וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אותו הדבר, רק חשמלי

19.4.2010 / 10:33

בתוך השטח התפעולי של נמל אשדוד, כלמוביל, יבואנית מיצובישי לישראל העניקה לנו טעימה קלה מהחשמלית הקטנה

קובי ליאני

צילום: אבי כהן
עריכה: בת גולן

בין ערימות של מכולות ומנופים מצד אחד לבין חוף הים, כשבניהן נעות משאיות כבדות, העמידה כלמוביל עבורנו הזדמנות להתרשמות קצרה מה-i-MiEV, המכונית החשמלית הקטנה של מיצובישי, שמתהדרת בתואר "המכונית החשמלית הראשונה בייצור סדרתי".

רבות כתבנו וסיפרנו על החשמלית הקטנה ובעיקר על המגמה הירוקה שאוחזת את הגלובוס בכל היבשות ומאיימת (ויש מי שיאמר מבטיחה) לשנות את פני התחבורה העולמית (לטובה?). כתבנו וסיפרנו, אך למרות שחזינו בה פעמים רבות בתערוכות הרכב השונות (כולל באוטומוטור), זו הייתה למעשה ההזדמנות הראשונה שלנו לשבת מאחורי ההגה שלה ולתת ב... פיוז? בחשמל? תקראו לזה איך שתרצו, העיקר לא ב"גז".

ה-i-MiEV הוצגה כבר ב-2008 ומאז שנת 2009 נמצאת בסדרת ניסויים ביפן ובבריטניה. רק בחודשים האחרונים, התרצו היצרנים והחלו בשיווקה במזרח ועד עתה נרשמו אלפי הזמנות. גם היבואן המקומי של מיצובישי שואף להביאה לישראל, אך כפי שתוכלו לראות בסרטון, גרסה עם ההגה בצד הנכון (שמאל) עדיין אין בהישג יד.

ה-i-MiEV (ראשי תיבות של -Mitsubishi Innovative Electric Vehicle ), הנה מכונית קטנה שאורכה 340 ס"מ בלבד, אך בזכות בסיס גלגלים של 255 ס"מ, תא הנוסעים שלה מתגלה כמרווח למדי וככזה המסוגל להכיל ארבעה נוסעים ללא קושי. גם תא המטען שומר על נפח סביר (250 ליטר) וזאת על ידי מיקומן של הסוללות מתחת לרצפת הרכב. תועלת נוספת לכך היא שמירת מרכז הכובד של הרכב קרוב אל הקרקע.

במעמקי הגוף הפחוס נמצא מנוע חשמלי המפיק 63 כ"ס ומומנט של 18.4 קג"מ. את הכוח מקבלים מסוללות ליתיום-יון ולטענת מיצובישי, עומד טווח נסיעתה על 160 קילומטרים. אולם, במציאות, בהתחשב בטמפרטורות המקומיות, בהפעלת המזגן ובאופי הנהיגה, הטווח הצפוי לה אמור לנוע על כ-100 קילומטרים.

בתחילה, סברנו כי הנהיגה במיצובישי החשמלית תהיה שונה לגמרי מכל המוכר לנו ממנועי בנזין ודיזל זעירים. ההבדל אכן קיים בין תצורות ההנעה, אבל אינו מהותי. זה מתחיל בתצוגה דיגיטלית ממול לעיני הנהג, היכן שמצפים למצוא את מד הסל"ד, הדלק ומד המהירות. במקומם נמצא מד אנרגיה שמציג את תפוקת המנוע, גרף קטן למצב החשמל בסוללה וצג דיגיטלי נוסף המציין את המהירות. זהו. כל השאר נראה, מריח ומרגיש כמו כל מכונית רגילה. אולם, מרגע שמסובבים את ה'כאילו' מפתח בסוויטש ואין את רעש ההנעה, העניינים מתחילים להתבהר. לחיצה על הבלמים מניבה תצוגת READY שאומרת שהביצה האדומה הזו מוכנה לתנועה נקייה קדימה.

זזים

רמיסת הדוושה גורמת לזו לנוע קדימה כמו מכונית צעצוע מהירה. המנוע החשמלי אינו זקוק להילוכים בדומה למנוע קונבנציונלי, שכן טווח הפעולה שלו ארוך בהרבה ולכן ה-i-MiEV מסתדרת מצוין גם עם הילוך יחיד. נתוני היצרן מדברים על 10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 130 קמ"ש ובנהיגה הקצרה שהוקצתה לנו, עלה הרושם כי אלה אכן נתוניה. תחושת הביצועים, מלבד ההאצה הרציפה, דומה לזו מנהיגה במכונית עם מנוע 1 ליטר או אף 1.3 ליטר קונבנציונלי, אולם עם יתרון נוסף של חרישיות. המנוע החשמלי משמיע זמזום קל ולא יותר, כך שלמעשה, הצלילים הנוספים שמגיעים אל הנוסעים הם אלה של רעשי הרוח והכביש.

בחינה מעמיקה של שרידותן של הסוללות וטווח הנסיעה הכללי לא יכולנו לבצע בשלב זה, אך לדברי מיצובישי, את החשמלית הזו ניתן לטעון באמצעות שקע החשמל הביתי ממצב ריק לגמרי למלא תוך 7 שעות בעלות של כ-10 שקלים בלבד. מצב טעינה נוסף קיים בה לטובת הקצרים בזמן וזה מאפשר טעינה של 80 אחוזים מהסוללה (ממצב ריק) תוך כמחצית השעה בלבד על ידי מטען מהיר (תלת פאזי). כדי לחסוך בחשמל בזמן נסיעה, ניתן לשלב למצב "חיסכון" אשר גורם להפחתה של 40 אחוזים מתפוקת המנוע כדי להאריך את טווח נסיעתה.

אז היא נראית כמו מכונית רגילה, קטנה אבל רגילה, מתנהגת כמקובל בקבוצה, אבל לא משאירה חותם על הסביבה. אז האם ה-i-MiEV יכולה באמת להוות אלטרנטיבה תחבורתית? עדיין לא. גם כאשר יחל שיווקה בישראל, מחירה אמור להיות גבוה מכל משפחתית קונבנציונלית אחרת, בשל עלותן הגבוהה של הסוללות. כמו כן, בשל טווח הנסיעה שלה ובשל ממדיה וביצועיה, היא תוגבל לתחום הפרברי ובעיקר לאלה שמבלים זמן מועט ברכבם והדבר בהחלט מצריך שינוי חשיבתי בקרב הלקוחות שאולי לא יאהבו את ההגבלה. כמו כן, בתחום העירוני בו היא אמורה להתגלגל, מרביתנו גרים בבנייני קומות והמשמעות של כך היא שעל כל רוכש מכונית כזו לדאוג להתקנת מערכת טעינה אישית בחנייתו הפרטית, באם יש לו אחת כזו. בתל אביב בהחלט מדובר בנדל"ן נדיר.

כך או כך ואם התוכניות יתנהלו כסדרן, המיצובישי החשמלית תגיע לשיווק מעשי בישראל במהלך 2011, בשנה בה גם הפרויקט החשמלי של שי אגסי ובטר פלייס אמור לצאת לדרך. האם תצליח דרכה של היפנית קטנה? נתחשמל ונראה.

על הצד הטכני:
מנוע: תלת-פאזי 330V AC
הספק: 63 כ"ס ב-3,000 ועד 6,000 סל"ד
מומנט: 18.4 קג"מ החל מ 0-סל"ד
מהירות מרבית: 130 קמ"ש
100-0: כ-10 שניות
טווח נהיגה (מוצהר): 160 ק"מ
טעינה מהירה: 30 דקות ל-80% סוללה
טעינה מלאה: 7 שעות
מספר מושבים: 4
אורך: 339.5 ס"מ
רוחב: 147.5 ס"מ
גובה: 161 ס"מ
בסיס גלגלים: 255 ס"מ
נפח תא מטען: 250 ליטר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully