היבואן בישראל.

גדול מבחוץ

הפורסטר החדש נכנס אמנם לנעליו הגדולות של זה היוצא, אך בסובארו מקווים להכפיל באמצעותו את מספר המכירות ולהגיע לכדי 1,000 יחידות בשנה. יעד שאפתני למדי, בייחוד לאור התחרות הגוברת בשוק רכבי הפנאי עם התחזקות היונדאי טוסון, צבירת התאוצה של המיצובישי אאוטלנדר החדש והופעת מתחרים חדשים כמו קיה ספורטאז' ופולקסווגן טיגואן.

מכאן שאת המאבק מתכנן הפורסטר לעשות בעיקר על ידי שמירת לקוחות קודמים ולפנות ללקוחות חדשים בזכות השינויים שעבר בדור החדש. אלו כוללים כמובן שינוי עיצוב כולל (עדיין לא בר תחרות למיצובישי אאולנדר למשל), עדכון המנועים וצמיחת המידות.

גם דורו השלישי של הפורסטר נשען על בסיס המשפחתית הקומפקטית של החברה (B3 במקרה זה) ולכן הוא צמח בממדיו בכל כיוון: לאורכו נוספו 7.5 ס"מ, רוחבו גדל ב-4.5 ס"מ והוא גבוה 11 ס"מ מלאים מקודמו. גם בסיס הגלגלים צמח בלא פחות מ-9 סנטימטרים. התרומה להופעתו החיצונית מורגשת מאוד וכעת הפורסטר לא נראה חריג בשכונת רכבי הפנאי המתחרים בו וכל שניתן היה לבקש עוד הוא תוספת של גלגל רזרבי על גבי הדלת האחורית.

גדול גם בפנים

התוספת הנכבדת לממדים משפיעה מאוד ובאופן מבורך על המרחב המוצע בתא הנוסעים. בדור זה, יש שפע של מקום לארבעה מבוגרים, ילד וציוד. בכל מקום שמתמקמים בו, יש מרחב נדיב לברכיים, לראש ולכתפיים ואפילו תא מטען שמציע לא פחות מ- 450 ליטר במצב הרגיל ועד כ-1,600 ליטר בעת קיפול המושבים.

בסעיף השימושיות, הפורסטר ממשיך להציע מספר נאה של תאים קטנים מסביב לנוסעים, כשבכל הגרסאות מלבד זו הזולה ביותר, בסיס המושב המרכזי בשורה האחורית, מסוגל לשמש גם כמחזיק כוסות יעיל. בנוסף לכך, ככל שעולים ברמות האבזור והמחיר, הפורסטר מציע יותר תפנוקים בתא הנוסעים כמו מערכת שמע מקורית עם מחליף דיסקים ויכולת קריאת קבצי MP3, ציפוי עור להגה וכדומה. גרסת הטורבו גם מציעה הכל מהכל כולל מושבי עור, חישוקים קלים וחלון שמש ענק מעל לראשי הנוסעים.

לעומת זאת, לחובתו של תא הנוסעים עדיין עומדים חומרי דיפון פלסטיים קשיחים ולא מגרים, שעדיין רחוקים מיישור קו עם התוצרת האירופית. כמו כן, גם המושבים הרכים (מדי) יכלו להיות נוחים יותר שכן היינו שמחים למצוא בהם מעט יותר תמיכה לגב התחתון.

התבגרנו, הא?

שינוי מוחשי לא פחות מצאנו גם במאפייני ההתנהגות של הפורסטר. זה הקודם הציע מידה רבה של סלחנות ויעילות בנהיגה, לצד מעט מאוד הנאה. הפעם, ניכר כי בדור החדש ניסו מהנדסי סובארו להעניק לו מעט יותר עזוז, בדמות מנוע 2.0 ליטר עם 150 כ"ס ומנוע 2.5 ליטר טורבו עם 230 כ"ס בדגם הבכיר וכיול מתלים מעט שונה. אולם, קשה לומר שאהבנו את התוצאה.

ראשית, בכל הקשור למנוע הטורבו שהגיע מגרסת ה-WRX של האימפרזה, אין לנו תלונות. כוחו רב והוא הופך את התנועה של הפורסטר לחסרת מאמץ, כמעט בכל סוג נהיגה. אולם, לחובתו עומדת צריכת דלק שתגרום לכם לחשוב פעמיים לפני רמיסת הדוושה. זו עמדה ביום ההשקה על 5.6 ק"מ לכל ליטר בממוצע.

מנגד, מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי שיתפוס את מרב המכירות, מרגיש מעט אנמי. למרות השיפור (על הנייר) ברצועת הכוח, כדי לקבל ממנו את המיטב, יש למושכו ואף להחזיקו קרוב מאוד אל הקו האדום בסקלת הסל"ד. דבר הגורם גם כן לצריכת דלק לא ידידותית של כ-7 קילומטרים לליטר. וכדי להוסיף חטא על פשע, אל מנוע חובב סל"ד זה שודכה תיבת הילוכים אוטומטית המציעה רק 4 הילוכים ואלו, בעיקר בשל השימוש ביחסי העברה ארוכים מאוד, ממש מכבידים על המנוע, כאילו ש-1.5 טון בסיסיים אינם מספיקים. התוצאה היא האצה לא מרשימה של 12.7 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

התנהגות בכביש ובשביל

הוכחה נוספת להתבגרות הפורסטר קשורה אל הריכוך שעברו המתלים, אשר הגיע ככל הנראה מהרצון לשפר את יכולת ההתמודדות עם מהמורות ושיבושים. מהנדסי סובארו סיפרו לנו גם בעת חשיפת הרכב בתערוכת ז'נבה כי הפורסטר החדש גם יציע התנהגות כביש טובה בהרבה מבעבר. אולם, נראה שמישהו שם הלך רחוק מדי עם עבודת הריכוך.

מצד אחד, בעת שיוט אוטוסטרדות כאשר פני הכביש חלקים, הפורסטר מצליח לרחף ואפילו לפנק את נוסעיו. גם רמת בידוד הרעשים שופרה כך שרק מעט צלילים המוחזרים מהכביש מורגשים בתא הנוסעים בשיוט במהירות חוקית. אולם מצד שני, הפורסטר מגיב לא בחיבה יתרה לכבישים בעלי אספלט לא מושלם או גלי. המרכב מרגיש לא מרוסן מספיק ונדנודי אורך ורוחב מיותרים מופיעים ובחושים בקיבות הנוסעים. שבילים מהודקים לעומת זאת, נבלעים כמעט בזילזול.

כאשר פוגשים כביש הררי מפותל ומנסים לדחוק בפורסטר לאורכו, הבעיה ברכות המתלים ממשיכה לגבות מחיר ביכולות. קודם כל, מבנהו הבסיסי של הפורסטר, כלומר מנוע בוקסר שטוח מלפנים ומערכת הנעה כפולה קבועה, יצרו אמנם מרכז כובד נמוך (וזה טוב), אך חייבו את התקנת המנוע הרחק מעבר לסרן הקדמי ולכך השפעה מורגשת על ההיגוי. הפורסטר מגיב באיטיות מה לדרישה להכנסת האף לפניות, עם נטייה מורגשת לתת היגוי. הרפיה מדוושת הדלק (העברת משקל לפנים) משפרת מעט את המצב, אולם רכותם המוגזמת של המתלים מאחור גורמת להתרוממות יתרה ולפסיעה לא צפויה של החלק האחורי ואולי גם לא ממש רצויה ברכב מסוג זה.

מה זה, האם אנחנו מתלוננים על הופעתו של היגוי יתר? במקרה זה, כן. שכן, בשל כך ובשל העובדה שהפורסטר מצויד באחד מההגאים שלא מרבים בתקשורת, הפתעות אלה בהחלקת החלק האחורי, בייחוד אם טועים ומלטפים את דוושת הבלם בעת כניסה לסיבוב, אינן נעימות. למעשה, מאוד שמחנו לדעת שכל גרסאות הפורסטר, מהזולה ועד היקרה ביותר, מצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית. תכונות אלה מוסיפות להתעצם ולא בהכרח לטובה בגרסת הטורבו. שם רכות המתלים דומה, רק שכוח המנוע רב יותר ומהירות הנסיעה עלולה להיות גבוהה משמעותית.

קריאה בקפה

קשה לצפות כיצד יגיבו הצרכנים אל הפורסטר החדש, שכן חלק ניכר מהם הם צרכנים חוזרים. יפנאוטו מצדם מדווחים על מכירות ערות במיוחד לדגם זה ונראה כי השתלבותו בשוק הישראלי לא תהיה קשה. במחיר התחלתי של 175 אלף שקל ומגיע עד כדי 231 אלף לגרסת הטורבו, הפורסטר מעט מפספס את הקרב המתרחש בקבוצת הג'יפונים (טוסון, ספורטאז' וכו), אך לזכותו עומדים המוניטין של סובארו וכן ידידותיות למשפחות.

גם אם אלה לא נוהגות לבלות בטיולי שטח בשבתות, הפורסטר יציע חבילה מאוד פרקטית ויעילה שרבים למדו לאהוב ב-11 השנים שהוא אתנו. אנחנו למרות זאת, היינו שמחים יותר אילו סובארו היו מוצאים לנכון להתקין בו תיבת הילוכים מודרנית יותר עם 5 או אף 6 הילוכים ומתלים מעט יותר קשיחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully