וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פיג'ו 3008 דיזל היברידי

פיג'ו 3008, הרכב המשפחתי החדש, משלב לראשונה בעולם מנוע דיזל עם מנוע חשמלי. איך זה מרגיש? כמה יעלה בישראל? טסנו לצרפת כדי לענות על השאלות

המוח היהודי שוב ממציא לנו פטנטים. לא, הפעם אי אפשר לזקוף לזכותנו את החשיבה הגאונית של שילוב מנצח כל כך. שילוב של מנוע דיזל שמתהדר בצריכת דלק מצוינת, עם מנוע חשמלי חכם (הנעה היברידית) כדי לחסוך אפילו יותר בדלק. את הפטנט הזה אפשר לזקוף רק לזכות פיג'ו. להם מגיע הכבוד, גם משום שהיו לראשונים בעולם לעשות זאת. מדוע?

מדוע לא באמת? האירופים כבר גילו לפני מאה שנים בערך ובלי הגזמה, שמנועי דיזל מטיבים מאוד עם הכיס. שיטת העבודה שלהם גורמת להם להציג צריכות דלק נמוכות במיוחד אל מול מקביליהם הבנזיניים, כשהבונוס העיקרי הנוסף הוא מומנט אדיר. זה עובר אל הגלגלים ומסייע לכלי רכב המונעים בשיטה זו להיות גמישים וקלילים יותר בתנועתם.

הוספת מנועים חשמליים לחבילה, עברה כבר מזמן את שלב ה'טרנד' והבשילה לכדי מוצרים מוגמרים טובים ויעילים. אולם, שילוב שכזה אל מנוע דיזלי לא נעשה מעולם ולכן הסתקרנו מספיק מהדבר כדי לעלות על מטוס ולנחות בקצה הצפון מערבי של צרפת כדי לגלות איך זה עובד. לאחר מכן, גם חזרנו לארץ כדי לגלות כמה אנחנו "יודעים" לעבוד אפילו טוב יותר.

השקה פיג'ו 3008 דיזל היברידי. קובי ליאני
"הוספת מנועים חשמליים לחבילה, עברה כבר מזמן את שלב ה'טרנד' והבשילה לכדי מוצרים מוגמרים טובים ויעילים. אולם, שילוב שכזה אל מנוע דיזלי לא נעשה מעולם ולכן הסתקרנו מספיק מהדבר כדי לעלות על מטוס ולנחות בקצה הצפון מערבי של צרפת כדי לגלות איך זה עובד"/קובי ליאני

ויגור דיזל עם גנרטור

את ה-3008 של פיג'ו אתם וודאי מכירים, משום שאת זה בחנו כאן במספר הזדמנויות. אולם, עדיין למי שלא זוכר נזכיר שמדובר ברכב ייחודי הנהנה מתפישה של מיניוואן שמושי המשולב עם קרוסאובר (הופעה של דמוי רכב שטח) גבוה וחסון למראה. עד כה קיבלנו אותו בארץ עם מנוע בנזין 1.6 ליטר מוגדש שנולד משיתוף הפעולה של פיג'ו וב.מ.וו, או עם מנועי דיזל באירופה לפחות. בעולם נמכרו ממנו מאז שהושק בסוף 2009 ועד כה, 289,800 יחידות.

במשך כ-3 שנים (משך זמן תכנון המערכת) שקדו המהנדסים הצרפתיים על החדרת הטכנולוגיה החשמלית פנימה מבלי לפגוע בבסיס הקיים ומבלי לגרור שינויים מרחיקי לכת. ולכן, הם החליטו לשלב את המנוע החשמלי בתוך המתלה האחורי ולדחוק את הסוללה (קטנה יחסית, ניקל מטאל ששוקלת 48 קילוגרם - הבחירה בסוללת ליתיום מתקדמת הייתה מייקרת מאוד את הרכב) במעמקי תא המטען (מצמצמת את נפחו של זה מ-512 ליטר בגרסה הרגילה ל-420 ליטר בהיברידית).

השילוב הזה נתן ל-3008 שורה של תועלות אדירות ונתחיל מההספק. מנוע הדיזל (2.0 ליטר טורבו) מפיק 163 כ"ס ואילו המנוע החשמלי מצרף 37 סוסים נוספים לכדי 200 כ"ס משולבים. בתחום המומנט, מנוע הדיזל תורם 30.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד ומנוע החשמלי מביא עמו 20.4 קג"מ ב-1,290 סל"ד, והשילוב בניהם (לא סימטרי) מביא את סך כל המומנט לכדי 45.9 קג"מ נאה מאוד.

התועלת השניה היא כמובן הקטנת נתון פליטת ה-CO2 של הרכב - נושא השיחה הכי חם היום בעולם הרכב (עוד נשוב לכך) וזה אכן התכווץ לכדי 99 גרם CO2 לקילומטר בלבד. התועלת השלישית, קשורה ישורות לחיסכון בדלק. הסוללה מאפשרת למנוע החשמלי לנוע על טהרת החשמל לאורך 3-4 קילומטרים, ועד מהירות של 70 קמ"ש (במצב AUTO מבין ארבעת מצבי הנהיגה) ובעזרת טעינתה בזמן האטה והסיוע בכוח למנוע הדיזל, אל טווח נסיעה של 900 ק"מ למכל סולר, מתווספים עוד 280 קילומטרים של נסיעה על חשמל, כך לפי החישוב של פיג'ו. שלושת מצבי הנהיגה הנוספים בבורר הם ספורט שמעניק לרכב יותר כוח לכל לחיצה על דוושת התאוצה ולמעשה את מלוא 200 הסוסים, מצב 4X4 שמפעיל את המנוע החשמלי באופן תמידי (עד 60 קמ"ש) כדי לצלוח קטע עבירות לא שגרתי ומצב ZEV שנותן עדיפות לתנועה על טהרת החשמל (Zero Eemition Vehicle).

משום שמנוע הדיזל מעביר את כוחו אל הגלגלים הקדמיים והמנוע החשמלי אל אלו האחוריים, אנו רושמים את התועלת הרביעית וזו יצירת הנעה כפולה למעשה ב-3008. אופציה שלא הייתה קיימת עד כה. מערכת זו אינה מיועדת לשטח, אבל בתנאים חלקים היא בהחלט יכלה לעזור. התועלת החמישית, הנה רגשית כמובן. קניה ונהיגה ברכב שפוגע פחות בסביבה, יכולה להרגיע המון לבבות בעלי מודעות סביבתית גבוהה.

השקה פיג'ו 3008 היברידי. אתר יצרן
"השילוב הזה נתן ל-3008 שורה של תועלות אדירות ונתחיל מההספק. מנוע הדיזל/אתר יצרן

מפגש עם הראשוניות

גרסאות המבחן שהמתינו לנו בשדה התעופה הזעיר של דינארד הגיעו הישר מקצה הפירמידה בפיג'ו. הכל היה בהן. ממושבי עור מהודרים במיוחד, בגימור גבוה ביותר, עם גג זכוכית עצום, בקרות אקלים מפוצלות ושלל צעצועים אלקטרוניים. גם מפרט הבטיחות היה מלא בכל טוב ולכן קל היה להרגיש טוב בתוך המכונה שלנו. מרחב יש בשפע מלפנים ומאחור וממש צריך להעמיד גרסה מול גרסה כדי לראות בעין את ההתכווצות הקלה שבתא המטען. ובקיצור, תענוג.

המסלול שתוכנן עבורנו פסע בין כפרים וכבישי מסולסלים למשך כ-200 קילומטרים ירוקים בנוף עוצר נשימה וה-3008 השתלב שם מצוין. 99 גרם לקילומטר עם כל הירוק הזה מסביב הולכים טוב ביחד. ואכן, כבר במטרים הראשונים, מבינים ששילוב מנוע הדיזל עם ההיברידי עובד בכלל לא רע. במטרים הראשונים ביציאה מהחניה, אנו נוסעים רק על המצב החשמלי וכך למעשה עד לעליה הראשונה לאוטוסטרדה שהמתינה כשני קילומטרים משם. לחיצה עמוקה על הדוושה הימנית תעיר את מנוע הדיזל כמובן, אך אם משתדלים ונעזרים בעדינות ולחיצה מדודה, אפשר להתמיד עם המנוע החשמלי בנסיעה חרישית ונקיה.

באוטוסטרדה, הגמישות של מנוע הדיזל ובייחוד בגיבוי המנוע החשמלי, מקנים ל-3008 נסיעה נינוחה למדי. זהו לא רכב ספורטיבי, למרות 200 הסוסים, אבל נראה שהוא לא מתאמץ יתר על המידה כשדורשים ממנו לייצר מספיק כוח לעקיפות מהירות. הדבר נכון גם לתנועה בעיר הצפופה. המתלים שלו מכוילים על הצד הקשיח יחסית כמקובל באירופה, אך מעט המהמורות שמצאנו במחוז בריטניק, נספגו ללא דרמה מיותרת.

בהזדמנות זו נספר לכם שה-3008 ההיברידי מצויד בתיבת הילוכים רובוטית. לא, לא כפולת מצמדים, אלא בעלת מצמד יחיד. אך לפני שאתם מעקמים את האף ומצפים לשמוע מאיתנו קיתונות ביקורת על הנדנודים המוכרים מתיבות אלה, הסכיתו לרגע. התיבה הרובוטית הזו היא אמנם זהה לזו שעליה כבר כתבנו בעבר, מלבד הניהול שלה וזה החדש הפך את העברות ההילוכים למהירות וחלקות בכל מצב ובכל מידת לחיצה על המצערת, כך שהמעבר נעשה לחלק מאוד, גם בהורדת הילוכים וגם בהעלאתם. אין יותר נדנודים, אין יותר השתנקויות או צורך להרפות מהדוושה לפני העברת הילוך. הכל קורה מעצמו ועובד נפלא ולדעתנו זו התיבה הרובוטית עם מצמד יחיד הטובה ביותר בה נתקלנו מעולם ברכב עממי. סוף סוף.

היום הארוך התמוסס לנו בין האצבעות כמעט מבלי לשים לב ובאותה נשימה, גם מבלי להשתדל, מחשב הדרך הראה לנו כי למרות המאמץ שהשקענו בו ולמרות הנסיעה בדרכים כפריות ועירוניות, צריכת הדלק המשולבת עמדה על 16 קילומטרים לליטר! נתון היצרן מדבר על צריכה ממוצעת של 25 קילומטרים לליטר, משמע עם השתדלות ומעט יותר תשומת לב, ניתן לשפר עוד את הנתון שהושג אצלנו. הוכחה נוספת לכך היא שלמרות נהיגה למשך כ-200 קילומטרים, מד מכל הדלק ירד בפחות מרבע בסך הכל.

השקה פיג'ו 3008 היברידי. אתר יצרן
"התיבה הרובוטית הזו היא אמנם זהה לזו שעליה כבר כתבנו בעבר, מלבד הניהול שלה וזה החדש הפך את העברות ההילוכים למהירות וחלקות בכל מצב ובכל מידת לחיצה על המצערת, כך שהמעבר נעשה לחלק מאוד, גם בהורדת הילוכים וגם בהעלאתם. אין יותר נדנודים, אין יותר השתנקויות או צורך להרפות מהדוושה לפני העברת הילוך. הכל קורה מעצמו ועובד נפלא ולדעתנו זו התיבה הרובוטית עם מצמד יחיד הטובה ביותר בה נתקלנו מעולם ברכב עממי"/אתר יצרן

ועכשיו, תורנו לקלקל

כמו שאמרנו בתחילה, המוח היהודי ממציא לנו פטנטים וההמצאה שלנו להיום היא נוסחה ייחודית לחישוב פליטת הרכב לצורכי מס. בעוד כל העולם מדבר ב-CO2, אנחנו מדברים במספרים אחרים ולמעשה יודעים יותר טוב מכולם, גם ברכב. ולכן, בעוד כלי רכב היברידיים בנזיניים נהנים מהקלה משמעותית במיסוי, הנוסחה שלנו שונאת רכבי דיזל ולכן למרות חסכוניותו של רכב זה וניקיונו (מצויד גם במסנני חלקיקים מתקדמים) הוא אינו זכאי להקלה במיסוי ולכן מחירו יאמיר לכדי כ-200 אלף שקל לכשיגיע לישראל בשנת 2012.

פיג'ו מכוונים לייצור של 15,000 יחידות מה-3008 ההיברידי בשנה, כאשר הפרש המחיר באירופה יביא את נקודת האיזון בניהם לנסיעה של 6,000 ק"מ בשנה. בישראל לעומת זאת, עם פער המחירים הגדול יותר, נקודת האיזון צפויה לגדול משמעותית.

עוד לרעתנו ולטובת העולם, פיג'ו מתכננים לחבר את המערכת ההיברידית הזו גם בכלי רכב אחרים מתוצרתה כמו ה-508 סדאן וה-508 RXH שיושק בקרוב.


ספרו לחברים שלכם על פיג'ו 3008 היברידי בפייסבוק

עוד מבחנים והשקות בוואלה! רכב

מדברים על מכוניות היברידיות בפורום הרכב של וואלה!

השקה פיג'ו 3008 דיזל היברידי. קובי ליאני
השקה פיג'ו 3008 דיזל היברידי/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully