וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: מיני קופה החדשה

29.4.2012 / 13:40

ב.מ.וו משיקים את הדגם החמישי למיני השובבה והפעם הם דוחקים אותה לקצה עם מבנה קופה ורק שני מושבים. מכונית קטנה ומסעירה

"מיסטר ליני..." קראה לי אחת מנציגות החברה בטעות הגיה אופיינית ובמבטא גרמני כבד - "בוא איתי בבקשה למדוד את חליפת המירוצים והקסדה לפני שאנחנו עולים על המסלול". קסדה? חליפה? כל זה בשביל לנהוג במכונית מיני על המסלול (הזלצבורגרינג אם תהיתם)? אז זהו שלא, משום שהמארחים, אנשי מיני של ב.מ.וו הכינו דובדבן מתוק במיוחד לצבוע את ימי השקת המיני קופה החדשה - נהיגת מסלול במכוניות מסלול אמיתיות של מיני שענו לשם צ'אלנג' בעקבות הובלתה של נהגת מירוצים של החברה (משתתפת פעילה בקבוצת ב.מ.וו במירוץ ה-24 שעות בנורבורגרינג).

אבל בניגוד למה שניתן לחשוד, המיני קופה החדשה לא באמת הייתה זקוקה לחיזוק מאף דגם כדי להרחיב לנו את החיוך. עם שלל גרסאות בשלל הספקי מנועים ורמות גימור, כולל גרסת הקצה שנקראת ג'ון קופר וורקס היקרה להחריד, היא מצליחה לבלוט רק בזכות עצמה וכל תוספת מעבר אליה, זהו בונוס. מספרי המכירות לא צפויים להיות גדולים, באופן טבעי, אבל נראה ששוב מיני מצליחים להרחיב את הקסם לדגם נוסף ששווה להכיר.

השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס. קובי ליאני
יוצאים לדרך/קובי ליאני

עוד הרבה יותר חמודה

את מרכז חלוקת רכבי ההדגמה של ב.מ.וו במינכן, במקום בו ביקרנו כבר עשרות פעמים הציפו המוני מכוניות מיני, כולן בגרסת הקופה החדשה. המכונית שנחשפה ביוני אשתקד תחת מעטה הסוואה חלקי, נחשפת כעת מול עדת עיתונאים מכל רחבי העולם באופן מלא. אם גרסת המיני הקונבנציונלית נראית מדליקה, אז גרסת הקופה מעלה את המדד בחזקת שתיים.

הממדים נשארו ללא שינוי (373 ס"מ לאורך, 168 ס"מ לרוחב, 138 ס"מ לגובה ו-246.7 ס"מ בבסיס הגלגלים) וגם החזית נראית כמעט אותו הדבר, רק ששינוי אחד חשוב בגג הרכב וקורות הצד, הפך אותה לשונה וכל כך ייחודית למראה. במקום גג רבוע היוצר מבנה קובייתי, זה השתפל לאחור בחדות ויחד עם ספוילר עליון בולט, יצר מראה צעיר ושובב כשל כובע מצחייה שנחבש הפוך. 'גג קסדה' מכנים זאת אנשי מיני ובפועל מדובר לראשונה בחלוקה של שלוש קופסאות לגוף הקטן של המיני, תצורה אשר יוצרת תא מטען בולט עם חלון אלכסוני וחריג במכונית שכזו.

המבנה החיצוני החדש הכתיב סדר עולמי חדש בתא הנוסעים שלה. זה לא רק נראה טוב וגם מרגיש איכותי, הוא ממשיך להציע את מד המהירות הענק במרכז הדשבורד (יותר פריט עיצובי מאשר שימושי) ובו נמצא גם צג הניווט ומערכת השמע והכל ארוז באווירה ספורטיבית צבעונית. אם בגרסתה העממית עוד יכולתם לדחוק שני נוסעים מאחור, בגרסת הקופה מוצעים שני מושבים בלבד - נהג ונוסע. אולם, שלושה רגעים אחרי שקפצנו פנימה והורדנו את המושב לגובהו הנמוך ביותר, גילינו שדווקא מקום לא חסר שם בפנים. נגיסות עגולות במבנה הגג משאירות שפע של מרחב לראש, הדשבורד רחוק מהברכיים ונדמה שכל הקבינה הזו נתפרה במידות מדויקות כמו חליפה בהזמנה.

ההגה שמתכוון לגובה ולעומק וכך גם המושב (אם כי פחות אהבנו את מיקום מנופי הכוונון) יוצרים תנוחת נהיגה שאופיינית רק למיני שבה הכל מרגיש בדיוק במקום. אל כל הפריטים שלא קשורים ישירות לנהיגה, צריך למקם בקפידה, שכן מיני אינה מציעה שפע של נפח אחסון בקבינה. יש מעט מקום למחזיקי כוסות, יש תא כפפות סביר, מעט חלל שנשאר מאחורי צמד המושבים ולא הרבה מעבר לכך. תא המטען דווקא מכיל בקלות את המטען שלנו עם 280 ליטרים בנפח ודלת ענקית שהופכת אותו גם לשימושי מאוד.

השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס. קובי ליאני
השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס/קובי ליאני

249 קמ"ש באוטובאהן

את ההתרשמות מתא הנוסעים של המיני נצטרך לדחות לשלב מאוחר יותר של זוג ימי השקת המכונית, שכן המארגנים דוחקים בנו לצאת אל הכבישים, לנהיגה שתימשך כ-450 קילומטרים לעבר אוסטריה, דרך הערבות הירוקות והאלפים המושלגים עד לחניית הלילה בסמוך לזלצבורג. אולם עוד קודם, עלינו לעבור עשרות קילומטרים באוטובאהן הגרמני, מקדש המהירות של העולם המוטורי, שרובו חף ממגבלות ואכיפה.

את הנהיגה פצחנו בגרסת הג'ון קופר וורקס של המיני קופה וללא בקיאים שבניכם נספר כי זו בעצם גרסת הקצה של המיני שעברה מסכת של שדרוגים בסדנת ג'ון קופר האגדית. זו המיני החזקה בהיצע שדוחקת את מנוע ה-1.6 טורבו שלה לרף גבוה של 211 כ"ס ב-6,000 סל"ד וכן 26.5 קג"מ בכל התחום שבין 1,850 ל-5,600 סל"ד. נתונים טובים מאוד, שכן כאשר הם מחוברים לגוף קטן כל כך ששוקל 1,165 ק"ג בלבד, הם מאפשרים למיני הזו להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.4 שניות בלבד ולהעפיל למהירות מרבית של 240 קמ"ש (250 קמ"ש על מד המהירות).

והיא בהחלט מסוגלת לכך, כפי שהצלחנו לגלות על האוטובאהן הגרמני. המנוע הזה מרגיש חי ונמרץ והגרגור שלו שהופך לצרחני הופך כל תאוצה לחוויה. בלימה לתוך פניות בהילוך נמוך מפיקה בעבוע של בק-פיירים קטנים מהאגזוז ואלה רק מעשירים את החוויה הספורטיבי. כל זה עוד לפני שלוחצים על מתג ה'אובר-בוסט' שמעלה במעט את לחץ גדישת הטורבו ומעלה את נתון המומנט לכדי 28.5 קג"מ (תוספת של 2 קג"מ) בתחום צר במעט (בין 2,000 ל-5,100 סל"ד). תיבת ההילוכים עובדת כמו קסם - יחסי ההעברה בה מדויקים בריווח שלהם וגם השימוש בידית ההילוכים מפיקה את תחושת ה"קליק" בכניסה למפרץ ההילוך.

מאוחר יותר אף הזדמן לנו לנהוג בגרסאות המיועדות אלינו בישראל, גרסת הקופר וגרסת הקופר S החזקה. הראשונה אינה הבסיסית שבהיצע, משום שתחתיה נמצאות גם גרסאות מוחלשות אף יותר (לטובת החיסכון בדלק) וגם גרסאות דיזל שהאירופים אוהבים. גרסת הקופר מציעה 122 כ"ס ב-6,000 סל"ד וכן 16 קג"מ ב-4,250 סל"ד - נתונים שהולמים מנוע אטמוספרי. למרות שהביצועים אינם מסעירים עם 9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-10.3 לגרסה האוטומטית, היא גם אינה מגישה איטית במיוחד.

גרסת הקופר S לעומתה מחזירה המון צבע ללחיים עם תוספת מגדש טורבו למנוע ה-1,6 ליטר. לזו כבר יש 184 כ"ס ב-5,500 סל"ד וכן 24.4 קג"מ או 26.5 קג"מ לאחר הלחיצה על מתג הספורט. גרסה זו איטית רק במעט מגרסת הג'ון קופר וורקס שעולה כמעט כפול ממנה עם 6.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 230 קמ"ש. ועדיין, מאפייני הנהיגה בה מעולים עם חדות מרשימה בהגה, תחושה מצוינת מכל נקודת מגע בה ומנוע חי שרוצה רק למשוך קדימה וחזק. כל תכונות האופי שמיני ספורטיבית צריכה שיהיו לה.

השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס. קובי ליאני
השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס/קובי ליאני

חוזרים אל המסלול

ימי הנהיגה במיני קופה הסתיימו כאמור בנהיגה במכוניות המירוץ של קבוצת מיני, אך לפני זה המארגנים דאגו שנתחמם וניכנס לאווירה עם ביצוע שלוש תרגולות חשובות. הראשונה, תרגולת בלימה אל שיא הפניה כדי להמחיש את חשיבות התכנון מראש, נקודת הבלימה והמבט אל המשך הדרך. בתרגולת השניה השתעשענו עם ביצוע פניות J סטייל הג'וב האיטלקי (נסיעה לאחור לטובת שינוי כיוון מהיר) וסיימנו עם נהיגת מסלול על גרסת הג'ון קופר וורקס הסדרתית ואז הפינאלה.

שלושה נהגים צוותו אל שלוש מכוניות מיני שעברו טיפול מקיף בחטיבת המירוצים. אנשיה זרקו מתוך המכוניות כל פריט לא חיוני הכולל את המושבים, את אביזרי הנוחות כמו המזגן ומערכת השמע, את חומרי הבידוד ובקיצור, את הכל. במקום אלה הוכנסו פנימה כלוב בטיחות מלא, מושב מירוץ באקט הדוק ורתמות שמוציאות את האוויר מהריאות, הלבישו צמיגי סליקס מלאים, התקינו בלמי מירוץ ו... לא נגעו כלל במנוע.

התוצאה היא מכונית מסלול זעירה, טהורה ומהירה, קלה ב-200 קילוגרמים מהמכונית הסדרתית (ג'ון קופר וורקס) שמצליחה להעמיד תחת זכוכית מגדלת את תכונות הניהוג של המיני. אם אלה מרגישות מצוין כבר במכונית שכל אחד מכם יכול לקנות, הרי שבגרסאות המסלול הדבר משובח עוד יותר.

בזמן שעיתונאי המדינות האחרות הסתפקו בחופן הקפות בלבד, אנחנו זכינו לחצי שעה גדושת באדרנלין במעקב אחר זנבה של נהגת המירוצים של ב.מ.וו, רק כי היינו ממש טובים. מפניה לפניה הקצב עולה והאימה מההגה המהיר או מאובדני האחיזה החדים של צמיגי הסליקס נעלמים. אלה מתחממים והופכים לדבק ומעלים את רף האחיזה לרמות פנומנאלית שמאפשרות לנו לתקוף פניות עם בלימות מאוחרות מאוד תחת כוח G גבוה במיוחד שמועך את האיברים הפנימיים. אלה הרגישו בלחץ כבר עם הניסיון להשתחל ולהידחק אל מושב המירוץ וגרמו לנו להצטער על הסטייק הנוסף בארוחת הערב של הלילה הקודם. ההגה חד בטירוף והמנוע עם צנרת משוחררת מעכבות קטליטיים כאלה ואחרים, נוהם וצורח עד שבתא הנוסעים לא ניתן לשמוע דבר מלבדו.

חצי השעה נעלמה מהר מדי ובאמת שרק התחלנו ליהנות, אז גם מנהלת הדרכות הנהיגה של ב.מ.וו כבר הספיקה לספר לנו כי נוכל לבקר גם בקורס מירוצים מסודר של החברה שנערך במסלול הפורמולה 1 שבנורבורגרינג ובסופו מקבלים רישיון מירוצים. בהחלט עשה לנו חשק.

השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס. קובי ליאני
השקה מיני קופה קופר, קופר S, ג'ון קופר וורקס/קובי ליאני

הנישה של הנישה

מבחינת ב.מ.וו, רכישת מיני הייתה לאחת המוצלחות שעשו בהיסטוריה של החברה וזו רצופה ברכישות תמוהות. מאז שנת 2000, בה ב.מ.וו הציגה את המיני המחודשת עלו על כבישי העולם מיליון וחצי יחידות ממנה. מיליון וחצי. כל גרסאות המיני, מלבד הקאנטרימן, מייצרות באוקספורט שבבריטניה בקצב של 800 יחידות ליום.

בישראל לעומת זאת, מיני תמיד נחשבה ללא נגישה בשל מחירה הגבוה ואי ההתאמה לטעם הישראלי שחיפש שימושיות. כעת המצב משתפר מאוד בזכות הורדות המחירים שהנהיגה היבואנית החדשה 'דלק מוטורס', אך למרות זאת, גרסת הקופה לא צפויה להיות להיט מכירות בעיקר משום שהיא מציעה רק שני מושבים.

ועדיין, מדובר במכונית מהנה מאוד לנהיגה וכן וחזקה ומהירה בגרסת הקופר S. על מחירים לא ניתן עוד להצביע שכן אלה טרם נקבעו, אל כן נוכל לספר לכם שגרסת הג'ון קופר וורקס הקיצונית לא תגיע לישראל, ככל הנראה בשל היותה יקרה מדי. מחירה בגרמניה חוצה את רף ה-40 אלף אירו ובתרגום לעברית ממוסית, מחירה עלול להעפיל לכדי 400,000 שקלים. משמע, גיור הלכתי היא לא צפויה לעבור בקרוב. גרסאות מיני קופר קופה החדשה שתגיע השנה לישראל תעלה 163 אלף שקל וגרסת ה-S של דגם זה יעלה 190 אלף שקל.

עוד על מיני בוואלה! רכב

כאן תמצאו את המכונית החדשה שלכם

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully